Bandenvraagje: Wat is dit nou weer???

Del Boske

MF veteraan
29 jul 2004
6.509
1
Zwolle (Overijssel)
Ik heb als voorband een BT010, en nu zag ik dat de band ongelijke slijtage begon te vertonen... Is dit normaal, of heb ik hier te maken met een fabrikagefout?

Even een plaatje ter illustratie...

full
 
Het is wat lastig te zien, maar bt010 en bt020 hebben vaak last van cupping.
Dus dat kan het best wel is zijn, iig heb ik 2x bt010 gehad en 1x een bt020
Onder 3 verschillende motoren en die cupten allemaal.
 
cupping, hebben brugstenen erg veel last van :)

en dit ziet er wel erg beroerd uit ja, ik zou hem vervangen
 
... is normaal verschijnsel...ik zie voornamelijk bij banden met scherpe
kanten in het profiel ( metzler ME is daar ook zo'n mooi voorbeeld van...),
dat er verschillen zitten in de slijtage.
De wrijvingsvervorming is daar de boosdoener, ...die kleinere 'puntjes',
worden ahw naar binnen/beneden gedrukt op moment van contact.

Ik heb in 24 jaar en een mega hoop aan banden, nog nooit serieuze problemen in rijgedrag ondervonden door zulke slijtagebeelden....

Pas als jij merkt dat er een grip-probleem ontstaat of trillingen....dan is vervangen de enige optie.

full
 
Ik heb als voorband een BT010, en nu zag ik dat de band ongelijke slijtage begon te vertonen... Is dit normaal, of heb ik hier te maken met een fabrikagefout?

Even een plaatje ter illustratie...

(Afbeelding)
Zou zeggen is normaal voor een BT-010, maar niet normaal voor een voorband kijk cuppen doen ze allemaal wel iets maar dit type wel erg makkelijk.zet de bandenspanning op 2,5 voor helpt wel wat.het karkas/de opbouw is niet zo stevig
daardoor vervormt de band zeer veel tijdens remmen, waardoor de als het ware op de schouders van de band komt te rijden en wat het mooie cup effect geeft.
probeer eens het nieuwere type de BT-014 doet het wat dat betreft goed. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan