Barnfind: Honda CBR 600 uit 1984

nee hoor, is een vettig middeltje dat voor 1001 toepassingen gebruikt wordt en eigenlijk nergens in uitblinkt. na vullen met benzine is die wd40 toch ook zo weer weg?
Dan rij je op mengsmering. :+ Naast dat er ook een reiniger inzit. O-)

Na al dat werk zou ik denken dat je toch wel iets uitgeeft aan een echt middel.
Maar ik kan niet zien hoeveel roest er is. Blijkbaar valt het mee. :9
 
Gelukkig valt de roest inderdaad mee. Ben zeer benieuwd hoe de binnenkant van de tank er uit ziet wanneer de azijn daar een tijdje in heeft gezeten; geen ervaring mee, maar de verhalen zijn mooi.

En voor wat betreft al het werk: dat is hobby, gewoon omdat ik het leuk vind om met techniek bezig te zijn én omdat ik de uitdaging ben aangegaan om de motor weer draaiend te krijgen. Niet dat ik daar verder wat aan heb, zo zonder motorrijbewijs ;)

Loopt de motor eenmaal, dan geef ik deze barnfind tegen kostprijs graag door aan een liefhebber die er weer op gaat rijden, of juist erg geholpen is met onderdelen.
 
Leuk om dit te lezen. Maar als je informatie wil over het laten herleven van oude motorfietsen (brikken/klassiekers/ of hoe ze ook genoemd worden) kan je ook eens kijken in brikken en klassiekers. Op dit deel van MF is namelijk een heleboel jaren sleutelervaring aanwezig.

Succes met het laten herleven van je CBR.

Wel een kleine vraag, remmen met kopervet ? Waar, want niet overal past kopervet.

Eventueel kan je via een moderator je topic laten verplaatsen, want jouw CBR is feitelijk een semi klassieker.
 
Kopervet(hittebestendig) op de bewegende delen van de remmen(rond zuigers, op verbinding tussen zuigers en achterzijde remschoenen, op geleiders van remschoenen) behalve uiteraard op de remblokken en remschijven zelf.
 
Mijn vervolg: rond de zuigers ?

Heb zelf al de nodige remklauwen opgeknapt (gereviseerd), maar de zuigers zet ik heel licht in ATE remmenvet (soort speciale vaseline) remvloeistofbestendig. Dit wordt ook gebruikt om de seals mee in te "vetten". Kopervet wordt bij mij alleen maar gebruikt op tussen de remzuiger en het remblokje.

NB Kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd "lees/interpreteer".
 
Mijn vervolg: rond de zuigers ?

Heb zelf al de nodige remklauwen opgeknapt (gereviseerd), maar de zuigers zet ik heel licht in ATE remmenvet (soort speciale vaseline) remvloeistofbestendig. Dit wordt ook gebruikt om de seals mee in te "vetten". Kopervet wordt bij mij alleen maar gebruikt op tussen de remzuiger en het remblokje.

NB Kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd "lees/interpreteer".

Of dat ik het onhandig opschrijf :/
De remzuigers zijn er niet uit geweest. Ik bedoel de koppen van de zuigers die tegen de achterzijde van het remblok aandrukken. Verder heb ik de stangetjes waar de remblokjes over op en neer glijden (met name dan degene die door de zuigers wordt aangedrukt) ook een dun laagje kopervet gegeven.
 
Op 21 december het benzinekraantje besteld en vandaag, 8 dagen later met ook nog de kerst er tussen, al thuis afgeleverd. Het is dat ik de komende dagen geen tijd heb, anders zou de motor nog voor het nieuwe jaar weer gestart hebben kunnen worden. Volgende week de azijn uit de benzinetank (heeft er dan zo'n twee weken in gestaan), tank drogen en benzinekraantje monteren, tank terugbouwen, litertje benzine er in en dan maar eens zien of er nog leven in zit...:Y
 
Vandaag was het dan zover: de azijn na ruim twee weken uit de tank geheveld. Was van plan de azijn te hergebruiken om alg van de tuinvlonders te verwijderen, maar gezien de roestbruine kleur van de voorheen heldere azijn heb ik deze maar afgevoerd naar de milieu straat.
P1044560.JPG



Het resultaat in de tank was boven verwachting: blank staal aan de binnenzijde van de tank, vrijwel geen roest meer te bekennen. De tank uitgebreid met water gespoeld en met een föhn binnen een half uur helemaal kurkdroog geblazen. Daarna mengsmering door de tank geklotst, zodat daar waar de benzine verdampt een laagje tweetaktolie op het blanke staal aanwezig blijft.
P1044563.JPG



Vervolgens aan de slag met het monteren van het nieuwe benzinekraantje. Leek in eerste instantie meteen te passen, maar bij montage bleek er toch een kleine aanpassing nodig te zijn. Maar dat stelde weinig voor; stukje van het aanzuigbuisje en het zeefje af gezaagd en monteren maar.
Boven het nieuwe kraantje, onder de restanten van het oude kraantje en het oude zeefje.
P1044564.JPG



Na de tank de motor te hebben gemonteerd heb ik twee liter verse benzine in de tank gegooid. Het kraantje dicht netjes af, da's alvast mooi. Verder waren er na de benzinekraan op de stand 'reserve' te hebben gezet luchtbelletjes zichtbaar in de tank die afkomstig zijn uit de benzineslang die zich vult met benzine, dus er loopt benzine door naar de brandstofpomp.
Overmoedig geworden een autoaccu provisorisch aangesloten en op de startknop gedrukt. De startmotor draait mooi (alle losse starts van een seconde of vijf bij elkaar geteld zeker een twee minuten gestart), maar er komt geen benzine in de vlotterkamers: bij openen van de aftapplugjes onderaan de carburateurs stroomt er na al het starten nog steeds geen benzine uit. De motor loopt dus helaas nog niet.

Ik weet zeker dat de zelf brandstofpomp in orde is, aangezien ik deze eerder al los had getest met een accu. Maar heb nog niet kunnen vaststellen of de brandstofpomp ook draait bij het starten van de motor. Ik vermoed eigenlijk dat de brandstofpomp geen spanning krijgt. Morgen maar eens gaan doormeten wat er aan de hand is. En ja, de knop op het stuur staat op 'run' 8-)
 
Bij mijn (nieuwere) PC31, "97 model heeft een opvoerpompje, dit is eigenlijk soort membraampomp die je alleen hoort 'ploppen' als hij benzine aanvoert/spanning op zet. Just saying!
 
Vandaag was het zo ver: DE MOTOR LOOPT WEER :}

Na wat puzzelen met de brandstofpomp die niet bleek te werken werd duidelijk dat het eerste stekkertje tussen pomp en stroomkabel komend vanaf het brandstofrelais niet goed vast zat. Toen dit stekkertje 'klik' had gedaan, was het een kwestie van op de startknop drukken en de motor kwam tot leven. Wat een geluid, als niet motorrijder maakt het toch wel indruk om even het gas open te draaien...8-)

Daarmee is voor mij een eind gekomen aan dit project. Doel was om de motor van mijn schoonzus weer lopend te krijgen en dat is dus gelukt. Vanaf hier mag iemand anders het overnemen. Ik ga de motor nog opbouwen, foto's maken en dan te koop zetten. Daarbij hoef ik er niets aan te verdienen; zolang de door mij gemaakte kosten maar gedekt worden. Moet het nog even narekenen, maar de vraagprijs zal ergens rond de 150 liggen. Voor dat geld krijgt iemand een motor om weer op te gaan rijden (banden moeten wel vervangen worden na al die jaren en een nieuw accuutje is ook wel handig), of een rijdende berg onderdelen.

Dank voor al jullie tips en adviezen! En komend voorjaar maar eens kijken of ik toch niet eens ga beginnen met motorrijlessen...
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de 500 challenge tip, zou geweldig zijn wanneer de motor de weg weer op gaat.

En dat lessen zou zomaar eens kunnen gaan gebeuren. Al is het maar om te ervaren hoe het is :)
 
Vanmiddag de motor ook weer helemaal in elkaar gezet. Ziet er heel anders uit, met alle kappen erop. Zal niet zeggen als nieuw, maar er is wel enig verschil te zien met hoe ik de motor aantrof. Zal er morgen wat foto's van maken om het verhaal netjes af te sluiten.
 
Mooi! Ik volg je hele topic al zoals je weet, en zie de motor flink opknappen.
Zeker zoals de tank en andere detailfoto's van je laten zien is ie veel te goed om in onderdelen te eindigen.
Die verdient gewoon een tweede leven.:Y:t
 
Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en na het maken van foto's de eerste 1.8km van mijn leven motor gereden. Lekker gevoel, en al helemaal op een motor die je zelf weer tot leven hebt gewekt. Alles werkt, voor zover ik dat als niet kenner kan inschatten. Ik denk dat ik nog wel eens in de markt kom voor een eigen motor, maar dan wel en motor waar ik wat rechter op kan zitten. Eerst voor deze maar eens een goede nieuwe eigenaar vinden en zelf wat rijlessen gaan nemen, dan zien we wel weer wat er komen gaat.

Bij deze wat plaatjes bij de praatjes:

P1074578.JPG
P1074579.JPG
P1074580.JPG
P1074582.JPG
P1074583.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het is zo ver, de motor is verkocht!

De motor komt terecht bij een enthousiaste nieuwe eigenaar (ook MF-er) die wel zin heeft in wat klussen en er daarna weer mee wil gaan rijden. De purple rain CBR600 krijgt dus een tweede leven! Schoonzus blij, ik blij, nieuwe eigenaar blij, kortom: eind goed, al goed :t


Iedereen die gereageerd heeft, tips had en het leuk vond om het barnfind avontuur te volgen, hartelijk bedankt!

En mocht er nog eens een motor komen, maar dan in combinatie met een motorrijbewijs, dan meld ik me zeker weer.

Veel mooie en veilige kilometers allemaal en wie weet tot ergens op de weg :]
 
Het was leuk om te volgen! En mooi dat je nu ook enthousiast bent geworden over motorrijden :)
Hoeveel tijd heb je hier nou in gestoken?
 
Het was leuk om te volgen! En mooi dat je nu ook enthousiast bent geworden over motorrijden :)
Hoeveel tijd heb je hier nou in gestoken?

Het was ook erg leuk om te doen, lekker bezig zijn met techniek en dan de kick wanneer de motor voor het eerst weer tot leven komt, dat is geweldig.
En hoeveel tijd er in is gaan zitten om de motor op te halen, alle lampjes weer werkend te maken, remmen gangbaar te krijgen, uit te vinden hoe alles zit, tank te reinigen, uit te puzzelen waar welke onderdelen het beste besteld kunnen worden etc. etc., maar zonder de motor volledig te demonteren? Pfew, als je alle uurtjes bij elkaar optelt zal het zomaar op één tot twee werkweken komen, maar daar zit ook veel tijd bij om zaken uit te vinden. Bij een eventuele volgende motor zou dat vast wel wat sneller gaan. Maar dat gerommel vind ik nou net zo leuk, dus van mij hoeft het helemaal niet sneller. Heerlijke tijd in de schuur gehad, in de avonduren en tijdens de kerstvakantie en veel van geleerd. En helemaal mooi dat de motor nu in handen is gekomen van iemand die er weer op gaat rijden!
 
Ja ik snap dat je die tijd er juist graag in steekt hoor. Was gewoon even nieuwsgierig. Ik kom er zelf steeds maar niet aan toe om te beginnen :/ Als ik een uurtje over heb denk ik namelijk telkens: daar kom ik niet ver mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan