Bandit topic deel 8 alweer

Status
Niet open voor verdere reacties.
wel eigenlijk was er hier in Belgie gisteren geen neerslag of mist...heb dan ook even de vochtigheid gegoogled maar die was laag (als de waarnemingen kloppen natuurlijk)
Nu breng je me weer aan het twijfelen kerel, hopelijk is het probleem morgen opgelost en is het toch die carb icing -O-


Ben er 99% zeker van dat je carb-icing hebt. Is echt iets voor 4 tot 10 gr. c. Mijn B12 heeft er soms zelfs last van met carbheaters,.

Dat je motor na 3 minuten nog beroerd loopt kan komen door het totaal verstoorde mengsel dat daarvoor door je cilinders ging oftewel de motor heeft nog enige tijd nodig dit veel te rijke mengsel weg te branden. ;)
 
wel eigenlijk was er hier in Belgie gisteren geen neerslag of mist...heb dan ook even de vochtigheid gegoogled maar die was laag (als de waarnemingen kloppen natuurlijk)
Nu breng je me weer aan het twijfelen kerel, hopelijk is het probleem morgen opgelost en is het toch die carb icing -O-

hou voor de gein een klein beetje (half colaflesje flesje, ca 0,2L) spiritus paraat. sinds ik daarmee aan het experimenteren ben heb ik nergens meer last van...
ben ik mee begonnen de dag nadat ik in die sneeuw en ijzel gereden heb met vréselijke last, en die dag dat ik 30mtr voor huis op mn bek ging.... nu week of 3 geleden

heb er tot nu toe (en iets van 2500km verder) 2x iets ingegooid, bijna niks dus!

@ijzervreter: hoewel de temperatuur klopt en het ook op de symptomen lijkt, vraag ik het mij af. zó beroerd lopen, schijnbaar ineens, zonder neerslag? (vergeet niet dat het vocht in de lucht, dat in je carb bevriest, juist de oorzaak is, niet de luchttemperatuur alleen!)
 
Laatst bewerkt:
jah daar gaat mijn hoop, blijkbaar kan ik geen carb icing hebben omdat mn luchtfilter in een behuizing zit en de opening onderaan zit...

Blijkbaar zouden mijn carburateurs moeten gesynchroniseerd worden, iemand enig idee hoeveel dit kost bij een dealer? :X

wat is die eerste opmerking een bullshit-opmerking (van een dealer??)
wat maakt jouw bandit anders dan de mijne, of die van sollX of die van unruled of wie dan ook? hooguit het bouwjaar maakt een verschil, maar er staat mij ergens bij dat jij er ook eentje hebt van de eerste serie.

carburateurs synchroniseren kost overigens niet veel, zeker niet bij een naakte bandit.
tank eraf, apparaatje erop, beetje afstellen, tank erop.
ik denk dat je moet rekenen op een half uur á 45min aan werkplaatstarief, en wellicht dat iemand binnen dit topic je ook kan helpen (tegen vergoeding van een kratje bier of flesje sterke drank, of iets heel anders), t is eigenlijk een klusje van niks.
 
Laatst bewerkt:
wat is die eerste opmerking een bullshit-opmerking (van een dealer??)
wat maakt jouw bandit anders dan de mijne, of die van sollX of die van unruled of wie dan ook? hooguit het bouwjaar maakt een verschil, maar er staat mij ergens bij dat jij er ook eentje hebt van de eerste serie.

Wel, die info komt van een kerel die ik ken die zelf wel goed overweg kan met zn bandit. Zelf ken ik er geen snars van en aangezien hij altijd de oplossing weet, ben ik genijgd hem te geloven. So don't shoot me :X

Maar hé, ik hoop 100% dat het die carb icing is hoor, lijkt me goedkoper. Maar anderzijds lijkt het mij wel aangewezen om de carbs wel eens te synchroniseren, is dit geen onderdeel van het onderhoud? Volgens mij is dit bij mijn bandietje nog niet gebeurd.
Kzal morgen eens de dealer raadplegen en horen wat die zegt, heb gewoon geen zin om veel pleuroos uit te geven. En even langs gaan bij een motorforummer lijkt me tof maar even duur aangezien ik in het verre belgie woon :W
 
Het klinkt inderdaad als Carb-icing...en volgens mij maakt het niet uit welk type bandit je rijd, ze hebben er allemaal (in meer of mindere mate) last van.

Vorige winter heb ik, nadat het weer begon, op aanraden van de dealer super getankt en dat ging inderdaad een stuk beter.

Sinds een paar weken heb ik een huis gekocht met een berging waarin de motoren staan (met een kacheltje) en ik heb helemaal nergens last van, dus misschien ligt het daar ook een beetje aan, waar je 'm stalt en hoe vochtig het daar is.
 
Het tanken van andere benzine kan inderdaad helpen. Er wordt gezegd dat 98 octaan tanken (shell pura, BP excellium) wel iets zou helpen. Ik weet het niet, heb twee jaar veel last gehad ondanks tanken van dat spul en ik heb de heaters er al op zitten.
Ik weet wel dat als je net getankt hebt de symptomen wat minder zijn.
Maar dat zou ook best wel eens kunnen komen doordat de bezine die je tankt veel warmer is dan de buitenlucht van zeg 1-4 graden (afgelopen dagen).

Dat is volgens mij ook de reden dat een binnen in verwarmde schuur gestalde bandit er volgens mij minder last van heeft: daarvan is de benzinetemperatuur gewoon wat hoger en dat kan misschien net dat kleine beetje schelen bij bevriezingsverschijnselen in de carbs.
 
Het tanken van andere benzine kan inderdaad helpen. Er wordt gezegd dat 98 octaan tanken (shell pura, BP excellium) wel iets zou helpen. Ik weet het niet, heb twee jaar veel last gehad ondanks tanken van dat spul en ik heb de heaters er al op zitten.
Ik weet wel dat als je net getankt hebt de symptomen wat minder zijn.
Maar dat zou ook best wel eens kunnen komen doordat de bezine die je tankt veel warmer is dan de buitenlucht van zeg 1-4 graden (afgelopen dagen).

Dat is volgens mij ook de reden dat een binnen in verwarmde schuur gestalde bandit er volgens mij minder last van heeft: daarvan is de benzinetemperatuur gewoon wat hoger en dat kan misschien net dat kleine beetje schelen bij bevriezingsverschijnselen in de carbs.

alleen op de korte ritjes zal het helpen, want op de lange ritten wordt de hele zooi toch wel koud genoeg.
in de afdeling techniek heb ik een heel stuk geschreven over het toevoegen van spiritus bij je brandstofmengsel, doe er je voordeel mee en probeer het eens, mij heeft het enorm geholpen
 
alleen op de korte ritjes zal het helpen, want op de lange ritten wordt de hele zooi toch wel koud genoeg.
in de afdeling techniek heb ik een heel stuk geschreven over het toevoegen van spiritus bij je brandstofmengsel, doe er je voordeel mee en probeer het eens, mij heeft het enorm geholpen

ik ken het spiritus-verhaal, heb het nog nooit in mijn tank gegooid.
Ik heb er vorig jaar een aantal maal van die andere bende ingegooid, Pro FST. Dat hielp wel moet ik zeggen: in plaats van steeds maar afslaan ging die beroerd stationair rijden maar niet zo erg als zonder die troep.
Die Moto Forte II hielp ook wel maar da's iets van een tientje voor een ienieminie-klein flesje waar je dan de helft van in je tank mietert, mij te kostbaar

Volgens mij zijn er gewoon teveel verhalen / oorzaken over carb icing en ook zal het per bandit kunnen verschillen. Ook de afstelling van je motor/carbs zal er aan bijdragen.
Bij mijn oude fiets - een B600 - had ik heel veel last zonder heaters, maar na de heaters echt geen enkele keer mee terwijl ik het hele jaar door rijdt woon-werk.
Nu met de B1200 met heaters heb ik ook nog wel last, juist onder de nul-graden veel last terwijl anderen op MF zeggen dat zoiets niet kan, maar alleen de eerste ongeveer 5-10 km. Daarna is het blok denk ik warm genoeg om de carbs een beetje bij te verwarmen zodat dit niet zo erg bevriest. Lange stukken rijden is dus geen enkel probleem.
De bandit is een leuke fiets maar dat gezeur met die carb icing elk jaar is serieus voor mij een reden om een ander te kopen (of een nieuwe B1250 met injectie natuurlijk).

Maar om antwoord op je vraag te geven: ik zal de spiritus zeker een keer proberen !
 
als pro-fst niet helpt, dan spiritus ook niet, pro-fst is spiritus in een veel puurdere vorm, zonder water en toevoegingen....

heb je toevallig een open luchtfilter?
 
jah daar gaat mijn hoop, blijkbaar kan ik geen carb icing hebben omdat mn luchtfilter in een behuizing zit en de opening onderaan zit...

Blijkbaar zouden mijn carburateurs moeten gesynchroniseerd worden, iemand enig idee hoeveel dit kost bij een dealer? :X

wrsch is het toch echt carb icing.

dat kost dduuiissszzsseennddd! :')
 
oja ff vraagje:

ik heb een temp meter op mn olievuldop zitten, en deze kwam in de zomer altijd netjes op 80graden te staan, maar in deze kou komt hij nauwlijks tot de 60.

is het verstandig een stukje van mn oliekoeler af te plakken met tape?

of hoef ik me geen zorgen te maken (25kw) maar wil hem natuurlijk wel vol open kunnen trekken als ie eenmaal warm is.


oja aan alle mooiweerrijders, oftewel optimate druppellader bitches: :W



:+
 
als pro-fst niet helpt, dan spiritus ook niet, pro-fst is spiritus in een veel puurdere vorm, zonder water en toevoegingen....

heb je toevallig een open luchtfilter?

Yep :Y


(maar volgens een distributie-piepo van K&N die ook technische vragen beantwoord zou een open luchtfilter niet meer vocht doorlaten dan een regulier papieren-fliter en zouden carb-icing klachten daar geen verschil door maken: hij had het wel weer over de verwarmde schuur......... etc.)
 
Hoeveel vermogen je hebt is niet echt relevant voor de olietemperatuur. Bij een lagere temperatuur (60 is niet ideaal) moet je iets voorzichtiger zijn. Natuurlijk is de belasting met 25KW wel iets lager. Maar een stukje van je oliekoeler afplakken is zeker een goed idee, ga ik denk ik ook doen. Heb geen meter, maar weet zeker dat ie niet te heet wordt.
 
Laatst bewerkt:
Yep :Y


(maar volgens een distributie-piepo van K&N die ook technische vragen beantwoord zou een open luchtfilter niet meer vocht doorlaten dan een regulier papieren-fliter en zouden carb-icing klachten daar geen verschil door maken: hij had het wel weer over de verwarmde schuur......... etc.)

hij laat meer lucht door, dus ook meer vocht. niet relatief meer, maar absoluut wel.

verwarmde schuur is alleen leuk voor de eerste paar km, als de benzine een hogere temperatuur heeft. op een snelwegrit van een half uur of meer maakt het geen drol uit, daar durf ik wat op te verwedden
 
zeg mede-bandieters, weten jullie welke het + en - draadje is in het stadlicht?

Ik wil mijn zumo (rood en zwart draadje) aansluiten op mijn stadslicht (bruin en zwart), maar weet niet welke waar moet.
Iemand ervaring? thanks!
 
typ je nou niet 2x hetzelfde Van Rijswijk?

- rode GPS draad op bruine koplampdraad
- zwarte GPS draad op zwarte GPS draad

Klopt dit? en ben je 10000% zeker anders is mn zumo naar de maan
 
een zekering red niks behalve overbelasting (= teveel stroom gebruiken) verkeerd aansluiten doet een zekering niks aan, maar als het goed is, is het apparaat of de adapter daar tegen beveiligd.

kijk voor de zekerheid in je werkplaatshandboek, daar staan complete bedradings-schema's en daarmee zou het duidelijk moeten zijn....
 
vraagje: Kan ik de tank compleet verwijderen zonder dat er brandstof uit loopt? Dus brandstofslang ontkoppelen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan