Bandenspanning

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Hallo allemaal,

Ik heb een Kawasaki Z1000sx (2015). Vraagje omtrent bandenspanning.

Ik heb eind juni de bandenspanning voorband op 2.53 gezet en achterband op 2.95. Ik heb helaas helemaal niet meer gereden, en ging vandaag (8 augustus) de bandenspanning meten. Vandaag meting: voorband 2.36 en achterband 2.88.

Vraagje. Is dit verontrustend, dat de voorband meer druk heeft verloren dan achter, terwijl ik niet gereden heb?
 
Laatst bewerkt:
aanbevolen bandenspanning is een bandenspanning die veilig is onder alle omstandigheden. voor een pk-bom houdt dat ook in 300km/u met duo en bagage op de autobahn.

mag gerust een pak minder, maar vermits het over banden gaat is het alleen het kopke dat telt dus rijdt met eendert wat waar je je goed bij voelt.

ik rijd met 2.3V en 2.2A, zowel op straat als circuit , maar doe dan ook al lang alleen nog maar fun-kilometers.
 
Op zijkant van m'n achterbrug zit zo'n sticker met de aanbevolen bandenspanningen.
Hoe exact volgen jullie dit ?
Niet!
En mijn advies is ook voor anderen om dit NIET te volgen.
De juiste bandenspanning wordt namelijk bepaald door de fabrikant van de banden, en niet door de motorfabrikant. Zeker bij oudere motorfietsen zijn er al zoveel generaties banden overheen gegaan dat door de veranderende techniek de bandenspanning totaal anders kan zijn dan door de motorfietsfabrikant geadviseerd. Dus kijk bij de website van de bandenleverancier bij jouw motorfiets welke spanning zij adviseren, en experimenteer zelf enigzins met deze waarde totdat je een optimaal resultaat hebt.
Ikzelf rij met vrij hard opgepompte banden.....
 
Hallo allemaal, ik ben wat gerustgesteld :-)

Inderdaad is de spanning dus van meerdere factoren afhankelijk. Ik heb de bandenspanning jl. zaterdag naar 2.51 en 2.94 gebracht, zondag gereden en bij een meting stonden ze gisteren op 2.53 en 2.97....dus ik denk dat het allemaal in orde is!

Bedankt allemaal.

Groet, GJC
 
op de site van michelin staat dus exact dezelfde als op m'n achterbrug:
2.25 voor en 2.5 achter.

Daarom vroeg ik me af welke verandering welk gevolg zou hebben
en welke stapjes ik doe om dit te testen :
1/10 bar per keer en voel hoe de motor stuurt wellicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan