Bang voor water...(rijden in de regen)

Bij nat wegdek ben ik zeker niet bang , maar de snelheid is er wel metteen uit en prettig leuk vindt ik het ook niet. De rij instructeur zei bij glad wegdek altijd , ff het gas erop mannen het vriest niet.Blad en nat is glad. Maar om even poko poko te doen bij nat weer is ook niks mis mee vindt ik.
Even wat rechterop door de bocht maar dan wel niet gespannen natuurlijk.
Als je ergens de regen inrijdt weet je ook niet of daar al het vuil al lekker weggespoelt is ja of nee.
Komt vanzelf weer goed bij veel rijden.
 
Je kan je ook eens aan wat off road rijden wagen, hier zijn ook cursussen inclusief huur motor te vinden. Bij offroad rijden gaat je motor allerlei kanten op door sporen en stenen op je "weg". Wanneer je dat eenmaal gewent bent dan schrik je er niet zomaar van als je over een glad stuk rijdt en je wiel een klein uitstapje maakt.
Ook een goede tip, neem ik mee :)
 
Wat werkt is offroad rijden, ik ben niet meer bang voor in de regen bochtjes te pakken, ik doe wel voorzichtig maar ik heb geen schrikreactie meer. Motor blijft rechtop als je losjes bent. Stijve bewegingen zijn een no-no
 
Met regen voorzichtiger rijden, en grootspraak van instructeurs ken ik…all-risk verzekerd en/motor van de zaak. Die kunnen ‘rustig‘ een motor plat rijden.
Vallen op een all-risk verzekerde motor doet net zoveel pijn als met iedere andere verzekering :)

Het is nat, niet glad. Ik denk dat de meerderheid van de motorrijders harder door een natte bocht kunnen rijden dan ze nu door een droge bocht gaan. Veel rijden, veel kilometers maken dan gaat de spanning er vanzelf af.
 
Nou, de financiële pijn met all-risk is iig een stuk kleiner dan met WA.

Leuk zo’n uitspraak van: vaak ben je te bang van een instructeur, maar als je hem plat rijdt staat hij echt niet klaar met zijn portemonnee…..

Tijdens mijn VRO heeft een instructeur van de andere groep een dealer motor platgelegd, en hierna ‘vrolijk’ weer door.
 
Kijk eens de Moto GP als ze in de regen rijden…. Met toch 300 op rechte stuk en 80/100 de bochten in….dan denk ik zelf ‘t moet kunnen.🤗
 
Setje banden dat vertrouwen geeft onder natte omstandigheden helpt ook een hoop voor het mentale deel. Ik kocht mijn eerste motor met een set banden dat het prima deed op droog wegdek, maar gigantisch glibberde in de regen. Wekt niet veel vertrouwen waardoor je krampachtig gaat zitten. Met een setje Michelin Road of Bridgestone T30/31/32 heb je dat gevoel van glibberen (bijna) niet waardoor je ook wat meer ontspannen in de regen rijdt.
 
Goede banden zijn de sleutel naar succes, eerst had ik de Avon Storm 3D X-M op mijn Z900 liggen. Met droog weer prima maar in de regen echt verschrikkelijk. Nu heb ik Michelin Road 6 bandjes er op gelegd... Droog, nat? maakt niks uit voor de Road 6 :)
 
Ik ga automatisch ook rustig aan doen in de regen als ik het toevallig tegenkom. Want regel 1 is. Als het regent blijft de motor in de garage. Ik moet wel zeggen mijn banden helpen ook niet heel erg mee, Pirelli Diablo Rosso 2… vind dat ze best glibberig zijn in de regen… maar wat is er mis met even wat rustiger aandoen? Als het maar niet gespannen en stijf is inderdaad.
 
Ik ben als beginnend bestuurder een keer op motorweekend geweest in limburg. Nog niet zo lang geleden, maar ik reed weg vanuit zuid-holland en kom bij Tilburg een enorme grote groene regenbui regen. Zo'n zomerse stortbui met bliksem etc. Het was varen met de motor, maar dan 'moet' je wel doorrijden.

Moraal: je heb veel meer grip dat je denkt. ALs het onveilig zou zijn, hadden ze het niet toegestaan :)
 
Mijn ervaring is dat er op een natte weg veel meer kan dan je denkt, allee voordat je dat tussen je oren hebt... ik heb veel geleerd van een keertje circuit rijden in de regen.. ging op het eind harder dan op droge baan
Hier herken ik mij ook wel in. Verder een tip m.b.t. gespannenheid, oefenen. Regent het wat en heb je de tijd, ga er op uit!
Wat ook helpt is dat je weet dat je motor in orde is qua banden(spanning) en dan rustig op het gas gaan en gedoceerd remmen.
Oefen ook op een vaste route over en weer hetzelfde stuk rijden en zo vertrouwen opbouwen in vooruitkijken, snelheid en hellingshoek.

Zo heb ik ook meer vertrouwen gekregen in de combi ikzelf en mijn motor(en). Eergisteren nog in een net nat weer gereden.
De eerste paar meters even het wegdek 'aftasten' en daarna rustig en beheerst maar met vertrouwen onderweg! :Y

Een circuit of VRO cursus is zéker te adviseren en de kosten méér dan waard m.i.
Gr. Gerben
 
Ga toch niet per se op zoek naar wat die road 5 nu écht aan kan in de regen op een mooie lange doordraaier. Als je de limiet vindt, laat je op nat wegdek geen strepen op de straat, enkel in je broek.
 
Al zijn er natuurlijk grenzen. De gemiddelde motorband heeft in de regen nog altijd 70% van de grip, in vergelijking met droge omstandigheden. En dan te bedenken dat de gemiddelde motorrijder doorgaans slechts 60% van de maximale grip van zijn of haar band gebruikt! Rechtop door de bocht is dus zeker niet nodig. Er is uiteraard wel verschil tussen banden onderling. Vrijwel alle bandenfabrikanten hebben tegenwoordig sporttoerbanden in hun assortiment die door hun rubbersamenstelling en afvoergroeven zeer goed in de regen presteren. Denk aan de Michelin Pilot Road 3, de Metzeler Roadtec Z8 Interact en de Dunlop Sportsmart 2. Laat je voorlichten bij je motordealer. Wanneer je onvoldoende vertrouwen ervaart in de regen, kan de oplossing gewoon in een ander setje banden liggen.
Bovenstaande komt van de website van de KNMV (bron)
 
Bovenstaande komt van de website van de KNMV (bron)
Stel dat ik normaal 60 procent van de grip gebruik dan is dat deels omdat ik te schijterig ben om ècht schuiner te gaan en deels omdat ik op de openbare weg ook reserve wil inbouwen voor onverwachte zaken. Als ik met de regen dan met zo hard zou gaan is die reserve er dus niet of nauwelijks meer. Dus ja, ik sla het extra rondje op- en afritten ook over als het nat is en ' ga er niet voor zitten '.
 
Mooie topic dit.

Rij zelf het hele jaar door (op sneeuw na uiteraard).
En dus hier in dit maffe land meer dan nodig dus ook door de regen, hoosbuien en stormen heen.
Zo'n storm is heel gaaf om dan de Brienernoordbrug over te gaan, vol hangen in de wind).

En moet eerlijk bekennen dat ik nog altijd een stuk 'langzamer' rijd dan als het droog of steenkoud is..
Waarschijnlijk ook doordat ik meerdere malen in de regen op de grond heb liggen spartelen zoals een goudvis die op zijn rug op het droge ligt.

Terwijl mijn allereerste circuitdag op Assen ook in de volle regen was.
Voelde ik mij daar toch een stuk prettiger als op de openbare weg...
(Is dan wel weer heul lang geleden, maar die herinnering blijft je bij. Je allereerste circuitdag)

Dus ja.
Kan alleen maar over mijzelf oordelen, en dat is dat ik toch een hele andere rijstijl er op na houdt dan bij droog of vrieskou.
 
In NL met woon werk verkeer rij ik in de regen wel defensiever omdat andere weggebruikers nog meer rare streken uit halen maar niet angstiger.

Als het in de Eifel of zo toevallig regent dan laat ik me daar niet door afschrikken en ga ik idd bijna net zo vlotjes als wanneer het droog is. Alleen in de hairpins wat rustiger ivm mogelijk vuil in de bocht. Ik hoor niet tot de groep die maar 60% van de bandencapaciteit gebruikt.

Maar daar heeft TS niks aan. Ik zou dan toch aansluiten bij het advies om veel te oefenen, ook met een VRO.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Dank allemaal, zijn al prima opmerkingen! Ik heb me aangemeld voor een rijvaardigheidstraining. Misschien heb ik geluk en regent het wel :Y
En ondertussen blijf ik lekker kilometers maken en oefenen.
Dat is een goed idee, je moet vooral zelf ervaren hoeveel grip je echt hebt in de regen. Ik ben alleen een beetje voorzichtiger als het een hele tijd droog (en warm) is geweest en er dan ineens een flinke bui komt, je ziet dan zelfs een soort wit schuim op het asfalt komen en het is dan heel erg glad door opgeloste olie en rubberresten op de weg. Je hebt dan echt veel minder grip.
 
Kijk eens de Moto GP als ze in de regen rijden…. Met toch 300 op rechte stuk en 80/100 de bochten in….dan denk ik zelf ‘t moet kunnen.🤗
Dat zijn wel ff andere banden dan die je op je straatfiets hebt ;) Die worden gemaakt om maximaal te preseteren en aan het eind vd GP helemaal op te zijn. Ook circuit-asfalt is aanzienlijk beter qua grip dan regulier asfalt.

In de regen houd ik mijzelf altijd voor: ik heb geen haast & aan niemand wat te bewijzen. Dus rij lekker zo rustig als je wil.

Daarnaast ben ik sinds een jaar of 2 expres anders gaan rijden in de regen binnen bebouwde kom, namelijk de motor wel plat leggen, maar zelf 'rechtop' blijven (counter leaning). Voordeel daarvan is vooral dat als je wat begint te schuiven, het makkelijker op te vangen is. Uiteraard geen garantie voor succes. Daarnaast ook offroad gaan rijden, geeft meer vertrouwen in het algemeen.

Ik rijd nu weer redelijk goed door, na ~4 jaar geleden in de regen onderuit te zijn gegaan. Met name eerste 2 jaar daarna was ik echt zenuwachtig in de regen.

Oja, ook nog een tip mbt het wegdek: soms ligt er een laagje rubber op het asfalt, in droog weer geeft dat fantastische grip, maar in nat weer heb je echt helemaal geen grip. Ik ben onderuit gegaan daardoor, op een krappe rotonde waar veel vrachtwagens rijden. Daardoor 'smeren' die een beetje rubber op het asfalt. Sinds toen altijd extra op mijn hoede rondom bedrijventerreinen in de regen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan