hey,
ik heb onlangs een cbf 250 gekocht van een particulier. blijkt dat ik nogal int zak ben gezet, en dat er dus vanalles niet werkt. koppeling heb ik al laten herstellen, en dat kostte me al te veel geld naar mijn zin. ik heb er ook een andere batterij in gestoken maar die laadt niet op! ik veronderstel dat het aan de dynamo ligt, maar ik zou totaal niet weten waar die steekt, en of ik daar zelf iets aan kan doen...
effe beschrijven wat k heb gedaan:
na een beetje rondneuzen kwam ik hier op:
how to - accu en laadsysteem controleren.
spanning van de accu zonder contact = 13 volt
spanning van de accu met contact = 12.5 v
spanning van de accu met draaiende motor = 13 v
dus met de batterij is niets mis.
volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo
dan drie gele draadjes gevonden (waren de enige die ik kon vinden, het grootste deel van de kabels is ingepakt), en wisselspanning daarop gemeten:
twee van de drie gaven telkens 20 volt AC en één van de paren gaf rond de 15 volt AC. daarom denk ik dus dat er iets mis is met de dynamo.
iemand enig idee waar die steekt, wat er mis aan kan zijn, en of ik een fout heb gemaakt in bovenstaande redenering?
groetjes
ik heb onlangs een cbf 250 gekocht van een particulier. blijkt dat ik nogal int zak ben gezet, en dat er dus vanalles niet werkt. koppeling heb ik al laten herstellen, en dat kostte me al te veel geld naar mijn zin. ik heb er ook een andere batterij in gestoken maar die laadt niet op! ik veronderstel dat het aan de dynamo ligt, maar ik zou totaal niet weten waar die steekt, en of ik daar zelf iets aan kan doen...
effe beschrijven wat k heb gedaan:
na een beetje rondneuzen kwam ik hier op:
how to - accu en laadsysteem controleren.
spanning van de accu zonder contact = 13 volt
spanning van de accu met contact = 12.5 v
spanning van de accu met draaiende motor = 13 v
dus met de batterij is niets mis.
volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo
dan drie gele draadjes gevonden (waren de enige die ik kon vinden, het grootste deel van de kabels is ingepakt), en wisselspanning daarop gemeten:
twee van de drie gaven telkens 20 volt AC en één van de paren gaf rond de 15 volt AC. daarom denk ik dus dat er iets mis is met de dynamo.
iemand enig idee waar die steekt, wat er mis aan kan zijn, en of ik een fout heb gemaakt in bovenstaande redenering?
groetjes