Bandentruc Bridgestone?

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
12.591
2.472
Cruquius
Nog ff iets over Bridgestone straatbanden.

Het valt me al een tijd op dat bij de bandensets van dit merk, het loopvlak op de voorband steeds veel krommer is dan op de achterband. Ook bij grote hellingshoeken, waarbij de achterband volledig gebruikt wordt, blijven er voor genante schaamranden over (tenminste bij mij).

Mijn verklaring (waarschijnlijk ergens gelezen) is dat de voorband op deze manier effectief smaller is en daardoor lichter stuurt dan die van de concurrentie. Maar dan rij je wel met minder rubber aan de grond.

Of zie ik ze weer vliegen?
 
heb je al eens vergeleken met voorbanden van een ander merk?

mijn verklaring van de "schaamrand " is gewoon dat je achterwiel gaat plat liggen in een bocht en een voorband echt instuurt ,dus minder plat door de bocht .dus meer schaamrand .
 
Nog ff iets over Bridgestone straatbanden.

Het valt me al een tijd op dat bij de bandensets van dit merk, het loopvlak op de voorband steeds veel krommer is dan op de achterband. Ook bij grote hellingshoeken, waarbij de achterband volledig gebruikt wordt, blijven er voor genante schaamranden over (tenminste bij mij).

Mijn verklaring (waarschijnlijk ergens gelezen) is dat de voorband op deze manier effectief smaller is en daardoor lichter stuurt dan die van de concurrentie. Maar dan rij je wel met minder rubber aan de grond.

Of zie ik ze weer vliegen?

Oh ja, meneer kan niet goed rijden, en het ligt weer aan de banden :N

:+
 
Nog ff iets over Bridgestone straatbanden.

Het valt me al een tijd op dat bij de bandensets van dit merk, het loopvlak op de voorband steeds veel krommer is dan op de achterband. Ook bij grote hellingshoeken, waarbij de achterband volledig gebruikt wordt, blijven er voor genante schaamranden over (tenminste bij mij).

Mijn verklaring (waarschijnlijk ergens gelezen) is dat de voorband op deze manier effectief smaller is en daardoor lichter stuurt dan die van de concurrentie. Maar dan rij je wel met minder rubber aan de grond.

Of zie ik ze weer vliegen?
Dunlop heeft het ook... De D208RR ree ik voor altijd helemaal op en de Qualifier RR hou ik idd ook een randje over...

De voorband is idd puntiger geworden zodat harder insturen mogelijk is. Maar goed, liever een cm over dan een cm te kort niet waar :P
 
Banden worden niet specifiek voor 1 motorfiets ontworpen, bij de ene motor houdt je dus meer over dan bij een andere, veel is afhankelijk van de geometrie van de motor. Ook het soort wegen en rijstijl kan het beïnvloeden.

Haarspeldbochten de berg op en af zal de schaamrand aan de voorkant doen slinken. Maar ook goed hard bochten inremmen werkt.
 
Niet bij insturen hoor. Dan staat je voorwiel echt wel rechterop (al is het maar een heel klein beetje).

Daarnaast is de diameter kleiner, en kom je veel moeilijker bij je velgrand dan die 'plattere' achterband.
 
Dit fenomeen is bekend, en niet alleen bij bridgetone banden, Maar meestal bij alle soorten banden, waarom?

Omdat fabrikanten weten dat je never en nooit grip mag verliezen op je voorband...
En op je achterband wel dus :? :Y

Heeft gewoon te maken met hoe hard je instuurt, Daar de meeste dit op de weg niet doen houd je wat over.

Voorbeeldje: gebruik op de weg dezelfde banden en maten(en motor) als op circuit, toch zijn me wegbandjes niet tot op de rand aan de voorkant en op de circuitbandjes wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het niet zo goed; Iedereen lijkt de achterband sneller te verslijten als de voorband, ook achter geen schaamrandjes en voor wél.
Bij mij is 't precies andersom; vóór zwaar versleten, geen schaamrandjes, achter nog half profiel, schaamrandjes van een centimeter.
Rij ik nou zoveel anders als een ander? Of zit 't 'm in de motor (Suzuki GSX750 uit '83)?
Bridgestone bt45 (dé brikkenband) voor en achter gelijk geplaatst, 10000km
Die schaamranden zullen me m'n reet roesten, maar ik zou wel eens willen weten waarom vóór dubbel zo hard slijt als achter :?
 
JA, MAAR met andere merken gebruik ik wel de hele zijkant van het loopvlak van de voorband?!?

En dat loopvlak van mijn Bridgestone 014 maakt bij de wang een hoek van 75 graden met horizontaal.

En dat deukt bij lagere spanning, zoals gebruikt op het circuit, in, zodat je er wel op komt.

En als ik op de openbare weg een bochtje pik met 40 graden hellingshoek geldt dat dat voor beide banden.

En ik slaap nog steeds goed, ondanks die schaamranden.

Maar wat denken jullie nou van mijn vermoeden dat Bridgestone de voorbanden zo construeert om de snelst sturende 120er te hebben?
 
JA, MAAR met andere merken gebruik ik wel de hele zijkant van het loopvlak van de voorband?!?

En dat loopvlak van mijn Bridgestone 014 maakt bij de wang een hoek van 75 graden met horizontaal.

En dat deukt bij lagere spanning, zoals gebruikt op het circuit, in, zodat je er wel op komt.

En als ik op de openbare weg een bochtje pik met 40 graden hellingshoek geldt dat dat voor beide banden.

En ik slaap nog steeds goed, ondanks die schaamranden.

Maar wat denken jullie nou van mijn vermoeden dat Bridgestone de voorbanden zo construeert om de snelst sturende 120er te hebben?
Ik meen dat michelin en pirreli beter sturende voorbandjes hebben doordat deze over het geheel stijler zijn.

@strikkie heb jij toevallig een 16inch voorwiel ;)
 
En op je achterband wel dus :? :Y
Ja, natuurlijk! Stel dat je motor het toestaat (dus geen stepjes en uitlaten e.d. in de weg) om over de maximale hellingshoek van de band heen te gaan. Op dat moment til je de band op over de hoek tussen loopvlak en wang, en verlies je grip. Bij welke band zou je dat dan het liefst zien gebeuren, en bij welke liever een paar graden verderop?
 
Ja, natuurlijk! Stel dat je motor het toestaat (dus geen stepjes en uitlaten e.d. in de weg) om over de maximale hellingshoek van de band heen te gaan. Op dat moment til je de band op over de hoek tussen loopvlak en wang, en verlies je grip. Bij welke band zou je dat dan het liefst zien gebeuren, en bij welke liever een paar graden verderop?
Dit is niet zo slim hoor. In beide gevallen lig je meestal al voordat je iets door hebt. (Mits er idd geen stepjes e.d. in de weg zitten.) Als je op de aandrijvende kant grip verliest door een te grote hellingshoek lig je er meestal al voordat je kan reageren. En als je wel reageert lig je er meestal wel aan de andere kant af :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb echt vele malen liever dat mijn voorband wegglijdt dan mijn achterband. :+ Als ik dan toch moet kiezen...

Ik denk dat het ligt aan hoe hard je instuurt. Niet je snelheid bij het insturen, maar hoe hard je je motor probeert de bocht in te sleuren met je armen en je stuur. Je zult het zien: mensen die veel gecrosst hebben, zijn gewend om hun motor heen en weer te sleuren en doen dat ook met hun straatmotor. Je kunt ze er op circuitdagen zo uitpikken aan de hand van hun voorband. :)

Die instructeurs vinden dat overigens erg fout. Maar wat kan er in het slechtste geval gebeuren? Dat hun voorwiel een keer onder hen uit glijdt. Well, als je dan toch moet vallen, is dat de minst pijnlijke :). Ok, veel mensen proberen dat hele 'vallen'-gebeuren al te vermijden. Ik geef ze geen ongelijk. :+
 
Als je hard instuurt raak je ze kwijt.
Is wel geinig, ik had zo voor ook een keer eerder weg dan achter.
Bij ons zo'n bekend speelplekje waar we al tig keer doorheen zijn gereden, daar plof ik m zo de bocht in. Meer zo'n vrije val, nou met een beetje warm weer heb je voor zo de rullen er op zitten, en de randjes weg.
Achter had ik nog een klein stukje over :P.
 
Ik heb echt vele malen liever dat mijn voorband wegglijdt dan mijn achterband. :+ Als ik dan toch moet kiezen...

Ik denk dat het ligt aan hoe hard je instuurt. Niet je snelheid bij het insturen, maar hoe hard je je motor probeert de bocht in te sleuren met je armen en je stuur. Je zult het zien: mensen die veel gecrosst hebben, zijn gewend om hun motor heen en weer te sleuren en doen dat ook met hun straatmotor. Je kunt ze er op circuitdagen zo uitpikken aan de hand van hun voorband. :)

Die instructeurs vinden dat overigens erg fout. Maar wat kan er in het slechtste geval gebeuren? Dat hun voorwiel een keer onder hen uit glijdt. Well, als je dan toch moet vallen, is dat de minst pijnlijke :). Ok, veel mensen proberen dat hele 'vallen'-gebeuren al te vermijden. Ik geef ze geen ongelijk. :+

Nu wil het toeval dat ik heb gecrosst en veel enduro gereden en, juist door die ervaring, "over de achterkant" rij bij sportief rijden op de straat. Dus, als het even kan, doe ik al het afremmen in de rechte lijn, zet dan veel gewicht op het voorwiel en ga zo vroeg mogelijk weer op het gas om de (bij gripverlies haast niet te corrigeren) voorkant NIET te belasten.

Mijn motorcarriere ben ik echter wel op straatfietsen begonnen. Toen probeerde ik met lang doorremmen en veel hellingshoek kameraden op snellere motoren bij te houden. Dit leidde tot veel frustratie en lowsiders. Gelukkig konden jonge botten veel hebben. Na die ervaring met terreinrijden doe ik het dus anders. Sindsdien ook haast niet meer gevallen (op de straat dan).



En op de crosser ruk je ook niet aan je stuur, maar stuur je tegen, terwijl je em met het gas de hoek om zet.
 
Laatst bewerkt:
hmm.. ik rij op BT016 in 130/70 16 en 180/55 17 uitvoering en heb een klein schaamrandje voor, geen idee waarom en interesseert me ook geen flikker (achterband heb ik tot voorbij het randje gereden dus hellingshoek lukt wel :P) als ik voor maar genoeg grip heb..

en wat een domme redenatie dat je liever hebt dat voor wegglijd dan achter zeg |( , achter is nog te controleren en als je voorband wegglijd dan lig je gewoon punt uit.

in augustus nog met 150 in een rechterbocht op zolder een wegglijdend achterwiel gehad, eff stuiteren en schrikken maar daarna gewoon doorrijden , moet je eens over je voorwiel wegglijden met 150, kan je lachen :X
 
Nu wil het toeval dat ik heb gecrosst en veel enduro gereden en, juist door die ervaring, "over de achterkant" rij bij sportief rijden op de straat. Dus, als het even kan, doe ik al het afremmen in de rechte lijn, zet dan veel gewicht op het voorwiel en ga zo vroeg mogelijk weer op het gas om de (bij gripverlies haast niet te corrigeren) voorkant NIET te belasten.

Mijn motorcarriere ben ik echter wel op straatfietsen begonnen. Toen probeerde ik met lang doorremmen en veel hellingshoek kameraden op snellere motoren bij te houden. Dit leidde tot veel frustratie en lowsiders. Gelukkig konden jonge botten veel hebben. Na die ervaring met terreinrijden doe ik het dus anders. Sindsdien ook haast niet meer gevallen (op de straat dan).



En op de crosser ruk je niet aan je stuur, maar stuur je tegen, terwijl je em met het gas de hoek om zet.

:^

hoewel ik bepaalde bochten wel, beheersd, diep remmend instuur.. het stukje over sturen klopt helemaal :Y als je een beetje rijden kan ruk je niet aan je stuur maar stuur je juist wat tegen, daarmee krijg je je bike op hellingshoek en dmv gascontrole trek je em de bocht door..
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
3
Weergaven
931
Anoniempje313
A
Reacties
1
Weergaven
883
Anoniempje313
A
Reacties
1
Weergaven
667
Anoniempje313
A
Terug
Bovenaan Onderaan