Bang om te vallen

Op dinsdag 22 oktober 2002 23:36 schreef Mark TT het volgende:Klinkers = ander verhaal, net als kinderkopjes en ander motor-onvriendelijk tapijt. Dat moge duidelijk zijn.
klinkers zijn wel gladder dan asfalt...maaarrrrrr...ik heb een slipcursus gedaan met de motor, en ik kan je vertellen dat je harder kan remmen dan je denkt op klinkers...zolang je maar 80%voor doet 20 % achter. heel ver vooruit kijken...en als je voorwiel blokkeert, rem los...meteen weer aanleggen en langzaam doorknijpen...

deze procedure net zo lang totdat je stil staat... :)
 
Stukje op internet gevonden:

Wat is ZOAB
Asfalt
Wie denkt asfalt is asfalt, denkt mis. Er wordt namelijk verschil gemaakt tussen DAB en ZOAB. DAB betekent Dicht Asfalt Beton. Dit is het tot voorkort gebruikte asfalt.
Tegenwoordig gebruikt men steeds meer het ZOAB, wat staat voor Zeer Open Asfalt Beton. Het grote verschil zit 'm in de structuur. Het grote voordeel van de open structuur van de open structuur van ZOAB is de afvoer van de regen. Dit loopt niet meer over het asfalt, maar er doorheen. Hierdoor heb je geen last meer van aquaplaning en opspattend water. ZOAB bestaat uit gebroken grind, voorzien van een bitumenlaagje. Bitumen is een aardolieprodukt en vormt de specie tussen de steentjes, waardoor dit grind stevig met elkaar verbonden is. Deze structuur is ook beter bestand tegen spoorvorming, wat vooral voor de motorrijder een voordeel is. De motor gaat immers niet neigen naar slingeren, waardoor de kans op een high speed weave vermindert.

Remweg
Bij het gebruik van ZOAB blijkt de remweg van voertuigen aanzienlijk langer dan bij DAB. Dit wordt veroorzaakt door het smelten van het bitumenlaagje door de warmte die vrijkomt tussen band en ZOAB bij geblokkeerd remmen. Hierdoor ontstaat er een soort glijmiddel tussen band en wegdek. Er zit weinig verschil tussen nat en droog ZOAB bij remmen. Het is alleen de wielblokkering die de langere remweg doet ontstaan.
Een ander probleem van ZOAB doet zich voor in de winter: het strooizout valt gewoon door de asfaltlaag heen, waardoor het zout geen effect heeft op de ijzel. Dit kan dus uiterst nare gevolgen hebben.

Voorkomen
Het is dus zaak te voorkomen dat er zo hard geremd moet worden, dat de wielen blokkeren. Bij voldoende afstand houden en situaties goed inschatten kan vaak worden volstaan met de motorrem (gas minderen). Indien er toch behoorlijk moet geremd worden, bedenk dan dat de grootste vertraging van het voorwiel komt, doordat de motor in de vering duikt en de druk op het achterwiel vermindert. Het achterwiel zal daardoor eerder blokkeren. Het is echter niet zo dat wielen op ZOAB eerder blokkeren dan op DAB. Gedoseerd remmen is een zaak van oefening.

Opmerkingen van Jan Voskuilen (adviseur asfalt bij Rijkswaterstaat -Nederland dus- en motorrijder)
Ik kreeg recent volgende opmerkingen toegemaild van Jan Voskuilen, waarvoor ik hem zeer dankbaar ben:
* er zijn veel meer soorten asfalt dan DAB en ZOAB
* het grootste voordeel van ZOAB is voor NL de geluidsreductie; de vermindering van "splash and spray" komt op de tweede plaats
* als steenslag in ZOAB wordt niet alleen gebroken grind gebruikt maar ook groevenmateriaal
* de steenslag wordt gebonden door het bindmiddel mastiek, dat bestaat uit een mengsel van brekerzand, vulstof en bitumen
* de langere remweg van ZOAB is alleen bij aanvang. Na circa 3 maanden is het bitumenhuidje aan het oppervlak door het verkeer weggesleten en is ZOAB net zo stroef als DAB. Bij DAB heb je geen aanvangsstroefheidprobleem, omdat DAB in tegenstelling tot ZOAB bij aanleg wordt afgestrooid met fijne steenslag of brekerzand
* er zit wel degelijk verschil tussen nat en droog remmen bij ZOAB

There might some rights to be respected... :P
 
hier is VRO1 goed voor. over het algemeen halen deze (politie)jongens die angsten weg.

:^

Aanrader...vooral met regen (is kut op de dag zelf, maar je leert er veel meer van...zolang je geen schade rijdt).

All-risk verzekeren voelt ook wat lekkerder.

En niet vallen...dan moet je het vertrouwen weer opbouwen.
 
m.a.w. snachts om 3.30 uur kneedowns proberen te maken met dunlop sportmax D205 op ultra natte ZOAB!!! :)


p.s. check wel ff je polis voorwaarden :)
 
Ik ben ook van plan om VRO te gaan doen. Maar hoe zit dat met je motor? Ik heb begrepen dat je alle oefeningen op je eigen motor doet. Maar wat als je op je plaat gaat? Dan zit je met de schade. Ok als je motor all-risk verzekerd is is dat niet echt een probleem. Maar die van mij is dat niet. In Belgie is dat gewoon niet te betalen. Ik voel er weinig voor om op zo'n training mijn motor in elkaar te rijden...
 
VRO is gedekt!! Maar check je polisvoorwaarden voor de zekerheid


Oeps, geen all-risk...sorry, te laat gezien.

De kans dat je op een VRO jezelf onderuit remt of valt is klein. Alles gaat met instructies en begeleiding.

Maar wat let je om op deze dag de kuip eraf te halen. Bij een omvaller scheelt dat schade. Of monteer even een skateboardwiel met een stalen bout in je frame. De schade blijft dat ook zeer beperkt...enne, vallen hoort er ook bij !!

Zonder ooit op je plaat gegaan te zijn, weet je niet waar je grens ligt. Dus vallen is geen schande, maar zorg er dan voor dat je schade beprekt blijft.
 
Laatst bewerkt:
Makkelijker gezegd dan gedaan met een val je schade beperken.

Mijn twee wieler is nu 4 maandjes oud en dus allrisk verzekerd. Ik zit om de koste te drukken er wel aan te denken om over te stappen op een wa+ verzekering, maar ja als je valt ben je wel de lul en zit met een hoop kosten, want nieuwe kappen kost een boel geld.

Maar bij die VRO1 cursus zit toch een dag verzekering bij?
 
heb het zelf ook gehad nadat ik door een foutje over
het asfalt rolde |(
was te :? bezig dat ik er geen L :+ L meer in had maar
door veel :] ben ik er vanaf

Dat heb ik nu dus ook. Ik ben met mijn examen (in de regen) onderuit gegaan. Ik ben nu voorzichtiger met nat weer (niet zo erg) en voorzichtig tot bang in de bochten (wel erg). Ik ga nu veel te zachtjes en voorzichtig de bochten door en daar haal ik het examen niet mee. |(
Ik weet dat veel :] het probleem oplost, maar het examen staat gepland op 5 november. Vrijdag ga ik eerst een uurtje bij de instructeur achterop (als hij een andere cursist heeft) en daarna kijken of dat geholpen heeft en ik mijn plezier in het rijden weer terugkrijg.
 
WAt twisted paul ook al zei. Mijn instructeur riep altijd. Die bandjes kunnen het makkelijk aan. Het asfalt kan het makkelijk aan de motor kan het makkelijk aan. Zie nu maar dat je net zo goed wordt als die drie. Je blijft echt wel zitten!
 
Ik heb ooit in een motorblad gelezen dat een motor altijd de neiging heeft om zichzelf rechtop te trekken. Dus dat het enge gevoel als je hem voelt slippen door witte belijning, nat wegdek of van die lijnen in het wegdek, alleen maar eng is en meer niet. Je motor zal zichzelf weer rechtop trekken als je gewoon door blijft rijden. Bluffen dus!
En denk maar eens aan het lessen, als je met de bijzondere verrichtingen over een pion heen rijdt.... dan slingert je motor alle kanten op, en TOCH blijf je rechtop! Raar maar waar.
 
Beter beetje angst dan overschatting.

Ver vooruit kijken, vaak dezelfde bochten nemen en telkens iets harder de bocht ingaan, dan komt het vertrouwen vanzelf.

Of kruip eens bij iemand achterop. Je zit dan hoger en hebt het gevoel dat je platter gaat. Als je daarna op je eigen fietsie kruipt heb je nog de referentie van de ritje achterop en zul je vanzelf platter gaan.

En als het echt niet beter wordt: zijwieltjes monteren :)
 
Erg bedankt voor alle wijze lessen over bandenspanning, wrijving, warmteontwikkeling, witte lijnen hobbels etc etc.
Maar als iemand bang is om te vallen hoeft dat niet perse te liggen aan de bandenspanning of de gesteldheid van het wegdek. Tot nu toe heb ik niets gelezen over een foute veer en dempingsinstelling . Als dit helemaal way out staat kan ik me voorstellen dat iemand als een krant door een bocht gaat. Als ik eens een keer m'n voorvorkolie heb vervangen en het hele handeltje weer in elkaar heb zitten, heb ik toch wel even een tijdje nodig om de goeie afstelling weer terug te vinden. Kortom: Ik denk dat we eindeloos kunnen bomen over bandenspaning, maar dat een goeie veer en dempingsinstelling, zowel in als uit, vele malen meer invloed heeft op het rijgedrag van een motor , bestuurd door een beginner. Uiteraard moet de bandenspanning wel acceptabel staan, dus gemiddeld 2,3 voor en 2,5 achter , bij hoger gewicht berijder bv 100 kg, 2,5 voor en 2,9 achter.
Wat ook een zeer onbetrouwbaar gevoel geeft is o.a speling op je balhoofdlagers.
veel succes

Rene
 
Ik ben geen held in de regen maar heb tijdens vakanties wel eens dagen in de regen gereden, ook dat went op het laatst en ongemerkt ga je steeds harder, heb wel dagen gehad dat het echt lekker ging en je amper langzamer reed op nat wegdek dan op een droge weg. Heb laatst ontdekt dat mits je voorzichtig de bocht inzet zelfs kunt kneedownen op een natte weg. :) Doe ik niet weer maar wou het eens testen, en het kon zonder veel problemen, de motor bleef zo stabiel als wat.

Kortom, de motor kan (veel) meer dan jezelf vaak en het is meestal een kwestie van vertrouwen, een VRO cursus kan helpen en verder natuurlijk veel rijden. Veel regenrijden werkt ook goed voor het vertrouwen plus goeie banden. Succes. :]
 
Ik denk dat je vooral ipv aan je bandenspanning aan je bochtentecniek moet denken dus de goede lijnen rijden met de juiste snelheid. Dit kan je aangereikt krijgen tijdens een VRO cursus of circuittraining en als je dat dan een onder de knie krijgt, zal je vertrouwen toenemen tot je een keer onderuit gaat kan je weer opnieuw beginnen. succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan