Bandit 1200S Turdbike

Ovy

Die hard MF'er
14 jan 2016
285
24
Tilburg
hoi mede motorrijders en sleutelaars.

Ik heb al zo'n 10 jaar een bandit 1200S uit 2000 in mijn bezit, volledig stock

Zo'n 2 jaar geleden ben ik begonnen met het (deels) reviseren van mijn motorblok.
De reden: Een maand daarvoor had ik een weekje door Duitsland getourd waarbij ik pas echt goed begon te merken hoe rauw het blok eigenlijk begon te lopen.
Op het gebied van motorblokken hab ik 2 maal een kop getrokken van een boxer continental en lycoming motor (zuigermotor van een propellervliegtuig).
Daarnaast doe ik alles zelf aan mijn auto of andermans auto :P

De persoon waar ik hem van had gekocht had altijd het onderhoud laten doen, echter kon hij het onderhoudsboekje niet vinden op dat moment. Moment zag er goed uit voor een mooie prijs.

Na een crash in Engeland (jaar of 6 geleden) had ik een deuk in de tank waar het stuur in was geslagen. Stuur ook krom en mijn voorvork stond scheef . Was allemaal niet zo dramatisch, met het loshalen van de bouten op de kroonplaat stond deze weer recht. Heb wel nieuwe oliekeerringen geplaatst en voorvork olie vervangen waarbij ik erachter kwam dat 1 poot leeg was.
Ook kwam ik erachter dat het voortandwiel van de ketting een keertje was omgedraaid want de tanden wezen schuin naar voren.
Goed onderhoud verricht dus.

De komende tijd zal ik foto's en informatie posten nu hij bijna klaar is.
Over een tijdje word het eens tijd om hem te gaan tunen ;)

Groetjes Ovy
 
Begonnen met alle bedrading los te halen van het blok en het tussenstuk uit het frame weggehaald zodat het het blok er tussenuit kan, Hiervoor is het wel makkelijk om het kapje van de karterbeluchting weg te laten zodat er boven het blok meer ruimte is
20150703_134825.jpg


Krik erbij is ook altijd handig
20150703_142048.jpg


De 2 platte kauwgomballen ter hoogte van het kleppendeksel waarom om lekkage te voorkomen.
Inmiddels is dit gelast. Dit komt later naar voren.

Het aluminium blok is aardig aan het gewicht
20150703_150532.jpg



Van motorfiets naar fiets :9~
20150703_153915.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het verwijderen van de koppelingsdeksel
Rechts zie je de rode connector hangen met een gele en blauwe draad van de pick-up spoel op de krukas (Deze geeft de krukaspositie door aan je CDI [ontstekingsmodule])

20150714_115247.jpg


De aluminium mand waar de platen inzitten
20150714_120454.jpg


Hier de pressureplate verwijderd met de as met naaldlager
20150714_121503.jpg

20150714_121532.jpg


Koppelingsplaten verwijderd, en hier zie je de binnenmand en de buitenmand los van elkaar
20150714_131014.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook had ik 1 boutje van mijn uitlaat die ik er niet uit kreeg. Kop was rond van de imbusbout,
Verhitten hielp ook niet dus uiteindelijk maar een stuk betonijzer erop gelast en met een pijpje verlengd om los te draaien, janken tot de laatste gang
20150628_155707.jpg


Dit is de achterkant van de "clutchbasket", de grote vertanding word direct aangedreven door de krukas en de 2 kleinere drijven de oliepomp aan en de alternator
20150714_131654.jpg


De naaldlager van de clutchbasket zit nog op de as geschoven. Door deze as zit ook nog een stangetje wat via de andere kant van het blok naar buiten geduwd word door de slavecylinder om zo te ontkoppelen

Links in het blok zie je nog het half tandwieltje zitten die de bak omhoog of omlaag schakelt
20150714_131707.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier is de carter pan verwijderd:
20150714_162022.jpg


Oil pick-up die naar de pomp gaat, hier schrok ik van
20150714_162338.jpg


Uitendelijk niks geks van ernstige schade kunnen vinden dus misschien is dit van fabriek af geweest :S

Deeltjes waren magnetisch (staal) en aluminium
20150714_165825.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het vervolg:
Hier is het kleppendeksel verwijderd wat resulteert in een fraai aanzicht :)
20150715_140705.jpg


Bovenaanzicht waar je 2 van de 4 olie kanalen (midden van het blok) kan zien die de bovenzijde van de verbrandingskamers koelen (het SACS principe), De andere 2 zitten dieper in 2 draadgangen
20150715_143807.jpg


Bij het verwijderen van de nokkenassen zorgen dat deze in de optimale positie dus met de meeste kleppen niet ingedrukt, ook is het belangrijk om de borgmoertjes los te draaien zodat je de kleppen verder kan ontspannen. En om en om de nokkenas huisjes losdraaien zodat er niet teveel spanning ontstaat

20150715_151957.jpg


Nokkenassen en tuimelaars verwijderd:
20150715_155927.jpg
 
Laatst bewerkt:
Had ik weer:
20150716_124543.jpg


Liep ie rijk of liep ie rijk?
20150716_152804.jpg


Het middenblok loskrijgen heeft bijna een uur geduurd, jij klemde erg op de 2 pascilinders en de pakking
20150716_171232.jpg


Prijs je rijk! De troep kon ik er wel zo af krassen met een nagel
20150716_172107.jpg


Inmiddels verhuisd naar de warme woonkamer van mijn ouders :D, zuigers verwijderd
20150725_160651.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de rest van de foto's aan het resizen, Ik merk dat het toch niet zo snel gaat met openen op een andere computer ;)
 
Tijd voor het verwijderen van de het startertandwiel/vliegwiel
20150725_163852.jpg


Hier heb ik de starterkoppeling losgehaald van het vliegwiel/tandwiel, Je kan zien dat de speciale busjes (zal ik ze maar noemen) een weg op vrijlopen en als ze de andere kant op draaien grijpen ze aan op het tandwiel/vliegwiel. Als je dit met de hand voelt, merk je dat zodra je de andere kant op wil draaien de koppeling meteen aangrijpt. Voor het loshalen heb je eigenlijk een speciale tool nodig die ik niet had dus heb ik er maar een hele zware pulleytrekker opgezet, De koppeling zat zo vast op het conische uiteinde van de krukas dat deze met een knal loskwam:
20150725_173622.jpg


Startervliegwiel:
20150725_173826.jpg
 
Splitsen van de krukasbehuizing, zo kom je ook meteen bij de versnellingsbak, het Haynes wph geeft aan dat sommige bouten en moertje op verborgen plekken zitten:
20150725_203905.jpg


Links boven zie je nog een van de retour olie leidingen:
20150725_205555.jpg


Onderzijde van de krukasbehuizing metde helft van de lagerschalen van de krukas, schakelvorken en de as die de schakelvorken bediend:
20150726_154605.jpg


Bovenste behuizing inclusief krukas en versnellingsbak:
20150726_154633.jpg


Je kan zien dat de onderste helft van de krukasbehuizing de krukas zelf meteen opsluit en dus niet door middel van aparte crank journals. Ook zie je de onderzijde ban de big-ends van de drijfstangen:
20150727_114029.jpg


Drijfstangen verwijderd met de bijbehorende lagerschalen:
20150727_131243.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom moest hij nou uit elkaar?

Het blok klonk zo rauw en had vibratie dat ik er geen vertrouwen in had, zeker niet toen ik metaal in de oilpick-up vond. Ik had de motor van een persoon gekocht die altijd onderhoud had laten doen door de dealer (geen onderhoudsboekje uiteraard), paar jaar later kwam ik erachter dat in een poot van de voorvork geen olie zat en dat het voorste tandwiel van de ketting zo ver versleten was dat men het tandwiel simpelweg maar ff hadden omgedraaid.

Gevonden: paar slechte kleppen en heel veel roet :9 , vlotters van de carbs stonden ook verkeerd B|
Maar daar had natuurlijk niet alles voor uit elkaar gehoeven :9~
 
typisch...
men zegt altijd dat dit onverwoestbare blokken zijn, maar ik ben inmiddels al toe aan blok 3. :}

Ik denk dat het blok ook wel redelijk overwoestbaar als je deze normaal behandeld,

Ik vond mijn tandwielen er goed uit zien, geen pitting iig, nu heb ik wel gehoord dat de eerste en tweede versnelling het snelst verslijten (met name de tweede) maar dat komt dan ook doordat men vaak wheelies doet :]

Maar hoe komt het dan dat jij al aan blok #3 zit? :')
 
De "Thrust Washers", deze zitten op een plek tussen krukas en krukas huis om de speling op te vangen van de krukas en deze zo dus niet kan gaan lopen (crank walk) , er zitten gebruikssporen op maar met een micrometer nagemeten viel deze nog steeds binnen specs:
20150727_134519.jpg


In Cylinder #4 heeft water gestaan? :/ ,Ik heb dit weggewerkt met wat scotchbrite, er bleef wat pitting achter helaas:
20150727_153728.jpg


Oliepomp gecontroleerd, wat gebruiksporen maar niets geks te zien:
20150727_170144.jpg
 
Beetje een bagger foto maar dit had ik gemaakt om de kleppen te trekken om zo bij de halve maantjes te kunnen, Met alleen de kleppentrekker kon ik er niet goed bij, de kleppen en veren zijn onder een hoek geplaatst om het moeilijker te maken:
20150801_160051.jpg


Uiteindelijk werkte dit voor geen meter dus heb ik de kop maar ondersteund om de kleppen vrij te krijgen en heb ik d.m.v. een pijpsleutel en een hamer op de veren geslagen waardoor de maantjes in de pijpsleutel rondvliegen. Resultaat:
20150801_173141.jpg


Het schoonmaken kan beginnen:
20150801_173221.jpg


Alles netjes gesorteerd:
20150801_181434.jpg


Dit is al stukken beter zo!:
20151011_171640.jpg


Als moeders van huis is ligt de kop in de oven te drogen }) :
20151011_172221.jpg


Nog een paar klepjes, vies/schoon en een slechte. Ik heb de kleppen schoongeborsteld met een roterende staalborstel:
20160109_160226.jpg

20160110_135818.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zuigerts bah :o :
20160116_135944.jpg


Zuigerts niet bah :+ :
20160116_165502.jpg


Kleppen lappen, bij deze mijn minst favoriete hobby, na het lappen was het contact oppervlak breedte nog goed genoeg volgens WPH *O* :
20160424_145356.jpg


Ik moest nog het afgebroken boutje uit de kop boren en opnieuw tappen, Ik zat niet helemaal in het midden maar het scheelde niet veel:
IMG_20160505_131050.jpg
 
Mooi hoe alles opknapt van een schoonmaakbeurtje! Ben al heel benieuwd naar de beelden van de opbouw!
 
Ik denk dat het blok ook wel redelijk overwoestbaar als je deze normaal behandeld,

Ik vond mijn tandwielen er goed uit zien, geen pitting iig, nu heb ik wel gehoord dat de eerste en tweede versnelling het snelst verslijten (met name de tweede) maar dat komt dan ook doordat men vaak wheelies doet :]

Maar hoe komt het dan dat jij al aan blok #3 zit? :')


omdat ie wel eens op een wielletje minder rijdt. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan