Bang voor de motor

frederike

Rookie
26 aug 2006
11
0
eindhoven
Hoi,

Ik ben net begonnen met motorrijlessen (deze ochtend mijn 7e les gehad) maar ik heb het probleem dat ik zodra ik een bocht door moet bang ben.
Nou hoef ik het niet in 10 lessen te halen maar zou ik het wel fijn vinden om mijn angst te overwinnen want motorrijden is supergaaf :)

Heeft iemand nuttige tips om de angst te overwinnen?

Thanx
 
Misschien heeft je rij-instructeur het al eens gezegd maar: kijk naar het einde van de bocht terwijl je 'm neemt. Als je je daarop concentreert neem je vanzelf de juiste hellingshoek en ervaar je de bocht heel anders.
 
WELKOM! *O*

stel je even voor (met piccie)! :Y

Dat bang zijn, gaat vanzelf over als je wat langer lest...gewoon rustig aandoen en je gaat veel schuiner en sneller door de bocht op een gegeven moment. is een beetje wennen maar het komt goed!

ff je instructeur vragen of ie je een keer achterop neemt en wat bochtjes doet, helpt ook wel
 
Hoi,

Ja kijken dat is ook nog een probleem...;-( En ze zeggen wel dat vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen doen maar en je motor bedienen, en een bocht en kijken is een beetje veel :X

Nou hebben we vanmorgen motorgymnastiek gedaan om inderdaad het gevoel te krijgen dat een motor ECHT niet omvalt.
Maar het zal ook wel een kwestie van veel oefenen zijn... helaas ben ik geen natural born talent...
 
Maar waar zit het probleem?

Ben je bang om

- de bocht in te vallen ?
= een kwestie van gas erbij geven. De motor wil dan weer rechtop komen.

- te weinig grip beschikbaar te hebben?
= Grip heb je waarschijnlijk als lesser genoeg. Wel altijd het wegdek scannen voor anders uitziende plekken (glimmend, donker, enz)

- de bocht niet te kunnen halen?
= De motor kan veel harder dan jij kan. Platter gooien kan altijd en probeer remmen te vermijden. Remmen = rechtdoor gaan.
 
Ik vrees dat ik wat rustiger aan moet rijden en moet zorgen dat ik klaar ben voor de bocht... en het auto rijden vergeten want daar vergelijk ik het teveel mee.. en in een auto wil ik nog weleens te hard rijden... :P

Maar ik ben bang inderdaad dat ik onderuit ga...
 
full
 
Hoi Frederike, ik heb hetzelfde probleem gehad. Had lang niet gereden en stapte na 6 jaar weer op. Blijkbaar verwachtte ik hetzelfde als met fietsen... je verleert het niet!? Dat is wel zo maar toch... ook ik onzeker in bochten. Opfrislesjes genomen, aantal x achterop bij mijn instructeur, dat hielp. Heel belangrijk om ver de bocht in te kijken, de bocht DOOR kijken. Dat is heel anders dan met autorijden! Probeer het ook maar in de auto, doe ik nu ook. Dat helpt. Onthou: je gaat naar waar je kijkt! En je motor kan meer dan jij denkt! Maar hou je tempo rustig, zodra je meer vertrouwen hebt, zul je merken dat je snelheid omhoog gaat.

Succes en vooral!!! veel rijplezier!
 
Kan je niet effe op een brommer of scooter oefenen?
 
Hahaha... die heb ik ooit gehad maar daar stuur je toch een beetje anders mee.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik denk ik gewoon wat rustiger aan moet rijden zodat ik me beter voorbereid op een bocht en vergeten dat je auto kan rijden want dat is echt anders.

En verder gewoon genieten van het rijden want daar gaat 't toch om.... ;)
 
Hoi Frederike, welkom hier en veel succes met je rijlessen!

Maarre...wat is nou motorgymnastiek? :?
 
En verder gewoon genieten van het rijden want daar gaat 't toch om.... ;)

Welkom :W

Er zijn écht meer mensen die bochtjes "eng" vinden. :Y
Lekker blijven lessen, genieten, en waarschijnlijk ga jíj het wel leren. :Y
En zo niet, als je op je VB laat zien dat je kunt motorrijden laten ze je slagen (zelfs als je géén 8je kunt/durft :X ).

-bochtjes niet leuk, bochten wel leuk-

SUCCES
 
Hoi,

Ik ben net begonnen met motorrijlessen (deze ochtend mijn 7e les gehad) maar ik heb het probleem dat ik zodra ik een bocht door moet bang ben.
Nou hoef ik het niet in 10 lessen te halen maar zou ik het wel fijn vinden om mijn angst te overwinnen want motorrijden is supergaaf :)

Heeft iemand nuttige tips om de angst te overwinnen?

Thanx


*O* *O* *O* Welkom! *O* *O* *O*

Zoals hierboven al gezegd is: ik denk dat het bang zijn voor de bochten vanzelf over gaat als je meer gelest hebt! Het vertrouwen moet een beetje groeien!! Succes met lessen!
 
hmm bekend geval. Ik had hetzelfde en dan met name bij de langzame bochten.

Ik heb heb alles gedaan wat mijn voorgangers ookal zeiden, achterop gezeten, hij achterop bij mij en mij gewoon steeds een stukje verder laten gaan.

Waar ik zelf ook heel erg aan moest wennen is weer de bocht doorkijken, om de een of andere reden is dat een van de eerste dingen die eruit zijn gegaan bij het autorijden. (terwijl het je ook daar wordt aangeleerd).

Meteen ook een heel hartelijk welkom hier *O*

en suc6 met lessen :Y :]
 
hmm bekend geval. Ik had hetzelfde en dan met name bij de langzame bochten.

Ik heb heb alles gedaan wat mijn voorgangers ookal zeiden, achterop gezeten, hij achterop bij mij en mij gewoon steeds een stukje verder laten gaan.

Waar ik zelf ook heel erg aan moest wennen is weer de bocht doorkijken, om de een of andere reden is dat een van de eerste dingen die eruit zijn gegaan bij het autorijden. (terwijl het je ook daar wordt aangeleerd).

Meteen ook een heel hartelijk welkom hier *O*

en suc6 met lessen :Y :]
Dat heb ik dus nooit geleerd... Ik mocht altijd strak voor me uitkijken |( . Dat ik later voor m'n motor ging leerde ik het wel en gebruik het nu ook met autorijden.

Zelfs met het motorrijden moet ik er ook weer op letten dat ik ver door kijk :Y . Vooral bij wat harder/sportiever de bocht in sturen gaat het zoveel malen natuurlijker dan wanneer je voor je kijk.
Vooral in het begin moet je er erg opletten :) .

Bocht door kijken is de sleutel tot succes :P
 
Welkom.

Misschien eens een paar ritten bij iemand achterop kruipen?
Leuke bochtjes rijden, en dan gewoon voelen hoe dat gaat.

Vervolgens bij de rijlessen natuurlijk met datzelfde gevoel
tekeer gaan.
 
Ik zou stoppen met lessen, zonde voor de tijd en het geld
als je nu al bang bent wordt het denk ik niks

Rijschool en CBR zullen blij met je zijn................. kassa })

zoek een andere hobby





































:+ :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan