Bandit 600 start niet meer

Colin1987

Rookie
22 feb 2019
21
3
Goedeavond mede forummers en motor liefhebbers.
Ik zal me eerst even kort voorstellen aangezien ik nieuw ben hier,
Ik ben Colin 31 jaar oud kom uit Elim.

ik ben al een tijdje bezig met de bandit van mijn vrouw en heb een hoop dingen zelf op kunnen lossen maar ik loop nu wel erg vast met de bandit.
De motor liep eerst een hele tijd maar op 3 cilinders dus hebben we de bobines vervangen, daarna bleef eigenlijk het probleem bestaan dat de motor niet lekker liep op 4 cilinders, dus de carburateurs erachter weg en ultrasoon laten reinigen.
Terug gemonteerd en gesynchroniseerd, voor de zekerheid bougies olie + filter en luchtfilter meteen vervangen, de boel lag toch los.
Eigenlijk liep ie daarna al een stuk beter maar was nog niet helemaal tevreden dus ben aan het afstellen gegaan met de mengselschroeven.
Had ergens gelezen dat dit ook gedaan kon worden door de motor op een vast toerental te zetten 1250 rpm meende ik uit het hoofd, dan de mengselschroef in of uitdraaien tot de motor meer toeren gaat maken en dan op zijn max moest de afstelling goed zijn voor die carburateur, dan de carburateur weer terug naar het vaste toerental draaien en dit voor de resterende carburateurs herhalen.

Dit ging allemaal goed en de motor liep heel mooi op dat moment.
De vrouw een stukje laten rijden en de melding kwam dat de motor nog nooit zo goed gereden had.
ik dacht mooi de klus geklaard, maar.......
Helaas.

De motor heeft na de proefrit 2 weken stil gestaan en doet helemaal niks meer.
Accu is vol en de startmotor draait mooi rond, echter slaat de motor niet meer aan. Af en toe komt er een luide knal uit de uitlaat maar dit is het ook.
Heb vanavond voor alle zekerheid de carburateurs er maar weer eens achter weggehaald om er zeker van te zijn dat ik zelf niks over het hoofd heb gezien na het wegzetten van de motor.
Het leek mij of er geen / te weinig benzine uit de carburateurs richting cilinders gaat, de vlotterkamers staan wel vol met benzine.

De vlotternaalden zijn vervangen en heb de o ringen onder de mengselschroeven ook vervangen na de ultrasone reiniging van de carburateurs.

Wat zou dit kunnen zijn? ik vind het erg vreemd dat na een proefrit die goed verloopt de motor niet meer wil starten en er geen benzine in de cilinders lijkt te komen.
 
niet teveel zelf theorieen verzinnen, helpt niemand ;)

als alle vlotterkamers vol zitten, is het helemaal normaal dat er geen flow in de filter te zien is, anders zou je een lek hebben.
laat 1 voor 1 eens de vlotterbakken leeg lopen : dan weet je 1/ dat er effectief benzine in de vlotterbakken zit, en 2/ zou je wel flow in het filter moeten hebben

indien er niets uit komt, is er geen flow omdat ofwel AL je vlotters blijven hangen, ofwel omdat er uit je benzinekraan niets komt, maar dat heb je waarschijnlijk wel al getest ?

Ik probeerde neer te zetten waar het in mijn beleving mis zou kunnen gaan.
Ik heb de motor op dit moment aan de lader staan en ga hem zo eerst proberen te starten zonder leidingfilter op de pri stand. Het idee van een verstopte benzine kraan klinkt nog niet zo gek, dat de vlotters blijven hangen kan ik me haast niet voorstellen, de naalden zijn vernieuwd en de hoogtes volgens het Bandit handboek op de correcte hoogte gezet. Motor heeft na dat dit gebeurt is ook wel gedraaid, het niet willen starten en knallen is begonnen nadat ik de mengselschroeven heb veranderd.
 
Zojuist terug gekomen uit de garage, heb de flow uit de vlotterbakken getest, doorstroming is goed bij 3 carburateurs, bij de andere carburateur lijkt de benzine er samen met lucht uit te komen. net of er lucht bij in geblazen wordt.

Heb nogmaals geprobeerd te starten, zonder succes.
Heb een motorzaak in de buurt benaderd voor reparatie aangezien ik nu al zo lang naar iets aan het zoeken ben waar ze waarschijnlijk in een garage zeggen van joh, het was een kleinigheidje.
 
Toch op aanraden van motorzaak zelf nog maar een keer alles gedemonteerd en opnieuw in elkaar gezet.

Starten en nog niks, nu heb ik het deksel van de ontsteking er afgehaald en gekeken, vind zelf dat er erg veel ruimte tussen het plaatje en de stator zit, er zit in de stator een plaatje die te verstellen is, zou hiermee de afstand er tussen opgevangen kunnen worden? tijdstip van ontsteking is niets aan te doen door CDI.

Edit Ik bedoel de afstand tussen het plaatje dat op de krukas zit en het blokje waar de 2 draden uit komen ( zou de stator moeten zijn volgens mij )
in de stator zit een gleuf waarmee je hem bevestigd, dit plaatje kan ik bij losdraaien iets verder uit de stator laten komen
 
blijf daar maar af, gaat geen zak helpen. zoals het staat heeft het al vele kilometers gewerkt.

heb je eigenlijk al een service manual ? zo niet zou ik eerst die gaan zoeken ipv nieuwe theorieen te verzinnen.
 
Zoals ik al eerder reageerd, kon ik de bougies nog vervangen, heb ze zojuist vervangen door nieuwe Densos , en het was starten en lopen bij de eerste aanraking met de knop.

Conclusie - > Bougies waren te vet geweest waarschijnlijk door het te arm lopen en daardoor doorgeslagen en kapot gegaan.

Ze doet het weer, nu kan het finetunen weer beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan