Robust2
Die hard MF'er
Hey allen,
Ik heb vandaag m'n eerste echte motor gekocht, een Bandit 400 uit '92. Nu zijn echter niet alle delen van de motor in even goede staat, bij de koop zag ik dat er genoeg boutjes eerste tekenen van roest begonnen te vertonen, en ook de achterbrug en sommige delen van het frame waren niet meer helemaal hoe het moest.
Nu aangezien het toch nog 5 maand duurt eer ik mag rijden van de staat, en ik wel nog een beetje budget over heb dacht ik om dat in orde te brengen.
Nu als ik wat meer over lees (online en in m'n handboek) zit ik toch met een paar vragen.
Boutjes vervangen lijkt me niet zo'n probleem en ook de achterbrug demonteren lijkt me niet zo lastig (ik heb trouwens wel wat ervaring al met motoren hoor, ik ben geen compleet groentje).
Maar dan komt het, ik zou de delen laten stralen en poederlakken in het grijs (als je dan zelfs moet lakken, kan het zelfs niet gewoon met stralen en blanke lak?) maar dan moet ik ook alle lagers eruit halen en vervangen door nieuwe als ik het goed begrijp. Zijn deze wel nog makkelijk aan te geraken, en in mijn Suzuki boek spreken ze dan van ze erin te persen, en dat lijkt me toch niet een klusje voor zomaar in m'n garage te doen (Idem voor de velgen btw)
Het frame leek me sowieso al wat lastiger, vooral voor de elektriciteit ben ik eigenlijk bang, onderdelen demonteren en terug ineen zetten is allemaal niet zo'n probleem, maar die draadboom lijkt me een hels werk om weer deftig ineen te krijgen?
Aan de andere kant, daarna heb ik in principe wel een perfecte fiets, en het is veel leuker om klusjes te doen aan een motor die straks in de lak staat en met propere boutjes, dan aan een frame met roest aan
Wat denken jullie dat dit werkje me, naast de kosten van het stralen en lakken ongeveer zouden kosten, om te kijken of dit wel nog in m'n budget valt als beginnende motorrijder?
Zijn er naast stralen en poederlakken nog manieren om dat roesten wat tegen te gaan?
Dan nog een klein vraagje, de aluminium delen aan m'n voetsteunen zijn wat geoxideerd, beste manier lijkt me om vernis ervan te halen met verfafbijt, ze dan op te poetsen en weer te lakken? Nu, hoe poets ik deze delen het best? Blinken moeten ze niet doen, gewoon dof grijs. En heb ik hier speciale vernis voor nodig of kan ik gewoon een of ander makkelijk spuitbusje gaan halen?
Alvast bedankt, en ik weet dat het niet echt een klassieker is, maar ik denk dat er hier meer kenners zitten dan op de andere delen.
Foto's komen er trouwens wel aan, motor staat nog niet thuis
Bruno
Ik heb vandaag m'n eerste echte motor gekocht, een Bandit 400 uit '92. Nu zijn echter niet alle delen van de motor in even goede staat, bij de koop zag ik dat er genoeg boutjes eerste tekenen van roest begonnen te vertonen, en ook de achterbrug en sommige delen van het frame waren niet meer helemaal hoe het moest.
Nu aangezien het toch nog 5 maand duurt eer ik mag rijden van de staat, en ik wel nog een beetje budget over heb dacht ik om dat in orde te brengen.
Nu als ik wat meer over lees (online en in m'n handboek) zit ik toch met een paar vragen.
Boutjes vervangen lijkt me niet zo'n probleem en ook de achterbrug demonteren lijkt me niet zo lastig (ik heb trouwens wel wat ervaring al met motoren hoor, ik ben geen compleet groentje).
Maar dan komt het, ik zou de delen laten stralen en poederlakken in het grijs (als je dan zelfs moet lakken, kan het zelfs niet gewoon met stralen en blanke lak?) maar dan moet ik ook alle lagers eruit halen en vervangen door nieuwe als ik het goed begrijp. Zijn deze wel nog makkelijk aan te geraken, en in mijn Suzuki boek spreken ze dan van ze erin te persen, en dat lijkt me toch niet een klusje voor zomaar in m'n garage te doen (Idem voor de velgen btw)
Het frame leek me sowieso al wat lastiger, vooral voor de elektriciteit ben ik eigenlijk bang, onderdelen demonteren en terug ineen zetten is allemaal niet zo'n probleem, maar die draadboom lijkt me een hels werk om weer deftig ineen te krijgen?
Aan de andere kant, daarna heb ik in principe wel een perfecte fiets, en het is veel leuker om klusjes te doen aan een motor die straks in de lak staat en met propere boutjes, dan aan een frame met roest aan
Wat denken jullie dat dit werkje me, naast de kosten van het stralen en lakken ongeveer zouden kosten, om te kijken of dit wel nog in m'n budget valt als beginnende motorrijder?
Zijn er naast stralen en poederlakken nog manieren om dat roesten wat tegen te gaan?
Dan nog een klein vraagje, de aluminium delen aan m'n voetsteunen zijn wat geoxideerd, beste manier lijkt me om vernis ervan te halen met verfafbijt, ze dan op te poetsen en weer te lakken? Nu, hoe poets ik deze delen het best? Blinken moeten ze niet doen, gewoon dof grijs. En heb ik hier speciale vernis voor nodig of kan ik gewoon een of ander makkelijk spuitbusje gaan halen?
Alvast bedankt, en ik weet dat het niet echt een klassieker is, maar ik denk dat er hier meer kenners zitten dan op de andere delen.
Foto's komen er trouwens wel aan, motor staat nog niet thuis
Bruno