Bandit 400 reisklaar maken

stof

MF'er
17 aug 2008
167
0
Onlangs (ondertussen al bijna een jaar geleden...) heb ik goedkoop een bandit 400 uit '93 op de kop getikt.
Heeft 44000km en volgens de verkoper was de cdi unit kapot.
Moest niet al te veel kosten dus ik heb de gok gewaagt:
92930860-suzuki-bandit-400-voor-opmaak-of-onderdelen.jpg


Naderhand bleek dat de spanningsregelaar stuk was en dat daardoor de cdi-unit ook was doorgebrand.
DSC00175Small.jpg


Na een tijdje zoeken heb ik voor beide een vervanging gevonden op ebay:
DSC00174Small.jpg


Natuurlijk had de cdi-unit de aansluitingen verkeerd zitten (andersom). Met wat passen en schuiven met de kabelboom bleek het uiteindelijk toch net te passen. Bij de spanningsregelaar hetzelfde probleem.

Voor de rest lijkt de motor redelijk ok, heeft enkel ondertussen al bijna 2 jaar niet meer gereden.

Graag zou ik volgende zomer met de deze motor een reis(je) door enkele europese landen maken. Denk aan frankrijk, spanje, portugal, of misschien eerder kroatië.
Tot dan is er nog veel werk aan de winkel!
Wat moet er gebeuren?
- Bougies
- Olie spoelen
- Olie vervangen + oliefilter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Kleppen stellen?
- Uitlaat opknappen
- Remvloeistof verversen

Luchtfilter en banden zijn als nieuw (en nog niet oud). Ketting is ook nog lang niet versleten.
Ooit is er echter wel met de uitlaat geprutst:
DSC00167Small.jpg

DSC00169Small.jpg


Op het eerste gezicht dus geen echt groot werk dus, maar ik zou de motor wel betrouwbaar willen krijgen.
En ik vermoed dat er nog wel het een en ander van problemen zal bovenkomen.

Tips altijd welkom!
 
Als je een echt lange rit gaat maken is het misschien goed om te controleren of je ketting nog zo lang mee kan.
Wij stonden in Italië met een versleten en niet meer te spannen 'eeuwige' ketting. Dat was bij een Hawk dus daarbij kon je niet zo goed zien hoeveel stelmogelijkheid er nog was.
 
Banden en ketting worden pas vervangen enkele weken voor de trip, indien nodig. Kan ik de motor eerst nog wat testen en de oude oprijden ;)

Motor heeft trouwens al eens even gedraait: op het eerste gezicht is het motorblok redelijk ok. Versnellingen werken en niet al te veel rook (beetje blauwe rook, maar dat is na een jaar en meer stilstaan niet ongewoon).

Voor de rest moet ik ook nog de voorvorkkeerringen vervangen worden, maar die heb ik al in huis. Eerst moet daarvoor de uitlaat eronder uit zodat ik de motor omhoog kan zetten...
Volgende keer foto's ;)
 
Dit is de spanningsregelaar die niet paste:
DSC00190.jpg

Met een aluminium plaatje erachter wel :)

Koelvloeistof vervangen:
DSC00188.jpg

Rare kleur... Koelsysteem is nochtans 2x met water gespoeld. Deze koelvloeistof (G12) mag blijkbaar niet gemengd worden. Hopenlijk is het zo echter ok.
DSC00191.jpg


Na het vervangen van de olie en koelvloeistof de motor even gestart :)
Alles lijkt goed te werken, keurig 14.5V laadspanning. Blijft zelfs na enkele minuten choke al mooi stationair draaien.
Bij het afremmen op de motor maakt de ketting echter een schurend geluid, staat deze te strak?
DSC00194.jpg

DSC00195.jpg


In het midden voel ik toch enkele cm's speling.

DSC00192.jpg


Uitlaat systeem krijgt een nieuwe laag zinkspray en dan hittebestendig zwart. De bouten van de uitlaat zitten wel heel vast, en ik ben bang om er één stuk te draaien. Iemand tips om dat goed op te lossen?
Ik ga ze sowieso nog enkele dagen in de kruipolie zetten.
 
Leuk, nog een Bandit 400 rijder.

Ik heb er een sinds mei 2012, ook al een kapotte spanningsregelaar gehad en inderdaad de nieuwe(via Carmo) past net niet, bij mij heeft de CDI het gelukkig wel overleefd(de accu niet)

Als ik je ketting zo zie zou ik investeren in en nieuwe set met ketting en tandwielen, de mijne leek ook in orde maar na 2500km was er niet meer mee te rijden doordat de ketting ongelijk gesleten was. Erg vervelend als je er onderweg mee staat.

Hou bij lange ritten wel rekening met het verbruik.
Bij 100km/u(=7000 toeren)op de snelweg haal ik slechts 1 op 14. Bij 120km/u(8000 toeren) wordt het nog gekker. Alleen las ik binnendoor rijd haal ik met moeite 1 op 16.

De bouten van de uitlaat zou je kunnen warmstoken met een kleine brander.

Succes met het sleutelen.
 
Dat verbruik valt me toch wel erg tegen. Ik had op andere plaatsen gelezen dat je met rustig rijden wel de 1:20 kon halen. Ben je zeker dat je afstelling helemaal ok is? Zelf rijd ik meestal wel rustig, en de reis gaat sowieso over 70/90 wegen binnendoor. Autosnelweg vind ik niets op de motor...Ik heb tijd en geen haast ;)

Ondertussen heb ik de bouten van de uitlaat allemaal los en ben ik begonnen aan het opknappen van de bochten. Of ik de demper gaat behouden weet ik niet, de motor loopt er wel goed op en hij maakt niet al te veel lawaai...dus waarom niet eigenlijk? Het uiterlijk is mij niet (zo) belangrijk momenteel.

Zo staat de motor er nu bij:
DSC00197.jpg


zo zien de uitlaatbochten eruit:
DSC00202.jpg


Na een laag hittebestendige zinkspray:
DSC00203.jpg


Als de lak goed droog is mag er een laag hittebestendig zwart over :)

Ben momenteel ook bezig met de voorvorkkeerringen, maar om die bouten los te krijgen moet ik langs een garage.
 
Ben benieuwd hoelang je voorbochten mooi blijven, ze worden erg heet, bij mij zien ze er ook zo uit.

Wat het verbruik betreft, ik heb alles al open gehad, de sproeiers zijn de originele maat, luchtfilter is nieuw, alles is zoals het volgens het werkplaatshandboek moet zijn.
Misschien eens op de testbank zetten, ik hoor graag wat jij voor verbruik scoort als je er straks wat kilometers op hebt zitten.
 
Als je met een bandit 400 maar 1:14 tot 1:16 haalt lijkt het mij dat er toch iets goed mis is met je afstelling. Mijn gsx750f doet met gemak 1:20 tot 1:21 op vakantieritjes, die van mijn broer, de bandit 600 doet hetzelfde en soms nog iets zuiniger. Zelfs een 40 jaar oude Honda cb550 doet 1:20
 
Ik zal het hopenlijk binnenkort kunnen laten weten wat mijn bandit verbruikt :)

De voorvorkkeerringen heb ik ook al vervangen, met zelfgemaakt gereedschap om het binnenwerk in de poot te blokkeren. Ging goed!
Maar door het gebrek aan geschikte olie kan ik alles nog niet terug in orde zetten... Na het weekend moet ik niet meer werken en kan ik naar de (juiste) winkel.

Foto van de uitlaat hoe hij nu is komt nog, maar het is mij nogal tegengevallen... De spuitbus hittebestendige zwarte lak was van een zeer matige kwaliteit en niet eens voldoende voor de hele uitlaat... :(
Echt mooi is het dus zeker niet geworden, maar hopenlijk is de uitlaat nu toch voor even beschermd tegen roest!
 
Voorvorkolie :)

De vorige automaterialen zaak wou mij weer hydraulische vloeistof van citroën meegeven, dus morgen of overmorgen moet ik maar eens langs een motorwinkel :)
Volgens het internet heb ik 'suspension oil 10W' nodig, In wat verschilt deze olie eigenlijk met doodgewone motorolie met dezelfde specificaties? (10w40 heeft toch dezelfde dikte bij kamertemperatuur?)

Zijn er nog dingen aan de bandit die ik moet nakijken of afstellen? Distributieketting ofzo?

Leuke routes of toffe punten om naartoe te rijden mag je ook altijd melden, momenteel ben ik aan het denken aan de 'route Napoléon' in Frankrijk... Ziet er leuk uit!
route-napoleon-03.jpg
 
Als je met een bandit 400 maar 1:14 tot 1:16 haalt lijkt het mij dat er toch iets goed mis is met je afstelling. Mijn gsx750f doet met gemak 1:20 tot 1:21 op vakantieritjes, die van mijn broer, de bandit 600 doet hetzelfde en soms nog iets zuiniger. Zelfs een 40 jaar oude Honda cb550 doet 1:20

Yep, mijn vorige Bandit(600) deed inderdaad ook 1:20, andere motoren die ik had liepen weer verschillend(kawa KLE 1:21, XJ550 1:18) ik heb wel eens eerder een 400 4-cilinder gehad(Kawa Gpz) en die wilde ook niet meer dan 1:17.
De motor loopt verder als een naaimachine en rijdt prima.
Als ik een keer goede zin heb misschien eens op de testbank zetten.
 
@Stof

Bij mijn vorige motor heb ik de voorvork gevuld met normale motorolie, wel 15W40 ipv de standaard 10W(iets dikker bij koude toestand). De demping werd hierdoor iets stugger en dat beviel wel goed.
 
@RijAltijd: Dat verbruik zien we nog wel, ik ga er niet van wakker liggen met de weinige km's die ik rijd buiten de vakantie. Over die olie: als ik niet direct iets vind gaat er dan misschien wel gewone in.
Zo is de uitlaat nu:
DSC00205.jpg


Die zinklaag was een plezier om aan te brengen, maar het zwart is echt rotverf... Dus het resultaat is maar matig, maar het ging mij meer om de bescherming dan het uitzicht, dus ook daar lig ik niet wakker van ;)
 
Van dichtbij: slechte dekking en lopers... Achja, het was ook maar een spuitbus natuurlijk :)
Heb je toevallig een bagagerek op je bandit? Of tips om er één te maken? Het lijkt mij een van de moeilijkere motoren om een beetje comfortabel bagage op te vervoeren :)

Zojuist gemerkt dat de balhoofdlagers niet zo heel goed meer zijn, die kan ik misschien ook maar best ineens bestellen en monteren.
 
Laatst bewerkt:
Met wat voor soort bedoelde ik inderdaad de w factor. Als je 10w nodig hebt kun je er gewoon 10w40 motorolie ingooien.

Route ziet er zo leuk uit.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen bagagerek.

Wel heb ik ooit voor een andere motor een rekje gemaakt van verwarmingsbuis. Dit kan je met een buigijzer mooi buigen.
Ik zie alleen zo gauw niet waar je aan de achterzijde een rek kan vastmaken.

Van Hepco&Becker bestaat er wel een bagagerek(staat op de duitse site) misschien deze namaken als je de mogelijkheid hebt(of bestellen als je geld genoeg hebt natuurlijk)
 
Zou je eens een duidelijke foto van je stuur kunnen plaatsen?

Ik heb een smal stuur waarvan de helften naar beneden wijzen, dit vind ik niet lekker rijden.
Jouw stuur lijkt me wat rechter(en breder) ik wil graag even vergelijken.
 
Dat doe ik morgen als het licht is :) Ik heb nog niet met de motor gereden (slechts een halve km), maar het stuur lijkt mij best wel goed bij mijn houding op de motor te passen (maar ik ben klein hoor ;))
 
Foto's:
DSC00209.jpg

DSC00207.jpg

DSC00208.jpg


Als je wil mag je ook altijd een foto van jouw bandit plaatsen :)
 
Bedankt voor de foto, zo kan ik even vergelijken

Het stuur lijkt zo toch wel hetzelfde.

Ik zal binnenkort eens proberen of ik een foto erbij kan zetten.
De mijne is zwart met goud kleurige velgen en ronde spiegels.
Bouwjaar 1992. In mei gekocht met 24500km op de teller en inmiddels al bijna 28000.
 
Laatst bewerkt:
Die van jou ziet er goed uit! Lak enzo lijkt veel mooier als bij mij.

Veel interessant heb ik niet meer gedaan, de voorvork heeft andere keerringen en is gevuld met de juiste (dure!) olie.
Voor de rest is enkel de olie en oliefilter vervangen, weinig spannends dus om een foto van te nemen ;)
Het oude oliefilter leek nog nieuw, dus dat is al positief. Binnenkort nog kleppen stellen en uitlaat monteren en dan wordt het langzaamaan tijd voor een proefritje denk ik :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan