Bandenspanning

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Mijn bandenspanning achter en voor hangt resp. rond de 2,5 en 2,1 bar. Ik rijd dan wel een chopper van rond de 230 kg, dus ik neem aan dat de lichtere fietsen minder bar op hun banden hebben staan.
Maar dat weet ik dus zo ook niet, vandaar de vraag:
wat is jullie bandenspanning voor en achter? :?
 
normaal 2,5 voor en achter
Op circuit lager 2,1 tot 2,3 voor en 1,9 tot 2,3 achter.

Als ik veel snelweg rij, bijv naar huis na vakantie en dan heb ik het over meer dan 800 km snelweg, doe ik hem achter naar 2,9 a 3,2.
Dan slijt die een heel stuk minder.
Rij dan meestal wel harder dan 160 a 180
 
Kawa; voor 2,5 / achter 2,8 à 2,9
Soes; voor 2,2 à 2.3 / achter 2,5

Dit alles voor normaal gebruik. Erg lange snelwegrit achter iets meer + 0,4.

Soms iets meer soms iets minder, afhankelijk wat ik ga doen. Winter, passagier, lange snelwegrit, bochten...
 
Laatst bewerkt:
Ja en?? Dit zijn RICHTWAARDES v/d fabrikant, staan ook in je boekje en zullen voor de meeste rijders ook wel voldoen.
Topicvraag was wie met welke bandenspanning rijdt toch? ;)
Als dat zijn vraag is moet je er bij vermelden welke motor, welke rijstijl, welke temperatuur EN welke ondergrond.

Beetje nutteloze vraag dus.
 
2,7 bar achter en 2,3 bar voor (circuit resp 2,2 bar en 2,0 bar)

Voor: 120/60 ZR 17
Achter: 160/60 ZR 17

Lang autobahn (constant 180-190) dan achter 2,9. Heb dan wel de krullen erop staan, worden toch behoorlijk warm.
 
Laatst bewerkt:
=> Dus is dan je spanning te hoog! Kan warmte niet kwijt=> krullen=> spanning omlaag (IMHO)

Hee Martin, maar als je band zachter is, vervormt deze meer waardoor deze warmer wordt.

Jouw theorie geldt volgens mij wel voor circuit.

Maar op autobahn wil je ten koste van weinig grip, meer stijfheid om warmte ontwikkkeling laag te houden.
Rullen op autobahn komt door slip, welke kan oplopen tot 10%.
Echter verlaag je de druk voor meer grip, wordt band weer heter, waardoor ook weer slip optreedt.
Volgens Bridgestone moet op snelweg druk verhoogd worden voor minder slijtage.

Weet ook niet wat de juiste theorie is, dus graag discussie.

En waarom rult band (op autobahn) van vriendin meer dan mij bij gelijke snelheid, zou dat echt alleen door gewicht van berijder komen??
Was zowel bij cbr600/400 als bij R1/cbr900(zelfde band/spanning)
 
Hee Martin, maar als je band zachter is, vervormt deze meer waardoor deze warmer wordt.

Jouw theorie geldt volgens mij wel voor circuit.

Maar op autobahn wil je ten koste van weinig grip, meer stijfheid om warmte ontwikkkeling laag te houden.
Rullen op autobahn komt door slip, welke kan oplopen tot 10%.
Echter verlaag je de druk voor meer grip, wordt band weer heter, waardoor ook weer slip optreedt.
Volgens Bridgestone moet op snelweg druk verhoogd worden voor minder slijtage.

Weet ook niet wat de juiste theorie is, dus graag discussie.

En waarom rult band (op autobahn) van vriendin meer dan mij bij gelijke snelheid, zou dat echt alleen door gewicht van berijder komen??
Was zowel bij cbr600/400 als bij R1/cbr900(zelfde band/spanning)
Van horen zeggen: Band moet kunnen vervormen om warmte kwijt te raken! (oppervlaktevergroting?!)
Dit geldt speciaal voor circuitgebruik=>meer grip,máár minder stabiliteit,moet bandconstructie voor zorgen!
Fact: Meer temperatuur=hogere druk=minder vervorming=minder goede warmteoverdracht= \"verbrand\" rubber!
Eigen ervaring: Sinds ik met \"lagere\" spanning rijdt (max 2.6 achter, 2.4 voor) rijdt ik 30 tot 50% langer met mijn banden, óók met dezelfde types band! Máár ik rijdt niet echt vaak langdurig boven 220 á 230 km/h (autobahn!)meer.
Hier is het idd wel belangrijk om spanning te verhogen, bij MIJ (60 kg) bleek 2.6 OPTISCH het beste resultaat te hebben (nauwelijks rullen) bij constant 230 á 240=> minimale slip, dacht ik.
Dit zal echter voor eenieder anders zijn.
Verder rijdt ik in ieder geval nooit geen \"vlakke\"stukken meer op mijn banden sinds ik met lagere druk rijdt.
Zo, dit was een half uurtje letters zoeken :}
nu jullie weer, :P
 
Wie heeft er eigenlijk op 3.7 en hoger gestemd? Die rijdt zeker met tractorbanden :? :P :?

Er zit trouwens best wel verschil tussen de bandenspanningen van sommige wanneer ze \'gewoon\' rijden of op het circuit. Maakt het werkelijk zo veel verschil? :?
 
Er zit trouwens best wel verschil tussen de bandenspanningen van sommige wanneer ze \'gewoon\' rijden of op het circuit. Maakt het werkelijk zo veel verschil? :?

Ja, dat maakt het verschil tussen wel en geen grip in een bocht. En veel dus veel meer vertrouwen en hogere bochtensnelheden. Op het circuit loopt de temperatuur van een band, en daarmee de bandenspanning, hoog op.
 
Van horen zeggen: Band moet kunnen vervormen om warmte kwijt te raken! (oppervlaktevergroting?!)
Dit geldt speciaal voor circuitgebruik=>meer grip,máár minder stabiliteit,moet bandconstructie voor zorgen!
Fact: Meer temperatuur=hogere druk=minder vervorming=minder goede warmteoverdracht= \"verbrand\" rubber!
Eigen ervaring: Sinds ik met \"lagere\" spanning rijdt (max 2.6 achter, 2.4 voor) rijdt ik 30 tot 50% langer met mijn banden, óók met dezelfde types band! Máár ik rijdt niet echt vaak langdurig boven 220 á 230 km/h (autobahn!)meer.
Hier is het idd wel belangrijk om spanning te verhogen, bij MIJ (60 kg) bleek 2.6 OPTISCH het beste resultaat te hebben (nauwelijks rullen) bij constant 230 á 240=> minimale slip, dacht ik.
Dit zal echter voor eenieder anders zijn.
Verder rijdt ik in ieder geval nooit geen \"vlakke\"stukken meer op mijn banden sinds ik met lagere druk rijdt.
Zo, dit was een half uurtje letters zoeken :}
nu jullie weer, :P

Ja, nou das mooi dan.

Kan dit pas gaan uitproberen van de zomer weer.
Ik ga het iig proberen, maar ben ik verleden juist bandenspanning gaan verhogen om van het rullen af te komen.
Misschien ben ik te ver doorgeschoten, Of er is op een gegeven moment gewoon niet meer resultaat te boeken, of zit ik gewoon teveel met het gas te spelen. (met 200 achter een auto douwen en dan zo hard mogelijk ervoor bij, komt me wel bekend voor }) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan