Bandenspanning nieuwe banden ?

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.555
2.130
Nederland
Ik heb nieuwe banden onder mn motor, maar ik merk dat per dag iets leeglopen.
Het is ongeveer 0,1 bar per dag. Dat is niet zo veel, maar als ik 'm een week laat staan is het wel zo fijn om 'm dan weer op te pompen. Aangezien ik normaal gesproken om de 3 weken check en evt. wat lucht toevoer vind ik het knap vervelend om elke week of soms al eerder er lucht bij te doen.

Het is niet zo dat ie lek is, want er is een grens waarbij hij niet meer leegloopt en dat ligt zeer ruim boven leeg ;)

Is het normaal dat je bij nieuwe banden wat vaker lucht moet bijvullen of is er wat anders niet goed ?
Heb al eens vaker nieuwe bandjes gehad onder een andere motor en die waren prima op spanning vanaf het begin.
 
De ring van ventiel op de velg zat wel wat los, die heb ik vastgedraait, maar of dat al los zit weet ik niet, kan ook van het rijden komen... ik kijk het nog een paar maanden rustig aan ;) Ik ga er toch iets minder op rijden deze periode.

Hoe kan je verder checken of hij niet bij ventiel lekt ? Want 0,1 bar per dag hoor je niet lijkt me...
 
Als je je banden oppompt met lucht dan zit er zo'n 20% zuurstof in wat er snel uitdiffundeert. Als alle zuurstof eruit is zal de druk ook ongeveer 20% zijn afgenomen, dus kan een band op den duur van 2.5 bar naar 2 bar terugzakken. Over blijft stifstof ~80% dus. Als je die 20% er weer met lucht bijpompt dan zakt de druk na verloop van tijd op 96% terug (4% verlies). Nog een keer en je hebt slechts 0.8% druk verlies etc. Dus in het begin moet je je band een paar keer bijpompen, daarna mag de druk niet snel meer zakken. Doet 'ie het wel dan is er een lek en moet je je bandenboer vragen.

Laat je je banden direct met stikstof oppompen dan heb je dit probleem niet.
 
Hoe kan je verder checken of hij niet bij ventiel lekt ? Want 0,1 bar per dag hoor je niet lijkt me...

Vinger natmaken en op het ventiel leggen, dan merk je het snel genoeg of het binnenwerk van het ventiel eventueel wat losgeraakt is, dit kan je met een pincetje of een speciaal gereedschapje(oa bij de fietsboer te krijgen) weer vastdraaien.

Om te kijken of ie aan de aansluiting velg-ventiel lekt kan je wat zeepsop errond doen en kijken of er belletjes zichtbaar zijn.
 
De ring van ventiel op de velg zat wel wat los, die heb ik vastgedraait, maar of dat al los zit weet ik niet, kan ook van het rijden komen... ik kijk het nog een paar maanden rustig aan ;) Ik ga er toch iets minder op rijden deze periode.

Hoe kan je verder checken of hij niet bij ventiel lekt ? Want 0,1 bar per dag hoor je niet lijkt me...

dezelfde manier als je een (klein) gaslek opspoort, met wat zeepwater en een kwastje :)
 
Als je je banden oppompt met lucht dan zit er zo'n 20% zuurstof in wat er snel uitdiffundeert. Als alle zuurstof eruit is zal de druk ook ongeveer 20% zijn afgenomen, dus kan een band op den duur van 2.5 bar naar 2 bar terugzakken. Over blijft stifstof ~80% dus. Als je die 20% er weer met lucht bijpompt dan zakt de druk na verloop van tijd op 96% terug (4% verlies). Nog een keer en je hebt slechts 0.8% druk verlies etc. Dus in het begin moet je je band een paar keer bijpompen, daarna mag de druk niet snel meer zakken. Doet 'ie het wel dan is er een lek en moet je je bandenboer vragen.

Laat je je banden direct met stikstof oppompen dan heb je dit probleem niet.
gel*l |(
er zit wel een kleine kern van waarheid in dit verhaal maar het duurt wel iets langer dan een dag vooradt de zuurstof uit je band ontsnapt, dit gaat echt heel langzaam hoor. zoveel kleiner is zijn de zuurstofmoleculen echt niet hoor in vergelijking met stikstof. ik heb hier ook nooit geen last van als ik nieuwe banden heb.
temperatuur heeft wel veel invloed, het wordt al weer iets kouder.
maar als je elke week weer 0.1 bar ofzo moet bijpompen zal er waarschijnlijk toch ergens lucht ontsnappen, dus gewoon even mee teruggaan naar de zaak waar je ze om hebt laten leggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan