Bandit 1200S Turdbike

Het opnieuw installeren van de kleppen, lastig met een tang die eigenlijk tekort is:
IMG_20160513_145330.jpg


Klepjes weer geïnstalleerd *O* :
IMG_20160515_173052.jpg


Ziet er best goed uit zo :9 :
IMG_20160515_173129.jpg
 
versnellingen........eerste sloeg bak vast, barst een stuk uit het carter. Geen duidelijke oorzaak. Ding had ik toen net een dik jaar denk ik. Nog geen wheelie mee gemaakt toen. 2de was 2de versnelling naar de god-van-de-allememagies....dat kwam ws wel door de wheelies....
 
versnellingen........eerste sloeg bak vast, barst een stuk uit het carter. Geen duidelijke oorzaak. Ding had ik toen net een dik jaar denk ik. Nog geen wheelie mee gemaakt toen. 2de was 2de versnelling naar de god-van-de-allememagies....dat kwam ws wel door de wheelies....

Oei, als je bak vast slaat moet je to h wel op tijd je koppeling inhebben lijkt mij, als dit in een bocht gebeurd ben je de sjaak.
Was het niet goedkoper om de 2de versnelling te vernieuwen ipv je hele blok? ;)
 
Bij mijn Bandit 1200 (nieuw gekocht in 1998) werd na 12000 km binnen 1 jaar de versnellingsbak gerepareerd, gelukkig onder fabrieksgarantie. Alle versnellingsbaktandwielen, schakelvorken en koppelingsveer. Totaal iets van 3000 gulden.
 
Bij mijn Bandit 1200 (nieuw gekocht in 1998) werd na 12000 km binnen 1 jaar de versnellingsbak gerepareerd, gelukkig onder fabrieksgarantie. Alle versnellingsbaktandwielen, schakelvorken en koppelingsveer. Totaal iets van 3000 gulden.

Dan mag ik nog niet klagen :9
 
Oei, als je bak vast slaat moet je to h wel op tijd je koppeling inhebben lijkt mij, als dit in een bocht gebeurd ben je de sjaak.
Was het niet goedkoper om de 2de versnelling te vernieuwen ipv je hele blok? ;)

bij eerste blok sloeg de bak vast toen ik hem starte en met de koppeling ingetrokken (uiteraard) vanuit stilstand in de 1 zette. T was een dikke knal...motor sloeg af.. In eerste instantie neits te zien. blok ging rond met koppeling ingetrokken, maar bak wou niet meer bewegen. Toen blok eruit, helemaal uit elkaar, net als jij nu. En toen bleek dat t lager van de primaire as aan gort was, daardoor was de as scheef gaan zitten, vastgeslagen en had n stuk uit carter gewipped. Oud ijzer dus. al heb ik nog wel veel delen kunnen verkopen of hergebruiken overigens. Hoe dat lager aan stront kwam weet ik niet...dat moet daarvoor al zijn gebeurt.

2de blok was ik te lui... ik had blok 3 al klaar liggen, dus omwisselen was sneller. blok 2 uiteindelijk ook in onderdelen verkocht. blok 4 had ik ook nog..maar daar zat nog een gsxr1100 omheen, die heb ik 3 jaar terug alsnog verkocht.

als blok 3 nu weer gaat, ben ik er klaar mee... ik rommel nu al 13 jaar met mijn bandit om....op een gegeven moment mag er wel s iets nieuws komen
 
bij eerste blok sloeg de bak vast toen ik hem starte en met de koppeling ingetrokken (uiteraard) vanuit stilstand in de 1 zette. T was een dikke knal...motor sloeg af.. In eerste instantie neits te zien. blok ging rond met koppeling ingetrokken, maar bak wou niet meer bewegen. Toen blok eruit, helemaal uit elkaar, net als jij nu. En toen bleek dat t lager van de primaire as aan gort was, daardoor was de as scheef gaan zitten, vastgeslagen en had n stuk uit carter gewipped. Oud ijzer dus. al heb ik nog wel veel delen kunnen verkopen of hergebruiken overigens. Hoe dat lager aan stront kwam weet ik niet...dat moet daarvoor al zijn gebeurt.

2de blok was ik te lui... ik had blok 3 al klaar liggen, dus omwisselen was sneller. blok 2 uiteindelijk ook in onderdelen verkocht. blok 4 had ik ook nog..maar daar zat nog een gsxr1100 omheen, die heb ik 3 jaar terug alsnog verkocht.

als blok 3 nu weer gaat, ben ik er klaar mee... ik rommel nu al 13 jaar met mijn bandit om....op een gegeven moment mag er wel s iets nieuws komen

Dat het lager van je secundaire aan gort zou draaien kan je verklaren door een te strakke ketting, toch apart dat bij jou de primaire aan de wandel is gegaan. Zeker een maandag morgen model geweest :N

Ik begin eigenlijk pas net een beetje te rommelen aan mijn Bandit, nooit echte problemen gehad behalve dat ik er zelf mee op mijn plaat ben gegaan. Ben wel van plan om er later een open (sport)uitlaat met E-keur erop te gooien en eventueel wat te gaan jetten als ik de airbox ga aanpassen. Moet je weten dat ik nog nooit een carburateur uit elkaar had gehaald en ineens had ik er 4 -O- , maargoed na eigenwijs te zijn en zo ongeveer O-ring voor O-ring te vervangen en zo'n 6x terug te hebben geplaatst ben ik er wel snel in geworden haha :t
Heb jij toevallig nog een uitlaatje liggen? :9
 
Leuk om het gebeuren zo te volgen. Dank voor het delen.
Hoi,
Aad.

You're welcome :} , Toen ik er aan begon baalde ik dat er zo weinig van een B12 te vinden was m.b.t. de-assemblage , misschien was dat van een gsx-r1100 wel gelukt maar 2 jaar geleden wist ik nog niet wat ik nu wel weet.
Vandaar nu deze post :t .

Ergens deze week zal ik hem weer updaten!
 
Maar waardoor klonk ie nou als een ouwe diesel ?

Lekkende uitlaat klep, roet op zuigers en kleppen zal ook niet meegeholpen hebben (door carbs)
Carburateurs: vlotters stonden veel te rijk, 2 van de 4 vlotternaalden sloten niet af, Verslechterde O-ringen.

Carburateurs zullen de grootste problemen zijn geweest
 
Het bovenste krukas huis met de lagerschalen en versnellingsbak:
IMG_20160521_112500.jpg


De tandwieltjes van de bak met de bijbehorende halve ringen die in de in de groeven van de lagers vallen om deze op hun plek te houden in de behuizing:
IMG_20160521_120328.jpg


Schakelvorken met de "input-as" die d.m.v. sleuven de schakelvorken beweegt. Linksboven zie je een veertje die een rollertje over een soort ster laat geleiden die aan de input-as zit om deze zo op zijn plek te houden:
IMG_20160521_151250.jpg


Tandwielachtig tandwiel met daarachter piefje palletje gebeuren die de input-as verdraait,
deze wordt verdraait door de as waar je schakelpookje aanzit:
IMG_20160521_155117.jpg
 
Alle pakkingresten weggehaald:
IMG_20160702_224639.jpg


Lekker warm binnen, krukas erin en de tandwielen:
IMG_20160710_155200.jpg


Beiden krukashuis helften ingesmeerd met een zo dun mogelijk laagje hylomar green (super oud spul dit, nu is blue de standaard. Volgens de verpakking is dit ontwikkelt in samenwerking met Rolls Royce. Moet ook goed genoeg zijn voor m'n bandit :p :
IMG_20160710_172219.jpg


Plof, helften op elkaar, krukashuis bouten getorqued en de drijfstang moeren:
IMG_20160710_190626.jpg
 
Zo, de opgepoetste zuigers met de nieuwe zuigerveren zitten er weer in.
PhotoGrid_1492245553641.jpg


Hier zitten ze weer in de cilinders, het is mogelijk om deze handmatig erin te krijgen alleen moet je wel met z'n tweeën zijn. Als eerste cilinder 2+3, deze zijn het lastigst en het is dus handig als je deze zuigers boven aan zet en vervolgens dekrukas blokkeert of de suigers zodat deze niet terug zakken bij het omlaag duwen van het cilinder gedeelte
PhotoGrid_1492245571990.jpg


Hele kop er weer op, inclusief kleppen en nokkenassen
IMG_20160724_223051.jpg
 
begrijp ik dit nu goed ? jij smijt een heel blok open enkel en alleen om het te kuisen zonder ook maar iets te vervangen ?
geen nieuwe klepsteeldichtingen ?
geen speling kruk/drijfstanglagers gemeten
slijtage zuigerveren niet gemeten ?
.
.
.
 
Laatst bewerkt:
Good busy.
Ik meen toch echt te lezen dat er nieuwe zuigerveren op zitten Janbros.

Cilinders terugplaatsen kan je ook alleen als je wat hulpmiddelen maakt zoals zuigerveerklemmen en plankjes zodat de zuigers niet kunnen zakken.
tQnkvEJh.jpg
 

Ik heb nieuwe zuigerveren geplaatst en had een compete pakkingset via motozoom, italiaanse makelij, ben ff het merk kwijt,
Daar zaten ook nieuwe klepsteel rubbers bij o.a. Zo geweldig was die pakkingset nou ook weer niet want niet alle O-ring maten klopte, maargoed dat was ook op te lossen.
Ik heb met dee hand gevoeld of er enige speling op de drijfstangen zat, was niets te voelen.
Aan alle lagerschalen was niets spannend te zien dus kon voor mij ook het probleem niet zijn van het rauw lopen.
Na de prijsopgaaf bij de dealer te vragen besloten om deze niet te vervangen. Krukas lagerschalen 7,90 per stuk en de lagerschalen van de big-ends waren 13,90 per stuk ;(


De zuigers met zuigerveren konden zonder klemmen in in de cilinders worden geschoven met een beetje knijpwerk van de handjes en een extra paar handen om de cilinders omlaag te krijgen. :Y
 
Na de valschade van een aantal jaar terug had ik ook besloten om het nodige te laten lassen, kneedmetaal heeft wel gewoon 4 jaar gehouden zonder problemen xD

Kapje rechtsonder ter hoogte van de krukas waar je pick-up sensor zit voor je ontsteking:
IMG_20160730_171228.jpg


Kleppendeksel ook weer netjes gelast, ter plekke had ik bij de beste man in Udenhout (Alulas) een metalen plaatje zo gebogen en geklopt dat ik deze in de groef kon zetten waar normaal de pakking komt zodat de las niet doorvloeit, werkte best goed:
IMG_20160730_171309.jpg


Het bewerken van de las en proberen tape niet te raken :p :
IMG_20160731_141207.jpg


IMG_20160731_144755.jpg


Besloten om hem zo te laten met wat extra fleisch:
IMG_20160731_170721.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het terug plaatsen van de clutchbasket zelf is niet zo'n probleem, let wel op dat de twee tandwielen achter op de basket goed aansluiten op het oliepomptandwiel en het krukastandwiel:
IMG_20160810_163734.jpg


Toen ik het koppelingspakket uit de motor ging halen en de moer loshaalden die de huls aantrekt met de 2 diafragmaveren begaven meteen de 2 m2.5 philips schroefjes het. Je kan zien dat er in het aluminium gedeelte 3x schroefdraad is getapt voor 3 schroefjes. De huls heeft echter maar 2 verzonken gaten voor 2 schroefjes. Wie dit ooit heeft verzonnen is niet de slimste geweest. Normale uitvoering is ook gewoon met 3 schroeven. Ik heb geprobeerd een nieuw gaatje bij te boren maar de huls heeft een zodanige warmte behandeling gehad (als je hem laat vangen hoor je ping ping ping, zo hard is ie) dat ik er met een cobalt boor niet doorheen kwam. Zelfs een centerpons werd er bot op :( .
Uiteindelijk besloten om de gaatjes op te fresen zodat er m3 doorheen kon en de gaten in de aluminiumhouder opgetapt naar m3. M3 t.o.v. M2.5 heeft een 47% grotere opervlakte en kan dus ook meer hebben. Het waren verzonken imbusboutjes geworden van 12.9 staal:
IMG_20160810_172616.jpg


IMG_20160810_172640.jpg


Uiteindelijk had ik met een halve cilinder en een lijmtang de huls eerst aangedrukt waardoor ik de schroefjes op het begin niet zou belasten en meteen aan kon draaien. Daarna tang los, meteen ring en moer erop, aantrekken en op torque vast zetten.
Daarna druk naaldlager er weer in en alumimium schijfje met seegerring en klaar:
IMG_20160827_154308.jpg
 
leerzaam topic dit, weet ik tenminste hoe mijn blok eruit ziet aan de binnenkant.
Er draaien bij mij twee boutjes van het kleppendeksel dol en ik kan hier goed zien dat het aan de lager schaaltjes ligt waar de nokkenassen mee vastzitten. succes met de revisie, maar dat komt wel goed zo te zien. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan