bandje verwisselen

schampie

MF veteraan
2 jun 2001
1.274
1
warnsveld
is het makkelijk te doen om zelf een band te verwisselen.
heb namenlijk een setje supercorsa's gekregen
en die wou ik eens proberen.
nu vroeg ik me af gaat dat makkelijk bandje om gooien of moet je daar voor naar een dealer?
 
is het makkelijk te doen om zelf een band te verwisselen.
heb namenlijk een setje supercorsa's gekregen
en die wou ik eens proberen.
nu vroeg ik me af gaat dat makkelijk bandje om gooien of moet je daar voor naar een dealer?

als jij sterk genoeg bent en in staat bent de velg niet tevernaggelen.

als het bandje er niet zomaar van de velg af mag
dan moet ie er ook niet zomaar op.

ga lekker naar de dealer/bandenspecialist. scheelt pijn in je klauwen.
 
Ja het KAN zelf wel maar....

Heb 2 jaar banden gewisseld met het handje bij de motorzaak (bandenlichters) zonder wat te beschadigen. (doekje ertussen)

We hebben tegenwoordig een machine die dit werk doet.

Denk er wel aan dat je een luchtcylinder met een soort drukplaat nodig hebt om de band van de velg te drukken.
Daarna met de bandenlichters aan de slag. De truc is dat je de band onderin de velg drukt tijdens omleggen/afhalen.
Balanceren kan met een bokje (statisch) maar is minder naukeurig dan dynamisch

Je kunt je wiel meenemen maar de vraag is of dat goedkoper is. Bel eerst ff en zeg dat het goedkoper moet omdat je alleen het wiel meebrengt.

Suc6
 
Heb vorige week ook een setje bandenLICHTERS gehaald. Voor de vakantie. Ik heb geen zin om in 'the middle of nowhere' met een lekke band te staan en dan geen kant meer uit te kunnen.

Ik heb binnenbanden en als je de band plakt zonder de buitenband er helemaal af te halen (aan een kant is genoeg) en je legt hem er weer op zonder dat ie verdraait, is je wiel dan nog in balans :?
 
Jawel want je hebt toch geen plakloodjes bij je.
Heb je ze wel bij je dan steek je de as er door en dan in de vork statisch balanceren. Of tussen 2 stoelen met de orginele as :)

Verder is het zo dat je de band haast niet van de velgrand krijgt gedrukt (naar het minden van de velg) Hoe denk jij dat te gaan doen dan onderweg? En kijk uit dat je de binnenband niet lek steekt. Maar dat is logisch. ;)
Goeie bandenlichters zijn duur.

Neem een tubles band en als die lek is druk er een prop in, en blaas hem vol met de meegeleverde cylinders en je kunt rijden naar de pomp. Daar breng je hem weer op de normale druk en kun je weer......... Works every time.
 
Laatst bewerkt:
Verkeerde wielen?
Nee serieus, bandje plakken onderweg is lastig met binnenbanden.

Ben me er bewust van dat het niet het makkelijkste karweitje is. Ik ga binnenkort maar eens oefenen met mijn oud brik.

In het 'Motorcycle Adventure Handbook' staat een uitgebreide beschrijving van het bandje plakken met veel goeie tips. Moet daarmee wel lukken.
Dit boek is trouwens een aanrader voor de vakantie-kilometervreters. Staat boordevol info en tips voor toertjes van 2 weken tot een wereldtoer van een jaar.
 
Ik heb dus net geoefend op de achterband van mijn brik.
De band is nu van de velg en de binnenband is eruit.
Het moeilijkste was het juiste punt vinden om de 2de bandenlichter erin te steken. Te ver van de andere lichter en de band 'plopt' niet over de velg. Te dicht bij de andere en je schiet er niets mee op.

Verder moet je ervoor zorgen dat je een doek of een stuk karton hebt om tussen de bandenlichter en de velg te stoppen om je velg niet te beschadigen.
En niet vergeten de bandendans te doen zodat band aan de overkant van de bandenlichter in het midden van de velg komt waardoor je meer ruimte krijgt.

Trouwens, als je niet aan fitness wil gaan doen is dit een goed alternatief :)

Terug naar de garage om de band er weer op te leggen, zonder hem lek te steken :)
 
KLAAAAAR 8-)

Het bandje ligt er weer op. Terug erop leggen gaat veel makkelijker dan eraf halen. Beetje Dreft wasmiddel doet wonderen.

Nu maar hopen dat ik in de Zweedse bossen een lekke band krijg, anders heb ik voor niets geoefend :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan