Bang op de snelweg

rudiman

MF'er
18 jun 2007
241
0
Alkmaar
Ik ben afgelopen zaterdag tijdens mijn motorrijles voor het eerst op de snelweg geweest. Mijn instructeur zei als je met je examen de snelweg op moet ga je geen honderd maar gewoon 120 rijden gewoon beetje pit laten zien. Enfin we rijden de grote weg op er stond behoorlijk wat wind en boven de honderd begon ik hem aardig te knijpen en bij 120 was ik plots behoorlijk bang om met die snelheid onderruit te gaan. Ik moet gewoon toegeven dat ik flink bang was. Gelukkig op de terugweg had ik wind mee toen viel het wel weer een beetje mee. Maar ik vraag me af ben ik de enige die dit heeft of hebben sommige van jullie dat ook (gehad)? Ik ben natuurlijk een auto gewend en daar is voelt 120 helemaal niet hard. Op de motor voelde het wel 220!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben afgelopen zaterdag tijdens mijn motorrijles voor het eerst op de snelweg geweest. Mijn instructeur zei als je met je examen de snelweg op moet ga je geen honderd maar gewoon 120 rijden gewoon beetje pit laten zien. Enfin we rijden de grote weg op er stond behoorlijk wat wind en boven de honderd begon ik hem aardig te knijpen en bij 120 was ik plots behoorlijk bang om met die snelheid onderruit te gaan. Ik moet gewoon toegeven dat ik flink bang was. Gelukkig op de terugweg had ik wind mee toen viel het wel weer een beetje mee. Maar ik vraag me af ben ik de enige die dit heeft of hebben sommige van jullie dat ook (gehad)? Ik ben natuurlijk een auto gewend en daar is voelt 120 helemaal niet hard. Op de motor voelde het wel 220!
Eerste keer snelweg lessen had ik nog geen goede beschermende kleding. Ben bijna 2 meter, dus dat alles op een naked bike en de snelweg was voor mij ook erg schrikken. Daarna wende het vanzelf, en met beschermende kleding werd het steeds normaler. Tijdje terug met die stormen gereden en dat was wel even schrikken. Tip: probeer niet te krmapachtig je stuur vast te gaan houden. Dan wordt elke windvlaag een stuurbeweging.
 
hehehe weet je wat leuk is, op een 100km weg rijden met flinke wind en dan tegemoet komende vrachtwagens :Y
Dan heb je wel de neiging je stuurtje extra goed vast te houden en flink te knijpen met je dijen...
Daarna is 120 op de snelweg pies of koekkie! :P

Maaruh, ik ken verder niemand die bang is op de snelweg..
Ja een meisje maar dat was met lessen in de auto... (die is ook gestopt)
 
hahahaha fantastisch verhaal.

Ik ben nog niet op de snelweg geweest met de motor, maar het lijkt mij ook onwijs spannend! Dat je bang was kan ik me denk ik best wel goed voorstellen...

Helaas kan ik je nog niet vertellen over mijn ervaring, maar ik kan het best wel goed begrijpen! Je zal echt niet de enige zijn!!! Zie het maar zo, het ergste heb je nu gehad, vanaf nu zal het steeds ontspannender worden!

Succes Rudiman
 
Ik ben afgelopen zaterdag tijdens mijn motorrijles voor het eerst op de snelweg geweest. Mijn instructeur zei als je met je examen de snelweg op moet ga je geen honderd maar gewoon 120 rijden gewoon beetje pit laten zien. Enfin we rijden de grote weg op er stond behoorlijk wat wind en boven de honderd begon ik hem aardig te knijpen en bij 120 was ik plots behoorlijk bang om met die snelheid onderruit te gaan. Ik moet gewoon toegeven dat ik flink bang was. Gelukkig op de terugweg had ik wind mee toen viel het wel weer een beetje mee. Maar ik vraag me af ben ik de enige die dit heeft of hebben sommige van jullie dat ook (gehad)? Ik ben natuurlijk een auto gewend en daar is voelt 120 helemaal niet hard. Op de motor voelde het wel 220!
de eerste keren ik op snelweg reed was ook effe wennen, je voelt de wind heel sterk..
nu rijd ik elke dag heen en weer stukje autosnelweg naar en van werk, dit weekend nog 200km autosnelweg gedaan, je wordt het wel snel gewoon hoor ;)
 
Ik denk dat iedereen voor de eerste keer op de snelweg niet boven de 100 uitkomt ( ik iig niet en ken er genoeg die dat ook niet echt lukte :) ).
Nu heb ik moeite om onder de 120 te blijven ;)
 
hehehe weet je wat leuk is, op een 100km weg rijden met flinke wind en dan tegemoet komende vrachtwagens :YDan heb je wel de neiging je stuurtje extra goed vast te houden en flink te knijpen met je dijen...
Daarna is 120 op de snelweg pies of koekkie! :P

Maaruh, ik ken verder niemand die bang is op de snelweg..
Ja een meisje maar dat was met lessen in de auto... (die is ook gestopt)
:^ zooo die dingen kunnen zooooveel wind verplaatsen _O- Koekblikkers die weleens achterop zitten waren daar echt verbaasd over.
 
Precies ja, ik dacht inderdaad dat ik ervan af zou waaien, ben dus ook maar een beetje plat gaan liggen.
 
Ik ben afgelopen zaterdag tijdens mijn motorrijles voor het eerst op de snelweg geweest. Mijn instructeur zei als je met je examen de snelweg op moet ga je geen honderd maar gewoon 120 rijden gewoon beetje pit laten zien. Enfin we rijden de grote weg op er stond behoorlijk wat wind en boven de honderd begon ik hem aardig te knijpen en bij 120 was ik plots behoorlijk bang om met die snelheid onderruit te gaan. Ik moet gewoon toegeven dat ik flink bang was. Gelukkig op de terugweg had ik wind mee toen viel het wel weer een beetje mee. Maar ik vraag me af ben ik de enige die dit heeft of hebben sommige van jullie dat ook (gehad)? Ik ben natuurlijk een auto gewend en daar is voelt 120 helemaal niet hard. Op de motor voelde het wel 220!

De kans om rechtdoor op een autosnelweg onderuit te gaan is vele malen kleiner dan in een bocht. (kiezels, olie, andere rotzooi).

Een voorwerp op snelheid heeft de neiging om zich rechtlijnig te willen verplaatsen (rechtdoor te willen gaan), in de bocht geldt hetzelfde.
In een bocht moet je moeite doen om NIET rechtdoor te gaan, op de autosnelweg moet je ook moeite doen om NIET rechtdoor te gaan. De weg van de minste moeite is --> rechtdoor gaan.
 
na en tijd wil je toch sneller gaan hoor :p naked of niet. En wind is niks dat wend wel. ik heb al gereden met rukwinden over de schelde :) en ja dan krijg je wel is een trek dat je van rijvak veranderd maar na een tijd leer je dat goed tegen te werken en heb je daar ook zoveel last niet meer van.
 
Bij mijn eerste (kilo)meters op de snelweg waaide het ook behoorlijk. Bij het invoegen op de rijbaan keek ik over mijn schouder en kreeg de wind vat op het vizier van mijn helm waardoor het helemaal open klapte! Door de winddruk werd mijn hoofd dus helemaal naar linksachter getrokken en ik moest echt moeite doen om weer recht vooruit te kunnen kijken!

Vond het de eerstvolgende les dan ook niet leuk om weer de snelweg op te gaan,
maar het bleek vervolgens enorm mee te vallen. Heb er daarna eigenlijk nooit meer bij stilgestaan.

Veel wind is nog steeds niet leuk, maar probeer vooral niet te verkrampt te gaan rijden, dat maakt het alleen maar erger. Probeer soepel en vloeiend te reageren op de windvlagen, helemaal voorkomen dat je van je rijlijn afgeblazen wordt voorkom je toch niet.
(net zoiets als zwemmen in de golven)


hehehe weet je wat leuk is, op een 100km weg rijden met flinke wind en dan tegemoet komende vrachtwagens :Y
Vlak voor ze bij je zijn gewoon ff extra gas geven om jezelf door de rukwind te trekken.. :]
 
Laatst bewerkt:
Maak je geen zorgen, dat is niet gek.
Zorg dat het geen obsessie wordt.
Als het windje mee al weer wat lekkerder ging, hoef je daar ook niet bang voor te zijn.
 
Zorg er in ieder geval wel voor dat je goede kleding hebt, want een te wijde jas die helemaal gaat klapperen bij 120 is inderdaad niet prettig. Verder gewoon een beetje achter je ruitje te kruipen als je die hebt en niet te krampachtig gaan zitten. Maar maak je verder maar nergens druk om, snelheid went razend snel :P De eerste keer snelweg vond ik 110 ook hard zat, de volgende keer zat ik te balen dat ik niet harder dan 120 mocht...
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is gewoon een kwestie van wennen.

Gewoon vertrouwen hebben in je motor, die is in een goede staat dus die red het wel.
De enige beperkende factor is de mens (jij en wij).

En onthoud, op de auto(snel)weg is snelheid je beste vriend.
Langzamer gaan rijden maakt het juist moeilijker en gevaarlijker.
Stoppen is geen optie!

Vooral in jezelf geloven en als het tegenvalt, de volgende mantra in je helm roepen:

"Snelheid is mijn vriend, snelheid is mijn vriend" terwijl je ondertussen de daad bij het woord voegt en ook met het verkeer mee rijdt.

Groetjes van Goeroe Fuck Het Milieu :}
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelfs van motor veranderd (o.a.) voor de wind. van volle kuip naar half/naked

En het heeft geen reet geholpen :+

Vooral met zijwind heb ik er last van, en vermeed op een gegeven moment de snelweg het liefst.

Maar nu gaat het steeds beter, inderdaad goed aansluitende kleding dragen, en hoe stom het ook mag voelen, LAAT DAT STUUR LOS (nou ja, bijna dan ;)). Dan zal je zien dat je motor vanzelf gewoon rechtdoor gaat.

En bedenk maar, straks, als je je examen gehad hebt, is de wind van 200+ veel erger, maar ook veel leuker ;)

Succes met je examen :) :]
 
Laatst bewerkt:
Was bij mij de eerste keer ook...... Dat is even wennen, het is ook de positie op de lesmotor , waarbij je superveel wind vangt.

Gr. ZX7Robert
 
Ik ken het gevoel wel een beetje. Heb een tijd lang niet gereden na het behalen van mijn rijbewijs en toen ik het nodig had (woon-werk verkeer, rotterdam-amsterdam) heb ik er niet meer over nagedacht.

Maar toen het behoorlijk waaide en ik uit de schiphol tunnel kwam reed ik voordat ik er wat aan kon doen een baan verder dan ik eigenlijk wilde. Hier was ik dan ook redelijk goed van geschrokken, maar zoals hierboven ook al meerdere malen vermeld is, het went echt.

Nu vind ik het eigenlijk wel leuk om een aardig windje erop te hebben, een beetje verzitten, met je gewicht en balans spelen, maar wel goed in de gaten houden waar de vrachtwagens zitten.

Wennen maar en :]
 
Afgelopen zondag heb ik 160 kilometer lang over de snelweg gereden, aan één stuk door. Dat was voor mij nieuw en in het begin liep de dunne diarree langs mijn benen, maar na een tijdje valt het mee!

Gewoon kwestie van wennen dus! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan