Rommelrijder
Die hard MF'er
- 12 mei 2002
- 395
- 0
Gisteren de balhoofdlagers van de Bandit van mij zoon vervangen.
Het stuur draaide steeds moeilijker over de hele uitslag.
Na demontage van stuur stroomlijn knipper lichten voorwiel remmen tank buddysit teller unit en kroon platen was de oorzaak duidelijk.
Het boven lager was nog goed maar onderlager was een bonk roest na 24000KM.
De enige verklaring die ik daarvoor kon vinden was dat bij rijden in de regen het water recht van voren onder de koplamp door tegen het onderste balhoofdlager spat.
Het nieuwe lager heeft een verbeterde afsluit ring en stalen kooien ipv plastic.
De prijs van de lagerset(boven en onder)was 51 pleuros.
De oude lagers demonteren is niet simpel want daar moet je speciaal gereedschap voor hebben of zelf voor maken(slagpin voor onderste lager in het frame).
De binnen ring van het onderlager was alleen te verwijderen door hem te verhitten en met een bijtel van de stuurpen te verwijderen.
De dealer schatte de klus in een uur te kunnen fixen (ongeveer 100euro totaal)maar ik had er zelf bijna 6 uur voor nodig.
Ik hoop dat er mensen zijn die iets met deze informatie kunnen.
Mijn vraag is tenslotte of er mensen zijn mensen met soortgelijke ervaringen en hoe zij het op gelost hebben.
Het stuur draaide steeds moeilijker over de hele uitslag.
Na demontage van stuur stroomlijn knipper lichten voorwiel remmen tank buddysit teller unit en kroon platen was de oorzaak duidelijk.
Het boven lager was nog goed maar onderlager was een bonk roest na 24000KM.
De enige verklaring die ik daarvoor kon vinden was dat bij rijden in de regen het water recht van voren onder de koplamp door tegen het onderste balhoofdlager spat.
Het nieuwe lager heeft een verbeterde afsluit ring en stalen kooien ipv plastic.
De prijs van de lagerset(boven en onder)was 51 pleuros.
De oude lagers demonteren is niet simpel want daar moet je speciaal gereedschap voor hebben of zelf voor maken(slagpin voor onderste lager in het frame).
De binnen ring van het onderlager was alleen te verwijderen door hem te verhitten en met een bijtel van de stuurpen te verwijderen.
De dealer schatte de klus in een uur te kunnen fixen (ongeveer 100euro totaal)maar ik had er zelf bijna 6 uur voor nodig.
Ik hoop dat er mensen zijn die iets met deze informatie kunnen.
Mijn vraag is tenslotte of er mensen zijn mensen met soortgelijke ervaringen en hoe zij het op gelost hebben.