bandenspanning

Maar dan nog klopt het niet..... (blijkbaar zit je inderdaad op een ander denkniveau, en dan maar even in het midden latend welke richting op..... :+ )
Ik ken GEEN ENKEL GEVAL waarbij de maximale bandenspanning die op de zijkant van de band staat de ideale bandenspanning is. Het is niets anders dan de maximaal nog veilige bandenspanning om mee te rijden, en die is gewoonweg niet bruikbaar. Hier moet je gewoon niet naar verwijzen als iemand om de juiste bandenspanning vraagt.

(En nu hou ik er echt over op.......)
Ik zie het al, wij gaan er niet uit komen ;)

Voor de laaste keer:
Ik ken GEEN ENKEL GEVAL waarbij de maximale bandenspanning die op de zijkant van de band staat de ideale bandenspanning is.
Dat heb ik ook nooit gezegd! Het is de maximale druk, bij volledige belading van je voertuig. Wat ideaal is, hangt dus af van de omstandigheden (passagier, belading). Bij 'normaal' woon-werkverkeer is het dus ook niet de ideale druk, maar moet je er creatief naar kijken zoals ik in mijn vorige post al uitlegde.

En ook ik hou er nu écht over op!
 
hangt toch wel een beetje van het merk band af.

Pirelli's worden meestal met iets minder dan wat blackbird opgeeft gevuld.

Voor conti moet je op straat en op het circuit 2,4 V/2,7 A rijden.

Maar let ook op dat je altijd bij dezelfde pomp je lucht haalt of nameten, want er zit een berg verschil tussen de ene en de andere luchtpomp :X

Das duidelijk..

Hoewel... Ik heb 2 verschillende merken er onder liggen. Dus moet ik even opzoeken welk merk, welke spanning voor en achter nodig heeft. Gelukkig rijdt ik niet op het circuit, anders moest ik daar ook nog eens rekening mee houden. Even kijken wat voor merk banden ik heb.
 
Tip van flip voor de ANWB-leden mèt Kampioen:

voor 2 euro en inleveren van een kortingsbon, kun je bij de ANWB-winkels een draagbare bandenspanningsmeter ophalen :9 Wij waren toevallig de bon vergeten, maar gaan deze week nog wel even terug :)
 
Tip van flip voor de ANWB-leden mèt Kampioen:

voor 2 euro en inleveren van een kortingsbon, kun je bij de ANWB-winkels een draagbare bandenspanningsmeter ophalen :9 Wij waren toevallig de bon vergeten, maar gaan deze week nog wel even terug :)

Thanks voor de tip. Nou nog dat %&^#@ blaadje vinden.

Ik heb trouwens Michelin Radial 180/55ZR17 achter en Pirelli Diablo 120/70ZR17 voor.
Volgens het verhaal op m'n kettingrand moet daat 250 voor en 290 achter in.
Ook staat er dat de aanbevolen banden Dunlop, Bridgestone en Michelin zijn.

Staat dat er omdat Honda daarvoor betaald krijgt of omdat Pirelli voor mijn motor geen geschikte banden heeft (Dat laatste lijkt me sterk, maar ik ben hier helemaal nieuw in)

En natuurlijk de ham vraag... Heb ik een beetje fatsoenlijke banden er onder, of kan ik alvast gaan uitkijken naar een nieuw setje?

Om het duidelijk te houden: M'n motor is een Honda CBR 600F Sport uit 2001
 
Thanks voor de tip. Nou nog dat %&^#@ blaadje vinden.

Ik heb trouwens Michelin Radial 180/55ZR17 achter en Pirelli Diablo 120/70ZR17 voor.
Volgens het verhaal op m'n kettingrand moet daat 250 voor en 290 achter in.
Ook staat er dat de aanbevolen banden Dunlop, Bridgestone en Michelin zijn.

Staat dat er omdat Honda daarvoor betaald krijgt of omdat Pirelli voor mijn motor geen geschikte banden heeft (Dat laatste lijkt me sterk, maar ik ben hier helemaal nieuw in)

En natuurlijk de ham vraag... Heb ik een beetje fatsoenlijke banden er onder, of kan ik alvast gaan uitkijken naar een nieuw setje?

Om het duidelijk te houden: M'n motor is een Honda CBR 600F Sport uit 2001

Zijn volgens mij allebei wel goede banden. Misschien dat je bij de volgende vervanging een match kan maken zodat voor en achter gelijk is.
 
Heeft dat nog gevolgen de banden die ik nu heb??
Of is er "de beste voorband"en "de beste achterband"??
Echt slechte banden zijn er niet, als je aan een bepaald merk hangt zit dat meestal tussen de oren. Bijna niemand heeft meer grip nodig dan de meeste banden geven, als je op je bek gaat is het meestal een fout van de berijder })
Bovendien is bandenspanning vaak ook iets waar meer belang aan gehecht wordt dan nodig, de meeste mensen merken weinig tot geen verschil zolang de bandenspanning niet meer dan 0,3 bar afwijkt.
Ik heb op m'n 851 Pirelli Diablo's gemonteerd, in de voorband 2,3 bar, achter 2,6 bar. Geadviseerde bandenspanning is 2,6 en 2,9, maar dat voelt voor mij minder vertrouwd.
 
Echt slechte banden zijn er niet, als je aan een bepaald merk hangt zit dat meestal tussen de oren. Bijna niemand heeft meer grip nodig dan de meeste banden geven, als je op je bek gaat is het meestal een fout van de berijder })
Bovendien is bandenspanning vaak ook iets waar meer belang aan gehecht wordt dan nodig, de meeste mensen merken weinig tot geen verschil zolang de bandenspanning niet meer dan 0,3 bar afwijkt.
Ik heb op m'n 851 Pirelli Diablo's gemonteerd, in de voorband 2,3 bar, achter 2,6 bar. Geadviseerde bandenspanning is 2,6 en 2,9, maar dat voelt voor mij minder vertrouwd.

Ik heb 200Km gereden op m'n eigen motor, dus als ik grip tekort kom, dan zal dat idd niet aan m'n banden liggen. :P

Gelukkig leer ik hier een hoop.. :}
 
Ik heb trouwens Michelin Radial 180/55ZR17 achter en Pirelli Diablo 120/70ZR17 voor.
Wat voor Michelin is dat? "Radial" betekent alleen dat het een radiale band is, maar dan nog kunnen het allerlei typen zijn. Zoek eens of er ergens "Pilot Road", "Pilot Power", "Pilot Sport" of (God verhoede) "Macadam" op staat?

Oh ja, mixen van twee totaal verschillende banden wordt over het algemeen niet aangeraden.
 
Wat voor Michelin is dat? "Radial" betekent alleen dat het een radiale band is, maar dan nog kunnen het allerlei typen zijn. Zoek eens of er ergens "Pilot Road", "Pilot Power", "Pilot Sport" of (God verhoede) "Macadam" op staat?

Oh ja, mixen van twee totaal verschillende banden wordt over het algemeen niet aangeraden.

Er staat in sier letters op Radial.
Ik kijk nog wel een keer.

Yeps, nu even niet met m'n neus gekeken.
Pilot road.

Is het gevaarlijk 2 verschillende banden overigens?
 
Laatst bewerkt:
Er staat in sier letters op Radial.
Ik kijk nog wel een keer.

Yeps, nu even niet met m'n neus gekeken.
Pilot road.

Is het gevaarlijk 2 verschillende banden overigens?

Het is meestal niet gevaarlijk, maar levert ook meestal wel een (iets?) slechter stuurgedrag op.
Als je een Pilot Road hebt valt dat nog wel mee met de Diablo, maar als je een Pilot Road 2 hebt is het zeker geen optimale combinatie. De Road 2 heeft een erg slap karkas, de Diablo is een heel stuk stijver.
Met een goede combinatie banden rij je een stuk prettiger (en veliger) dan met een slechte combinatie.
 
Tip van flip voor de ANWB-leden mèt Kampioen:

voor 2 euro en inleveren van een kortingsbon, kun je bij de ANWB-winkels een draagbare bandenspanningsmeter ophalen :9 Wij waren toevallig de bon vergeten, maar gaan deze week nog wel even terug :)
:Y heb hem, alleen nog niet uitgeprobeerd.
2 euries :+

heb trouwens 2.4 - 2.9 in de pilot roads
 
Het beste is om dat thuis te doen met zo'n simpel luchtdrukmetertje. En voor twee tientjes heb je ook een voetpompje waarmee je prima je band op de juiste spanning kunt brengen.


Pfffff, nou die pomp komt er bij mij nooit meer in!

Daar hebben ze een automaat voor gevonden met digitaal instelbare bandenspanning...

Succes met je pomppie!
 
Het beste is om dat thuis te doen met zo'n simpel luchtdrukmetertje. En voor twee tientjes heb je ook een voetpompje waarmee je prima je band op de juiste spanning kunt brengen.

Zo'n dingetje heb ik ook, je moet daarbij de slang op het ventiel schroeven.
Mij is daarbij opgevallen dat tijdens het op- en afdraaien er toch wel flink wat lucht uit de band ontsnapt. Ik merkte namelijk dat ik áltijd moest bijpompen, ook al had ik 2 dagen daarvoor nog gepompt.

Ik heb de proef op de som genomen door gewoon direct na het op spanning brengen de slang los te schroeven en vervolgens er weer op te schroeven -> gelijk een aantal tienden bar kwijt !

Heb jij dat ook?

Ook nog even een kleine bijdrage mbt MAX spanning discussie:
Die MAX spanning is de maximale spanning waarvoor die band gequalificeerd is, net zoals je de maximale rolsnelheid hebt en de maximale belasting (load). Dat wordt getest bij de bandenfabrikant bij de Qualificatietest van een nieuw type band.
Dat heeft inderdaad heel weinig met de juiste/optimale/geadviseerde bandenspanning te maken voor jouw type motor en jouw gebruik. De enige relatie is dat de geadviseerde NOOIT hoger mag zijn dan de MAX spanning.
 
Voor en achter ALTIJD dezelfde type banden gebruiken. 2 verschillende combi's werkt heel vaak NIET goed! :N . heb het zelf ooit geprobeerd en ik doe het NOOOOOOIT meer!
Motor stuurde van geen meter meer. :N :N die moderne banden van tegenwoordig zijn gewoon zo gefabriceerd dat ze op elkaar afgestemd zijn en dus voor en achter gelijk moeten zijn en dus geen 2 verschillende merken/types.! :X :X En die bandenspanning zijn al tig topics over geweest, maar met 2.5 voor en 2.9 achter zit je bij de meeste motoren wel goed!ligt ook beetje aan je eigen gevoel wat je er bij hebt! ;)

Succes! :W
 
Het is meestal niet gevaarlijk, maar levert ook meestal wel een (iets?) slechter stuurgedrag op.
Als je een Pilot Road hebt valt dat nog wel mee met de Diablo, maar als je een Pilot Road 2 hebt is het zeker geen optimale combinatie. De Road 2 heeft een erg slap karkas, de Diablo is een heel stuk stijver.
Met een goede combinatie banden rij je een stuk prettiger (en veliger) dan met een slechte combinatie.

Ah, iets om rekening mee te houden als ik deze op heb gereden.

Hartelijk dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan