Bandenspanning

Snelle Henkie

MF veteraan
17 dec 2003
2.372
35
Delfzijl
Wat is de juiste bandenspanning tijdens het rijden in de bergen. Dus veel haarspeldbochten enzo. Ik heb voor snelweggebruik 2,9 achter en 2,5 voor. Is dit ook aan te raden bij veel (sportief snel)bochtenwerk?
 
iets zachter zorgt voor meer grip. En voor mij motor kom ik nogal wat verschillende bandenspanningen tegen op internet. van 2.5 2.9 tot 2.1 2.4 ofzo.
heb maar een mooi gemiddelde genomen nu :P

hiero dan
 
Laatst bewerkt:
Gewoon aanhouden wat je normaal ook als spanning gebruikt.
Dan heb je de beste response, tenminste, als ie anders reageert
hoef je je niet af te vragen of het misschien aan je bandenspanning ligt.

Afgelopen twee weken op die manier door Noorwegen getourd,
met veel haarspelden.
De jongens die wel aan de bandenspanning rommelden wisten niet
hoe snel ze het weer terug moesten zetten.

Beter is om je vering af te stellen.
Beetje strakker. Geeft veel meer resultaat dan de bandenspanning.
 
Zorg in ieder geval voor hele goede banden!
Een tourtocht gehad afgelopen weekend, en er is 1 op zijn bek gegaan in de hars. Ook mooie haarspeldbochten hoor, maar zijn bandjes waren niet helemaal lekker meer!
 
Wat is de juiste bandenspanning tijdens het rijden in de bergen. Dus veel haarspeldbochten enzo. Ik heb voor snelweggebruik 2,9 achter en 2,5 voor. Is dit ook aan te raden bij veel (sportief snel)bochtenwerk?

Ik zou het even zo laten, en dan tijdens je vakantie even goed je banden in de gaten houden: slijten ze bovenmatig en is het erg warm, dan zou je de spanning een klein beetje kunnen verhogen.

Hoe hoger de druk, hoe minder vervorming (wrijving) en daardoor ook minder hittevorming.

Verder goed de weg 'lezen'. Er kan altijd troep liggen, vooral in de bergen. Hou er rekening mee dat als het warm weer is, het asfalt op sommige plekken een beetje gesmolten is. En het belangrijkste: goed vooruitkijken. Als je bergop rijdt, gewoon kop omhoog om te zien of er iets aankomt. Dan kun je met een zeker gevoel de volgende haarspelbocht in.

Have fun! :]
 
Heb onlangs een algemene regel gezien .
ZONDER PASSAGIER : AANBEVOLEN DRUK -10%
ZONDER PASSAGIER + RACEN : AANBEVOLEN DRUK -10%-10%
PASSAGIER + RACEN........
 
Ben vorig jaar ook in Oostenrijk geweest. Ik weet dus dat er grint en dergelijke kan liggen.

Ik vroeg me alleen af wanneer je verder kan gaan. Met hogere of lagere spanning.
Met lagere spanning krijg je toch meer vervorming en dus meer raakvlak met de weg. Maar ook meer beweging. Toch? Theorietje van mij. Of het klopt weet ik niet.

Met de staat van de banden is het wel okay. Krap 2500 km mee gereden. Achterband is echter een Conti road attack. Deze zat er nieuw op toen ik de fiets kocht. Was niet mijn eerste keus geweest. Maar hij zit er op, en ons bent zuunig, dus eerst deze afrijden. Geld groeit me namelijk niet op de rug.

Lees hier op het forum dat het bij nat weer een mindere band is. Lees op de Conti site dat het een uitstekende nat weer band is. Ik zie wel.
 
misschien een domme vraag, maar hoe krijgt iedereen hier lucht in zijn/har banden? da standaard ding bij de pomp krijg ik er met geen nmogelijkheid op (onmogelijke hoek langs mijn remschijven/wielnaaf)
 
misschien een domme vraag, maar hoe krijgt iedereen hier lucht in zijn/har banden? da standaard ding bij de pomp krijg ik er met geen nmogelijkheid op (onmogelijke hoek langs mijn remschijven/wielnaaf)
Gewoon een hoekventieltje halen bij je motorboer. Da's een ventielverlengstuk om een hoekje waardoor je dan wel gewoon bij de pomp terecht kan. Ik heb 'm altijd bij me. Dat draai je er op als je gaat pompen en daarna er weer af (dus je blijft er niet mee rijden)...
 
Nat weer rijden zit 'm vooral tussen je oren. Ik weet wel zeker dat de banden vaak veel meer *aankunnen* dan wij met nat weer *aandurfen*. Feit is wel dat de weg minder grip biedt, en troep minder goed te zien is, maar dan nog zijn goede moderne banden prima te sturen ook met nat weer.

En over de ventielen, dat kan wel eens lastig zijn ja. Maar ze hebben bij verschillende pompen verschillende typen/ modellen luchtslang, en daar is altijd wel eentje bij die makkelijk op die van jou past. Ik heb ook met zo'n opzet ventiel gewerkt, maar aangezien ik elke week mijn bandenspanning check, ben ik daar mee gestopt, teveel werk met dat ding. Op een gegeven moment word je vanzelf wel handig met die dingen en krijg ik ze er altijd wel op. :Y
 
Hangt af van het type banden en je rijstijl.
Als je normaal niet veel met je bandenspanning doet zou ik niet veel meer afwijken dan 0,2 van je normale spanning.

Dit is wat michelin opgeeft voor zijn Pilot Sport:

Luftdruckempfehlung Pilot Sport
in bar, gemessen am kalten Reifen
                    
       Luftdruck
Einsatz        vorne              hinten
                    
solo Landstraße       2,3              2,5
Zweimannbetrieb       2,5              2,9
Autobahn        2,5              2,9
Rennstrecke 2,4              2,6

Zoals je ziet geven ze op het circuit zelfs een hogere druk als op de weg omdat hij anders te heet wordt.
 
misschien een domme vraag, maar hoe krijgt iedereen hier lucht in zijn/har banden? da standaard ding bij de pomp krijg ik er met geen nmogelijkheid op (onmogelijke hoek langs mijn remschijven/wielnaaf)

Inderdaad hoekventielen monteren,
maar thuis een compressortje of een fietspomp doet ook wonderen.
En een bandenspanningsmeter natuurlijk
 
Wat is de juiste bandenspanning tijdens het rijden in de bergen. Dus veel haarspeldbochten enzo. Ik heb voor snelweggebruik 2,9 achter en 2,5 voor. Is dit ook aan te raden bij veel (sportief snel)bochtenwerk?

Ga toch weg man, met je snelle bochtenwerk, ik heb je banden gezien, echt schaamranden van drie cm en hier een beetje doen of je op het randje rijdt, pfff... Waarom steek jij je knie eigenlijk uit, om richting aan te geven? O-)
 
Over die haakse ventielen: als je banden wisselt, laat dan gelijk een paar haakse alu-ventielen monteren. Kost een paar tientjes en je bent gelijk van dat gezeur bij de pomp af. Ze hoeven bovendien nooit meer vervangen te worden.
 
Ga toch weg man, met je snelle bochtenwerk, ik heb je banden gezien, echt schaamranden van drie cm en hier een beetje doen of je op het randje rijdt, pfff... Waarom steek jij je knie eigenlijk uit, om richting aan te geven? O-)


Lees dit nu pas. Ik schaamranden? Rij de lak van mijn velgen man. Ha ha, was jij niet die gast die een haakse bocht niet verder dan tot de helft kon nemen? Stond jij toen niet met je voorvork in het riet/
Ga toch weg man zwetser. Aanbod staat nog steeds hoor. Ga volgend jaar met ons mee voor een weekje. We wachten dan wel op je. Snorfietser.

He Huib, ga je siehien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan