Bang op de snelweg

Sorry maar _O-
M,n brommer reed al 120km/h *O*
De eerste rijles was het gas vol open maar dat baggerding ging niet harder dan 170Km/h dus beetje domper.
Maar bang is iets wat tussen je oren zit en nog moet of kan gebeuren %
Ik denk in grove lijnen en niet aan alle bijzaakjes.
Ik vind het gevaarlijker in een dorp of op plattelandwegen daar kan van alles voor je schieten, op de snelweg is het alleen voor je en als het achter je is ben jij het gevaar want dan rij je te zacht. 8-)

Brommer 120 km/h? En een BMW zeker 300+! Laten ze dat tegenwoordig nou ook echt halen...
 
Als je al bang bent op de snelweg, zorg dat je iets sneller rijd dan je medeweggebruikers. Hierdoor heb je wat meer overzicht.
 
Dag,
Je hebt inmiddels wel geleerd je hoofd te draaien ipv je helm, mag ik hopen?
Mhg, FreBa
 
Eerste keer de provinciale weg op bij het lessen, in mijn oortje hoor ik houd maar 85 Kh aan.
Wat leek dat hard niet te geloven, die zelfde weg met de auto moet ik altijd oppassen niet te hard te rijden.
Ineens bedachte ik me op mijn snorscooter rijd ik 65 Kh zonder helm en zonder beschermende kleding.
Niet zeuren gewoon doen. Wat wende die snelheden daarna snel. Na het behalen van het rose pasje ben ik naket blijven rijden zodat ik het besef houd van hoe hard het gaat. Eigenlijk een manier van snelheidsbeperling.

bigscale
 
Zoals bijna al mijn voorgangers al geschreven hebben....komt wel goed, rudiman ;) T is echt een kwestie van wennen. Als je het vaker doet, vind je er op een bepaald moment echt geen ruk meer aan... en begin je pas na windkracht 7 en met een naked bike pas echt te voelen dat er een flinke wind staat ;)
 
Laatst bewerkt:
Zoals bijna al mijn voorgangers al geschreven hebben....komt wel goed, rudiman ;) T is echt een kwestie van wennen. Als je het vaker doet, vind je er op een bepaald moment echt geen ruk meer aan... en begin je pas na windkracht 7 en met een naked bike pas echt te voelen dat er een flinke wind staat ;)

Hallooooooo......Rudiman heeft al 4 jaar zijn rijbewijs! Als het nu nog niet goed is....
 
Ik heb er nooit angst voor gehad, maar op de cb500 waar ik destijds op reed had ik wel af en toe het idee dat de motor ietwat schudde op het wegdek bij die snelheid. Erg stabiel voelde het in ieder geval niet aan bij 120km/u (of 100km/u, kan ook). Op de normale weg had ik dat gevoel niet.
 
En dat is wat ik bedoel rvh, ik les op een leuke Honda 500 maar als het richting 100 gaat voel ik van alles wegtrekken.....het meest nog wel de kleur op mijn gezicht maar dat gaat wel over. Ik voel me knap onzeker! Ontspannen zegt tie dan....duhuh
 
toen ik lang geleden met mijn rijlessen de eerste keer de snelweg op moest, ben ik op /na de oprit aangereden door een dronken automobilist die rechts inhaalde via de vluchtstrook en te vroeg weer naar links ging. Ging niet superhard, en ik ben er goed vanaf gekomen, maar de bibbers voor de snelweg zaten er goed in.

Daarna dus met veel spanning weer gaan lessen en ook weer die oprit gepakt en ik was echt heel bang toen de snelheid hoger ging. Nu is dat op zich wel over. Maar met mijn naked is het boven de 140/150 toch al niet zo aangenaam meer, dus ik rij meestal niet veel harder dan dat...
 
Sorry maar _O-
M,n brommer reed al 120km/h
Ook met windkracht >6 tegenwind?

Wanneer de eigen snelheid 100 kmh is en je hebt windkracht 6 tegen, dan voelt dat als 140 tot 150 kmh. Bij windkracht 6 heeft de wind nl een snelheid van 40 tot 50 kmh.
120kmh met windkracht 6 mee, ja, da's eerder alsof je 75 rijdt.
 
Laatst bewerkt:
In het begin met lessen vond ik het ook angstig, maar naar mate de ervaring opbouwde vond ik het op een gegeven moment niet eng meer. Je krijgt steeds meer overzicht en je weet wat er kan gaan gebeuren. De laatste fase rijles leste ik af en toe op een CB500 en daarvan vond ik toen al dat hij te tam was, ik was aan het overwegen om deze dus zelf te kopen als eerste motor :). Ik heb nu een motorscootertje voor het stadswerk en pak iedere dag ca 6 km snelweg. Het vreemde is dat dat ding maar 90 / 100 rijdt, maar het is allejezus hard voor je gevoel, veel wind, iets mindere stabiliteit geen acceleratievermogen boven de 85 enz. Op de GSX stelt het niets voor en begint het pas spannender te worden bij 180+ ligt er ook helemaal aan wat voor fiets dus!
 
Hallooooooo......Rudiman heeft al 4 jaar zijn rijbewijs! Als het nu nog niet goed is....

_O- _O- _O- oma kwam dus weer om de hoek zetten en ik heb dus blijkbaar gereageerd op een oud topic. :+ Inderdaad, na 4 jaar rbw zal rudiman inmiddels de angst wel hebben overwonnen. :Y :W ;)
 
ik heb niet alles gelezen, maar hoe hoger je snelheid, hoe kleinder de kans om te vallen. je angst om "om te vallen" op de snelweg is onjuist, zit tussen je oren. denk er niet te veel aan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan