Bang om te vallen

Kamps

MF'er
22 okt 2002
85
0
Groesbeek
Ik heb vorig jaar september mijn rijbewijs gehaald en rij sinds juni van dit jaar op een bandit 600s. Maar in het begin en nu het weer een beetje slechter begint te worden begin ikeen beetje bang te worden in de bochten lijkt het wel. Ik heb steeds het gevoel als of de motor onder me vandaan wil glijden, wat mij een beetj onlogish lijkt, want ik ga al bijna niet hangen.

Ik vraag me af wat ik hier aan kan doen dat ik meer vertrouwen in mijn motor krijg, want op deze manier rij ik niet lekker als je steeds bang bent om te vallen...
 
hier is VRO1 goed voor. over het algemeen halen deze (politie)jongens die angsten weg.
 
Ik heb vorig jaar september mijn rijbewijs gehaald en rij sinds juni van dit jaar op een bandit 600s. Maar in het begin en nu het weer een beetje slechter begint te worden begin ikeen beetje bang te worden in de bochten lijkt het wel. Ik heb steeds het gevoel als of de motor onder me vandaan wil glijden, wat mij een beetj onlogish lijkt, want ik ga al bijna niet hangen.

Ik vraag me af wat ik hier aan kan doen dat ik meer vertrouwen in mijn motor krijg, want op deze manier rij ik niet lekker als je steeds bang bent om te vallen...
angst is een slechte raadgever...
het probleem zit tussen je oren ipv tussen je wielen...

doet cursussen of ga naar een psycho
 
Gewoon door rijden en blijven rijden. Dan krijg je vanzelf meer ervaring en lost het probleem zich vanzelf op. Maar een extra cursus is een hele goede aanrader.
 
heb ik ook wat last van (niet te ver doorhangen bij nat weer). Gewoon de banden goed warm rijden en steeds wat verder gaan hangen, merkt het wel wanneer je op het maximale punt bent

Maar angst en motor = no go.
 
bandenspanning laten zakken om meer grip te krijgen en je rubber eerder warm te krijgen. hoop dat je wel met een beetje knap rubber rondrijd en dat ze nog niet versleten zijn...rijvaardigheids opl kan nooit kwaad
 
nog een kleine opmerking; door dat je angstig een bocht in gaat, is het vaak dat je daardoor niet goed voor je uit blijft kijken, waardoor je de bocht niet meer vloeiend neemt. gevolg => het gevoel wordt versterkt.
druk op de buitenste step.
en
blijf voor je uit kijken. (maar serieus, VRO1)

:]
 
Ja thanks VRO1 ga ik zeker volgen, was ik toch al van plan.

En owja druk op de buitenste step en goed de bocht door kijken ook een paar belangrijke punten om in het achter hoofd te houden.

Nadeel met dit weer is wel dat de banden niet snel warm worden en aan gezien ik 's morgen maar 10 km naar mijn werk hoef te rijden is dat al vrij weinig tijd voor de fiets om warm te worden.
 
bandenspanning laten zakken om meer grip te krijgen en je rubber eerder warm te krijgen.

In zijn geval kan hij het beste van z'n bandenspanning afblijven.


Gewoon veel rijden, dan komt het vertrouwen vanzelf wel.
Je kan alleen uit ervaring leren wat wel en niet kan, en een VRO helpt daar ook bij.
 
Belangrijkste blijft toch wel dat vertrouwen in jezelf. Als je verkrampt erop zit dan rij je als een dweil (heb het zelf ook nog wel eens in de regen). Terwijl je na een tijd zal merken dat je in de regen best veel kan doen met die motor. Zit tussen de oren dus, maar dat had je zelf ook al door dus het gaat al de goede kant op.
 
bandenspanning laten zakken om meer grip te krijgen en je rubber eerder warm te krijgen. hoop dat je wel met een beetje knap rubber rondrijd en dat ze nog niet versleten zijn...rijvaardigheids opl kan nooit kwaad

Zoals al eerder besproken in een topic, moet met koud weer de bandenspanning omhoog om de band op temperatuur te krijgen.
(hogere bandenspanning= meer wrijving= meer warmte =juiste bedrijfstemperatuur band =meer grip
 
Er kunnen 2 dingen zijn

1-> ji jzit zo na te denken van "oh ik val" "oh ik val" dat elk hobbeltje knikje en beweging van d emotor jou doet denken aan het wegglijden van de fiets...
Niet doen ga een liedje zingen om dit uit je hoofd te krijgen.

2-> je kan ook zijwieltjes monteren zodat als je wegglijd, je op 3 wielen rijd :?


gebeurt heus niks alleen moet je niet met 100 schuin over naatte putdeksels gaan rijden (tip van nico)
 
Er kunnen 2 dingen zijn

1-> ji jzit zo na te denken van "oh ik val" "oh ik val" dat elk hobbeltje knikje en beweging van d emotor jou doet denken aan het wegglijden van de fiets...
Niet doen ga een liedje zingen om dit uit je hoofd te krijgen.

2-> je kan ook zijwieltjes monteren zodat als je wegglijd, je op 3 wielen rijd :?


gebeurt heus niks alleen moet je niet met 100 schuin over naatte putdeksels gaan rijden (tip van nico)

Zijwieltje zijn voor een hoop MF-ers een goede oplossing })

Maar naast die natte putdeksels zou ik zeker niet over die witte belijning gaan rijden dat is ook spiegelglad. Helaas is Rotterdam bezaait met die rotzooi.
 
Zijwieltje zijn voor een hoop MF-ers een goede oplossing })

Maar naast die natte putdeksels zou ik zeker niet over die witte belijning gaan rijden dat is ook spiegelglad. Helaas is Rotterdam bezaait met die rotzooi.
En rode fietsstroken die je soms moet kruisen net zo min en oversteekplaatsen hetzelfde.
 
Zoals al eerder besproken in een topic, moet met koud weer de bandenspanning omhoog om de band op temperatuur te krijgen.
(hogere bandenspanning= meer wrijving= meer warmte =juiste bedrijfstemperatuur band =meer grip
Kun je mij dit ff uitleggen want volgens mij klopt dit niet.
hogere bandenspanning --> minder vervorming / kleiner loopvlak --> minder wrijving --> minder warmte ontwikkeling --> lagere temperatuur. Toch???
 
Kun je mij dit ff uitleggen want volgens mij klopt dit niet.
hogere bandenspanning --> minder vervorming / kleiner loopvlak --> minder wrijving --> minder warmte ontwikkeling --> lagere temperatuur. Toch???
te lage spanning => te veel vervorming, "wiebelt" op de banden
 
Ben er zelf al een keer eraf gelazerd en heb nu hetzelfde probleem. Alleen valt het me wel op, dat het ook erg afhankelijk is van de dag. De ene keer gaat alles prima en vermaak ik opperbest op de motor, terwijl het de dag erna weer k*t is. Vooral het vertrouwen heeft een flinke deuk op gelopen en dat is echt iets wat weer moet groeien. Dus km's maken...
 
Ja en al die witte lijnen en oversteek plaatsen zijn gewoon klote. En het lijkt wel of er helemaal geen rekening wordt gehouden met motor rijders.

We hebben hier in de buurt van groesbeek namelijk een weg die bezaait is met putdeksels Je moet letterlijk slalommen om er veilig door heen te komen. En oversteekplaatsen leggen ze ook overal neer waar je ze nou net niet wil hebben.

Dit maakt het er ook allemaal niet gemakkelijker op.

Maar is nieuw asfalt nou gladder dan ouder asfalt of maakt dat helemaal geen verschil?
 
Wiebelen oke, maar met een hogere spanning wordt de band volgens mij echt niet warmer hoor.
daar verlaag je de spanning niet voor.

als een band warm wordt, dan verhoogt de spanning. als de temp hoger wordt dan normaal (circuit rijden etc) dan wordt de spanning ook hoger dan normaal, dus verlaag je vooraf de spanning om op, uiteindelijk, de ideale spanning uit te komen.

(klokken en klepels)
 
Maar is nieuw asfalt nou gladder dan ouder asfalt of maakt dat helemaal geen verschil?

Bij Zwolle ligt een stuk nieuw asfalt.
Met de laatste ZAC race op Assen moest ik er dus over. Het waaide behoorlijk en ik had er een naar gevoel bij.
Net of de fiets zo onder me weg zou klappen. Ik ben niet echt een schijterd en ga door, maar dat stuk kneep ik hem toch wel.
Ben toen bij pomp ff bak koffie gaan doen en peukie gerookt, om daarna met verse moed door te rijden.
Op ouder asfalt had ik gelijk weer meer grip. Is meer gesleten al en dus minder glad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan