Bandenvraag #225173 - Is dit normaal?

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Mijn achterband is niet de jongste, maar voelt nog flexi en ik rij veel dus ben hem van plan deze winter toch nog even af te rijden.

Ik had al eerder gemerkt dat de band geen magnifieke grip met nat weer geeft, ondanks voldoende profiel (grove all-road band). Maar hetgeen ik vandaag voelde, daarvan wist ik niet dat het uberhaupt kon.

Na een stoplicht accelereerde ik van 0 naar 100 op een natte maar ogenschijnlijk schone weg. Ineens voel ik de achterkant wegglippen en het toerental even steigen. Ik heb rustig het gas terug genomen. Even later probeerde ik of ik het nog een keer voor elkaar kreeg om de band te laten doorslippen, maar ik kreeg geen mogelijkheid om nog een sprintje te trekken.

Nou heb ik zeker geen pk/koppel monster (650 cc 1 cilinder) maar hij is wel licht.
Is het normaal dat de band dan grip kan verliezen bij het accelereren? Of is de huidige band echt goed waardeloos?
 
Dus niemand die zegt: "Hey ja, dat overkomt mij ook wel eens bij het acceleren op nat wegdek!"



Echt niet? '(

Maar euh.. als de weg niet nat is en er ligt geen vuil zou dat niet moeten kunnen eigenlijk. Of je hebt gewoon de verkeerde band onder je fiets gehangen :+ .

Ja. Als 't nat is dus wel hè. Soms. Maar dan rijd ik over 't algemeen niet :+ .
 
Dus niemand die zegt: "Hey ja, dat overkomt mij ook wel eens bij het acceleren op nat wegdek!"



Echt niet? '(
:Y

Deze zomer de pekelfiets van mn schoonpa gebruikt voor woon-werk: CB650 nighthawk (bruut apparaat met 60pk ofzo)

Paar keer met nat wegdek gereden. Zelfs bij het van de choke afhalen tijdens afremmen op de motor begon het achterwiel al te glijden. Op een rechte weg in zn 3 bij ongeveer 3000rpm het gas open draaien was ook garantie tot driften. Op 3.5 km en 6 bochten 8 keer heilig van overtuigd geweest dat ik onderuit zou gaan. Ding is gewoon eng.
Ik geloof dat er Michelin Commander onder ligt (van die houten karrewielen).
 
Maar nighthawks, dat zijn monsters! _O- Ik probeer al iedereen ervoor te waarschuwen in mijn sig.


Maar die ouwere fietsen tref je ook wel eens aan met enorm antieke banden. Ik heb op mn nighthawk rondgereden met zo'n versteende band dat hij ook niet meer slijten wilde. Na de aanschaf van de motor heb ik er 10.000 km mee gereden, en kwam erachter dat de droogtegroeven wel heel diep werden. Maar het profiel was nogsteeds niets minder geworden _O- Toen de monteur de band eraf haalde, zei hij dat hij goed knapperig was geworden.
Toch had die betere grip dat mijn bandje op mn allroad B|
 
Laatst bewerkt:
Een allroad bandje van Pirelli. Het type weet ik zo niet. In ieder geval is hij momenteel niet meer in productie want ik kan hem in de catalogus niet vinden.

Maar vlak na het stoplicht was het niet - ik reed zeker al rond de 80km/u toen het gebeurde
 
Terug
Bovenaan Onderaan