Bandenspanning?

Lady-BMW

MF veteraan
23 okt 2004
2.289
6
Scherpenzeel
Houden jullie de bandenspanning aan die in het boekje van de motor staat of doen jullie meer of juist minder bar in de banden. :? Mij is namelijk aangeraden om 0,5 bar meer te doen dan in het boekje staat.
 
Hebben ze daar ook een reden voor gegeven dan? :?

Meestal kun je via de bandenfabrikant wel achterhalen wat zij voor bandenspanning opgeven voor jouw motor in combinatie met jouw band, dat wil nog wel eens iets verschillen en hoeft dus niet altijd met het boekje overeen te komen.

maar standaard een halve bar meer is onzin. :)
 
mij lijkt een bar minder weer enger als een bar meer...

band kan het aantal bar makkelijk hebben..
logisch nadenken, in het boekje gaat men uit van standaard situaties, weeg jezelf heel zwaar of neem je altijd een passagier mee, zijn allmaal zaken die meespelen.
zit je gewoon zelf alleen op de motor, zou ik gewoon het boekje of de sticker op de motor aanhouden.
 
Voor mijn RT staat in het boekje voor de achterband
2.5 bij een persoon, 2.9 bij twee personen/bepakking.
Ik heb m standaard op 2.9 staan.
(Maar goed, we zitten regelmatig met ons tweetjes erop)

Voorband eigenlijk ook standaard op de max waarde.
In elk geval nooit minder dan de minimum waarde,
dan "zakt" de band in, wordt het loopvlak groter en zal
hij sneller slijten.

Te hoge druk schijnt ook niet goed te zijn,
omdat de band dan ook vervormd wordt, maar het
resultaat daarvan zal afhankelijk zijn van de
opbouw van de band, denk ik.
 
Zeker met een model als de K75RT is de door de fabrikant opgegeven bandenspanning niet meer in overeenstemming met wat de bandenfabrikanten opgeven. De bandentechniek staat niet stil en de modernere band vraagt om een hogere bandenspanning. Daarom kun je beter de bandenspanning nemen die wordt opgegeven door de bandenfabrikant.

Bijvoorbeeld voor mijn vorige LT werd door BMW opgegeven 2,5 voor en 2,9 achter. Bridgestone geeft op: 2,9 voor en 3 achter. Ikzelf houd achter op 3,1. Slijtage is beduidend minder (m.n. vóór waar het typerende cupping/feathering ontstaat door de telelever), handelbaarheid is ook beter.
 
Sportfietsen 600cc = 2.2/2.3 voor en 2.5 achter
Sportfietsen 1000cc= 2.3/2.4 voor en 2.5/2.6 achter

Groter vrij zware toerfietsen: 2.5 voor en 2.8 achter

Dit hou ik ongeveer aan.


:X In de winter :?

Dat doe ik er in de zomer in! Als ik me steppies aan de grond wil rijden! Weet niet met wat voor rubber je rijdt maar niet 1 met grip.

In de winter gewoon 2.4 a 2.5 voor en achter 2.9 Je zoekt toch de grensen niet op dus je band wordt toch niet warm ook niet met en 0.5 bar minder. Het asfalt blijft immers 4 graden... Oja een band met 2 bar en regen |( Drukt al je profiel dicht :X Met regen zeker normale waarde ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan