Bandenspanning

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Mijn bandenspanning achter en voor hangt resp. rond de 2,5 en 2,1 bar. Ik rijd dan wel een chopper van rond de 230 kg, dus ik neem aan dat de lichtere fietsen minder bar op hun banden hebben staan.
Maar dat weet ik dus zo ook niet, vandaar de vraag:
wat is jullie bandenspanning voor en achter? :?
 
De dealer geeft toch de maximale bandenspanning, zoals die in het tabelletje van de bandenfabrikant staat. Deze tabel gaat uit van normaal gebruik. En niet van buitensporig gebruik, zoals wij dat doen (snel bochtenwerk, Autobahn en circuit).
 
Wat hebben ze bij die Esso-stations toch klote luchtpompen! Moet je van te voren instellen op hoeveel Bar je je band wil oppompen. Ik ben langs drie Esso-stations geweest en bij alledrie kwam ik hetzelfde probleem tegen met die dingen: ze stonden al op 2.0 Bar en ze konden niet hoger of lager gezet worden. Het zal wel de kou wezen.

Dat betreft vind ik die luchtpompen bij BP nog het beste; gewoon een analoge wijzerplaat met instelknop.
 
Wat hebben ze bij die Esso-stations toch klote luchtpompen! Moet je van te voren instellen op hoeveel Bar je je band wil oppompen. Ik ben langs drie Esso-stations geweest en bij alledrie kwam ik hetzelfde probleem tegen met die dingen: ze stonden al op 2.0 Bar en ze konden niet hoger of lager gezet worden. Het zal wel de kou wezen.

Dat betreft vind ik die luchtpompen bij BP nog het beste; gewoon een analoge wijzerplaat met instelknop.

Mits je bij je ventielen komt, anders moet je de pomp weer op straat lopen verbuigen omdat je anders met geen mogelijkheid de banden kan oppompen. Pomphouders zouden wat meer rekening moeten houden met lui die hun banden wel vaak controleren (motorrijders dus).
 
Pomphouders zouden wat meer rekening moeten houden met lui die hun banden wel vaak controleren (motorrijders dus).
als je je bandenspanning zo serieus neemt heb je thuis een (dubbele) voetpompje en een goeie meter... dan heb je altijd hetzelfde uitgangspunt

kan me niet heugen dat ik bij de benzineboer heb gepompt.... daarbij meet je met koudu bandu....
(1.6->1.7 voor, 1.8-1.9 achter)
 
Laatst bewerkt:
als je je bandenspanning zo serieus neemt heb je thuis een (dubbele) voetpompje en een goeie meter... dan heb je altijd hetzelfde uitgangspunt

kan me niet heugen dat ik bij de benzineboer heb gepompt.... daarbij meet je met koudu bandu....
(1.6->1.7 voor, 1.8-1.9 achter)

Mee eens, ik vertrouw die manometers bij de pomp voor geen meter. Meet m\'n bandenspanning ook altijd bij koude banden.
 
Gizmo komt me ook erg bekend voor. Auto\'s aanduwen bij 200 kph.
Moest toch wel ff een tandje terug toen die 4,3 liter Lexus de pin vol in trapte ipv aan de kant te gaan. Tering wat lopen die dingen hard.

Wat me wel opvalt, als je lange tijd rond de 200 hebt gezeten, de motor meer toeren maakt om die snelheid te halen: In het begin netjes 10.000 tpm in zes, na verloop van tijd 10.500 tpm in zes. Zou betekenen dat ik 5% slip had.
 
als je je bandenspanning zo serieus neemt heb je thuis een (dubbele) voetpompje en een goeie meter... dan heb je altijd hetzelfde uitgangspunt

Kheb hier thuis geen voetpompje maar wel zo\'n manometertje. Die loopt dat betreft aardig gelijk met de analoge manometer bij sommige benzinestations. Ik baal er gewoon wat van dat ze van die nutteloze \"gebruikersvriendelijke\" luchtpompen neerzetten! :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan