[Bandit 600s] Ketting gebroken gisteravond

TheGeneral

Die hard MF'er
3 jan 2006
357
0
Amsterdam
Goed gisteravond is dus met een gangetje van 145 km/u mijn ketting geknapt. Verder niks gebeurd ofzo.

Nu zit ik met een paar vragen:

- Dacht dat het bijna onmogelijk was om je ketting te breken ;)
- Heeft de motor nu verder nog schade opgelopen? Hij start nog wel gewoon.
- Wat voor ketting + tandwielen setje kan ik nu het beste halen? Heb nog nooit me ketting/tandwielen hoeven vervangen. (Zie bijvoorbeeld bij motozoom ook van die gouden setjes staan)

Is een bandit uit 99, maar wel de A versie. Weet niet of dat iets uit maakt.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt veel geluk gehad.

Vraagje - heb je de ketting wel altijd gesmeerd en gecontroleerd op slijtage / harde stukken etc.?
Hoeveel kilometer had de ketting gelopen?

Elke dealer heeft kettingsets te koop, of via de vele internet winkels. Koop een bekend merk, zit je meestal wel goed (Enuma, Tsubaki, Regina beviel me zelf slechter).
 
Als hij er gewoon naar achteren toe afgevlogen is heb je normaliter verder geen schade.
Dat ze breken is heel uitzonderlijk, hopelijk heb je wel goed gesmeerd en de kettingspanning in de gaten gehouden?

Je kan een kettingset kopen, echt veel verschil is er niet, met DID of Tsubaki zit je altijd wel safe.
De goudkleurige hebben als voordeel dat de zijkant van de schakels niet roest, dat blijft er wat netter uitzien.
 
Je hebt veel geluk gehad.

Vraagje - heb je de ketting wel altijd gesmeerd en gecontroleerd op slijtage / harde stukken etc.?
Hoeveel kilometer had de ketting gelopen?

Elke dealer heeft kettingsets te koop, of via de vele internet winkels. Koop een bekend merk, zit je meestal wel goed (Enuma, Tsubaki, Regina beviel me zelf slechter).

Ja zeker altijd gesmeerd, maar gecontroleerd op harde stukken niet echt.

Maar wat is bijvoorbeeld het verschil tussen deze:

Front Sprocket: 519.15. Rear Sprocket: 829.47. 530 ALPHA XRG (X-Ring). 110 Links
Front Sprocket: 519.15. Rear Sprocket: 829.47. 530 OMEGA ORG (O-Ring). 110 Links

Hij was inderdaad naar achter geknapt, bij motozoom staat dan deze kettingset voor me motor:

DID kettingset GSF 600 Bandit
* Ketting: 50 VM (=X-ring)
* Montage: eindloze ketting (achterbrug demonteren)

Die eerste 2 kwamen bij siccama sales vandaan. Maarre X-ringen O-ringen, ORG/XRG ;) Weet het ff allemaal niet meer. Is het trouwens veel werk om die ketting en tandwielen erop te laten zetten? (in uren zodat ik de prijs kan bereken zeg maar)
 
Laatst bewerkt:
Een moderne kettingschakel bestaat uit 2 delen, waar vet tussen zit. Dat vet wordt er bij de oudere types ketting ingehouden door afdichtingsringen met een "O" vorm, bij de modernere kettingen is dat een X-ring (of andere varianten). De X-ring is nog wat beter in het binnen houden van het vet en buitenhouden van vuil.

DID en Tsubaki zijn prima, ik zou zelf DID nemen, is IMO nog wat beter. Meestal worden kettingen als setje geleverd met tandwielen, die zijn meestal prima.

Montage: ouwe discussie wat nu beter is, eindloos of geklonken. Geklonken is wat mij betreft prima (mits met goed gereedschap) en goedkoper om te monteren (geen demontage achterbrug nodig). Een geklonken ketting monteren kost met alles er bij niet meer dan een uurtje werk. Reken op rond de 200 Eurie als richtprijs bij een geklonken ketting (DID of Tsubaki).

Onderhoud: de ketting moet in het vet gehouden worden. Velen gebruiken die wasachtige meuk. Dat blijft er wel lekker lang op zitten, maar vormt samen met het straatvuil en metaaldeeltjes een ideale slijppasta.....
Ik zweer bij m'n Scottoiler (of vergelijkbaar smeersysteem) De olie is vrij dun, verdeelt goed over de ketting en wordt er steeds weer met het vuil afgeslingerd. Scheelt ook weer schoonmaken van de ketting.
De ketting moet dus ook regelmatig worden schoongemaakt. Gebruik dan geen dunne ontvetter, die kan de X-ringen passeren en het aanwezige vet oplossen.... WD40 is ook een dunne ontvetter.... Diesel of lampolie is prima.
 
Een moderne kettingschakel bestaat uit 2 delen, waar vet tussen zit. Dat vet wordt er bij de oudere types ketting ingehouden door afdichtingsringen met een "O" vorm, bij de modernere kettingen is dat een X-ring (of andere varianten). De X-ring is nog wat beter in het binnen houden van het vet en buitenhouden van vuil.

DID en Tsubaki zijn prima, ik zou zelf DID nemen, is IMO nog wat beter. Meestal worden kettingen als setje geleverd met tandwielen, die zijn meestal prima.

Montage: ouwe discussie wat nu beter is, eindloos of geklonken. Geklonken is wat mij betreft prima (mits met goed gereedschap) en goedkoper om te monteren (geen demontage achterbrug nodig). Een geklonken ketting monteren kost met alles er bij niet meer dan een uurtje werk. Reken op rond de 200 Eurie als richtprijs bij een geklonken ketting (DID of Tsubaki).

Onderhoud: de ketting moet in het vet gehouden worden. Velen gebruiken die wasachtige meuk. Dat blijft er wel lekker lang op zitten, maar vormt samen met het straatvuil en metaaldeeltjes een ideale slijppasta.....
Ik zweer bij m'n Scottoiler (of vergelijkbaar smeersysteem) De olie is vrij dun, verdeelt goed over de ketting en wordt er steeds weer met het vuil afgeslingerd. Scheelt ook weer schoonmaken van de ketting.
De ketting moet dus ook regelmatig worden schoongemaakt. Gebruik dan geen dunne ontvetter, die kan de X-ringen passeren en het aanwezige vet oplossen.... WD40 is ook een dunne ontvetter.... Diesel of lampolie is prima.

Okee dat is een duidelijk verhaal, nu dan alleen nog de keuze welke ketting moet ik nemen. Heb er dus 3 neergezet net, wat is dan precies het verschil? Prijs verschil is niet zo groot dus dat maakt weinig uit in dit geval.

Verschil bij de Siccama ketting lijkt hem te zitten in de X en O ring. Maar lees ook verschillende dingen op internet over meer vermogen onderin of juist boven in met bepaald soort ketting.

Motozoom ketting:

Wat betekent (110/15/47) en die 50VM?
 
Laatst bewerkt:
Meer vermogen onder- of bovenin met een bepaald soort ketting? :?
Lijkt me wel belachelijk ver gezocht...

Een slechte ketting kost absoluut vermogen, soms zelfs vrij veel, maar een nieuwe goede ketting gaat geen specifiek deel van je vermogen beinvloeden.
Met een nieuwe kettingset verminder je de weerstand in het laatste deel van je aandrijving, niks meer en niks minder.
Persoonlijk zou ik een gold plated X-ring nemen van DID of Tsubaki, dan zit je altijd goed.
 
Maar lees ook verschillende dingen op internet over meer vermogen onderin of juist boven in met bepaald soort ketting.

Motozoom ketting:

Wat betekent (110/15/47) en die 50VM?

110: aantal schakels
15: aantal tanden voortandwiel
47: aantal tanden achtertandwiel

Een ketting zal geen invloed hebben op de vermogensafgifte van het motorblok.

Ikzelf heb goede ervaringen met DID en Tsubaki, en ook met JT sprockets.
 
110: aantal schakels
15: aantal tanden voortandwiel
47: aantal tanden achtertandwiel

Een ketting zal geen invloed hebben op de vermogensafgifte van het motorblok.

Ikzelf heb goede ervaringen met DID en Tsubaki, en ook met JT sprockets.

Okee das duidelijk en die 50VM? Enne de gene die het er allemaal onder moet gaan zetten vroeg me hoeveel methonol (of iets in die buurt) die ketting was. Moest er toch wel eentje hebben van 110 ongeveer dacht hij, maar dat ging die nog ff opzoeken.

Die DiD van motozoom is dan alleen weer niet goldplated volgens mij, wilde eigenlijk die kettingset toch wel morgen op gaan halen, is nog maar een paar dagen mooi weer :)
Iemand een andere goede shop, waar ze zoiets op voorraad hebben?
 
Laatst bewerkt:
Jos Smit in Haarlem, www.jossmit.nl heeft ze zeker liggen.

Meerprijs voor JT tandwielen i.p.v. Esjot tandwielen : € 3.00
Meerprijs Stealth achtertandwiel i.p.v. Esjot achtertandwiel : € 20.00

Zijn deze dingen de meerprijs waard? En waar is precies het voordeel?

En welke van de twee raden jullie aan:

Tsubaki 530 Alpha XRG x-ring goudkleurig
DID 50 VMG x-ring super versterkt goudkleurig

die toko heeft alleen geen emailadres en is morgen gesloten, dat is dan allemaal een beetje jammer. Maar goed als het niet anders is dan overleef ik die ene dag ook wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat je hem om de 400 km ongeveer moet in vetten met bijvoorbeeld dit:

Profi Dry Lube® kettingspray

Maar om de hoeveel km moet ik hem dan bijvoorbeeld schoonmaken met lampenolie? En moet ik ook de tandwielen meenemen dan? En vast niet met een draaiende motor ;)

Enne niemand een een idee waar die duurdere items nou voor zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Je moet hem schoonmaken wanneer hij smerig is! Daar staat echt geen afstand voor.... als je in een boeren gat woont waar altijd prut en stof ligt moet je hem eerder schoonmaken als dat je ergens woont waar het schoon is.

Daarnaast ligt het aan je smeerwijze. Als je smeert met een spuitbus zoals dar dry lube plakt het veel minder, als je gewoon vet loopt te kwasten dan plakt het veel meer.

Vuil+smeersel = schuurmiddel!

Wat die meerprijzen zijn? Duurdere ofwel betere tandwielen, lijkt me logisch :)

Esjot is goedkoop, JT is net ff beter... Stealth blijkbaar nog beter.

Verschil zit hem vaak in gegoten of gedraaide tandwielen, gedraaid is over het algemeen sterker en beter, minder imperfecties.

Tevens de hardheid enzo waar je rekening mee moet houden. Als je een supergoede ketting koopt, maar een tandwiel die onder je kont vandaan wegslijt, dan heb je er nog niks aan. Als je tandwiel afgesleten is moet je meestel ook een nieuwe ketting, in verband met in elkaar slijten etc.

Gewoon een knappe ketting kopen met knappe tandwielen! Als je wat meer KM rijdt verdient het zichzelf zo terug.

Edit: ga alleen je ketting smeren met draaiende motor als je weet waar je mee bezig bent, anders ben je nog een keer je vingers kwijt of als hij van de bok af flikkert omdat hij een beetje bokt onder het stationair lopen zonder weerstand ben je verder van huis!

De methode smeren, verrijden, smeren werkt voor mensen zonder bok prima, en als je een bok hebt kun je het zootje gewoon met de hand draaien.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb ook ongeveer 2 weken geleden hetzelfde meegemaakt met mijn Yamaha Diversion.

Reed 120kmp toen een deel van de ketting door het blok langs mijn been omhoog vloog. Het andere deel verpletterde mijn kentekenplaat.
Megaveel geluk gehad dat de ketting niet de achtervelg greep.

De schade betrof 400 euro, hij is nu helemaal goed, nieuwe ketting en tandwielen zitten erop.

Weet nu niet of ik er nog op durf te rijden, want 2 weken eerder had ik mijn achterband laten vervangen en heb ik aan de dealer gelijk gevraagd of de ketting en tandwielen nog goed waren, hierop antwoorden ze dat ze er nog goed uitzagen.

Kan iemand mij vertellen hoe het uberhaupt mogelijk is dat het dan gebeurd? Ik twijfel nu of ik nog wel moet gaan rijden op een motor met kettingaandrijving..

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Jes
 
ik vind dat schoonmaak verhaal eigenlijk een beetje onzin, als je ketting draait vliegt het vet eraf, dus ook de troep die door het vet vastgehouden wordt.

Tenzij je een off road rijder/crosser bent, dan is de troep die rop komt wat hardnekkiger.
 
De methode smeren, verrijden, smeren werkt voor mensen zonder bok prima, en als je een bok hebt kun je het zootje gewoon met de hand draaien.

Effe balkje op maat zagen en je hebt geen bok meer nodig en verrijden is ook verleden tijd.
Gebruik m'n bok vrijwel nooit want dit werk veel makkelijker/safer en sneller.
Zo kan je ook je voorwiel effe schoonmaken, effe de balkje onder de voorpoot steken.


Zie hier hoe snel het gaat, ook bij m'n veel zwaardere fzr1000 is die hamer een snel en handig hulpje
 
Terug
Bovenaan Onderaan