Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dit wist ik dus al, maar kan jij de theorie van Gizmo 73 verklaren?daar verlaag je de spanning niet voor.
als een band warm wordt, dan verhoogt de spanning. als de temp hoger wordt dan normaal (circuit rijden etc) dan wordt de spanning ook hoger dan normaal, dus verlaag je vooraf de spanning om op, uiteindelijk, de ideale spanning uit te komen.
(klokken en klepels)
denk dat ie bedoelt dat de buiten temp. voorkomt dat de spanning wordt verhoogd.Dit wist ik dus al, maar kan jij de theorie van Gizmo 73 verklaren?
Dit wist ik dus al, maar kan jij de theorie van Gizmo 73 verklaren?
Nou ik blijf van mijn banden spanning af hoor...
En bedankt voor jullie tips. Heb net nog een stuk gereden en het ging al een stuk beter. Het zit gewoon tussen de oren. Alleen blijf ik wel erg voorzichtig als ik over bladeren heen rijd, want dat vertrouw ik voor geen meter.
Nu alleen nog die VRO cursus. Wanneer zijn die, want op de site van de knmv staat alleen die van 11 oktober, maar meer niet.
Nu alleen nog die VRO cursus. Wanneer zijn die, want op de site van de knmv staat alleen die van 11 oktober, maar meer niet.
Nou ik blijf van mijn banden spanning af hoor...
En bedankt voor jullie tips. Heb net nog een stuk gereden en het ging al een stuk beter. Het zit gewoon tussen de oren. Alleen blijf ik wel erg voorzichtig als ik over bladeren heen rijd, want dat vertrouw ik voor geen meter.
Nu alleen nog die VRO cursus. Wanneer zijn die, want op de site van de knmv staat alleen die van 11 oktober, maar meer niet.
Wat Gizmo er niet bij verteld dat hij het over kartbandjes heeft (of verwissel ik hem nu met iemand anders).
Het spelen met koude bandenspanning draait om 2 aspecten:
[*] Bedrijfstemperatuur
[*] Bedrijfspanning
Heel veel mensen vergeten het 2e punt. Die denken alleen maar aan hogere temperaturen terwijl ze op een slappe condoom rondrijden. Band plakt super maar nog zwabberen ze alle kanten uit.
Het klopt allemaal dat je in de motor racerij de (koude) bandenspanning verlaagd om je banden warmer te krijgen. En als de banden warmer word haal je dan ook weer een redelijk bedrijfspanning.
Maar op de weg is dit een ander verhaal, met de huidige temperaturen krijg je je banden nauwelijks op temperatuur. En als je dan ook nog eens een veel te lage bedrijfspanning hebt is er helemaal geen houden meer aan.
Dus gewoon standaart waardes of zelfs ietsje verhogen.
te lage spanning => te veel vervorming, "wiebelt" op de banden
klopt maar daarbij wordt er door de interne wrijving ook meer warmte geproduceerd!!
Vraag inderdaad een les aan in regen/sneeuw/hagel werkt perfect. Ik heb ook in alle weersomstandigheden gelest, voornamelijk in de winter dus ben nu ook absoluut niet meer bang om met regen om te donderen.Volgens een een kennis van me die motoragent is kun je met regen met een motor nog dik 200 halen, aqau plannen e.d schijnt niet te gebeuren ( ga het zelf toch maar ff niet testen)
En olie is inderdaad niks meer aan te doen
Klopt.....in de regen heb je geen last van aqua planing. Het oppervlak van band / asfalt is zo klein, dat water makkelijk afgevoerd wordt (mede door de ronding in je band). Je kan inderdaad tot ver boven de 200 km/h in de stromende regen rijden, zonder problemen, zelfs door de diepe plassen. Verstandig is wat anders, want je remweg is wat langer en je moet hier niet als een dolle gas geven om te versnellen, dan gaat het mis
Rubber, regen en asfalt gaan echt prima samen. Regen = niet glad, alleen iets minder grip. Hou dit in je achterhoofd. (Op de strepen en putdeksels na dan, maar die heb je in een afslag op de A2 niet )
Oneffenheden in het wegdek; niet van schrikken...de vering doet het werk echt wel voor je, net zoals je banden. Reparatiestroken in het asfalt; hier niet te hard op remmen, maar zijn ook geen probleem.
Klinkers = ander verhaal, net als kinderkopjes en ander motor-onvriendelijk tapijt. Dat moge duidelijk zijn.
Bedenk gewoon dat je nog niet op 30% zit van wat een motor en band aankunnen in de regen. Je zal eerder jezelf onderuit remmen (of trekken) dan dat de motor grip verliest.......VRO cursus 4!! De Mark TT cursus . Een echte sportrijder met supersport motor zal ook alleen bij ongecontroleerd gasgeven zijn banden onderuit trekken, niet met rijden zelf. Je kan zelfs een kneedown doen in de regen. Met goede regenbanden kan je zelfs bijna even hard gaan als op droog wegdek. Of je moet zoals gezegd pech hebben.....dit kan je toch niet zien aankomen. Niet aan denken dus.
Wel gevaarlijk kan het zijn als het lang droog weer is geweest en dan de eerste keer regen na lange tijd. Dan komt er veel vuil en olie in het asfalt bovendrijven. Na de eerste echte buien is dit echter weggespoeld !!
Het is natuurlijk verstandig om gereserveerd te rijden en binnen je eigen grenzen. Maar bedenk bij je eigen onzekerheid dat je fiets NIET de beperkende factor is......het is "tussen de oren" werk. Jij bent de zwakste schakel.