Bars leaks in olie gekoeld blok

10 jul 2019
9
0
Dag dames en heren van het MF,

Heb een Bandit 600 uit ‘96. Er hangt een klein druppeltje olie aan de radiator, het is een olie gekoeld blok dus het zou kunnen dat de radiator lekt, maar het kan ook de koppakking zijn. De motor tikt ook een beetje. Alvorens ik afscheid neem en hem aan de oudijzer boer doneer, was ik benieuwd of het zogenaamde Bars Leaks “ headgasket” (Bar's leaks Bars Head Gasket Stop Leak & Block Repair) nog enig lekkend gat kan dichten.

Ik kwam er overigens achter tijdens een weekendje Luxenburg. We zijn nog probleemloos helemaal naar huis gereden (400km), maar begin hem nu toch wel een beetje te knijpen, hij lekt wel een paar druppeltjes namelijk.

Ik vind vanalles over Bars Leaks, allemaal in combinatie met een watergekoeld blok. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met Bars Leaks in het algemeen en bij gebruik bij een olie gekoeld blok.

✌️
 
Bovenstaande kan heel goed. De bandit heeft rubbertjes in het klepdekselpakking die onder de inbussen zitten. Die worden hergebruikt en geven het op. Als je die even loshaalt en insmeert met (zwarte) vloeibare pakking heb je het waarschijnlijk opgelost. Doe eens een foto?
 
Dat gaat niet werken,...
Dat gaat niet werken,...
Wa
Bovenstaande kan heel goed. De bandit heeft rubbertjes in het klepdekselpakking die onder de inbussen zitten. Die worden hergebruikt en geven het op. Als je die even loshaalt en insmeert met (zwarte) vloeibare pakking heb je het waarschijnlijk opgelost. Doe eens een foto?
Dit klinkt wel erg aannemelijk. Zal morgen een foto doen
 
Ik heb heel wat kilometers met de B1200 gereden. Ik vermoed dat het in de leiding of pakkingringetje zit. Als uiterste zou je nog een gebruikte oliekoeler met leidingen kunnen kopen (gebruikt) B600 is erg veel gebruikt blok. Zo,n blikje kost ook geld en bestrijd hooguit de symptomen. Zou ik zonde vinden. Maar eerst schoonmaken en kijken waar het vandaan komt, kan iets simpels zijn wat bijna niets kost.
 
Zou dat spul er niet in doen,een oliegekoeld blok gebruikt oliesproeiers om de boel koel te houden
gaan die sproeiers dicht zitten door die Bar rommel is het zeker afgelopen met het blok.
 
stupid.gif
Buiten dat, Bandits staan wel bekend voor lekkende oliekoelers, en de tips over die rubber ringetjes zou ik ook checken.
@Deeffox had er ook last van, ik weet alleen niet meer waar ie dat gepost had hier op MF. Ging ook over een Bandit 600.
 
Bekijk bijlage 1408501Buiten dat, Bandits staan wel bekend voor lekkende oliekoelers, en de tips over die rubber ringetjes zou ik ook checken.
@Deeffox had er ook last van, ik weet alleen niet meer waar ie dat gepost had hier op MF. Ging ook over een Bandit 600.
Klopt, bij mij waren de leidingen constant vet van de olie. Begonnen met het vervangen van de O-ringetjes in de aansluiting leiding-koeler, maar uiteindelijk bleken er haarscheurtjes in de flenzen te zitten (zowel links als rechts B|) dus is er een nieuwe koeler op gegaan.

Ik heb nog even gekeken voor tweedehands, maar twijfelde over de kwaliteit van beschikbare gebruikte koelers, dus toch een nieuwe besteld bij Roukema. Week qua maat toch ietsje af van het origineel, maar met beleid liet hij zich toch monteren.

Uitgebreid verslag hiervan in het Bandit-topic (in dit topic bevinden zich overigens een aantal mensen met uitgebreide Banditkennis), en @JHW had hier ook een topicje over.
 
Irritant probleem inderdaad, lukraak de oliekoeler vervangen (als ie niet gescheurd is) lost het probleem niet automatisch op en kost wel een hoop geld. Dus eerst onderzoeken waardoor de lekkage ontstaat, want die kan inderdaad ook in de leidingen zitten. Ik ben in ieder geval nog niet tot een oliedichte oplossing gekomen. :+

Maar goed, een drupje aan de oliekoeler is ook geen ramp.
 
Als Bars leaks zou werken in de olie, dan zou het oliepassages afdichten. De werking van Bars leaks in een vloeistof-koelsysteem is echter niet veel anders dan een rauw ei (ja, dat werkt ook).

Dus... Als die fiets op is, lijkt het me interessant om een rauw ei in de koude olie te donderen en gelijk te gaan rijden. wie weet ontdekken we iets nieuws ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan