bandenspanning

jawaperak

MF'er
10 feb 2003
76
0
Nuenen
beste motorrijders,

ik heb helaas de afgelopen winter weinig gereden op mn honda vfr 800.
dus wil mn bandenspanning weer op het juiste niveau brengen, om straks weer lekker tegaan touren.. :]
alleen heb ik geen instructie boekje meer liggen, :N
weten jullie wat de juiste banden spanning is?
 
Even uit het hoofd:
2.5 Bar aan de voorkant
2.9 Bar aan de achterkant

De kans dat dit juist is, is zeer groot (ik monteer bijna dagelijks banden op VFR's).
 
p.s soort band is michilin radial pilot road (zr 17 )
en t staat bij mijn niet op de achterbrug.
 
Kijk even op de website van de bandenfabrikant. Ze hebben allemaal wel iets van een tyre selector waarbij je het motormerk en type opgeeft en de banden worden getoond die geschikt zijn voor je motor. Meestal staat daar ook een advies voor de bandenspanning bij.

EDIT: nu ik je bandentype weet, inderdaad 2.5/2.9 als spanning.

Zie: http://two-wheels.michelin.com/2w/f..._cylindree=4a4943484a42&cd_annee=4a484d4f4a4a
 
Laatst bewerkt:
Op de zijkant van de band staat weergegeven wat de juiste druk is bij volledige belading en een koude band. Dit wordt meestal weergegeven in PSI. Afhankelijk van je belading (woon werk zonder bagage of 2 weken vakantie met bagage en duopassagier) moet je daar een beetje mee spelen. Op een gemiddelde drukmeter staat overigens Bar aan de buitenkant en PSI in de binnenring, scheelt je een moeilijke rekensom.

Ikzelf heb overigens ook 2,5 voor en 2,9 achter.
 
Op de zijkant van de band staat weergegeven wat de juiste druk is bij volledige belading en een koude band. Dit wordt meestal weergegeven in PSI. Afhankelijk van je belading (woon werk zonder bagage of 2 weken vakantie met bagage en duopassagier) moet je daar een beetje mee spelen. Op een gemiddelde drukmeter staat overigens Bar aan de buitenkant en PSI in de binnenring, scheelt je een moeilijke rekensom.

Ikzelf heb overigens ook 2,5 voor en 2,9 achter.
Dat klopt helaas niet!
De meesta fabrikanten geven alleen maar de MAXIMAAL TOELAATBARE druk in de band aan. Dit is zeker niet de aangeraden bandenspanning voor jouw motor........
 
Dat suggereer ik ook niet ;) Maar het is de maximale bandenspanning, niet de ideale. Ik gaf al aan dat je, gelet op de rijomstandigheden, je spanning hier op aan moet passen.
 
Laatst bewerkt:
Dat suggereer ik ook niet ;) Maar het is de maximale bandenspanning, niet de ideale. Ik gaf al aan dat je, gelet op de rijomstandigheden, je spanning hier op aan moet passen.
Nou, je schrijft anders "de juiste druk bij......", en dat klopt dus niet. Het is niet de juiste druk, maar de maximaal toelaatbare druk voor de band (onafhankelijk van belading of gebruik).
 
Dat klopt helaas niet!
De meesta fabrikanten geven alleen maar de MAXIMAAL TOELAATBARE druk in de band aan. Dit is zeker niet de aangeraden bandenspanning voor jouw motor........

Op de band wellicht, maar niet wat ze op hun website zetten, dat is de adviesspanning. De maximaal toelatbare druk ligt ergens rond de 8 bar (en dat rijdt niet fijn).
 
Ben onlangs met bandenspanning de mist in gegaan..
Hield de waarde aan die op het frame stonden van een kawasaki zephyr en beroerd sturen met nieuwe banden zeg!
Bandenspanning was waarschijnlijk destijds optimaal met de banden van toen. Vervolgens er de bandenspanning maar ingedaan die bridgestone opgaf (een stuk hoger dan op het frame) en de stuurproblemen waren verdwenen.

Voor een beetje sportmotor zit je met 2.5v/2.9a goed hoor. Zit ook in de banden van mijn cbr en stuurt perfect.

Wat op je band staat is inderdaad de MAXIMALE spanning. Is dus niet om op te rijden maar een waarschuwing waarbij je de band voor je hersens krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Op de band wellicht, maar niet wat ze op hun website zetten, dat is de adviesspanning. De maximaal toelatbare druk ligt ergens rond de 8 bar (en dat rijdt niet fijn).
Maar dat was anders wel precies wat jij schreef: (zie hieronder)

Op de zijkant van de band staat weergegeven wat de juiste druk is bij volledige belading en een koude band.
 
Laatst bewerkt:
VFR van een maat is van 2003 en die moet er voor 2.5 en achter 2.9 ingooien.

Altijd van die slappe topics he met bandenspannings vragen, dit hoor je gewoon te weten als motorrijder ;)
A daarom vraag je het, oke :P
 
Plak gewoon ergens een stickertje onder je buddyseat met daarop de juiste bandenspanning.

Normaal gesproken ligt de bandenspanning voor rond de 2.5 bar, achter 2.7 / 2.8.

Je voelt vanzelf of het te hard is of te zacht. Als je het idee hebt dat je op 'n kussen rijdt op het moment dat je een leuke bocht pakt en je achterwiel kleine "zijstapjes" maakt mag er nog 'n scheut lucht bij.
 
Nou, je schrijft anders "de juiste druk bij......", en dat klopt dus niet. Het is niet de juiste druk, maar de maximaal toelaatbare druk voor de band (onafhankelijk van belading of gebruik).
Zit ik nou in m'n eentje op zo'n ander denkniveau :? Het belangrijkste haal je weg uit die zin:
Op de zijkant van de band staat weergegeven wat de juiste druk is bij volledige belading en een koude band.
Ik zeg niet dat het de ideale druk is bij normaal gebruik, zoals ik verder in mijn post toelicht. Daarnaast geeft ik zelfs nog 2 voorbeelden (vakantie met duo of woon-werk zonder bagage). Verder zei ik dat je daar mee moet 'spelen', zoals Snipes dat in de post hierboven mooi beschrijft.
 
Zit ik nou in m'n eentje op zo'n ander denkniveau :? Het belangrijkste haal je weg uit die zin:Ik zeg niet dat het de ideale druk is bij normaal gebruik, zoals ik verder in mijn post toelicht. Daarnaast geeft ik zelfs nog 2 voorbeelden (vakantie met duo of woon-werk zonder bagage). Verder zei ik dat je daar mee moet 'spelen', zoals Snipes dat in de post hierboven mooi beschrijft.
Maar dan nog klopt het niet..... (blijkbaar zit je inderdaad op een ander denkniveau, en dan maar even in het midden latend welke richting op..... :+ )
Ik ken GEEN ENKEL GEVAL waarbij de maximale bandenspanning die op de zijkant van de band staat de ideale bandenspanning is. Het is niets anders dan de maximaal nog veilige bandenspanning om mee te rijden, en die is gewoonweg niet bruikbaar. Hier moet je gewoon niet naar verwijzen als iemand om de juiste bandenspanning vraagt.

(En nu hou ik er echt over op.......)
 
Laatst bewerkt:
Maar is de spanning voor de banden die "af fabriek" gemonteerd worden hetzelfde als bv. een setje Bridgestones of Michelin welke je later koopt?
Sorry voor deze misschien niet zo slimme vraag, maar ik heb net een week of 2 een eigen motor.
 
Maar is de spanning voor de banden die "af fabriek" gemonteerd worden hetzelfde als bv. een setje Bridgestones of Michelin welke je later koopt?
Sorry voor deze misschien niet zo slimme vraag, maar ik heb net een week of 2 een eigen motor.

hangt toch wel een beetje van het merk band af.

Pirelli's worden meestal met iets minder dan wat blackbird opgeeft gevuld.

Voor conti moet je op straat en op het circuit 2,4 V/2,7 A rijden.

Maar let ook op dat je altijd bij dezelfde pomp je lucht haalt of nameten, want er zit een berg verschil tussen de ene en de andere luchtpomp :X
 
Het beste is om dat thuis te doen met zo'n simpel luchtdrukmetertje. En voor twee tientjes heb je ook een voetpompje waarmee je prima je band op de juiste spanning kunt brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan