Bandenspanning

Hopie

MF'er
23 nov 2007
77
0
Even een vraagje ter bevestiging.
Bandenspanning, Suzuki GSXR 600
Pilot road of pilot sport (ben ik even kwijt)
is toch voor 2.5 en achter 2.8 bar?

Kan iemand mij hierop een bevestiging geven.
Of als ik het mis heb de juiste spanning doorgeven?
Kon het niet terug vinden...

Thanx
 
Nee, nooit doen. Je banden zijn ontworpen om met een bepaalde bandenspanning goed te werken.
Te lage bandenspanning betekent dat je banden, die juist in de bergen al een hoop te verduren krijgen, heter worden dan normaal. Bovendien maak je het karkas daardoor ook wat slapper, gaat de boel wringen en kan het aanvoelen of je in elke bocht op je plaat gaat.....

Iets anders is dat in het gewone gebruik voor sommige mensen de banden prettiger voelen bij een paar tiendes meer of minder spanning. Dat kan.
 
Ik heb een compressor :)
Maar wat als ik er lucht bij gooi en de banden zijn al warm? :) :)

Ik heb tegenwoordig thuis zo'n voetpompje van Michelin, dus het kan altijd koud. Voorheen mat ik thuis de bandenspanning op, dan onthield ik wat er bij moest en reed dan naar de benzinepomp.
Voordeel is dat je dan altijd de spanning via één meetapparaatje hebt. Die meters bij de pompen willen wel eens afwijken.
 
Om toch nog even de discussie aan te zwengelen:

Als je hard remt en stil gaat staan, draait de lucht nog in je banden? en zo ja, hoe wil je dat bewijzen? en heeft dat nog effect op de druk in de banden? *O*
 
Laatst bewerkt:
Vocht in de lucht uit de compressor haal je eruit door er een ontvochtiger er tussen te zetten.....op de openbare weg ga je van stikstof geen voordeel halen.........ik vind t geld klopperij....merkte er geen zak van zonde geld. Maar goed groene ventieldopjes zijn interessant! Heb zelf een speciaale metalen ventielen in mijn corrozeria tri race wielen en verlies bijna geen druk! Op een zomer dag stampen in de ardennen geeft 0,4/0,5 bar meer op mpp2ct.
 
Om toch nog even de discussie aan te zwengelen:

Als je hard remt en stil gaat staan, draait de lucht nog in je banden? en zo ja, hoe wil je dat bewijzen? en heeft dat nog effect op de druk in de banden? *O*

Ja, die draait nog even door.....
Dat kan je bewijzen door heel snel te stoppen, en dan razendsnel het ventiel los te draaien. Je hoort dan de lucht nog stromen......
Door de gyroscopische werking van de draaiende lucht krijg je extra krachten tegen de band, waardoor de banddiameter groter wordt. Met een goede duimstok moet je dit kunnen nameten....... Een grotere diameter met dezelfde hoeveelheid lucht er in geeft automatisch een verlaging van de druk. |(
 
2,5 en 3,0 zou ik niet adviseren eerder 2,4 2,7 daar rij ik zelf ook mee mpp2ct. Persoonlijk vind ik 2,5 2,9 te hard en niet fijn sturen.........maar is ook weer persoonlijk. Ik monteer zelf banden heb eigen bandenapp en fabrieks spanning is een indicatie.
Is het niet zo dat bij een lage bandenspanning de motor moeilijker kantelt c.q. minder fijn stuurt?
 
Is het niet zo dat bij een lage bandenspanning de motor moeilijker kantelt c.q. minder fijn stuurt?
Hij kantelt wat zwaarder tot een bepaald punt, daarna kantelt hij juist makkelijker omdat de band wat meer vervormt. En wat fijn is verschillen de meningen over..... De een vind dit gevoel juist fijn, terwijl een ander (bijvoorbeeld ik) dit verschrikkelijk vindt......
 
Super blackbird heeft gelijk.......het is erg persoonlijk maar ik vind het super fijn omgooien zeker in snelle bochten......en ik rij met gegoten race wielen, voorvork cartridge volledig vervangen voor een mupo 25 mm en mupo ab1(tegen hanger van de ohlins ttx 36) achterschokbreker beiden op rijders gewicht en motor type en banden keuze gemaakt..........vering is zeker zo belangrijk als goed rubber en bandenspanning.............het is het complete plaatje wat moet kloppen. Dan gaat je fiets ook echt lekker sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan