Barrel schoonmaken

california dreaming

MF veteraan
15 mei 2007
4.639
0
Heeft iemand een tip voor het schoonmaken van een oud barrel?

- het blok is erg vet - heb ik ontvetter voor gekocht.

- er zit veel vet en gore meuk geklonterd onder het blok, bij de standaard en rondom de ketting en de achterbrug. Wat kan ik daar voor gebruiken?

- Er zit roest op de uitlaten / dempers. Is dat nog glimmend te krijgen?

- En er zit roest op de bovenkant van de vorkpoten. Hoe kan ik die schoonmaken zonder ze te beschadigen?

1494408743_804f071bcc_o.jpg


Alvast bedankt!
 
Die uitlaten (bochten) kun je maar beter vergeten. Ander chroom en metaal met middelstjes die je overal kan kopen (chromepolish ed).

Die uitlaten kun je wel helemaal zwart spuiten (hittebestendige Hammerite oid).

En die klomp: schoon spuiten, en insoppen met ontvetten (Dreft, of motorblok cleaner) en dan lekker hoge druk er op.

Verders: veel handwerk.
 
De bochten kan je nog best wel netjes krijgen als je Belgom Alu gebruikt...

belgom%20alu.jpg


Het is lang poetsen en er zullen nog wat zwarte vlekjes achterblijven, maar hij gaat er wel van opknappen. :Y

Vet bij de ketting/standaard is gewoon met een schroevendraaier wegpulken.
Daarna met wat doeken verder gaan. Kudwerk kan ik je vertellen. :+

De roest op de voorvorken kan je lichtjes wegpoetsen met belgom alu ook, maar ga hier niet te fanatiek aan de gang. Zelf heb ik het ook gedaan bij mijn CBR uit 92 en dat ging verder goed.
 
Afhankelijk van hoe erg de uitlaat bochten zijn aangetast kan je een eind komen met chrome polish en een boel geduld. Ik ben het dan ook niet eens met degene die zegt dat je ze zwart moet spuiten !!

Dat chrome hoort bij de fiets, niet doen hoor is zonde *D
Maak nog is een fototje van de uitlaat closeup

Verder zou voor het ergste vuil een stapel oude doeken gebruiken. Daarna is alles lekker afsoppen en drogen en dan de schade nog is bekijken.

Vergeet niet, je motor is al op leeftijd mak jezelf niet de illusie dat ie als nieuw eruit gaat zien hahahahha ik kan het weten

Wel gave motor trouwens !!

veel plezier en sc6 ermee
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een tip voor het schoonmaken van een oud barrel?

- het blok is erg vet - heb ik ontvetter voor gekocht.

- er zit veel vet en gore meuk geklonterd onder het blok, bij de standaard en rondom de ketting en de achterbrug. Wat kan ik daar voor gebruiken?

- Er zit roest op de uitlaten / dempers. Is dat nog glimmend te krijgen?

- En er zit roest op de bovenkant van de vorkpoten. Hoe kan ik die schoonmaken zonder ze te beschadigen?

[afbeelding]

Alvast bedankt!

kijk hier eens HET grote "middeltjes" overzicht-topic

en euh succes
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, allemaal! Leuk dat jullie meedenken.

Ik vind ook dat het een mooie fiets is, Baksteen. :) Kan ook nog wel even mee, denk ik.

Blokje moet wel wat onderhoud hebben.
In ieder geval ga ik wel wat schoonmaken aan de bovenkant, de onderkant zie ik wel wat ik doe, maar ik zal er toch een beetje bij moeten voor ketting spannen etc.


Ik zal nog wel wat plaatje posten van de poetsbeurten, maar dat wordt zaterdag, denk ik.
 
Voorvork met neverdull poetswatten.
Als het chroom op de bochten niet meer te redden is, en eerlijk gezegt denk ik van niet, dan een staalborstel in de boormachine en boenen maar.
Als hij blank is, en dan heb je blank staal en geen chroom meer, naar keuze hittebestendig zwart, of blanke tectyl eroverheen.

Vettig spul met remmenreiniger en aangekoekte troep bij de wasstraat met de hogedruk spuit.
Niet onder je zadel / tank of in je luchtfilter spuiten trouwens.
 
Beter geen hogedrukreiniger gebruiken, vinden keerringen overwegend niet zo lekker, je spuit dan ook het vet weg waar je het eigenlijk wel wil hebben. Tof ding trouwens, lekker doorleefd.
Dat met die keerringen valt doorgaans wel mee. Ik spuit wekelijks met de hogedruk op 5cm de klei van mijn crosser en ik heb er nog nooit echt last van gehad. Wel spuit ik daarna rijkelijk met wd40 en kettingspray
 
Ik rijd zelf ongv. 400 km per week, en na 2 maand (veel smeren) is het dan ook een aangekoekte bende rond het achterwiel. Ik spuit het meestal in met goedkope kruipolie, en dan het meeste wegvegen, en dan napoetsen met Commandant 4. Commandant is ook prima te gebruiken voor de chromen/aluminium delen.

Bij de voorvork zou ik in ieder geval geen poetsmiddel gebruiken om je poten roest vrij te maken, misschien ook met een beetje kruipolie?

Verder ziet ie er op de foto nog goed uit :Y
 
De rest zal wel wassen neus zijn, want is goed te doen.

Maar roest is glimmend te krijgen!

Hiertoe gebruik je een kleine slijptol en deze voorzie je van een lammellenschijf (135 mm bedoel ik) de roestige delen eraf, en gaan, het gaat lukken.

Is het dusdanig verroest dat het verrot is, dan ga je er dwars doorheen, maar geen ramp, want dan heb je de delen los, en is er gewoon een plaatje overheen te lassen.

Het is niet 100% hetzelfde, maar hier heb ik ook met een lammellenschijf en een stripschuurmachine de laatste rottigheid verwijderd

How to: rotte tussenpot herstellen
 
Laatst bewerkt:
UPDATE

Gisteravond naa een klein poetsbeurtje het barrel eens lekker laten lopen.

Nog eens wat dingen nagekeken ->
resultaat:

* Lekt een klein beetje olie linksvoor, moet een nieuwe pakking in.
* Bij de 80 km/ u houdt 'ie in. komt niet veel verder.. :?
* Bougies zijn zwart - te rijk afgesteld. ( hoe kan ik dat verbeteren?)
* Luchtfilter moet vervangen worden. (Ga ik vanmiddag halen/ bestellen)

* Banden en remmerij prima in orde. *O*

al met al wordt het wel wat!
 
ik vind hem helemaal niet vies :?
gewoon lekker in de kruipolie hozen en karren maar *O*

het is toch geen chopper :)

Je hebt wel een beetje gelijk, halflive. Hij hoeft ook niet helemaal te glimmen. Maar je moet bedenken: dit is mijn eerste motor, en ik wil deze ook gebruiken om te leren sleutelen en met de techniek bekend te raken. En dan wil ik hem om te beginnen eens lekker schoonmaken, ook voordat ik er verder aan ga sleutelen.
Met gewoon wat poetsen en schoonmaken ga ik eens kijken hoe ver ik kan komen..
 
Luchtfilter is binnen, oude er uit ( doe ik straks even een plaatje van)

Nieuwe luchtfilter zit er in: bliss! :)

Blok loopt meteen een stuk mooier, ik denk ook met meer vermogen, en stationair draaien deed hij voor het eerst, zonder uit te vallen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan