Bang voor water...(rijden in de regen)

Duciedriver

MF'er
15 okt 2021
94
133
Schaffen
Facebook
Instagram
Ok, bang is misschien niet helemaal juist, maar de beginnend rijder die ik ben heeft nogal problemen met een glimmend wegdek.
Als ik op natte wegen rij en/of in de regen dan ben ik veel meer - en voor mijn gevoel té - gespannen dan bij droog weer.
Ik heb echt schrik dat ik in een vlotte bocht onderuit ga. Reden heb ik daar alleen niet toe, want nooit een schuiver gemaakt.
Maar ik zit dus wel met die angst.

Hebben jullie tips waardoor ik wat meer ontspannen over natte straten kan toeren? Mijn dank is groot :D
 
IMG_0403.jpeg

Het is alweer wat jaren terug maar deze foto speciaal even opgezocht. Ik begon deze dag met spiksplinternieuwe banden (die extra glad zouden kunnen zijn). Het bleef de hele dag nat en aan het einde had ik de banden helemaal gebruikt tot op de rand.
Wat ik er mee wil zeggen: met moderne banden van een regulier merk, kun je zo mooi rijden, ook in het nat.
Blijven ontspannen is belangrijk. Als je dan moet knijpen, doe je dat met je benen tegen de tank. Je handen en armen blijven altijd ‘losjes’. Druk je tong tegen je gehemelte als je merkt dat je zelfs je kaken klemt, dat helpt.
 
Bekijk bijlage 1879895
Het is alweer wat jaren terug maar deze foto speciaal even opgezocht. Ik begon deze dag met spiksplinternieuwe banden (die extra glad zouden kunnen zijn). Het bleef de hele dag nat en aan het einde had ik de banden helemaal gebruikt tot op de rand.
Wat ik er mee wil zeggen: met moderne banden van een regulier merk, kun je zo mooi rijden, ook in het nat.
Blijven ontspannen is belangrijk. Als je dan moet knijpen, doe je dat met je benen tegen de tank. Je handen en armen blijven altijd ‘losjes’. Druk je tong tegen je gehemelte als je merkt dat je zelfs je kaken klemt, dat helpt.
Dank :t Dat knijpen ga ik alvast testen, zou moeten werken.
 
Dank :t Dat knijpen ga ik alvast testen, zou moeten werken.
Je geeft zelf heel mooi aan dat je angst nauwelijks realistisch is en dat je moeite hebt om te ontspannen.
Dat is met motorrijden juist belangrijk maar makkelijker gezegd dan gedaan. Het heeft veel met vertrouwen te maken en dat kun je iemand niet zomaar geven.
Goed (ver) vooruit kijken is het enige dat ik nog kan bedenken. En … heel veel oefenen.
 
Er is bij het rijden in de regen maar één ding wat je echt aan het glijden kan krijgen: olie/viezigheid.
maar die zijn juist ook reëel aanwezig op droog asfalt. (alleen is dit na een lange droogte met ineens een bui iets om in het achterhoofd te houden).
als je banden met nog genoeg profiel hebt, kun je in de regen prima rijden zonder zorgen voor een schuiver. :t
 
Mijn ervaring is dat er op een natte weg veel meer kan dan je denkt, allee voordat je dat tussen je oren hebt... ik heb veel geleerd van een keertje circuit rijden in de regen.. ging op het eind harder dan op droge baan

Die ervaring heb ik ook. Tijdens de VRO in Lelystad ging alles top. Veel geleerd.

Na afloop de poort uit. Rijd 5 minuten. Stoplicht. Sluit achteraan. Groen. Trek op. Sla rechtsaf.

Oh nee, ik glijd rechtdoor. |( |(

Moraal van het verhaal:

Een super schoon circuit is geen openbare weg. 😅
 
Wat dat betreft ben ik blij dat ik in de winter begonnen ben met lessen... Ik denk dat ik zo'n beetje al mijn AVB lessen in de regen heb of met nat wegdek heb gehad.. Ook de uitwijkoefening bijv. dus, en had echt geen last van minder grip..

Nu geef je zelf ook al aan dat het waarschijnlijk vooral tussen de oren zit dus dan zou ik zeggen, ga juist rijden als het regent, begin rustig maar ga gewoon oefeningen van je examen eens herhalen, steeds wat verder. En gewoon stukken rijden, waarschijnlijk neem je de bochten in het begin rustig of langzaam, maar zal je vanzelf meer vertrouwen krijgen en de snelheid op kunnen voeren.
 
Het grootste probleem met regen zit tussen vaak de oren.
Ik heb afgelopen donderdag 375 km in de stromende regen gereden. Ik kan vertrouwen op 40 jaar motor ervaring en goede verse banden. Verder is het een kwestie van anticiperen en rijstijl aanpassen. Kijk wat het overige verkeer doet. Zolang je banden contact houden met het wegdek is er weinig aan de hand.
Oh ja, stop met alleen bij mooi weer rijden en maak kilometers in de regen, dat komt het vertrouwen vanzelf.
 
Ik had hier ook wel wat last van de eerste maanden. Maar ik ben in januari begonnen met rijden op een motor zonder ABS met banden uit 2011, dat was misschien ook niet extreem slim.

5 erg natte maanden en 7000km later is de angst er wel af. Het enige wat ik in de regen echt probeer te voorkomen is remmen in een bocht, blijf dan een beetje nerveus dat het voorwiel onder me vandaan gaat schieten ofzo.
 
Wat betreft het gespannen zitten: klem eens heel bewust je benen tegen de tank, je bovenlichaam wordt dan automatisch wat meer ontspannen :)

Wat betreft de regen:
De meeste normale straatbanden zijn, zolang ze nog genoeg profiel hebben, erop gemaakt om het water af te voeren en dus contact met het asfalt te behouden. Je moet alleen (nog) meer bewust zijn van putdeksels, brugconnecties en rotzooi op de weg. Dat wordt glad met de regen. Gewoon normaal rijden. Goed vooruit kijken, bochten wat rustiger inzetten, maar wel je motor "aan het trekken houden" zoals mijn rijinstructeur altijd zei.

Alleen als het lang droog is gebleven en het gaat opeens regenen dan moet je oppassen. (Onzichtbare) rotzooi (rubber, stof, zand etc.) op de weg spoelt dan los waardoor je een soort vettig laagje op het water/de weg krijgt. Hierdoor kan het onverwacht glad zijn.

Desnoods zoek je eens een mooie, schone, rustige weg op op een regenachtige zondag en ga je eens voelen wat je motor doet als je flink gas geeft, remt etc. Het is vooral een kwestie van doen. Deze zomer kom je een keer terug van een toertochtje en dan krijg je een gigantische stortbui over je bakkes en dan besef je dat het allemaal best wel meevalt.

Succes!
 
Soms glij je een heel klein stukje over zo'n stalen brugrichel. In een bocht. Dat lijkt heel eng maar je glijdt maar een paar centimeter. In plaats van er van de schrikken kun je je ook bedenken hoeveel grip je op asfalt hebt dat je meteen daarna weer op koers ligt. Je band pakt de grip meteen terug op asfalt. Hoe lekker is dat? Dat je banden zelfs een stukje glijden weer opvangen. Dat geeft pas echt vertrouwen in wat je banden kunnen. Think positive!
 
K heb t geloof k wel ns eerder geschreven: paar jaar geleden VRO Expert-cursus gedaan op het Politie-oefencentrum in Lelystad, via KNMV. Eén vsn de oefeningen is remmen en scherp uitwijken in een waterbak. Geen enkel probleem, iedereen reed met 100+ die bak en deed de oefening. Later vroeg de instructeur "Hebben jullie die asfalt-plakstrip gezien?" Bleek dus op het stuk waar je fors moest remmen, ook nog zo'n glibeerige strip te zitten. Niemand had m gezien, er dus geen 'rekening' mee gehouden. En niemand had een schuivertje, zwieper of zo gehad. Zoals je al schrijft, t zit in je eigen hoofd. Dat er uit krijgen doe je door veel te rijden en zo'n cursus. Succes, ontspan en geniet! Ps bij die VRO-training wel droge reservesokken meenemen, niet alle laarzen zijn écht waterdicht.
 
Ben met m'n A1 motorscooter een aantal jaar terug vol op m'n bek gegaan met 60km/u toen ik aan het remmen was voor een stoplicht wat op oranje sprong. De motorscooter had geen ABS (al denk ik ook niet dat het iets uitmaakte) want binnen 0.1 seconde lag de motor al aan het andere eind van de kruising. Voelde ook totaal niet dat hij aan het glijden was (Al honderden keren voor dat stoplicht gestopt in het droge en in de regen)

Bleek ook zoals hierboven beschreven een moment waarbij het lang droog is geweest. Dan heb je 0.0 grip als er diesel, olie of andere zooi omhoog komt. Het liefst dan de eerste 1 a 2 uur niet rijden tot het flink geregend heeft.

Toen had ik daar nog geen idee van.. had ook niemand mij ooit verteld dus ik reed lekker rond door de regen alsof ik de grip had die ik op het droge had. (Op toen nog vee rubber schijtbanden die Honda gebruikte bleek achteraf, want in japan waren er ook een flink aantal mensen op hun plaat gegaan met de PCX125). De eerste tijd rijd je dan echt als een mietje door de bochten heen; maar na een aantal weken slijt het wel weer.

 
Laatst bewerkt:
Ben met m'n A1 motorscooter een aantal jaar terug vol op m'n bek gegaan met 60km/u toen ik aan het remmen was voor een stoplicht wat op oranje sprong. De motorscooter had geen ABS (al denk ik ook niet dat het iets uitmaakte) want binnen 0.1 seconde lag de motor al aan het andere eind van de kruising. Voelde ook totaal niet dat hij aan het glijden was (Al honderden keren voor dat stoplicht gestopt in het droge en in de regen)

Bleek ook zoals hierboven beschreven een moment waarbij het lang droog is geweest. Dan heb je 0.0 grip als er diesel, olie of andere zooi omhoog komt. Het liefst dan de eerste 1 a 2 uur niet rijden tot het flink geregend heeft.

Toen had ik daar nog geen idee van.. had ook niemand mij ooit verteld dus ik reed lekker rond door de regen alsof ik de grip had die ik op het droge had. (Op toen nog vee rubber schijtbanden die Honda gebruikte bleek achteraf, want in japan waren er ook een flink aantal mensen op hun plaat gegaan met de PCX125). De eerste tijd rijd je dan echt als een mietje door de bochten heen; maar na een aantal weken slijt het wel weer.

Dat gaat hier inderdaad met een seconde en weg is ie, wel lekker dat je gewoon weer opstaat en niemand vlak achter je rijd.
 
Je kan je ook eens aan wat off road rijden wagen, hier zijn ook cursussen inclusief huur motor te vinden. Bij offroad rijden gaat je motor allerlei kanten op door sporen en stenen op je "weg". Wanneer je dat eenmaal gewent bent dan schrik je er niet zomaar van als je over een glad stuk rijdt en je wiel een klein uitstapje maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan