Bandenspanning voor bochten?

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Vorige week beetje gebabbeld met de neef van m'n vriendin die vertelde dat hij, nadat hij de banden keihard had opgepompt en de veerspanning had veranderd, beter door de bochten ging.

Een collega zegt over knie aan de grond dat het niet nodig is om op een bil te gaan zitten omdat het ook wel lukt als je normaal blijft zitten.

Omdat ik op m'n CBR f2 ook regelmatig op 't klaverblad aan 't oefenen ben om een knie aan de grond te krijgen ben ik benieuwd of jullie hier ook nog wat nuttigs over kunnen zeggen. Heb trouwens net nieuwe BT 014 op de fiets liggen en die gaan erg lekker. Misschien handige info om te weten.
 
Te harde banden = garantie om op je plaat te gaan.

Banden warmen op bij bochten. Warme lucht=hogere bandendruk. Beter is dus óf om de fabrieksspanning aan te houden, of er wat onder te gaan zitten.
En niet verzitten wil zeggen dat je de motor de hele hellingshoek laat maken. Zelf compenseer je niks. Ideaal om op je plaat te gaan.

Dus echt twee adviezen waar je geen ruk aan hebt, sterker nog, je ligt er eerder mee op je plaat!
 
Wat is keihard oppompen? Banden waar bijvoorbeeld 2 bar in zit voelen aan alsof je op elastiek rijdt. Dan moet je echt heel veel moeite doen om een bocht in te sturen. Met 3 bar erin zal dat een heel stuk makkelijker gaan, maar door ze zo hard op te pompen verklein je volgens mij het oppervlak dat contact met de weg maakt, waardoor je veel minder grip krijgt in bochten. Ik zit met mijn banden meestal zo rond de 2.5 bar voor op straat.

Ik krijg mijn knie niet aan de grond als ik rechtop op de motor blijf zitten. Dan schraap ik mijn stepje af. Dus ik moet er wel wat naast hangen. Maar jou collega rijdt misschen met verhoogde voetstepjes en vindt het leuk om zijn motor heeeeeeeel erg ontzettend plat te leggen !? Ik hou liever een klein beetje marge over (door te gaan verzitten blijft je motor wat/veel rechter op staan)..

iets nuttigs over kneedownen op klaverbladen zeggen? nouja of het nuttig is weet ik niet, maar ik ga het wel zeggen.. Ga een FLINK stuk naast je motor hangen. Het gaat om een rechter bocht (als je geen spookrijder bent) dus je gaat flink ver verzitten zodat je het gevoel hebt dat alleen je linker bovenbeen nog op het zadel rust (je moet wel je voet op je linkervoetsteppie houden) en je linkerarm lekker tegen de tank laten rusten. Ke zult zien dat je linkerelleboog dan bijna je linker knie raakt (zo ver hang je er dan naast). Dan zet je je rechtervoet met de teen op je steppie en draai je je voet naar binnen zodat je het gevoel hebt of de zool van je laars tegen het frame steunt ipv tegen het steppie. Dan zul je zien dat je knie veel verder naar buiten draait dan normaal. Deze truukjes maken het makkelijker. Als je eenmaal het gevoel hebt kun je daarna steeds minder ver gaan verzitten en zo je motor steeds platter leggen en de bochtensnelheid hoger maken (ziet er wat beter uit.. is niet nodig)
 
Laatst bewerkt:
Te harde banden = garantie om op je plaat te gaan.

Banden warmen op bij bochten. Warme lucht=hogere bandendruk. Beter is dus óf om de fabrieksspanning aan te houden, of er wat onder te gaan zitten.
En niet verzitten wil zeggen dat je de motor de hele hellingshoek laat maken. Zelf compenseer je niks. Ideaal om op je plaat te gaan.

Dus echt twee adviezen waar je geen ruk aan hebt, sterker nog, je ligt er eerder mee op je plaat!


Hoe moet je precies gaan zitten dan? Met 1 bil op het zadel? Of nog verder? En moet je nog iets doen met de stand van de voet op het stepje? Of die gewoon laten zitten zoals die zit?




Ik heb namelijk al vrij snel mijn laars (dus niet stepjes) aan de grond. De toe-slider is half weg en zelfs een stukje van mijn zool! Ik denk dus dat ik ze niet helemaal goed neerzet :N


[me="/V\ad/V\ax"]wil ook over een paar maandjes een kneedown gaan oefenen, maar eerst rustig wennen op de andere motor![/me]

~[Edit] Fragdaddy beantwoord net al deels mijn vraag, kwas net iets te laat ~[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hoe moet je precies gaan zitten dan? Met 1 bil op het zadel? Of nog verder? En moet je nog iets doen met de stand van de voet op het stepje? Of die gewoon laten zitten zoals die zit?




Ik heb namelijk al vrij snel mijn laars (dus niet stepjes) aan de grond. De toe-slider is half weg en zelfs een stukje van mijn zool! Ik denk dus dat ik ze niet helemaal goed neerzet :N


[me="/V\ad/V\ax"]wil ook over een paar maandjes een kneedown gaan oefenen, maar eerst rustig wennen op de andere motor![/me]

\[Edit] Fragdaddy beantwoord net al deels mijn vraag, kwas net iets te laat \[/edit]

Tenen op je steppies houden! Als je dan je voet nog tegen de grond krijgt dan heb je ook je steppie aan de grond en moet je er (nog) verder naast gaan hangen!

P.S. Ik rij op een Yamaha R6 uit 2003. Ik weet niet hoe een gixxer 400e aanvoelt met hele grote hellingshoeken en ik weet ook niet wat voor banden je eronder hebt liggen. Dus pas daar wel mee op. Je kunt waarschijnlijk minder ver gaan dan op een R6 (met nieuwere vering en plak-bandjes)
 
Laatst bewerkt:
Tenen op je steppies houden! Als je dan je voet nog tegen de grond krijgt dan heb je ook je steppie aan de grond en moet je er (nog) verder naast gaan hangen!

P.S. Ik rij op een Yamaha R6 uit 2003. Ik weet niet hoe een gixxer 400e aanvoelt met hele grote hellingshoeken en ik weet ook niet wat voor banden je eronder hebt liggen. Dus pas daar wel mee op. Je kunt waarschijnlijk minder ver gaan dan op een R6 (met nieuwere vering en plak-bandjes)

Thnx!

Even wat extra info, ik rijd inmiddels op een GSX 750 F uit 2003 ;) Er liggen BT020 bandjes onder. Dus denk dat het qua vering wel goed zit!

Bedoel je dat ik vlak voor de bocht de tenen op de steppies moet zetten? Want als je normaal ook met de tenen op de steppies rijd kun je niet schakelen, altans ik niet!
 
Thnx!

Even wat extra info, ik rijd inmiddels op een GSX 750 F uit 2003 ;) Er liggen BT020 bandjes onder. Dus denk dat het qua vering wel goed zit!

Bedoel je dat ik vlak voor de bocht de tenen op de steppies moet zetten? Want als je normaal ook met de tenen op de steppies rijd kun je niet schakelen, altans ik niet!

Tuurlijk kun je wel schakelen. Moet je je voet even verplaatsen! Nee, als ik gewoon toertochtjes doe dan zet ik mijn voet natuurlijk niet continue met de tenen op de steppies, maar als je een serie bochten tegenkomt dan wel. Als het gewoon om 1 enkele bocht gaat, dan kun je het doen terwijl je gaat verzitten.

BT020's ben ik persoonlijk geen fan van, (heb 3 of 4 voorbanden verkloot door cupping en een paar keer over het voorwiel weggegleden bij aanremmen.. niets spannends, maar het voelt eng.) maar ik denk dat ze wel genoeg grip hebben om rustig wat te oefenen met kneedowns.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk kun je wel schakelen. Moet je je voet even verplaatsen! Nee, als ik gewoon toertochtjes doe dan zet ik mijn voet natuurlijk niet continue met de tenen op de steppies, maar als je een serie bochten tegenkomt dan wel. Als het gewoon om 1 enkele bocht gaat, dan kun je het doen terwijl je gaat verzitten.

O.k. Daar heb ik wat aan :d. Ben trouwens gister nog door je woonplaats gereden. Daar kun je echt gaaf rijden :9~ . Vooral de "boven weg" deed me erg veel deugd! Kom daar vast nog eens om te "oefenen" })
 
Vorige week beetje gebabbeld met de neef van m'n vriendin die vertelde dat hij, nadat hij de banden keihard had opgepompt en de veerspanning had veranderd, beter door de bochten ging.

Een collega zegt over knie aan de grond dat het niet nodig is om op een bil te gaan zitten omdat het ook wel lukt als je normaal blijft zitten.

Omdat ik op m'n CBR f2 ook regelmatig op 't klaverblad aan 't oefenen ben om een knie aan de grond te krijgen ben ik benieuwd of jullie hier ook nog wat nuttigs over kunnen zeggen. Heb trouwens net nieuwe BT 014 op de fiets liggen en die gaan erg lekker. Misschien handige info om te weten.

Hou gewoon de voorgeschreven bandenspanning aan, want anders verklein je het contactvlak met de weg, en dat is niet verstandig. De voorgeschreven spanning moet een goed compromis zijn (bij sportieve banden zoals BT014 vaak 2.5 bar voor en 2.9 bar achter).

En ik zou die collega van jou eens uitnodigen om een knee-down te demonstreren. Film het dan ook gelijk even, dan hebben we hier iets om over te lachen (of om te bewonderen ;)). Natuurlijk is het makkelijker om je knie aan de grond te krijgen als je wat van de motor afhangt, je zit dan immers dichter bij de grond. (Zorg wel dat hoe je er ook op zit je het stuur losjes vasthoudt, en dus niet aan het stuur gaat hangen ofzo, anders kan het wiel eventuele oneffenheden in de weg niet goed volgen.)

En wees sceptisch over `tips' die je krijgt!
 
Is het niet moeilijker om een knie aan de grond te krijgen als je naast je motor gaat hangen? De motor blijft dan in de bocht toch veel rechter op omdat je het zwaartepunt verlegt :?
 
Het is weer kneedown tijd :}

Bandenspanning is eigelijk wat je zelf fijn vind.. ik rijd (omdat ik een vrij lichte fiets heb) met 2.0 voor en 2.4 achter... Voor jou motor word aangeraden op 2.5 voor en 2.9 achter te rijden, zelf zou ik ze 0,1 of 0,2 bar lager zetten..

En probeer eerst goed plat te gaan voordat je probeerd te kneedownen, je krijgt vaak een schrik reactie als je voor het eerst je knie op de grond legt, en als je dan geen marge over hebt, kan je de berm in gaan.. :X
 
Is het niet moeilijker om een knie aan de grond te krijgen als je naast je motor gaat hangen? De motor blijft dan in de bocht toch veel rechter op omdat je het zwaartepunt verlegt :?

Ja, maar ook je knie komt verder naar buiten.. Als je op je normaal op je motor blijft zitten (en cker op een gsxf zoals van de TS) rij je vrijwel alleen je stepjes aan de grond en niet je knie, het kan wel, maar dan heb je of lange benen, of je stepjes hoog zitten..
 
Ja, maar ook je knie komt verder naar buiten.. Als je op je normaal op je motor blijft zitten (en cker op een gsxf zoals van de TS) rij je vrijwel alleen je stepjes aan de grond en niet je knie, het kan wel, maar dan heb je of lange benen, of je stepjes hoog zitten..
Ik heb mijn stepjes heel erg hoog zitten en ik denk dat ik mijn knie nooit aan de grond zal krijgen (hoewel ik meende dat dat bij elke motor moet lukken) maar wel werd me verteld dat naast de motor gaan hangen niets uithaalt. Wel een klein beetje verzitten zodat je de bocht wat strakker maakt.
 
Ik heb mijn stepjes heel erg hoog zitten en ik denk dat ik mijn knie nooit aan de grond zal krijgen (hoewel ik meende dat dat bij elke motor moet lukken) maar wel werd me verteld dat naast de motor gaan hangen niets uithaalt. Wel een klein beetje verzitten zodat je de bocht wat strakker maakt.

Ik krijg hem zonder te verzitten ook aan de grond.. maar dan moet ik toch echt wel mijn stepje op de grond hebben, en mijn knie extreem uitsteken.. met dr naast hangen, Hoef ik mijn knie maar een klein beetje uit te steken..
 
Zorg eerst dat je vertrouwen hebt met je eigen motor. Daarna moet je aanvoelen of de banden warm zijn en ze "lekker sturen" De bandenspanning kan daar heel veel verschil in uitmaken, als je geen circuit rijdt mag je gerust de fabrieksbandenspanningen aanhouden, maar ga daar zeker niet boven zitten anders heb je straks geen goed contact met het wegdek.

Wat betreft je banden. Bridgestone's BT014 zijn enorm goede banden! (heb ze zelf ook, net een nieuwe achterband erop weer) als ze goed warm rijdt, plakken ze enorm goed! En ze zijn ook best snel warm te krijgen. Ik ben er positief over. De BT020 is een wat hardere toer/sport band en daar zou ik zelf niet al te plat mee willen gaan. De BT014 is daar echt een goede band voor.

Een tip voor je kneedown. Zoek een plek waar je ongestoord kan rondrijden en bochten kan maken. Maar ook langs de kant kan gaan om te stoppen. Ga dan na elke bocht of wanneer je wilt kijken op de achterband hoeveel "schaamrand" je nog over hebt. Ik zelf deed dat ook altijd zodat ik dat kon refereren met mijn hellingshoek en knie. Als ik dan dacht dat ik op de grens zat ging ik weer even naar de kant om mijn achterband te bekijken en kon ik zien of het niet mijn gevoel was die zei dat ik op de grens zat.

Verder gewoon iets verzitten als je een bocht ingaat. Vooral de bocht goed in kijken! Zo kan je niet alleen goed insturen maar weet je ook al een beetje in hoever je moet verzitten om de juiste balans te krijgen. Je hoeft echt niet extreem ver naast de motor te hangen als je je motor maar plat durft te leggen. Maar zorg er dan wel voor dat je de zaken op een rijtje hebt. Goed inkijken, juiste versnelling, juiste zitpositie, langzaam (in hoeverre jij langzaam vind) de bocht in en sneller de bocht uit. (in hoeverre jij snel de bocht uit vind) Je zal zien dat je dan steeds sneller en platter door bochten kan gaan, en ook het vertrouwen in jou en de motor toeneemt. Maar ga geen geforceerde dingen doen, als jij denkt dat het goed is dan maak je de bocht af, en probeer je het daarna nog een keer. Bouw die feeling op.

Luister naar je hart, je motor, en je banden. En hou rekening met auto's die heen en weer kunnen waven in bochten, evenals olie of natte plekken op het wegdek.

Ikzelf ben heel erg snel in bochten die ik GOED ken, wegen die ik niet goed ken, neem ik altijd wat "voorzichtiger". Naarmate je een weg ook goed kent ga je ook steeds sneller erdoorheen. Kan je een bocht goed overzien dan spreekt voor zich dat je ook sneller kan, omdat je dan evt. rommel of vuil al kan zien liggen. (gaat niet altijd op)

Mijn woorden zijn niet heilig, maar ik vertel alleen zoals ik het zelf ervaar.

Succes!

[edit]
Naar mijn mening hangt de knie ook af van de lengte van de persoon en de type motor. Ik zit vrij hoog op mijn motor, en mijn benen zijn vrij kort, ik zal dus eerder snel plat gaan en dan pas mijn knie dan iemand die lang is en zijn knie uitsteekt en hem gewoon beetje schuinlegt. Neem dit niet te letterlijk op, maar er zit wel degelijk verschil! Bovendien kan je ook heel erg plat gaan ZONDER je knie te gebruiken. Mijn schaamranden zijn helemaal weg van de band terwijl ik lang niet altijd mijn knie gebruikt. Sommige hebben nog wel schaamrand maar ook hun knie op de grond. Dat verschil bedoel ik dus! ;)

*laatste tip: Hou je motor vooral als je goed plat gaat trekkend door de bocht, en laat het vermogen er rustig en vloeiend uitkomen. Anders kan je achterkant uitbreken of iets wegglijden of als je gas iets dicht doet en dan erop kan de motor gaan wiebelen en gaat de voorkant onrustig doen. Dus gas constant houden en/of uitacceleren. Dan heb je al super veel stabiliteit. Als je dit niet doet loop je alweer een risico op onbalans in de motor, wat weer kan resulteren in een valpartij/glijder.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Te harde banden = garantie om op je plaat te gaan.

Banden warmen op bij bochten. Warme lucht=hogere bandendruk. Beter is dus óf om de fabrieksspanning aan te houden, of er wat onder te gaan zitten.
En niet verzitten wil zeggen dat je de motor de hele hellingshoek laat maken. Zelf compenseer je niks. Ideaal om op je plaat te gaan.

Dus echt twee adviezen waar je geen ruk aan hebt, sterker nog, je ligt er eerder mee op je plaat!


Een beetje gelijk heb je natuurlijk wel ;) , toch denk ik dat er weinig motorrijders, met goed materiaal,op hun plaat zullen gaan doordat ze een te grote hellingshoek maken :N
Wel heb ik rijders gezien met hun knie aan de grond terwijl er van hellingshoek totaal geen sprake was *O*
 
Zorg eerst dat je vertrouwen hebt met je eigen motor. Daarna moet je aanvoelen of de banden warm zijn en ze "lekker sturen" De bandenspanning kan daar heel veel verschil in uitmaken, als je geen circuit rijdt mag je gerust de fabrieksbandenspanningen aanhouden, maar ga daar zeker niet boven zitten anders heb je straks geen goed contact met het wegdek.

En de rest...

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. M'n schaamranden zijn nu nog zo'n 1,5 cm, maar ik heb nog niet het vertrouwen om harder als 90 door een laverblad te gaan. Moet volgens vrienden echter wel veel harder kunnen, maar wil idd niks forceren.

Blijf gewoon oefenen. Heb echter nog niks gehoord over de afstelling optimale afstelling van de vering voor het maken van bochten. Of gewoon de fabrieksinstelling aanhouden?
 
het is wel zo dat je een band als een sc mooi op druk moet houden voor straart.. begin je met 2.7 en na enkele maanden stilstaan staat ie op 2.3/2.4 dan voel je dat eght wel :Y , ff druk bijdoen en hij stuurt weer lekker,en dat zit echt niet tussen de oren ;)
 
ik zie nergens terug wat je huidige bandenspanning is :?

met jouw fiets zul je er toch echt naast moeten gaan hangen, daarvoor zitten je stepjes te hoog... geeft opzich nix, ik moet er ook ver naast hangen (Z750) maar t belangrijkste:
hou je eigen tempo aan en forceer het niet!
 
1.7bar, voor en achter op sm.

maar ja, rechtuitstabiliteit is niet zo belangrijk. wielen zijn zelfs niet gebalanceerd,en daar merk ik trouwens niets van. mijn motor is zeer stabiel(zelfs rechtdoor), bochten nog beter.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide verhaal. M'n schaamranden zijn nu nog zo'n 1,5 cm, maar ik heb nog niet het vertrouwen om harder als 90 door een laverblad te gaan. Moet volgens vrienden echter wel veel harder kunnen, maar wil idd niks forceren.

Blijf gewoon oefenen. Heb echter nog niks gehoord over de afstelling optimale afstelling van de vering voor het maken van bochten. Of gewoon de fabrieksinstelling aanhouden?

Klaverblad kan inderdaad (bij ideaal wegdek) veel harder dan 90 km/u. Maar ieder zijn ritme. De standaard fabrieksinstelling van jou huidige CBR acht ik persoonlijk iets te "zacht" zeg maar "sportief" ingesteld. De huidige fietsen van nu hoef je voor een gemiddelde rijder of op de openbare weg niks in te stellen, die zijn al zo stijf afgeveerd dat het voor een gem. rijder echt wel perfect rijden is. Het kan altijd beter. Als jij voelt dat de motor bij hogere snelheden gaat deinsen (en motorisch is je motor oke) dan kan je uiteindelijk gaan spelen met veervoorspanningen en demping. Heb mijn fiets ook veel stijver afgeveerd en gaat veel strakker door de bocht. (standaard stond die sowieso al vrij zacht ingesteld) Laat anders iemand die er verstand van heeft even op jou fiets rijden. Iemand met "meer vaardigheden" dan kan zo iemand al geijk te weten komen hoe je fiets reageert in (hobbelige/snelle) bochten. Komt ook omdat je naarmate je meer leert je steeds sneller bochten neemt waardoor er meer kracht op je fiets komt te staan. Maar ik persoonlijk denk dat het in jou geval zeker nog niet nodig is om je daar druk om te maken. Zoals jij zelf al aangeeft, oefen gewoon lekker bochten en zorg dat dat eerst goed zit. Anders mis je de basis als je nu aan bijzaken gaat denken.

Ikzelf heb ook veel geoefend op rotondes op die "geestelijke knop" om te schakelen. Heb zelf uiteindelijk mijn eerste knee down gemaakt op een binnen de bebouwde kom rotonde... :+ En dat was met ong. 45 km/u. Je loopt wel een veel groter risico omdat het bij relatief langzame snelheid is. Maar ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het dan al kan. :)
 
1,9 - 2,0 vooraan (120/60 - 17)
2,3 - 2,4 achteraan (160/60 - 17)
fietsje ; rs250
band : michielin pilot power
veerafstelling ; standaard instellingen dus voor +- een goei 60 kilo ingesteld
(ideaal ! ;) )

zelf had ik eens een topic en kwam tot conslusie dat je soms moet opletten
als ie te laag staat dat je achterband durft "sliden" in de bocht
(alleen bij echt enthousiast gedrag)
maar de temperatuur was toen nog niet lekker ook...

ik kies altijd voor "beetje op 't laagste" bij bandenspanning :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan