Bandit 1200S niet aan de gang te krijgen..

DJM009

Rookie
21 apr 2007
8
0
Hoi,


Ik heb vanmiddag na 3 weken mijn bandit 1200S proberen te starten. De motor hangt continu aan de druppellader. Echter 1 probleem is, en dat heb ik 3 weken geleden al ontdekt dat de choke het niet meer doet. Hier moet iets misgegaan zijn bij het staan deze winter. Maar dat lijkt me vreemd want de motor is niet van zijn plaats geweest.
Overigens als ik de choke aanzet, dan zie je wel dat er iets bovenin de kabel beweegt.


Ik moet nu dus starten zonder choke. Helaas zonder succes. Want bij niet al te lang proberen is de accu natuurlijk leeg.

Ik heb de accu net 2,5 uur weer laten bijladen aan de optimate. Dan lijkt het af en toe of hij wil, maar dan doet hij het toch niet. En na een aantal keer proberen is de accu uiteraard weer leeg.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. De accu weer helemaal vol laten worden en dan weer proberen??

Al jullie tips en suggesties zijn welkom!


Groetend,


DJM009.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik denk dat er inderdaad iets met die kabel is. Want je ziet de kabel wel bewegen als je de choke activeerd. Alleen de motor reageerd er niet op. Dus de toeren lopen niet op enzo.
Misschien kun jij me iets van die trucs zeggen? Wel als het kan in een beetje leken taal...
 
Als je goed langs de rij carbs kijkt, zul je zien dat daar een "piefje" zit, dat door de chokekabel bediend wordt. Dat kun je dus ook met de hand bewegen. Vergeet niet 'm terug te zetten.....

Overigens: ik lees dat je 'm al vaker hebt gestart, maar dat de motor niet van z'n plaats is geweest. Klopt dat?

Als dat zo is, NOOIT meer doen. Ik weet dat wel meer mensen dat doen, met het idee dat het goed is de motor ff te laten lopen.
Er is niets slechters voor een motor dan 'm zo af en toe ff te starten en te laten lopen. Er ontstaat condens in en rond het blok en dat krijgt ruim de tijd om lekker z'n werk te doen.....
De kans bestaat ook dat door dat starten je bougies vet zijn geslagen en dat ie daarom nu niet meer start. Nieuwe bougies er in, accu opladen, nieuwe chokekabel en lopen (rijden....) met die hap.
 
Met dit weer start de B12 ook wel zonder choke, beetje gas geven tijdens het starten, licht uit koppeling in enz. Kill switch goed zetten?

Ik wens je veel kracht! }) ;)
 
Beste JanB


Kun jij me zeggen wat crabs zijn?? Ik zie de kebel zeg maar uit het handvat komen en dan naar beneden komen alwaar hij samenkomt met andere kabels. MIsschien kun je het iets invoudiger uitleggen...Ik ben helaas een leek...

En aan IJzervreter, wat is een Kill switch?


PS: de motor heeft niet stationair gedraaid. 3 weken geleden is er 25 km mee gereden. Echter toen ook veel start problemen omdat de choke niet werkt.
 
Beste JanB


Kun jij me zeggen wat crabs zijn?? Ik zie de kebel zeg maar uit het handvat komen en dan naar beneden komen alwaar hij samenkomt met andere kabels. MIsschien kun je het iets invoudiger uitleggen...Ik ben helaas een leek...

En aan IJzervreter, wat is een Kill switch?


PS: de motor heeft niet stationair gedraaid. 3 weken geleden is er 25 km mee gereden. Echter toen ook veel start problemen omdat de choke niet werkt.


Crabs = carbs = carburateurs

KillSwitch = rode knop op rechterstuurhelft waar je je motor mee kunt uitzetten

Met de rode pijl is het piefje wat JanB bedoelt aangegeven. Dit is bij een B12 iets anders maar scheelt niet veel. Door dit naar links en rechts te verschuiven bedien je de choke

full


Boven je tweede bougie bij de blauwe pijl zit een slangtje voor de carteronluchting. Als je deze lostrekt en in het slangetje wat starthulp spuit wil hij ook wat sneller starten

edit: zo een banditblok blijft toch geil :9~ :9~
 
Laatst bewerkt:
Nou morgen is de accu vol, dus dan ga ik het proberen. Als ik nou de choke open wil zetten via dit piefje he, welke kant moet ik opdraaien? Links of rechts?
 
Stop knop?? Is dat weer die rode knop op het stuur? Zoals ik al zei, die staat dus naar beneden aan de kant waar die ronde pijl zonder kruis erdoor staat.
 
als je wat te veel start bij een bandit slagen de bougies zeer snel vet aan (eigen ervaring). draai deze eruit steek ze eens in aceton en maak ze zuiver. draai ze er terug in. trek je choke uit bij de carbs en start zonder de gas aan te raken. Lukt wel dan
 
Hey Juupke,
Je had het helemaal goed. De accu was volgeladen en toen heb ik dat piefke zoals jij het noemt uitgetrokken en klemgezet met een mesje. 1x starte en vroem daar ging hij al. In de buurt van dat piefke komt ook een kabel naar binnen. Ik vermoed de kabel die vanaf de choke aan het stuur komt. Die trek je gelijk mee uit. Ik heb de motor even 2 min stationair laten draaien. Toen het mesje weghaald (waardoor de choke dus weer uitgaat) en ben vervolgens gaan rijden. Zo'n 15 km. Helemaal probleemloos. Dadelijk komt de wat grotere tocht.
Ik wil je bij deze dus bedanken voor het idee. Moet ik nu die kabel laten gaan vervangen van de choke of kan ik dit systeem met dit mesje blijven toepassen?? Want als er nu weer regelmatiger gereden wordt zal het ook nog zeldzaam voorkomen dat de choke gebruikt moet worden he?


Nogmaals bedankt, ook de rest uiteraard voor hun ideen en bijdragen!


PS: ik hoor in de buurt waar ik dat piefke heb uitgetrokken wel een soort van tikken. Is dit het vonken van de bougie?
 
Laatst bewerkt:
nee, dat zijn waarschijnlijk gewoon je kleppen...

ga jij maar gewoon naar de dichtstbijzijnde motorboer en laat je choke repareren. als ik je relaas en vragen even lees , vooral niet zelf gaan sleutelen!

maar fijn dat ie het weer doet!
 
DJM009

Haast alle GSXen met dit choke systeem kan dit probleem zich voordoen.
De reden dat het choke meganisme kan gaan happeren komt doordat de kabel van de choke dicht over het motorblok loopt.
Door de hitte van het blok droogt de smering die in de kabel aanwezig is n.l. uit,met gevolg dat bediening van de choke steeds stroever wordt en uiteindelijk er helemaal geen beweging meer in zit.
Smeren kan een oplossing zijn doe dat met een teflonspray.
Bij de montage van de kabel kan je een stukje slang bijv een messingdoucheslang over de buitenkabel schuiven bij het gedeelte waar die over het kleppendeksel loopt. (als isolatie echt het helpt ,weet dit uit ervaring)
Ook moet je het schuifmechanisme waar JanB het over had regelmatig insprayen met WD40 ,dit om het soepel te laten bewegen.

succes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan