bandenspanning, onderhoud, ideeetjesss!

30 okt 2019
58
10
Hallo allemaal, 2 dagen geleden had ik eindelijk mijn MOTOR RIJBEWIJS BEHAALD!!! (rijbewijs A onbeperkt vermogen!)

BBRAVVOK-C heb ik goed bestudeerd maar toch zijn er wel aantal dingen dat ik niet weet.

mijn eerste vraag!: banden spanning: instructieboekje staat in hoeveel bandenspanning je moet, maar hoe zit het met als je een passagier achter wilt hebben. dan moet je natuurlijk de banden spanning op pompen maar als ik weer alleen rijdt betekent het dat ik weer de spanning lager gaan zetten?en hoe zet je banden spanning lager?

onderhoud tips en tricks: via bravok, had ik de basis control punten geleerd maar toch leert het jou helaas niet hoe je bepaalde schade kan voorkomen zoals, niet rijden wanneer er gepekeld wordt, voorvork bescherming tegen steentjes voorkom lekkage etc.

iedereen is welkom met tips, ervaring en ideeën ik zal het namelijk heel erg op prijs stellen!
alvast bedankt voor het lezen!
 
maak het niet kapot dan?klinkt wel een beetje gevaarlijk als ik het verkeerd doet

Valt mee, draai even je beschermkapje van het ventiel los en dan kan je het zien.

Het enige gevaar is dat je er teveel uit laat lopen, mits je het voorzichtig doet. Anders even langs het tankstation en via de pomp/compressor daar wat lucht eruit laten lopen. Sommige zijn gratis, sommige betaald.


Edit: en nog gefeliciteerd natuurlijk!
 
Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die ook daadwerkelijk de bandenspanning elke keer wisselen met en zonder passagier? Mijn eerste ingeving is, zal wel meevallen. Toen ik nog geen rijbewijs A had wel een aantal keer meegereden bij iemand achterop, maar nooit gekeken naar veer voorspanning en bandenspanning toen...

En gefeliciteerd natuurlijk! Heb je al een motor?
 
Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die ook daadwerkelijk de bandenspanning elke keer wisselen met en zonder passagier? Mijn eerste ingeving is, zal wel meevallen. Toen ik nog geen rijbewijs A had wel een aantal keer meegereden bij iemand achterop, maar nooit gekeken naar veer voorspanning en bandenspanning toen...

En gefeliciteerd natuurlijk! Heb je al een motor?

Mijn voetsteunen achter zijn eraf en heb daar een monoseat dus slaat niet op mij.



Vergeet ook niet netjes je ketting bij te houden, smeren en af en toe schoonmaken. Of je moet een cardan of riem hebben, dan kan je dit negeren :+
 
Niet rijden wanneer er gepekeld wordt? Is dat een onderhoudstip? Voorvork bescherming tegen steentjes? Wat heb ik gemist de afgelopen jaren?
 
Benodigde bandendruk gaat allemaal om gewicht op band en maximum snelheid, waar je in gebruik ook geen minuut overheen gaat. De officiële formule voor radiaal autobanden, heb ik eens bemachtigd , en ben er mee aan de loop gegaan. Voor motoren zou dit een iets te hoge druk geven, maar toch te gebruiken.
Dan reken je de minimum druk uit, waarbij de band op geen plekje oververhit, als je werkelijk constant de snelheid rijdt, waarvoor het uitgerekent is.
Maar meer druk geeft reserve voor oa volgend.
Drukverlies in de tijd
Te laag ingeschat gewicht.
Ongelijk gewicht R/L telt niet voor motor.

Ik heb eens bepaald uit reacties over comfort, dat als je bijvoorbeeld voor 100kg en 160kmpu de druk uitrekend, dat dan , als het werkelijk gewicht boven 85 kg is ( dus 85% , noem ik verder last% L%) dat dan comfort en grip nog acceptabel zijn.
Dan voor alleen bestuurder uitrekenen met hoogste reserve, en als bijrijder erbij, een lagere snelheid aanhouden, en dan ook van de reserve gebruikmaken, en toch geen oververhitting van de banden.

Dus verzamel gegevens, en ik reken het voor je uit.
 
Benodigde bandendruk gaat allemaal om gewicht op band en maximum snelheid, waar je in gebruik ook geen minuut overheen gaat. De officiële formule voor radiaal autobanden, heb ik eens bemachtigd , en ben er mee aan de loop gegaan. Voor motoren zou dit een iets te hoge druk geven, maar toch te gebruiken.
Dan reken je de minimum druk uit, waarbij de band op geen plekje oververhit, als je werkelijk constant de snelheid rijdt, waarvoor het uitgerekent is.
Maar meer druk geeft reserve voor oa volgend.
Drukverlies in de tijd
Te laag ingeschat gewicht.
Ongelijk gewicht R/L telt niet voor motor.

Ik heb eens bepaald uit reacties over comfort, dat als je bijvoorbeeld voor 100kg en 160kmpu de druk uitrekend, dat dan , als het werkelijk gewicht boven 85 kg is ( dus 85% , noem ik verder last% L%) dat dan comfort en grip nog acceptabel zijn.
Dan voor alleen bestuurder uitrekenen met hoogste reserve, en als bijrijder erbij, een lagere snelheid aanhouden, en dan ook van de reserve gebruikmaken, en toch geen oververhitting van de banden.

Dus verzamel gegevens, en ik reken het voor je uit.
dank zal ik doen!
 
Glimmende kant vd motor boven houden werkt goed om schade te voorkomen. Heb een paar keer andersom geprobeerd, maar dat beviel niet.

Verder defensief rijden, regelmatig controleren op (olie)lekkage, voorvorkpoten beetje schoon houden, ketting regelmarig smeren, onderhoud (enigszinds) volgens het boekje doen, remmen en banden met enige regelmaat controleren.

Veel meer kan je volgens mij niet doen om schade te voorkomen.
 
Benodigde bandendruk gaat allemaal om gewicht op band en maximum snelheid, waar je in gebruik ook geen minuut overheen gaat. De officiële formule voor radiaal autobanden, heb ik eens bemachtigd , en ben er mee aan de loop gegaan. Voor motoren zou dit een iets te hoge druk geven, maar toch te gebruiken.
Dan reken je de minimum druk uit, waarbij de band op geen plekje oververhit, als je werkelijk constant de snelheid rijdt, waarvoor het uitgerekent is.
Maar meer druk geeft reserve voor oa volgend.
Drukverlies in de tijd
Te laag ingeschat gewicht.
Ongelijk gewicht R/L telt niet voor motor.

Ik heb eens bepaald uit reacties over comfort, dat als je bijvoorbeeld voor 100kg en 160kmpu de druk uitrekend, dat dan , als het werkelijk gewicht boven 85 kg is ( dus 85% , noem ik verder last% L%) dat dan comfort en grip nog acceptabel zijn.
Dan voor alleen bestuurder uitrekenen met hoogste reserve, en als bijrijder erbij, een lagere snelheid aanhouden, en dan ook van de reserve gebruikmaken, en toch geen oververhitting van de banden.

Dus verzamel gegevens, en ik reken het voor je uit.
Hiermee maak je jezelf onmisbaar.:+
 
  • Haha
Waarderingen: JuH
Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die ook daadwerkelijk de bandenspanning elke keer wisselen met en zonder passagier? Mijn eerste ingeving is, zal wel meevallen. Toen ik nog geen rijbewijs A had wel een aantal keer meegereden bij iemand achterop, maar nooit gekeken naar veer voorspanning en bandenspanning toen...

En gefeliciteerd natuurlijk! Heb je al een motor?

Ligt denk ook een beetje aan de passagier... ik heb best kleine vriendinnen:P
 
Hier alvast een loadindex lijst door mij gemaakt .
Zal zien of ik ook begelijdend word document bij kan voegen. Niet gelukt, daarom maar copiëren en plakken gedaan.

Het Loadindex-systeem voor banden onderzocht. Ik heb geprobeert te doorgronden , hoe het loadindex-systeem voor banden opgebouwd is , en daar zijn wat handige vuistregeltjes uit naar voren gekomen, die in de praktijk handig kunnen zijn voor diegenen die veel met banden werken. Blijkt dat elke 24 LI ( loadindex) stappen hoger het draagvermogen/maximumload 2x zoveel wordt. Andersom elke 24 LI stappen lager geeft de helft maximum load. Dit systeem wordt iets verstoord doordat er met logisch afgeronde stappen gewerkt wordt, zoals 15/20/25 kg per stap verschil. Voorbeeld LI 108= maximum load 1000kg. 108+24= LI 132= maximum load 2000kg. 108-24= LI 84 = maximum load 500kg. Maar dit geldt voor elke stap van 24. In de lagere load-indexen , die voor auto’s toch niet gebruikt worden, wijkt het iets af door de logische stappen die relatief groot zijn. Nu zal een stap van 24 zelden nodig zijn . Daarom heb ik het terug gerekend naar 1 stap, en dat geeft 1 stap hoger x1,0293 ronden we af voor de vuistregel op 3% erbij. 1 stap lager geeft 2,5% er af. Ook een overzichtelijke stap is 8 stappen lager geeft 20% minder draagvermogen dus draagvermogen 80%. Maar 8 stappen hoger geeft 25% meer draagvermogen dus 125% draagvermogen Voorbeeld weer: van 108LI naar 100LI dus 80% van 1000kg=800kg. Andersom van 100LI naar 108 LI geeft 125% van 800= 1000kg. Het werkt hetzelfde als rente op rente bij een spaar of leenbedrag. Als je 1000 euro tegen 2,93% weg zet voor 24 jaar dan ontvang je aan het eind 2000 euro, omdat over de opgebouwde rente ook weer rente uitbetaald wordt. Dus een op een te vergelijken met dit LI systeem. Dus voor de vuistregels op een rij 24 LI stappen hoger = 2x zoveel draagvermogen of 100% erbij, dus dubbel zo veel. 8 LI stappen hoger = 1,25 x zoveel draagvermogen of 25% erbij 1 LI stap hoger als vuistregel 3% erbij of x 1.03. 1 LI stap lager als vuistregel 2,5% er af of x 0,975 8 LI stappen lager= 20% er af of x 0,8 24 stappen lager = 50% er af of x0,5 dus de helft Ik weet ,de een zal dit handig vinden en de ander zegt “jaha lekker belangrijk” , dus zie maar wat je er mee doet.
 

Bijlagen

  • Loadindexlist24.3fortextandlogo24%20(Peter%20Jadatis).Pdf
    168,3 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Tip: heel veel en vaak rijden de komende maanden en vervolgens eens een bochtentraining boeken. Ketting regelmatig smeren en zo nu en dan je bandenspanning controleren. Zelf je banden oppompen kan met een goedkope handpomp van de Action, de drukmeter die daarop zit kun je niet vertrouwen dus altijd meten met een aparte (digitale) meter, te koop voor een tientje bij de bouwmarkt. Als je door de pekel gaat rijden zijn er middeltjes te koop die je op kunt metalen delen kunt spuiten, dat voorkomt ellende.

Edit: het instructieboekje is niet heilig voor de bandenspanning, vooral bij een oudere motor met nieuwere types banden. Voor de meeste motoren en moderne banden geldt: 2,9 achter, 2,5 voor voor een optimale verhouding (compromis) tussen grip, comfort en slijtage. Met een passagier kun je de spanning iets verhogen, maar hoeft niet per se voor bv korte stukjes.
 
De passagier zit met zijn/haar zwaartepunt, afhankelijk van de bouw van de motor, vaak iets achter de as van achterwiel. Daardoor komt er meer gewicht op het achterwiel, en gaat er zelfs een beetje van voorwiel af. Daarom hoeft met bijrijder de bandendruk voor niet verhoogd te worden.

Leuk voor een motortreffen( als het weer mag) is 2 personen, weegschalen mee te nemen,( amerikaanse bij voorkeur, omdat die hogere gewichten aangeven) en de motor met berijder en evt passagier per wiel te wegen. Beetje in evenwicht houden door anderen, zonder meer gewicht op de schaal te leggen. Dan heb je gewichten, waar je mee kunt rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren zowel ritten alleen (woon werk verkeer) en met iemand achterop gereden. Ik houd gewoon aan wat er door fabrikant aangegeven wordt. Je kan het ook even vragen bij de garage. Voor normaal gebruik steekt het niet op een tiende. Ik verander niet van bandenspanning.

Niet met pekel rijden is alleen als je je motor heel mooi wilt houden. Ik laat wel ieder jaar bij de beurt de remmen goed schoon maken ivm de pekel, ander heb je kans dat deze gaan aanlopen.

Steenslag idem. Ik gebruik mijn motor iedere dag voor woon werk en bij mij kan je dat zien. Maar zelf heb ik daar geen hekel aan.
 
niet rijden wanneer er gepekeld wordt, voorvork bescherming tegen steentjes voorkom lekkage etc.
Je kunt het beste ook zorgen dat je banden de grond niet raken, dan slijten ze niet. Ook zorgen dat je nooit remt of de motor start. Is allemaal slijtage. :+

Gewoon mee rijden en als het smerig is schoonmaken. Plekken die snel gaan roesten insmeren met iets vettigs. Het hele spul is 30 jaar later toch onder je reet vandaan vergaan, hoe voorzichtig je ook bent.
 
Wie kan een goede bandenpomp aanbevelen? Liefst voor motor/auto- en fietsventielen, dat laatste niet persé nodig.
De types die ik de afgelopen jaren heb versleten waren niet overdreven goedkoop, maar uiteindelijk allemaal lage kwaliteit China-spul, ook die waar Dunlop op stond en die spontaan brak door het uitgedroogde kunststof.
Hij mag best iets kosten, als hij maar goed is.

Compressor is voor mij wat teveel van het goede
 
Wie kan een goede bandenpomp aanbevelen? Liefst voor motor/auto- en fietsventielen, dat laatste niet persé nodig.
De types die ik de afgelopen jaren heb versleten waren niet overdreven goedkoop, maar uiteindelijk allemaal lage kwaliteit China-spul, ook die waar Dunlop op stond en die spontaan brak door het uitgedroogde kunststof.
Hij mag best iets kosten, als hij maar goed is.

Compressor is voor mij wat teveel van het goede
De mijne is van de Hema, was een jaar of 15 geleden 6 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan