Bandenspanning

MelvinFJ1200

MF'er
4 jun 2007
142
0
In het boekje van mijn motor scooter staat nergens de bandenspanning vermeld.

Weet iemand hier hoe je de bandenspanning kan bepalen??

Het zijn 110-90-12 banden, voor en achter.
 
hangt van het merk af.

michelin gebruik voor de Pilot road 2.5 voor en 2.9 achter (voor de meeste motoren).
andere bandenmakers gebruiken 2.3 voor en 2.5 achter.

en voor motor-scooter zal het ook wel weer anders zijn...
welk merk heb je?
 
Uit het instructieboekje van een Honda Dylan 150:

voor 1,75, achter 2,0 bar, met passagier 2,25 bar, 13 inch wielen.

2,5/2,9 is voor snelle motoren met radiaalbanden.
 
:^

Staat de bandenspanning niet op een klevertje onder het zadel, of nabij de tankdop?

Een typische scooterband: V1.8, A2.0 bar.

2.5/2.9 zou me ten zeerste verwonderen, das eerder voor een dikke motorfiets.

Check op de website van je bandenmerk ...

googel:
120/90-12 Tyre pressure(F/R) (kPa) : 175/225.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik in ieder geval ook vermelden dat je wel je banden op spanning brengt zolang ze nog koud zijn...

Op het moment dat je al een aardig stuk hebt gereden is de lucht opgewarmd en kan dit een spanning aangeven die niet klopt...
Op het moment dat je banden dus koud zijn heb je minder druk in je banden...en zijn ze dus zachter...
Hou hier rekening mee!...

En bel anders even de leverancier op en vraag of zij het je kunnen vertellen...Hoop je geholpen te hebben :) ...
 
Laat ik in ieder geval ook vermelden dat je wel je banden op spanning brengt zolang ze nog koud zijn...

Op het moment dat je al een aardig stuk hebt gereden is de lucht opgewarmd en kan dit een spanning aangeven die niet klopt...
Op het moment dat je banden dus koud zijn heb je minder druk in je banden...en zijn ze dus zachter...
Hou hier rekening mee!...

Dit is alleen van toepassing op echte racemotoren die echt hoge snelheden rijden. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken rijder is dit echt niet van toepassing.
Het drukverschil is verwaarloosbaar omdat de banden niet zo heet worden als in de wegracerij.
 
edkedk schreef op 08 december 2008 @ 08:51:
Je mag in de regel gewoon aanhouden voor 2,5 en achter 2,9 dan zit je altijd goed !Idd je hebt gelijk ik had niet goed gelezen dat het om een motorscooter ging! Bedankt voor de opmerking !
 
Laat ik in ieder geval ook vermelden dat je wel je banden op spanning brengt zolang ze nog koud zijn...

Op het moment dat je al een aardig stuk hebt gereden is de lucht opgewarmd en kan dit een spanning aangeven die niet klopt...
Op het moment dat je banden dus koud zijn heb je minder druk in je banden...en zijn ze dus zachter...
Hou hier rekening mee!...Dit is alleen van toepassing op echte racemotoren die echt hoge snelheden rijden. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken rijder is dit echt niet van toepassing.
Het drukverschil is verwaarloosbaar omdat de banden niet zo heet worden als in de wegracerij.

Heb je opzich wel gelijk in...maar dan ligt het er ook weer aan wat voor een afstanden worden gereden en hoe deze persoon in het algemeen rijdt...
Als ik van mijn huis (rotterdam) naar mijn werk rijd (moerdijk) weet ik zeker dat mijn spanning veranderd is...

Maar als het korte stukken zijn en je rijdt vrij kalm heb je gelijk dat het verwaarloosbaar is!...
 
Terug
Bovenaan Onderaan