Bang gemaakt: Kawa's voor '98 betrouwbaar?

16-ventiler

Die hard MF'er
2 mei 2003
952
37
Zuidwolde
Hallo ik heb een vraag,

Heb al aantal keer zoekfunctie gebruikt en veel antwoorden gevonden maar ben vanmiddag beetje geschrokken van het verhaal van oudere Kawasaki modellen.
Een Honda dealer vertelde mij dit verhaal.

Hij vertelde mij dat je als je een kawasaki wou je een moest hebben na 1998, de oudere modellen heel veel technische problemen met de motor, keeringen zouden er vrij "gemakkelijk" uit gaan, blokken zouden last hebben van hoog olie verbruik, krukassen die zouden knappen en veel last hebben van lekke koppakingen. Wat is hier nu van waar, want ik ga as vrijdag morgen proefrijden op een 96-er ZX9R met 26d op de teller en as zaterdag op een 95-er ZXR 750 R (een echte RR) met 24d op de teller.

Overigens vertelde hij mij dit verhaal pas toen ik zei dat ik ook ging proefrijden met Kawa's nadat ik bij hem een 98-er Fireblade had geprobeert en mij niet beviel.

Wat ik verder "weet" / heb gelezen op dit forum dat kawa's eigenlijk best betrouwbare blokken zijn.

Heb zelf nu overigens een Kawa GPZ 600R uit 1986 en eigenlijk geen problemen mee gehad alleen spanningsregelaar leidt vaak een eigen leven en hij wil soms uit de 2e versnelling gaan (bij hoge toeren) km stand +/- 70d
 
Of dit hele verhaal klopt weet ik niet maar over de ZX-9R voor 98 kan het wel kloppen.Ik wou er namelijk ook in de tijd een aanschaffen voor erbij, maar dat werd mee zeer afgeraden door een monteur van motoport.Hij zij precies de dingen die je net hebt opgenoemd.Maar of ook elke kawa voor 98 niet te vertrouwen is een beetje onzin denk ik er rijden er immers nog genoeg rond en ik denk niet dat die rijders op een onbetrouwbare motor elke dag gaan zitten.Ach ja een nieuwe motor is oon niet altijd alles hoeveel problemen hebben die nieuwe modellen wel niet tegenwoordig.
 
zx10 en de oude zzr1100 hebben olie problemen. (iets met de 3e cilinder ofzo)
Oude zx9r's hebben soms last van zakkende cylinderbussen. ik weet niet tot welk bouwjaar dat is. verder zijn kawa's hardstikke betrouwbaar.
 
ik heb horen vertellen dat ZX9R van voor 1998 regelmatig last hebben van verzakte cylinderbussen, en dat reparen kan een kostbare zaak worden :X

maar hetzelfde model is ook nog in 1999 verkocht dus lijkt me niet alleen dat dat geld voor alle ZX9R uitvoeringen.
 
Luister en geloof dit, dit is de waarheid en twijfel hierna niet meer:

Allereerst, de ZXR 750, ZXR 750 R en de ZX7R hebben niets te maken met deze blok problemen. Deze kun je dus veilig nemen.

Verder over de zx9r: Het eerste model (zx9r B) heeft last van zogenaamde 'verzakte cylinderbussen' dan krijg je idd last van koelvloeistof lekken, hoge temperaturen e.d. Ofwel de problemen die je net beschreef. Maar vooral de zx9r B1 en B2 hebben hier last van (bouwjaar 94 en 95), de B3 en B4 (qua uiterlijk zelfde, maar bouwjaar 96 en 97) zijn al verbeterd, hier komt het nog maar sporadisch voor. Is het probleem eenmaal voorgekomen en gerepareerd, schijnt het daarna NIET meer voor te komen. Ook is het niet zo dat elke motor van b1 of b2 hier last vah krijgt, wel redelijk wat (zeg tussen 25% en een derde).

Wat betreft de zx9r vanaf bouwjaar 98 (C modellen) is dit probleem 100% opgelost. Dit model heeft ook een heel ander uiterlijk en is dus hieraan te herkennen.

Laat je verder geen rare verhalen vertellen, ik wilde ook een zx9r kopen en heb dit hele verhaal uitgeplozen 8-) Een kawa dealer zegt dat er 1 op de 100 last heeft van gezeik met cylinderbussen, de honda dealer zegt dat zx9r blokken van voor 98 allemaal kut zijn, snappie.
 
Ow en wat ik gehoord heb, is de reden dat de zx9r B modellen hier last van hebben omdat dit opgevoerde zxr 750 blokken zijn.

Of dit waar is weet ik niet

(ow en ik wil met mijn vorige post niet arrogant ofzo overkomen, maar was bedoeling gewoon in 1x duidelijk te zijn, mocht ik het mis hebben volgens anderen, hoor ik het graag)
 
Laatst bewerkt:
Luister en geloof dit, dit is de waarheid en twijfel hierna niet meer:

Allereerst, de ZXR 750, ZXR 750 R en de ZX7R hebben niets te maken met deze blok problemen. Deze kun je dus veilig nemen.

Verder over de zx9r: Het eerste model (zx9r B) heeft last van zogenaamde 'verzakte cylinderbussen' dan krijg je idd last van koelvloeistof lekken, hoge temperaturen e.d. Ofwel de problemen die je net beschreef. Maar vooral de zx9r B1 en B2 hebben hier last van (bouwjaar 94 en 95), de B3 en B4 (qua uiterlijk zelfde, maar bouwjaar 96 en 97) zijn al verbeterd, hier komt het nog maar sporadisch voor. Is het probleem eenmaal voorgekomen en gerepareerd, schijnt het daarna NIET meer voor te komen. Ook is het niet zo dat elke motor van b1 of b2 hier last vah krijgt, wel redelijk wat (zeg tussen 25% en een derde).

Wat betreft de zx9r vanaf bouwjaar 98 (C modellen) is dit probleem 100% opgelost. Dit model heeft ook een heel ander uiterlijk en is dus hieraan te herkennen.

Laat je verder geen rare verhalen vertellen, ik wilde ook een zx9r kopen en heb dit hele verhaal uitgeplozen 8-) Een kawa dealer zegt dat er 1 op de 100 last heeft van gezeik met cylinderbussen, de honda dealer zegt dat zx9r blokken van voor 98 allemaal kut zijn, snappie.



kan je aan de buitenkant zien met welk model je te maken heb ?
en zo ja hoe dan ? en waar kan ik genoeg pics om te vergelijken vinden ?
 
denk er wel aan dat de 2e versnelling een zwak punt is van kawasaki. Bij volle belasting kan hij eruit schieten. Hij is gevoeliger voor misschakelen als een andere jappenbak.
 
full



Model B
 
model C

full



Persoonlijk ga ik wel voor het B model als het om uiterlijk gaat. En nogmaals het is lang niet zeker dat je problemen krijgt, of misschien is het al wel gerepareerd.
 
Dit is de beschrijving van de ZX9R + foto, zegt niets maar goed die is morgen aan de beurt, verder nog tips op ergens op te letten betreffende dit model aangeraden werd mij om het koelvloeistofreservoir te controleren.

Kawasaki ZX 9R NINJA Groen/paars 1996 29300 km € 4.950,00 perfecte staat,nieuwe banden, 6 mnd bovag-garantie

Bijlage: 223897-1-2-2.jpg
 
En waar moet ik bij deze motor op letten??? cq aankooptips

Accesoires: gepolijst frame-W.P stuurdemper-kompleet yoshimura uitlaatsysteem Dynojet kit- K.N filters prijs per mnd € 106,-
Beschrijving: super strakke motor
Bouwjaar:
1995
Kleur:
GROEN/WIT/BLAUW
Teller:
24414
Garantie:
Ja
Prijs
€ 5.295,00

Bijlage: zxr 7r.jpg
 
denk er wel aan dat de 2e versnelling een zwak punt is van kawasaki. Bij volle belasting kan hij eruit schieten. Hij is gevoeliger voor misschakelen als een andere jappenbak.

Van Kawasaki of van een paar modellen in sommige jaren?
Nooit last van gehad met mijn H2/GPX750R/ZR750/ZZR1100(3x)/ZX12R(2x)/ZRX1200/GT550
 
Hallo ik heb een vraag,

Heb al aantal keer zoekfunctie gebruikt en veel antwoorden gevonden maar ben vanmiddag beetje geschrokken van het verhaal van oudere Kawasaki modellen.
Een Honda dealer vertelde mij dit verhaal.

Hij vertelde mij dat je als je een kawasaki wou je een moest hebben na 1998, de oudere modellen heel veel technische problemen met de motor, keeringen zouden er vrij "gemakkelijk" uit gaan, blokken zouden last hebben van hoog olie verbruik, krukassen die zouden knappen en veel last hebben van lekke koppakingen. Wat is hier nu van waar, want ik ga as vrijdag morgen proefrijden op een 96-er ZX9R met 26d op de teller en as zaterdag op een 95-er ZXR 750 R (een echte RR) met 24d op de teller.

Overigens vertelde hij mij dit verhaal pas toen ik zei dat ik ook ging proefrijden met Kawa's nadat ik bij hem een 98-er Fireblade had geprobeert en mij niet beviel.

Wat ik verder "weet" / heb gelezen op dit forum dat kawa's eigenlijk best betrouwbare blokken zijn.

Heb zelf nu overigens een Kawa GPZ 600R uit 1986 en eigenlijk geen problemen mee gehad alleen spanningsregelaar leidt vaak een eigen leven en hij wil soms uit de 2e versnelling gaan (bij hoge toeren) km stand +/- 70d

Weet niet of ze hebben afgesproken om dezelfde verhaal te vertellen, maar mijn dealer verteldd het zelfde toen ik een kawa van voor '98 wou aanschaffen.
 
En waar moet ik bij deze motor op letten??? cq aankooptips

Accesoires: gepolijst frame-W.P stuurdemper-kompleet yoshimura uitlaatsysteem Dynojet kit- K.N filters prijs per mnd € 106,-
Beschrijving: super strakke motor
Bouwjaar:
1995
Kleur:
GROEN/WIT/BLAUW
Teller:
24414
Garantie:
Ja
Prijs
€ 5.295,00

Zou hier even heel goed het echte bouwjaar nakijken, dit ziet er uit als een 93' er qua "tekeningen".... Kan me niet voostellen dat dit een echte 95'er is...
 
het enige dat ik weet en dat is mij verteld door horeon kawadealer in zwanenburg is dat die zakkende bus het model 94 er last van heeft ze hebben dit toen verholpen het zou kunnen dat je een 94er model koopt dat in 95 op kenteken is gezet.....ik heb zelf een b3 dat is een 96er en die loopt als een speer, geen problemen mee!! suc6 met jouw keuze
 
Zou hier even heel goed het echte bouwjaar nakijken, dit ziet er uit als een 93' er qua "tekeningen".... Kan me niet voostellen dat dit een echte 95'er is...


Heb kenteken gezien en 1e toelating nl was 1995.

Voertuigsoort Motorfiets
Merk KAWASAKI
Handelsbenaming ZXR 750R
Kleur(en) N.v.t.
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 749 cm3
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t



Datum eerste afgifte Nederland 14 juni 1995
Datum eerste toelating 14 juni 1995
Datum aanvang tenaamstelling 27 april 2005

maar wat kan de verklaring dan zijn? Laat op naam gezet/verkocht geweest? Schade? Vond het wel vreemd dat hij het zwarte deel boven koplamp miste

Wat is het verschil tussen de ZXR7r m1 model (93) en het ZXR7r m2 model (94/95) vooral de nieuwwaarde scheelt behoorlijk, zo'n 5000 gulden destijds.
Scheelt nu dus ook nog in verzekeringspremie
 
Laatst bewerkt:
.....e.e.a. hangt puur af van (je) rijstijl en (gedane)onderhoud...
als een motor hoorbaar netjes en goed loopt,...kun je dat zo houden....

rij zelf nu meer dan 7 jaar een ZZR1100 uit 1990/ +95.k km./ gematigde rijstijl/ volledig zelf onderhoud waardoor het machieneke niets te kort komt...
... onder het mom van : "I only trust myself"......en zelf de meeste km afgelegd.... 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan