Bandenspanning v -2.5 a-2.9 te ^??

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.053
12
Fryslân
R1 beest wees me in de topic Veerinstelling R6, hoe zit het nou? dat de bandenspanning van voor 2.5 en achter 2.9 veel te hoog is, dit was zijn reactie:

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------


Op 2001-07-16 23:02, schreef R1 beest:
Ik vind het opgegeven bandenspanning veeellllsssss te hoog,op het circuit is dit voor 2.1 en achter 1.9.Je hebt dan veel meer grip.
Voor de weg is dit 2.2 voor en 2.4 achter,probeer dit eens.



--------------------------------------------------------------------------------

Dit heb ik nu geprobeerd, en het valt me niet tegen, ik kan nog niet zeggen hoe ik het nu daadwerkelijk vindt, want ik ben ook nog steeds aan het knoeien met de veerinstellingen (Het wordt steeds beter)

Maar terugkomende op de vraag: Welke bandenspanning vinden jullie het beste, en wat houdt dat in m.b.t. de slijtage van de banden??

Ze slijten al snel genoeg, en zijn duur zat, dus ook een belangrijk punt.
 
Uhm, handleiding ?
Klinkt misschien simpel, maar voor wat betreft bandenspanning ga ik voor zowel de auto als de motor gewoon af op de gegeven waarden van de fabrikant. Ik heb gelezen dat je voor circuitgebruik de bandenspanning wat kan laten zakken (zoals R1Beest als zegt).

Die waarden zijn gegeven op basis van lange ervaring en zullen het midden houden tussen grip, levensduur en het uithoudingsvermogen van de band.
 
te hoog is in het midden slijten
te laag is meer uit het midden slijten
daarnaast te laag heeft als eigenschap te slingeren

ga iig nooit over de max druk wat op de band staat
dan zit je qua veiligheid wel safe

 
Op 2001-07-23 21:42, schreef Vk1heA==:
te hoog is in het midden slijten
te laag is meer uit het midden slijten
daarnaast te laag heeft als eigenschap te slingeren
hehehe... dat zijn de rechtuit consequenties...

nu nog het :] -werk

Ok is waar, maar al mijn achterbanden zijn tot nu toe eerst versleten in het midden, terwijl er nog genoeg profiel aan de zijkanten is. Ik denk niet dat er veel achterbanden zijn waarbij de zijkant eerst versleten is. Een voorband is een ander verhaal, daarbij kan de zijkant wel eerst versleten zijn.

Maar even een hypothese: Je neemt een lagere spanning waardoor op de rechte einden er meer rubber de weg raakt. Omdat de druk over breder rubber wordt verdeelt is de slijtage minder. (Onzin of Waarheid ??? , Ik weet het niet)
 
Als ik jou was zou ik gewoon goed testen. Beetje leeg laten lopen en dan een stuk rijden daarna weer oppompen en weer rijden net zolang tot je zelf het gevoel hebt dat het lekker rijdt.

Ik reed in het begin ook met een banden spanning van boven de 2.6 maar op een klinker weg stuiterde ik zowat van m'n motor. Rij nu altijd met een banden spanning van 2.3 zowel voor als achter. Dat vind ik het lekkerste rijden en daar gaat het uiteindelijk om.

" Wat vind jezelf het lekkerste :] "
 
Hey all,

Nou wil ik het wel eens weten ook: In de handleiding staat de bandendruk met berijder. Maakt dit veel uit of kan ik net zo goed de banden op druk brengen zonder berijder? En moet de motor op de middenbok staan of op de zijstandaard? :?
 
Yo fellow's.....
voor negen van de tien rijders is de standaard fabrieks opgave echt goed voor banden en berijder. Meestal is dit dus 2.5 voor en 2.9 achter (gemeten met "koude" band en op de zijstandaard/bok). Je kunt natuurlijk altijd iets minder air in je bandjes gooien omdat je dat om een of andere reden prettig vindt. Dit is heel persoonlijk en moet je gewoon uitvogelen met experimenteren. Voor wat de kosten betreft..... lekker rijden is niet in muntjes uit te drukken..... toch??

C.U.


:j
 
tip: de bandenspanning moet gecontroleerd worden als de banden koud staan, daarom net dat voor circuitgebruik de banden minder onder druk moeten staan omdat die druk toch verhoogt door de hogere warmte van de banden tov. straatgebruik
 
Terug
Bovenaan Onderaan