Banjo bout gebroken??

Dakkert

Redneck mechanic
14 feb 2018
1.647
3.603
Ik was vandaag staalomvlochten remleidingen aan het monteren op m'n k6 en ik dacht laat ik een keer zwarte bouten nemen dat past er mooi bij.

Standaard lay out, dus 1 naar beneden en dan over het spatbord naar de andere klauw.

Dit gaat om de lange banjo bout.

Aanhaalmoment is 23NM en tijdens aantrekken is ineens de weerstand weg, kop afgebroken.

Ik heb dit echt nog nooit gehad en bijna op elke bike die ik heb gehad heb ik de leidingen wel vervangen.

Gaat om goodridge leidingen.

Ben benieuwd of iemand anders dit wel eens heeft gehad, heb de standaard bouten maar gebruikt aan de gehele voorkant aangezien het vertrouwen in die andere 2 ook weg is.

Achterkant zo gelaten dat vind ik verder niet zo spannend, maar als die bout breekt tijdens je rit heb je toch een serieus probleem.
 

Bijlagen

  • IMG_20200914_134848.jpg
    IMG_20200914_134848.jpg
    628,9 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20200914_134901.jpg
    IMG_20200914_134901.jpg
    575,1 KB · Weergaven: 12
Waarom die dingen op moment vast te draaien,gewoon met de hand vastzetten,doe dat al zo,n 40 jaar zo
en er is niet 1 banjobout afgebroken.

Oprechte interesse: Voel je dan het verschil tussen Aluminium banjo's en RVS banjo's met aandraaien?

Mijn ervaring met "Spitzenfingergefühl" (pun intended), is dat vrijwel alles aan mijn motoren wat door anderen is vastgedraaid, heel moeilijk loskomt, en dat alles wat ik zelf heb vastgedraaid, prima loskomt. Ikzelf doe vrijwel alles op aanhaalmoment. Ik ben er dus stellig van overtuig dat handmatig aandraaien meestal betekent te vast aandraaien. Men wil tenslotte niet het risico lopen dat het vanzelf weer loskomt, en je moet het wel veel te vast draaien wil het stuk gaan. Maar wat mij betreft: meten is weten.
 
Oprechte interesse: Voel je dan het verschil tussen Aluminium banjo's en RVS banjo's met aandraaien?

Mijn ervaring met "Spitzenfingergefühl" (pun intended), is dat vrijwel alles aan mijn motoren wat door anderen is vastgedraaid, heel moeilijk loskomt, en dat alles wat ik zelf heb vastgedraaid, prima loskomt. Ikzelf doe vrijwel alles op aanhaalmoment. Ik ben er dus stellig van overtuig dat handmatig aandraaien meestal betekent te vast aandraaien. Men wil tenslotte niet het risico lopen dat het vanzelf weer loskomt, en je moet het wel veel te vast draaien wil het stuk gaan. Maar wat mij betreft: meten is weten.
Als iedereen alles met een momentsleutel zou vastzetten kwam er niks meer af,dat gevoel heb je door ervaring,je dacht
toch zeker niet dat monteurs ieder boutje met een momentsleutel vastzetten,een momentsleutel gebruik je voor belangrijke onderdelen
zoals een cilinderkop.Aan de andere kant je heb mensen die dat gevoel absoluut niet hebben,zo,n figuur werkte bij ons
als stage loper,die sloopte werkelijk alles wat hij in z,n handen kreeg,hij kreeg het voor elkaar een tang door midden te breken zoveel
kracht had hij in z,n klauwen.
 
Als iedereen alles met een momentsleutel zou vastzetten kwam er niks meer af,dat gevoel heb je door ervaring,je dacht
toch zeker niet dat monteurs ieder boutje met een momentsleutel vastzetten,een momentsleutel gebruik je voor belangrijke onderdelen
zoals een cilinderkop.Aan de andere kant je heb mensen die dat gevoel absoluut niet hebben,zo,n figuur werkte bij ons
als stage loper,die sloopte werkelijk alles wat hij in z,n handen kreeg,hij kreeg het voor elkaar een tang door midden te breken zoveel
kracht had hij in z,n klauwen.
Moah... Ik werk dagelijks aan voertuigen en blokken.

Nee, niet voor alles heb ik momentsleutel nodig. En voor sommige dingen is het noodzaak dat ik t pak...

En ja, op het moment dat je een bout in handen hebt, dat van alu is ipv staal, moet er een automatisme in t brein gaan werken: 'niet stuk draaien'. Omdat je beseft welk materiaal je in handen hebt.
 
Als je als hobbyist je eigen zekerder voelt gebruik dan gerust een moment sleutel,de vraag is alleen hoe nauwkeurig zijn die hobby momentsleutels,
bij kleine boutjes kan het dan al snel mis gaan.Ik had vroeger zo,n momentsleutel en dacht ik zet ff de lagerkappen van mijn nokkenas vast,
nou dat resulteerde in 2 afgebroken boutjes,gelukkig kon ik ze er nog uit krijgen,momentsleutel verdween naar de kliko,ik heb toen
toch maar geïnvesteerd in een goede momentsleutel.
 
Waar kwamen de banjobouten vandaan? En zat er een specificatie bij welk moment ze aangehaald moeten worden?

Zaten bij de kit besteld via mpartz maar wordt gemaakt door bike design geloof ik.
Zat verder geen specificatie bij en dat is ook een kwalijke zaak.

Beetje dom van mij om het aanhaalmoment aan te houden vanuit het wph, maar ook voor het eerst dat ik andere bouten gebruik dus heb er niet bij stilgestaan, heb altijd RVS gehad en dit is altijd goed gegaan.

Waar ik wel een beetje mee zit is dat de fittingen ook van aluminium zijn.

En ik dus de stalen bouten met 23NM heb vastgezet in de klauw maar daar zitten nu dus wel aluminium fittingen tussen.

Geen idee of dit een probleem gaat geven aangezien de bout gebroken is onder deze kracht, en ik misschien voor de veiligheid maar een hele nieuwe set moet bestellen.
 
En ik dus de stalen bouten met 23NM heb vastgezet in de klauw maar daar zitten nu dus wel aluminium fittingen tussen.

Geen idee of dit een probleem gaat geven aangezien de bout gebroken is onder deze kracht, en ik misschien voor de veiligheid maar een hele nieuwe set moet bestellen.
Mwua - zou ik niet zo snel over inzitten... Keertje volle pulle met twee handen inknijpen om te proberen. Dan zet je er behoorlijke hoeveelheid bar op.
De bout is op zijn zwakste punt op torsie kapot gegaan.
Zo'n fitting comprimeer je anders en er zit ook nog een koperen ring tussen om af te dichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Als je als hobbyist je eigen zekerder voelt gebruik dan gerust een moment sleutel,de vraag is alleen hoe nauwkeurig zijn die hobby momentsleutels,
bij kleine boutjes kan het dan al snel mis gaan.Ik had vroeger zo,n momentsleutel en dacht ik zet ff de lagerkappen van mijn nokkenas vast,
nou dat resulteerde in 2 afgebroken boutjes,gelukkig kon ik ze er nog uit krijgen,momentsleutel verdween naar de kliko,ik heb toen
toch maar geïnvesteerd in een goede momentsleutel.
Volgens de huisleverancier +/- 4%.


Overigens week mijn goedkope sleutel van ca. 20 jaar oud op dat moment zo'n 10% af. Je kan met gewichten, een meetlint en wat rekenwerk heel behoorlijk controleren bij hoeveel Nm de sleutel daadwerkelijk klikt.
 
Mwua - zou ik niet zo snel over inzitten... Keertje volle pulle met twee handen inknijpen om te proberen. Dan zet je er behoorlijke hoeveelheid bar op.
De bout is op zijn zwakste punt op torsie kapot gegaan.
Zo'n fitting comprimeer je anders en er zit ook nog een koperen ring tussen om af te dichten.

Ja maar gaat mij puur om het feit dat het aluminium van de fitting ook niet te lijden heeft gehad onder de kracht en dat dit eventueel kan gaan scheuren ofzo.

Dan koop ik liever voor €120 euro een nieuw setje.
 
Zaten bij de kit besteld via mpartz maar wordt gemaakt door bike design geloof ik.
Zat verder geen specificatie bij en dat is ook een kwalijke zaak.

Beetje dom van mij om het aanhaalmoment aan te houden vanuit het wph, maar ook voor het eerst dat ik andere bouten gebruik dus heb er niet bij stilgestaan, heb altijd RVS gehad en dit is altijd goed gegaan.

Waar ik wel een beetje mee zit is dat de fittingen ook van aluminium zijn.

En ik dus de stalen bouten met 23NM heb vastgezet in de klauw maar daar zitten nu dus wel aluminium fittingen tussen.

Geen idee of dit een probleem gaat geven aangezien de bout gebroken is onder deze kracht, en ik misschien voor de veiligheid maar een hele nieuwe set moet bestellen.
Wanneer is voor het laatst je momentsleutel gecalibreerd?
(wel belangrijk als je volgens moment wil werken)
(ik heb door dat de banjo brak door een verkeerd moment)
 
Ja maar gaat mij puur om het feit dat het aluminium van de fitting ook niet te lijden heeft gehad onder de kracht en dat dit eventueel kan gaan scheuren ofzo.

Dan koop ik liever voor €120 euro een nieuw setje.
Tja... dat is een afweging inderdaad.
Als dit de eerste keer is dat je hem aandraait zou ik er niet zo over inzitten.
Misschien een mooie test is om remvloeistof in het systeem te doen, ontluchten en dan met alle macht en twee handen volle pülle te knijpen en kijken wat er gebeurd.
 
Een offtopic tipje, moment sleutel na gebruik altijd weer van spanning af draaien:t

Ligt er aan. Er zijn tegenwoordig types die géén veerspanning hebben voordat je zelf kracht begint te zetten. Als je het moment instelt betekent tegenwoordig dus lang niet altijd meer dat er ook een veer op spanning staat.

Bijvoorbeeld Stahlwille:
Het Stahlwille constructieprincipe van momentsleutels zorgt ervoor dat het meetelement van verenstaal alleen tijdens het aanhalen wordt belast. Terugstelling van de instelling – zoals bij momentsleutels met drukveren nodig is – is niet noodzakelijk. De sleutel kent daardoor nauwelijks mechanische slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Ligt er aan. Er zijn tegenwoordig veel types die géén veerspanning hebben voordat je zelf kracht begint te zetten. Als je het moment instelt betekent tegenwoordig dus lang niet altijd meer dat er ook een veer op spanning staat.

Bijvoorbeeld Stahlwille:
Veel types? Ik dacht dat Stahlwille de enige was die dit toepaste. Voorbeelden van alternatieven? Liefst niet zo reteduur als Stahlwille, maar wel kwalitatief goed voor de hobbyist. Ik zet mijn Kraftwerk sleutels wel consequent terug op 0.
 
Veel types? Ik dacht dat Stahlwille de enige was die dit toepaste. Voorbeelden van alternatieven? Liefst niet zo reteduur als Stahlwille, maar wel kwalitatief goed voor de hobbyist. Ik zet mijn Kraftwerk sleutels wel consequent terug op 0.

Sorry, misschien heb ik het verkeerd geschreven met veel types.

Stahlwille, snap on, volgens mij ook types van Gedore.

Ben bang dat het in de betaalbare categorie niet gangbaar is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan