batterij cbf 250 laadt niet op

daron

MF'er
1 dec 2007
82
0
A'pen
hey,

ik heb onlangs een cbf 250 gekocht van een particulier. blijkt dat ik nogal int zak ben gezet, en dat er dus vanalles niet werkt. koppeling heb ik al laten herstellen, en dat kostte me al te veel geld naar mijn zin. ik heb er ook een andere batterij in gestoken maar die laadt niet op! ik veronderstel dat het aan de dynamo ligt, maar ik zou totaal niet weten waar die steekt, en of ik daar zelf iets aan kan doen...

effe beschrijven wat k heb gedaan:
na een beetje rondneuzen kwam ik hier op:
how to - accu en laadsysteem controleren.

spanning van de accu zonder contact = 13 volt
spanning van de accu met contact = 12.5 v
spanning van de accu met draaiende motor = 13 v
dus met de batterij is niets mis.

volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo

dan drie gele draadjes gevonden (waren de enige die ik kon vinden, het grootste deel van de kabels is ingepakt), en wisselspanning daarop gemeten:
twee van de drie gaven telkens 20 volt AC en één van de paren gaf rond de 15 volt AC. daarom denk ik dus dat er iets mis is met de dynamo.

iemand enig idee waar die steekt, wat er mis aan kan zijn, en of ik een fout heb gemaakt in bovenstaande redenering?

groetjes
 
Het lijkt niet zo moeilijk toch? Als je dynamo maar 40V afgeeft dan is deze kapot toch? Dat verklaart ook gelijk waarom je accu na verloop van tijd weer plat is, deze wordt namelijk niet opgeladen.

mja lijkt mij dus ook... alleen had de garagist gezegd dat hij de circuits had nagelopen... toen ik hem daar gisteren naar vroeg verscheen er ineens een 'waarschijnlijk' in die zin, dus ja, ze hebben dat waarschijnlijk niet gedaan :(

we zullen morgen wel zien, ik laat iets weten ;)
 
vandaag motor binne gedaan...

garagist heeft alles getest, en blijkbaar is het de alternator(dynamo) die naar de hemel is. nieuwe dynamo kost 283 euro, en dan komt er nog eens plaatsing bij, dus als er iemand geld teveel heeft, alles is welkom ;)

in ieder geval bedankt voor jullie raad en hulp, ik heb er veel uit geleerd!


PS. kheb een devil uitlaat er op geplakt, alleen zit er geen vaste verbinding tussen de buis en de aansluiting van de uitlaat... zou dit kwaad kunnen?


groetjes
 
Hij heeft hem al binnen gedaan bij Ideal... Weeral een stevig factuurtje dus...

idd


ik wil trouwens liefst van al effe volledig uit de problemen zijn... zelf weet ik er niet veel van, maar er zijn verschillende mensen die zeggen dat stukken van alternatieve merken niet zo betrouwbaar zijn. ik heb trouwens ook totaal geen idee welk model dynamo ik moet hebben (nergens een degelijke manual te vinden) en of een honda garagist die er dan wel in wil zetten... (gaan ze in ieder geval geen 'garantie' op geven).
soit, effe doorbijten, en dan doorrijden zeker? (hopelijk :+ )

greetzz
 
ik denk dat je motor op je accu loopt, spanningregelaar defect of de dynamo, probeer nou eens als hij loopt een pool los te maken

Dit is een bijzonder doeltreffende manier om je spanningsregelaar definitief te slopen! (als 'ie al niet kapot is)
Er zitten diodes is zo'n ding...

edit: @edkek: terecht punt , daarnaast vinden de diodes de klemspanning die ze voor de kiezen krijgen (onbelast) obsoluut niet leuk.
 
Laatst bewerkt:
Probeer deze link eens. Is kwartiertje meten, maar dan weet je ook direct wat het probleem is.
Heeft mij enorm geholpen toen ik een soortgelijk probleem had. bleek de regulator te zijn. (ik had op ieder geel paar 70 volt op zijn minst dus stator was bij mij goed)

http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

ziet er een goed diagrammetje uit ;)

in ieder geval, motor is vandaag terug uit de garage, en rijdt als een... motor?! :]

probleem dus opgelost ;)

in ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan