Bandit 400 loopt slecht stationair bij kou

RodeBandit

Rookie
2 mrt 2021
3
0
Tilburg
Hallo iedereen,

De laatste tijd heb ik wat problemen met mijn (A2) Suzuki Bandit 400 uit 1992, wanneer het blok nog koud is. Wanneer hij koud is start hij niet gemakkelijk en voor elk stoplicht valt hij daarna uit. Hoeveel ik de stationairschroef open zet heeft hier geen effect op (als hij warm is wel). Ook na 10 km autoweg is hij nog niet warm en valt hij weer uit als ik de koppeling indruk. Pas als ik op werk arriveer blijft hij stationair lopen. Voor mijn gevoel is het probleem de laatste tijd erger geworden. het gebruiken van de choke heeft weinig effect. Ik denk dat het aan de volgende zaken kan liggen:
- Bougies (vorig jaar wel nieuwe opgekomen)
- Slecht afgesteld
- Een chokekabel die niet goed functioneert

Ik heb mij laten vertellen dat dit type motor niet goed tegen de kou kan, maar elke ochtend dit gedoe onderweg naar mijn werk begint toch echt vervelend te worden. Zeker omdat de problemen ondanks de stijgende temperaturen blijven. Is er iemand die nog andere oorzaken weet of ervaring heeft met dit probleem (op deze fiets)?

Bedankt
 
Ik heb mij laten vertellen dat dit type motor niet goed tegen de kou kan, maar elke ochtend dit gedoe onderweg naar mijn werk begint toch echt vervelend te worden. Zeker omdat de problemen ondanks de stijgende temperaturen blijven. Is er iemand die nog andere oorzaken weet of ervaring heeft met dit probleem (op deze fiets)?
Niet waar hoor :) Mijn bandit 400 start al 12 jaar lang perfect koud!
Ik denk dat dit een simpel gevalletje carburateur onderhoud is.

Als je je stationairschroef open draait zou hij toch echt wel hoger in de toeren moeten gaan/blijven. Immers je doet hetzelfde met je gashendel - de stationairschroef bepaalt alleen de standaard-posititie.

Als je zeker weet dat hij koud op 4 cilinders loopt (en je stationairschroef goed staat), dan ik gaan kijken naar synchronisatie van de carbs, ergens valse lucht etc.
Iets met je 'choke' kan inderdaad ook, al kan ik bij die van mij na 100meter al de choke eraf halen. Dat hij pas stationair loopt (zonder choke) als je op je werk bent is veel te laat.

Kan ook simpelweg een halfgeblokkeerde stationairsproeier zijn. of een totaal verkeerde mixture screw.

Of te wel... carbs eraf!
 
Als je je stationairschroef open draait zou hij toch echt wel hoger in de toeren moeten gaan/blijven. Immers je doet hetzelfde met je gashendel - de stationairschroef bepaalt alleen de standaard-posititie.
Ja dit vind ik ook vreemd, ik moet met de gashendel het gas openhouden want met de stationairschroef heeft dit geen effect. Als hij warm is dan merk ik wel dat hij veel toeren stationair maakt en dan moet ik hem weer naar beneden bijstellen. Het zal inderdaad iets met de stationairsproeier te maken hebben... Dankjewel voor je reactie!
 
Ja dit vind ik ook vreemd, ik moet met de gashendel het gas openhouden want met de stationairschroef heeft dit geen effect. Als hij warm is dan merk ik wel dat hij veel toeren stationair maakt en dan moet ik hem weer naar beneden bijstellen. Het zal inderdaad iets met de stationairsproeier te maken hebben... Dankjewel voor je reactie!
Als hij warm teveel toeren maakt dan is dat het dat inderdaad niet. Je stelt de stationairschroef altijd af met warme motor (+-1300rpm).
Je kan wel eens (voorzichtig!) aan de uitlaatbochten voelen of hij na starten op alle 4 de cilinders gelijk warm wordt.

Anders toch een keer de carbs schoonmaken en/of terugzetten naar fabrieksafstelling.
 
Ik denk ook dat die motor niet goed staat afgesteld, maar het is wel normaal bij een motor met carburateurs dat hij de eerste kilometers nog niet goed loopt. Injectiemotoren (vooral euro 3 en hoger) doen dat aanzienlijk beter.
 
Ik denk ook dat die motor niet goed staat afgesteld, maar het is wel normaal bij een motor met carburateurs dat hij de eerste kilometers nog niet goed loopt. Injectiemotoren (vooral euro 3 en hoger) doen dat aanzienlijk beter.
Inderdaad wel een verschil hierin tussen carb en injectie maar ik merk hierin eigenlijk alleen dat hij in het begin wat slechter op pakt. Je moet toch echt wel "gewoon" kunnen rijden en zonder afslaan.
 
Inderdaad wel een verschil hierin tussen carb en injectie maar ik merk hierin eigenlijk alleen dat hij in het begin wat slechter op pakt. Je moet toch echt wel "gewoon" kunnen rijden en zonder afslaan.
Heb jij ervaring met het demonteren en reinigen/afstellen van de carburateurs? Zo ja, zou je aanraden om het zelf te doen of moet ik het bij een motorzaak laten doen? Het probleem is dat de kosten voor mij al snel te hoog zullen zijn om hem te houden aangezien hij het al snel niet meer waard is
 
Heb jij ervaring met het demonteren en reinigen/afstellen van de carburateurs? Zo ja, zou je aanraden om het zelf te doen of moet ik het bij een motorzaak laten doen? Het probleem is dat de kosten voor mij al snel te hoog zullen zijn om hem te houden aangezien hij het al snel niet meer waard is
Ja, heb dit over de jaren heen al meerdere keren zelf gedaan. Afhankelijk van hoe technisch je bent is dit ook wel zelf te doen, maar je moet wel even even de tijd voor nemen en het e.e.a uitzoeken (of hier vragen ;)). Zo ben ik toen bij de 400 ook begonnen (als student weinig geld etc.).
 
Terug
Bovenaan Onderaan