bandenspanning

ik kijk gewoon op dat stickertje wat er op je fiets zit, en daar stel ik mijn bandenspanning op af.

ik bedoel ze maken al 70 jaar motorfietsen bij honda daar zullen ze het wel weten toch?
 
ik kijk gewoon op dat stickertje wat er op je fiets zit, en daar stel ik mijn bandenspanning op af.

ik bedoel ze maken al 70 jaar motorfietsen bij honda daar zullen ze het wel weten toch?

Persoonlijk vertrouw ik meer op de mening van de bandenfabrikant... Waardes, opgegeven door de motorfabriekant gelden voor de OEM banden. Echter, ook in bandenland staat de ontwikkeling niet stil en worden er nieuwe banden ontwikkeld met een andere opbouw en compound, waardoor de opgegeven waardes van de fabrikant niet meer van toepassing zijn. Dit verhaal geldt natuurlijk vooral voor wat oudere motoren. In mijn geval geeft het stickertje 2.1 om 2.5 ofzo aan (GSX600F 1989). Bridgestone zegt voor de BT020 2.5 om 2.9 en dat houd ik dus aan.
 
Beide banden zitten op 2.5bar, maar als ik dit hier lees zou ik achteraan een stuk harder mogen?


Ik rij met een Honda CBR600F (PC25) met Pirelli Diablo's, iemand een linkje met de voorgeschreven bandenspanning?
 
Gouden regel;

met regen; bandenspanning fors verhogen (0,5 bar minimaal)
bij kou: bandenspanning ook verhogen, ook al zou je verwachten dat door het zachter zetten de band meer wringt en dus warmer wordt.......dit is ALLEEN het geval als het warmer is en je op het circuit rijdt, niet op de openbare weg.

Mijn bandenspanning (regulier met minimaal 20 graden): 2.1 voor....1.9 achter

Nu: 2.5 voor, 2.4 achter. Beetje afhankelijk van type band en rijstijl. Maar neem van MIJ aan dat zachte bandjes nu NIET op temperatuur komen, mits je effe de Nordschleife, Zolder of Assen meepakt.
Dit hierboven klopt helemaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lees dit en vergeet de rest.

Ga niet met karten vergelijken. En hou circuit en openbare weg gescheiden.

Opzetje:
Openbare weg:
5 graden voor: 2,5 achter: 2,5
20graden voor: 2,4 achter: 2,3

Circuit:
10 graden voor: 2.1 achter: 1.9
25 graden voor: 2,3 achter: 2,3

Opgave's van bandenfabrikanten gelden bij 20graden. Bij 0 graden moet je dus rekening houden met 0,2 verschil. Opgave is zeg: 2,5 dan moet je mij 0 graden volgens mij 2,7 aanhoden op je meter :)
 
ik rijd zomers met 2,5 voor 2,9 achter en s winters 2,3 voor en 2,5 achter rijd bt 020 en ze geven dat op standaart vanaf bridgestone
 
ik rijd zomers met 2,5 voor 2,9 achter en s winters 2,3 voor en 2,5 achter rijd bt 020 en ze geven dat op standaart vanaf bridgestone

Hmm, mij is juist de tip gegeven met warm weer iets lager te zetten als
max. aangegeven spanning gezien door het rijden de band opwarmt en de lucht uitzet

Zelfs met dat koude weer de afgelopen periode heb ik wel 's op 3.1 gestaan achter
(Ik check altijd voor en na het rijden de spanning)
 
Terug
Bovenaan Onderaan