Bandenvraag cross motor.

TehNeo

Die hard MF'er
7 dec 2018
260
162
Zeewolde
Hi,

ik ben sinds kort in bezit van een KLX 650 C... Leuk en aardig, crossbanden zitten er onder, plat op mn bek gegaan (hard ook ja, helaas op het asfalt, stom, belangrijkste; motor is ok!). En nu wil ik hem eigenlijk alleen maar inzetten waar ik hem voor gekocht heb; een winter motor, met hier en daar een klein zandpad, maar primair om van A naar B te komen, kleine stukjes, omdat ik motorrijden gewoon te leuk vind om gedurende de winter alleen maar koekblik te rijden.

Dan nu bij de vraag... Ik ben op zoek naar andere banden, omdat ik deze banden uiterst ongemakkelijk vind sturen (huidige merk e.d. blijf ik je een schuldig, als het relevant is, meld ik dat graag).

- Wat is het verschil tussen Trail en Enduro banden?
- Mijn huidige banden hebben een binnenband, is het een vereiste (misschien vanwege de velg) dat de volgende banden ook een binnenband hebben?
- Ik kijk op BandenLeader.nl : Goedkope banden | Koop autobanden online wat adviseren jullie?
- Wat voor soort band adviseren jullie, zonder nieuwe velgen e.d. te hoeven kopen voor bovenstaand gebruik woon/winkel/werk en heel soms iets, anders. Enduro/trail/sport-tour?
- huidige bandmaat achter is 130/80/17
- zelf vervangen is het idee... puur op basis van wat gekeken filmpjes. Beter niet doen?...

Afijn, ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, zonder afgebrand te worden.

Hartelijk woensdag, en alvast bedankt voor de moeite :)
 
Een enduro band is goedgekeurd op de weg. Lijkt een cross band maar dan straat legaal en met noppen tot max13mm hoogte (FIM). Maar nog steeds weinig/ geen grip op asfalt. Trial heeft veel meer noppen waardoor het meer op een wegband lijkt.
Als ik het zo lees zou ik voor een Allroad band gaan zoals de Heidenau Scout of de stoerder ogende Conti TKC80. Zijn met binnenband.

Als de binnenbanden nog goed zijn en de maat een beetje overeen komt kan je ze gewoon hergebruiken. (wel een paar goede plakkers kopen. De eerste keer grote kans dat je ze lek prikt met de lepels)
 
Laatst bewerkt:
trial is een sport waarmee men met een hele lichte motor over een traject met obstakels gaat en enduro is offroad rijden met een straatlegale motor, dus geen enorme schansen zoals bij cross.
het simpelste is om gewoon naar het profiel te kijken, daar is grotendeels wel uit op te maken waar ze voor bedoeld zijn , als je dr een beetje kijk op hebt.
voorbeeld is de conti contigo die ook voor jouw voorwiel van 90/90-21 verkrijgbaar is.

en als je huidige banden erg oud zijn is het misschien een idee om binnenbanden mee te bestellen voor het geval die roesten rond het ventiel of andere defecten /veroudering vertonen.

Of zelf vervangen een goed idee is is niet te zeggen, alleen jij weet of kan iig enigszins inschatten hoe handig je bent.
Mensen die gewend zijn om dingen met hun handen te repareren kunnen soms met alleen hun eigen inzicht, iets wat ze nog niet eerder gedaan hebben, in 1 of 2 keer prima zelf doen.
andersom kan een accountant of boekhouder het geduld opbrengen om iets 10 keer te proberen eer het goed zit, gewoon omdat het zo anders is als wat hij normaliter doet.
ik doe zelf bandenmontage en er is altijd wel iets wat tegenvalt, een stugge band een dikke velg die niet goed klemt in het apparaat.
Als ik alle apparaten en hulpmiddelen niet had zou ik er niet over peinzen om het zelf te doen, inmiddels zijn er genoeg bedrijven die banden monteren die je zelf meeneemt, ik ben voor mijzelf begonnen in de tijd dat je met de nek aangekeken werd als je op die manier wat geld wou uitsparen.
Hierop word meestal gereageerd met de opmerking dat je je eigen biefstuk meeneemt naar het restaurant..

hoop dat je hier wat aan hebt, succes :)
 
Ik vervang ook altijd zelf de banden van mn offroad's met bandenlepels. Als je weet wat je doet dan is het allemaal niet zo spannend maar als je het verkeerd aanpakt gaat je velgrand naar de klote en misschien zelfs je band wel. Maar het is best te leren, als je de juiste lepels hebt en velgbeschermers dan kom je met wat tutorials kijken een heel eind.

Tips voor de juiste banden staan hierboven al, en anders ff googlen.
 
Mijn advies bij voornamelijk asfalt en af en toe zand, Heidenau K60 Scout's of als je meer zand dan asfalt pakt dan de TKC80's. Ik heb vorig jaar de winter doorgereden op een KLR650 260km per dag en heb 15k weggereden met een setje Scouts. Niets meer dan lof en meer dan voldoende grip, zowel op asfalt als op zand/gravel/grindwegen. :Y De TET ermee rijden is ook geen probleem

Heb ze nu weer maar dan onder een KTM 990 Adventure. Weer voor de dagelijkse 260km rit en om de TET of andere offroad-paden te pakken.
 
Als je er een winter motor van maakt, en dus ook veel met regen en alles rijdt. is mijn advies NIET de k60 scout te nemen. de slechtste band die ik ooit heb gehad met regen.

Binnenband kan je hergebruiken, totdat deze uitdroging verschijnselen vertoond of lek steekt met banden verwisselen. Hetzelfde principe als een fietsband.

Alle grote merken (michelin, bridgestone, pirelli en continental) hebben gradaties is hoeveel road/offroad een band is. 80/20 is voor mensen die 80% op de weg rijden en 20% op het asfalt.
Als je er eigenlijk voornamelijk mee in de winter rijdt zou ik persoonlijk geen heftige noppen nemen, maar bijvoorbeeld een mt90 van pirelli, tkc70 van continental of de E07 van mitas.
Het slaat nergens op om met noppen te gaan rijden, als je niet van plan band om heel heftig off road te rijden. Het gemiddelde gravel pad kan zelfs met de trail attacks van pirelli zonder dat je onderuit gaat
 
Bedankt allen, ik denk inderdaad dat een 80/20 (weg/offroad) realistisch is. Met een beetje van jullie input toch al aardig wat informatie bij elkaar gesprokkeld ( het merk heidenauer bijvoorbeeld, nooit van gehoord, maar men is wel enorm positief)! . Dank daarvoor.

Ik vind met name de bochten, ondanks dat het nat is, het idee grip te hebben fijn. Dus een beetje de offroad look, en meer grip...

Dus ik neig nu naar de conti tkc70/ contigo of de pirelli scorpions...
Maar dat is ook emotioneel, ervaringen met het merk e.d.

👍👍👍
 
Kenda K270 Dual Sport, hier kun je ook nog eens na kijken.
Heb deze als voorband, tot nu toe goed over te spreken.

Gebruik de motor hetzelfde als jou, om s'winters mee naar het werk te rijden.
Verder wat pret ritjes in het weekend, en af en toe door de bos.
 
De Heidenau K60 is een hele goede band, mooie voor de combi asfalt/zand/blubs.

De scout versie van de K60 is alweer een band die iets meer is gericht op de dikke endurofiets die meer op asfalt rijdt dan ernaast.

 
Als het je voornamelijk om grip gaat en je (off-road) uiterlijk van de banden onbelangrijk vind, kun je ook gewoon pure straatbanden erop leggen.
Je hoeft je wat type betreft niet tot Tube type (TT) te beperken, Tubeless (TL) kun je ook gewoon monteren op een spaakvelg icm binnenband.
 
Zelf ook banden gekocht voor hetzelfde doel.
A-B, TeT, wat paden.
Uiteindelijk een TKC-80 voor gekozen met Mitas E07 achter, die zouden ongeveer gelijk slijten. De TKC-80 achter slijt veel sneller.
 
Doen die noppenbanden)minder raakvlak' het nog ´normaal´op nat wegdek of in het droog in de bochten?
In het droog kan ik met mijn shinko804/805 en met de tkc80 echt hard de bocht door, harder dan je zou denken.
Natuurlijk zit er een limiet aan.
In het nat gaat het allemaal wel, maar je kan gewoon heel goed voelen of je grip verliest. Best snel op rotondes, maar flauwe bochten kan ik gewoon normaal nemen.

Daarom zeg ik vergeet die noppenbanden gewoon en kijk naar de tkc70, pirelli mt 90.
 
Terug
Bovenaan Onderaan