Bang om te vallen

Ik rij met dit natte weer ook bewust niet midden op de rijbaan. Juist daar ligt oliezut (vooral bij verkeerslichten) en dat vormt met water een gladde, zeperig oppervlak.
 
En je gas niet terugdraaien tijdens een bocht.... dan verplaatst het gewicht naar voren waardoor je nog sneller kan gaan glijden...
 
daar verlaag je de spanning niet voor.

als een band warm wordt, dan verhoogt de spanning. als de temp hoger wordt dan normaal (circuit rijden etc) dan wordt de spanning ook hoger dan normaal, dus verlaag je vooraf de spanning om op, uiteindelijk, de ideale spanning uit te komen.

(klokken en klepels)
Dit wist ik dus al, maar kan jij de theorie van Gizmo 73 verklaren?
 
Dit wist ik dus al, maar kan jij de theorie van Gizmo 73 verklaren?
denk dat ie bedoelt dat de buiten temp. voorkomt dat de spanning wordt verhoogd.
ben ik maar deels met hem eens. Zeker niet dat over die wrijving.
(als je bv van die banden hebt, die pas op temp komen boven de 15 graden ala vele mischelins - maar daar wil je dan niet mee rijden)

gewoon de voorgeschreven spanning hanteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
okay , nog 1 x, uit de racerij blijkt trust me, als de buitentemperatuur naar benee gaat verhogen we de spanning, anders komt een (race) band niet goed op temperatuur, ik zeg niet dat je dat bij wegbanden ook direct moet gaan doen, maar je moet zeeeker niet de spanning gaan verlagen.
trouwens, kleiner oppervlak bij gelijke wieldruk = meer wrijving (meer gewicht per cm2)
Maar echt , als ik bij mijn kart de spanning in het najaar niet omhooggooi dan kan ik het wel schudden.zelfde geld voor warm weer, direct spanning omlaag, anders word de band zo heet dat het rubber wegsmelt.
 
Heb ik ook last van. Volgens mij zorgt die angst voor een slechte houding in de bocht waardoor de motor weer minder stabiel wordt. Sinds ik wat meer ben gaan hangen en de angst probeer te negeren wordt het beter. Pas wel m'n snelheid aan natuurlijk en voor natte klinkers heb ik een heilig ontzag.
 
Natte klinkers == takkeoppervlak.

Ga in de juiste versnelling de bocht door, houdt hem een beetje op toeren, dan loopt de motor soepeler en kun je makkelijker doseren.

Ga op je buitenste voetsteun "staan". Hiermee druk je de motor merkbaar rechterop, waarmee je dus een hogere bochtensnelheid kunt hebben. Of met je huidige bochtensnelheid een grotere marge aanhouden. Let wel, niet naast je motor gaan hangen, dat is een heel andere techniek en vereist flinke gewenning. Begin maar met druk op je buitenste voetsteun te zetten, ga ook wat meer op je binnenste bil zitten (niet verzitten maar je torso naar binnen laten overhellen zonder echt te gaan hangen)

Wat voor banden heb je?
Hoeveel profiel heb je nog?
Hoeveel heb je op deze banden gereden? (nieuwe banden => glad => glibberig de bocht door als het nat is)
Wat is je bandenspanning? Standaard voor 1 persoon (geen bijrijder) is 2,3 - 2,5 voor - achter. Misschien dat het helpt om de spanning te verhogen, aan de andere kant heb je dan ook een kleiner contactvlak en dus minder grip.

En nog wat tips:
Idd, volg VRO1 of aanverwant. Vraag gelijk even bij je verzekering of je korting kunt krijgen, ik krijg b.v. geen korting voor het Freebike-certificaat wat we hebben gehaald met de Motor-Forum CircuitDag (MFCD).

Begin je rit met goede moed. Als ik langzaam begin (achter een auto aan dus) dan voelt het de hele rit minnetjes aan. Dus zorg dat je aan het begin een beetje kunt doorrijden (niet als een dolle natuurlijk => |( )

V.w.b. terugschakelen :z org dat je dit doet voordat je begint met insturen, zelfs voordat je daar aan denkt. Je remt nl. af op je achterwiel waardoor dat kan uitbreken. En dan lig je geheid. Op het gas driften door een bocht kan leuk zijn (gebeurt je vast wel eens per ongeluk) en nog redelijk controleerbaar, maar afremmend op de motor een bocht door kan erg gevaarlijk zijn!
 
Laatst bewerkt:
Dit wist ik dus al, maar kan jij de theorie van Gizmo 73 verklaren?

Wat Gizmo er niet bij verteld dat hij het over kartbandjes heeft (of verwissel ik hem nu met iemand anders).

Het spelen met koude bandenspanning draait om 2 aspecten:
[*] Bedrijfstemperatuur
[*] Bedrijfspanning

Heel veel mensen vergeten het 2e punt. Die denken alleen maar aan hogere temperaturen terwijl ze op een slappe condoom rondrijden. Band plakt super maar nog zwabberen ze alle kanten uit.

Het klopt allemaal dat je in de motor racerij de (koude) bandenspanning verlaagd om je banden warmer te krijgen. En als de banden warmer word haal je dan ook weer een redelijk bedrijfspanning.

Maar op de weg is dit een ander verhaal, met de huidige temperaturen krijg je je banden nauwelijks op temperatuur. En als je dan ook nog eens een veel te lage bedrijfspanning hebt is er helemaal geen houden meer aan.

Dus gewoon standaart waardes of zelfs ietsje verhogen.
 
Nou ik blijf van mijn banden spanning af hoor...

En bedankt voor jullie tips. Heb net nog een stuk gereden en het ging al een stuk beter. Het zit gewoon tussen de oren. Alleen blijf ik wel erg voorzichtig als ik over bladeren heen rijd, want dat vertrouw ik voor geen meter.

Nu alleen nog die VRO cursus. Wanneer zijn die, want op de site van de knmv staat alleen die van 11 oktober, maar meer niet.
 
Nou ik blijf van mijn banden spanning af hoor...

En bedankt voor jullie tips. Heb net nog een stuk gereden en het ging al een stuk beter. Het zit gewoon tussen de oren. Alleen blijf ik wel erg voorzichtig als ik over bladeren heen rijd, want dat vertrouw ik voor geen meter.

Nu alleen nog die VRO cursus. Wanneer zijn die, want op de site van de knmv staat alleen die van 11 oktober, maar meer niet.

Ik kan maar 1 ding zeggn, rijden, rijden, rijden, rijden................. :]
 
Nou ik blijf van mijn banden spanning af hoor...

En bedankt voor jullie tips. Heb net nog een stuk gereden en het ging al een stuk beter. Het zit gewoon tussen de oren. Alleen blijf ik wel erg voorzichtig als ik over bladeren heen rijd, want dat vertrouw ik voor geen meter.

Nu alleen nog die VRO cursus. Wanneer zijn die, want op de site van de knmv staat alleen die van 11 oktober, maar meer niet.

Zou iig wel naar je bandenspanning kijken: regelmatig checken kan geen kwaad.

En wat die bladeren betreft: die vertrouw ik ook voor geen meter. Hebben de meesten van ons 'last' van. Zolang ze droog zijn en los op de weg liggen gaat het nog.

Verdere alternatieven voor VRO cursus zijn: www.freebike.nl en www.nvvm.com (die laatste ken ik ondertussen uit m'n hoofd :P )
 
Wat Gizmo er niet bij verteld dat hij het over kartbandjes heeft (of verwissel ik hem nu met iemand anders).

Het spelen met koude bandenspanning draait om 2 aspecten:
[*] Bedrijfstemperatuur
[*] Bedrijfspanning

Heel veel mensen vergeten het 2e punt. Die denken alleen maar aan hogere temperaturen terwijl ze op een slappe condoom rondrijden. Band plakt super maar nog zwabberen ze alle kanten uit.

Het klopt allemaal dat je in de motor racerij de (koude) bandenspanning verlaagd om je banden warmer te krijgen. En als de banden warmer word haal je dan ook weer een redelijk bedrijfspanning.

Maar op de weg is dit een ander verhaal, met de huidige temperaturen krijg je je banden nauwelijks op temperatuur. En als je dan ook nog eens een veel te lage bedrijfspanning hebt is er helemaal geen houden meer aan.

Dus gewoon standaart waardes of zelfs ietsje verhogen.

Ummm.....ja.....dat zei ik...lol...maar ook de bedrijfsspanning wordt gewijzigd, anders was het wel heel simpel, gewoon met weinig druk warmraggen die boel, en dan de juiste bedrijfsspanning geven...zo makkelijk is het helaas niet.
en kartbandjes, tja, zijn wel anders, maar rubber is rubber in dat opzicht dat het smelt/zacht wordt, de ene soort sneller dan de andere soort.maar het principe is op elke band van toepassing. Moet ik wel zeggen dat ik zelf eigenlijk nooit aan de bandenspanning van mijn motor zit te klooien, boeit me niet echt zo veel want zo ver op de grens rijd ik toch niet.
Vrolijke wintergroeten!

Eric die Gizmo is en geen Gizzmo (de enige echte zegtie) :9
 
Wat heerlijk weer :P

Begint met bang om te vallen en we krijgen les in bandenspanning!
 
Anders ga een keer naar je rijschool en vraag nog een les als het nat/koud is. :?

Mijn instructeur kwam ook altijd met die dikke toerbuffel voorbij in de stromende regen alsof het niks was terwijl ik met dichtgeknepen billen de bocht doorging.

En daarna vroeg ie altijd waarom ik inhield, die bandjes kunnen dat makkelijk hebben, ik moest gewoon gas blijven geven :] }) r.


}) Verder maakt dit forum ook bang, het is : Of te nat, of te koud, of te glad, of het heeft te lang niet geregend... altijd wel iets om de schuld te geven. }) })


Verder ga ik volgend jaar voor een dikke all-risk verzekering, denk dat dat ook wel wat zal helpen. :] :]

succes iig.


(Om mijn instructeur nog maar eens te citeren: Die bandjes kunnen dat makkelijk hebben, dus iets meer of minder spanning zal nauwelijks verschil geven qua grip, dus sla die verhalen maar over ;) .
Neem gewoon de spanning die jij lekker vindt rijden. Wel af en toe controleren ).
 
Laatst bewerkt:
Grootste aandachtspunten om te voorkomen dat je altijd op 'eieren' rijdt;

-niet gaan letten op plekken op het asfalt (donker= niet per definitie glad)
-bij twijfel geen gas BIJgeven, maar neutraal gas houden (stand waar je hem had)
-opletten met putdeksels (deze zijn wel glad, met regen en bij kou)
-witte lijnen, hier kan je vol overheen, mits niet nat !

Voor de rest. Rijden !!

De band van een motor kan heel wat aan. OOk al zet ie hem even weg op een bepaald moment (in een bepaalde situatie), dan nog zal ie direct daarop weer grip krijgen. Kijk, bij diesel en olie op de weg heb je niets meer te vertellen, maar dat komt echt heel weinig voor dat je dat meemaakt !! Ga hier niet van uit !

Vergeet niet dat een band in sommige gevallen slipt om grip te houden. Bij auto's heet dit drift (banden glijden, maar verliezen geen grip). Een motor kan dit ook. Je moet dan echt heel erg ver gaan en een goed gasgevoel hebben. Kijk, kom je over de grens heen, dan is het weg grip, maar dit zal je niet snel meemaken, tenzij je veel te vroeg op het gas gaat of te bruusk gast of remt. Daar kan een band ook niets meer mee.
 
'k Heb geen zin om een heel verhaal te schrijven:

Rij eens achter iemand anders aan, dan zie je op een heel eenvoudige manier wat er mogelijk is..
 
Vraag inderdaad een les aan in regen/sneeuw/hagel werkt perfect. Ik heb ook in alle weersomstandigheden gelest, voornamelijk in de winter dus ben nu ook absoluut niet meer bang om met regen om te donderen.Volgens een een kennis van me die motoragent is kun je met regen met een motor nog dik 200 halen, aqau plannen e.d schijnt niet te gebeuren ( ga het zelf toch maar ff niet testen)

En olie is inderdaad niks meer aan te doen
 
heb het zelf ook gehad nadat ik door een foutje over
het asfalt rolde |(
was te :? bezig dat ik er geen L :+ L meer in had maar
door veel :] ben ik er vanaf
 
Vraag inderdaad een les aan in regen/sneeuw/hagel werkt perfect. Ik heb ook in alle weersomstandigheden gelest, voornamelijk in de winter dus ben nu ook absoluut niet meer bang om met regen om te donderen.Volgens een een kennis van me die motoragent is kun je met regen met een motor nog dik 200 halen, aqau plannen e.d schijnt niet te gebeuren ( ga het zelf toch maar ff niet testen)

En olie is inderdaad niks meer aan te doen

Klopt.....in de regen heb je geen last van aqua planing. Het oppervlak van band / asfalt is zo klein, dat water makkelijk afgevoerd wordt (mede door de ronding in je band). Je kan inderdaad tot ver boven de 200 km/h in de stromende regen rijden, zonder problemen, zelfs door de diepe plassen. Verstandig is wat anders, want je remweg is wat langer en je moet hier niet als een dolle gas geven om te versnellen, dan gaat het mis :z

Rubber, regen en asfalt gaan echt prima samen. Regen = niet glad, alleen iets minder grip. Hou dit in je achterhoofd. (Op de strepen en putdeksels na dan, maar die heb je in een afslag op de A2 niet :P )

Oneffenheden in het wegdek; niet van schrikken...de vering doet het werk echt wel voor je, net zoals je banden. Reparatiestroken in het asfalt; hier niet te hard op remmen, maar zijn ook geen probleem.

Klinkers = ander verhaal, net als kinderkopjes en ander motor-onvriendelijk tapijt. Dat moge duidelijk zijn.

Bedenk gewoon dat je nog niet op 30% zit van wat een motor en band aankunnen in de regen. Je zal eerder jezelf onderuit remmen (of trekken) dan dat de motor grip verliest.......VRO cursus 4!! De Mark TT cursus :P . Een echte sportrijder met supersport motor zal ook alleen bij ongecontroleerd gasgeven zijn banden onderuit trekken, niet met rijden zelf. Je kan zelfs een kneedown doen in de regen. Met goede regenbanden kan je zelfs bijna even hard gaan als op droog wegdek. Of je moet zoals gezegd pech hebben.....dit kan je toch niet zien aankomen. Niet aan denken dus.

Wel gevaarlijk kan het zijn als het lang droog weer is geweest en dan de eerste keer regen na lange tijd. Dan komt er veel vuil en olie in het asfalt bovendrijven. Na de eerste echte buien is dit echter weggespoeld !!

Het is natuurlijk verstandig om gereserveerd te rijden en binnen je eigen grenzen. Maar bedenk bij je eigen onzekerheid dat je fiets NIET de beperkende factor is......het is "tussen de oren" werk. Jij bent de zwakste schakel.
 
Bedankt voor alle tips en wijze raden.

Ik ga der aan werken en zodra er weer VRO cursussen zijn zal ik me er meteen voor inschrijven. Ik heb er zelf ook al eens aan zitten denken om gewoon eens een les te nemen om het bij te schafen, misschien is dat nog niet eens o'n heel slecht idee om te doen ook.

:}
 
Klopt.....in de regen heb je geen last van aqua planing. Het oppervlak van band / asfalt is zo klein, dat water makkelijk afgevoerd wordt (mede door de ronding in je band). Je kan inderdaad tot ver boven de 200 km/h in de stromende regen rijden, zonder problemen, zelfs door de diepe plassen. Verstandig is wat anders, want je remweg is wat langer en je moet hier niet als een dolle gas geven om te versnellen, dan gaat het mis :z

Rubber, regen en asfalt gaan echt prima samen. Regen = niet glad, alleen iets minder grip. Hou dit in je achterhoofd. (Op de strepen en putdeksels na dan, maar die heb je in een afslag op de A2 niet :P )

Oneffenheden in het wegdek; niet van schrikken...de vering doet het werk echt wel voor je, net zoals je banden. Reparatiestroken in het asfalt; hier niet te hard op remmen, maar zijn ook geen probleem.

Klinkers = ander verhaal, net als kinderkopjes en ander motor-onvriendelijk tapijt. Dat moge duidelijk zijn.

Bedenk gewoon dat je nog niet op 30% zit van wat een motor en band aankunnen in de regen. Je zal eerder jezelf onderuit remmen (of trekken) dan dat de motor grip verliest.......VRO cursus 4!! De Mark TT cursus :P . Een echte sportrijder met supersport motor zal ook alleen bij ongecontroleerd gasgeven zijn banden onderuit trekken, niet met rijden zelf. Je kan zelfs een kneedown doen in de regen. Met goede regenbanden kan je zelfs bijna even hard gaan als op droog wegdek. Of je moet zoals gezegd pech hebben.....dit kan je toch niet zien aankomen. Niet aan denken dus.

Wel gevaarlijk kan het zijn als het lang droog weer is geweest en dan de eerste keer regen na lange tijd. Dan komt er veel vuil en olie in het asfalt bovendrijven. Na de eerste echte buien is dit echter weggespoeld !!

Het is natuurlijk verstandig om gereserveerd te rijden en binnen je eigen grenzen. Maar bedenk bij je eigen onzekerheid dat je fiets NIET de beperkende factor is......het is "tussen de oren" werk. Jij bent de zwakste schakel.

Klopt helemaal, ik heb zelf in de stromende regen op het circuit van Hockenheim gereden (met BT010's). Grip is over het algemeen geen probleem, je moet idd erg voorzichtig het gas erop zetten. Ook met een 600-tje heb je dan al snel wielspin. Zelfs bij 10000 rpm in 4 op het rechte stuk. Absoluut geen last van aquaplanning. Remmen gaat ook behoorlijk goed: netjes aanleggen en dan kun je ook in de regen goed doorremmen. (Let wel op circuitasfalt is niet te vergelijken met straatasfalt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan