Bandit 400 vraagjes

Robust2

Die hard MF'er
24 mei 2008
304
0
Gent, Belgie
Hey allen,

Ik heb vandaag m'n eerste echte motor gekocht, een Bandit 400 uit '92. Nu zijn echter niet alle delen van de motor in even goede staat, bij de koop zag ik dat er genoeg boutjes eerste tekenen van roest begonnen te vertonen, en ook de achterbrug en sommige delen van het frame waren niet meer helemaal hoe het moest.
Nu aangezien het toch nog 5 maand duurt eer ik mag rijden van de staat, en ik wel nog een beetje budget over heb dacht ik om dat in orde te brengen. :Y
Nu als ik wat meer over lees (online en in m'n handboek) zit ik toch met een paar vragen.
Boutjes vervangen lijkt me niet zo'n probleem en ook de achterbrug demonteren lijkt me niet zo lastig (ik heb trouwens wel wat ervaring al met motoren hoor, ik ben geen compleet groentje).
Maar dan komt het, ik zou de delen laten stralen en poederlakken in het grijs (als je dan zelfs moet lakken, kan het zelfs niet gewoon met stralen en blanke lak?) maar dan moet ik ook alle lagers eruit halen en vervangen door nieuwe als ik het goed begrijp. Zijn deze wel nog makkelijk aan te geraken, en in mijn Suzuki boek spreken ze dan van ze erin te persen, en dat lijkt me toch niet een klusje voor zomaar in m'n garage te doen :? (Idem voor de velgen btw)
Het frame leek me sowieso al wat lastiger, vooral voor de elektriciteit ben ik eigenlijk bang, onderdelen demonteren en terug ineen zetten is allemaal niet zo'n probleem, maar die draadboom lijkt me een hels werk om weer deftig ineen te krijgen? :/
Aan de andere kant, daarna heb ik in principe wel een perfecte fiets, en het is veel leuker om klusjes te doen aan een motor die straks in de lak staat en met propere boutjes, dan aan een frame met roest aan :N
Wat denken jullie dat dit werkje me, naast de kosten van het stralen en lakken ongeveer zouden kosten, om te kijken of dit wel nog in m'n budget valt als beginnende motorrijder?
Zijn er naast stralen en poederlakken nog manieren om dat roesten wat tegen te gaan?

Dan nog een klein vraagje, de aluminium delen aan m'n voetsteunen zijn wat geoxideerd, beste manier lijkt me om vernis ervan te halen met verfafbijt, ze dan op te poetsen en weer te lakken? Nu, hoe poets ik deze delen het best? Blinken moeten ze niet doen, gewoon dof grijs. En heb ik hier speciale vernis voor nodig of kan ik gewoon een of ander makkelijk spuitbusje gaan halen?

Alvast bedankt, en ik weet dat het niet echt een klassieker is, maar ik denk dat er hier meer kenners zitten dan op de andere delen.
Foto's komen er trouwens wel aan, motor staat nog niet thuis :)

Bruno
 
pfew staat veel in.

voetsteuntjes, als deze van aluminium zijn met een coating, dan zou ik ze gewoon opschuren totdat het geheel strak is, daarna ontvetten en vht motorblok lak er opspuiten. Aluminium is nl een lastig materiaal en niet alle lakken houden daar op. Die vht lak heeft een alu kleur dus dat zit dan wel weer goed. Wil je het makkelijker doen, gewoon ff op de hoek een busje velgenspray halen van motip en klaar.

Voor de rest zou ik gewoon de boel demonteren, schuren, ontvetten in de primer en dan gewoon lakken. Dan kun je de lagertjes gewoon afplakken en hoef je geen dure onderdelen te kopen die in princiepe nog gewoon goed kunnen zijn.

Hier in den bosch zit bv een verf leverancier welke autolak op kleur in spuitbus doet, spuit perfect en als je het goed laat drogen is het ook sterk en vooral benzinebestendig.
 
Laatst bewerkt:
Da's inderdaad ook een optie, maar gaat die achterbrug schuren niet redelijk lastig zijn? En ik denk dat dat net ook een van de onderdelen is die het meest steenslag te verduren krijgt, dus is dat wel een slim idee om gewoon te lakken?

Maar als je poederlakt, is het dan echt nodig om alle lagers en bussen ook te vervangen? Ik zou denken dat als ze nog in orde zijn, je ze gerust zou kunnen hergebruiken? (Motor heeft nog geen 30.000 km dus ik denk niet dat de meeste lagers al 'op' zullen zijn)
 
Volgens mij moet je je lagers demonteren voor poedercoaten ivm met de oven. Maar beide motoren van mij zijn gewoon gelakt, mijn twin zelfs 15 jaar geleden en die zit nog steeds goed in de lak.
 
Hmm, maar dan zouden ze er nog steeds uitmoeten voor te zandstralen nee?
Toch zeker als ik m'n frame doe, want dat kan je niet zomaar schuren lijkt me :/
 
ik heb alles met de hand gedaan, maar zandstralen, kun je van hout wat dopjes zagen en die er in zetten, gebeurt vaker.
 
Hmm, ok bedankt dan, ik zie wel nog wat ik doe :)
In m'n Suzuki handboek staat er trouwens steeds maar dat ze speciale tools gebruiken voor de lagers eruit te halen, en terug te plaatsen. Lijkt me dat dit ook met gewone sleutels kan nee?

Wat is jouw ervaring trouwens met een draadboom terug te leggen nadat je alles kaal hebt gemaakt?
 
Nou simpel, je drappeert hem er over, stekkertjes er in en klaar. Maar goed blijkbaar ben ik daar wel handig in, maak tenslotte ook mijn eigen draadboom.

Maar foto´s nemen voordat je begint is wel handig, bij voorkeur in detail, vooraan beginnen en achteraan eindigen, zodat je een soort overzich krijgt. Ook heb ik een voordeel dat het schema van mijn twin is getekend precies zoals deze ook gemonteerd zit op de brommert.

Enige punt van aandacht, bij een pas geverfd frame moet je her en der wat plekken ontdoen van lak vanwege massa aansluitingen. Je wil niet weten hoeveel mensen vergeten om bobines goed te aarden, door de lak die er tussen zit. En dan mag je met poederlak met slijpsteentje aan de slag gaan, dat is met gewone lak makkelijker.
 
Hmm daar heb je wel gelijk :)
Ik denk gewoon dat ik daarna zeer blij ga zijn dat ik het heb gedaan, want een propere moto is een plezier om aan te werken en ook om op te rijden, in tegenstelling tot plekken roest en dingen die helemaal onder het vet zitten.

Wat zou ongeveer de kost zijn eigenlijk om een frame en een achterbrug te laten lakken? (en mss stralen?)
 
ik was toen 400 gulden kwijt, maar je moet gewoon spuiter zoeken die ook in de avond uurtjes wat spuitwerk verricht. Met stralen heb ik geen ervaring, maar let wel op dat je laat glasparelen, grit stralen is veel te grof.

Inderdaad proper is fijn:
BackFire in "CB Twintopic"
 
Laatst bewerkt:
Hmm, k'zal eens rondvragen hier in de buurt. Er zitten hier wel een paar onafhankelijke carrosiers denk ik, die lijken me wel geschikt voor zo zaken?
Alvast bedankt voor al je hulp BackFire, mooie CB trouwens :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan