batterij cbf 250 laadt niet op

daron

MF'er
1 dec 2007
82
0
A'pen
hey,

ik heb onlangs een cbf 250 gekocht van een particulier. blijkt dat ik nogal int zak ben gezet, en dat er dus vanalles niet werkt. koppeling heb ik al laten herstellen, en dat kostte me al te veel geld naar mijn zin. ik heb er ook een andere batterij in gestoken maar die laadt niet op! ik veronderstel dat het aan de dynamo ligt, maar ik zou totaal niet weten waar die steekt, en of ik daar zelf iets aan kan doen...

effe beschrijven wat k heb gedaan:
na een beetje rondneuzen kwam ik hier op:
how to - accu en laadsysteem controleren.

spanning van de accu zonder contact = 13 volt
spanning van de accu met contact = 12.5 v
spanning van de accu met draaiende motor = 13 v
dus met de batterij is niets mis.

volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo

dan drie gele draadjes gevonden (waren de enige die ik kon vinden, het grootste deel van de kabels is ingepakt), en wisselspanning daarop gemeten:
twee van de drie gaven telkens 20 volt AC en één van de paren gaf rond de 15 volt AC. daarom denk ik dus dat er iets mis is met de dynamo.

iemand enig idee waar die steekt, wat er mis aan kan zijn, en of ik een fout heb gemaakt in bovenstaande redenering?

groetjes
 
hey,

ik heb onlangs een cbf 250 gekocht van een particulier. blijkt dat ik nogal int zak ben gezet, en dat er dus vanalles niet werkt. koppeling heb ik al laten herstellen, en dat kostte me al te veel geld naar mijn zin. ik heb er ook een andere batterij in gestoken maar die laadt niet op! ik veronderstel dat het aan de dynamo ligt, maar ik zou totaal niet weten waar die steekt, en of ik daar zelf iets aan kan doen...

effe beschrijven wat k heb gedaan:
na een beetje rondneuzen kwam ik hier op:
how to - accu en laadsysteem controleren.

spanning van de accu zonder contact = 13 volt
spanning van de accu met contact = 12.5 v
spanning van de accu met draaiende motor = 13 v
dus met de batterij is niets mis.

volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo

dan drie gele draadjes gevonden (waren de enige die ik kon vinden, het grootste deel van de kabels is ingepakt), en wisselspanning daarop gemeten:
twee van de drie gaven telkens 20 volt AC en één van de paren gaf rond de 15 volt AC. daarom denk ik dus dat er iets mis is met de dynamo.

iemand enig idee waar die steekt, wat er mis aan kan zijn, en of ik een fout heb gemaakt in bovenstaande redenering?

groetjes

Hoeveel volt geeft ie aan bij 3000 toeren op de accupolen? Dit zou ongeveer 14- 14,5 volt moeten zijn.
 
Hoeveel volt geeft ie aan bij 3000 toeren op de accupolen? Dit zou ongeveer 14- 14,5 volt moeten zijn.
Hij zegt:

volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo

Dus 13 volt! Is vrij weinig om te laden. Spanningsregelaar defect? Dynamo defect?
 
Hij zegt:

volgende stap: laadsysteem.
maakt niet uit op hoeveel toeren ik de motor laat draaien, de spanning blijft 13 volt...
dus oftewel de regelaar of de dynamo

Dus 13 volt! Is vrij weinig om te laden. Spanningsregelaar defect? Dynamo defect?

klopt!

aangezien de spanning op die gele draadjes te laag is veronderstel ik de dynamo, maar weet er iemand misschien een test die meer uitsluitsel zou brengen?

als hij draait maak eens de plus los op je accu hij zou moeten blijven draaien

zal ik morgen (straks) eens proberen. wat kan je hier mee testen?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik bedenk me net... heb een paar keer gestart (5 keer ofzo) vandaag, en de spanning op de batterij blijft 13 V. maar als ik een half uurtje heb gereden kan ik niet meer starten omdat de batterij plat is... waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de spanning niet stijgt naarmate het toerental stijgt, of kan dit nog ergens anders op wijzen?


alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
ok, nieuwe data!

1.
daarnet effe 'verbruikers' getest:
stroom gemeten tussen de losgeschroefde kabel en de minpool van de accu met de motor uit.
op het moment dat ik de pooltjes met mijn multimeter verbindt, schiet die effe uit naar ongeveer 10 mA, en gaat dan terug naar 0

2.
dynamo nog eens gechecked, maar deze keer toerental laten oplopen... voltage AC stijgt mee op 2 van de 3 koppels tot tussen de 30-40 V. op één van de koppels gebeurt er niets, die blijft op 15 V staan :( maakt dit veel uit, of zijn 2 koppels genoeg om de batterij te vullen en ligt het aan de spanningsregelaar?

3.
motor gestart, en daarna positieve pool van mijn batterij los gekoppeld: geen direct verschil gezien, motor blijft gewoon draaien.

ik heb trouwens nog altijd géén idee waar de dynamo(alternator) en de spanningsregelaar verstopt zijn... iemand die mij daar bij kan helpen?


groetjes,
 
Lijkt wel alsof er 1 fase is uitgevallen van je dynamo, misschien een breuk in de spoel van de stator. De verstopplek van de dynamo lijkt me(bind me dr niet op vast) Carteldeksel links. Spanningsregelaar zit vaak rechterachterkant.
 
Lijkt wel alsof er 1 fase is uitgevallen van je dynamo, misschien een breuk in de spoel van de stator. De verstopplek van de dynamo lijkt me(bind me dr niet op vast) Carteldeksel links. Spanningsregelaar zit vaak rechterachterkant.

kan je dat zomaar openvijzen? ik heb gisteren het deksel van de verbinding van de startmotor naar de krukas opengevezen, en dat heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost om dat er terug op te krijgen :+
 
Ik vind de waardes van de dynamo nou ook niet echt, die waardes horen rond de 80V AC te zitten. Heb je de dynamowaardes ook getest op toeren dan? (3000-5000rpm) En op 2 draden gemeten en niet van 1 draad naar massa? Waarschijnlijk word de dynamo gekoeld in olie, tenminste ik ga er wel vanuit. Dan zou de olie er vanaf moeten en kan het deksel er af. Lijkt me de basis, specifiek van die motor kan ik je niks over vertellen hoe of wat precies zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de waardes van de dynamo nou ook niet echt, die waardes horen rond de 80-100V AC te zitten. Heb je de dynamowaardes ook getest op toeren dan? (3000-5000rpm) Waarschijnlijk word de dynamo gekoeld in olie, tenminste ik ga er wel vanuit. Dan zou de olie er vanaf moeten en kan het deksel er af. Lijkt me de basis, specifiek van die motor kan ik je niks over vertellen hoe of wat precies zit.


bij mijn tweede test van de dynamo zat ik rond de 5000 toeren ja...

ik heb alleen schrik dat als ik dat deksel er ga af vijzen en ik kom opeens een krukas tegen, mijn motor zo'n beetje naar de hemel gaat zijn?!?
(je bedoelt toch dat grijze spul waar 'honda' op staat op de foto hieronder?)

hieronder enkele foto's, want die zeggen meer dan 1000 woorden |(

zijpaneeltje er af:
DSCF2327.jpg


statorrelaisschakelaar (tussen batterij en motorblok) en zekeringenbakje
DSCF2328.jpg


gele draadjes die ik heb gemeten en waarvan ik hoop dat ze van de dynamo komen:
DSCF2330.jpg


rest van het motorblok
DSCF2331.jpg
 
Laatst bewerkt:
kan je dat zomaar openvijzen? ik heb gisteren het deksel van de verbinding van de startmotor naar de krukas opengevezen, en dat heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost om dat er terug op te krijgen :+

Niet zeveren hè :+

Ik had het 2 minuten vast en het stak erin. Gij hebt er inderdaad een paar uur over gedaan ;)
 
Wist ik veel dat het dat was. Gij zei mij enkel dat het niet meer dicht ging. Ik heb het ook niet open gezien :+

Anyway, morgen veel succes als ge nog is van u klöten gaat geven...
 
Wattes? Belgen? })

Daar links zit het deksel van het vliegwiel en dus dynamo (rotor+stator).

Is niet zo gemakkelijk inspecteren gezien dat vliegwiel ervoor zit. Dat is de rotor (draait) en de stator zit erin (staat stil, statisch).

Als je dynamo zo weinig voltage levert dan (meten voor de spanningsregelaar) dan denk ik dat er iets mis is met de spoelen.

Als je dat open gaat schroeven kom je dus tegen dat de pakkingen kapot gaan en er mogelijk olie uit komt zetten.

Enne, houden we het ff in beschaafd Nederlands? :9
 
Wattes? Belgen? })

Daar links zit het deksel van het vliegwiel en dus dynamo (rotor+stator).

Is niet zo gemakkelijk inspecteren gezien dat vliegwiel ervoor zit. Dat is de rotor (draait) en de stator zit erin (staat stil, statisch).

Als je dynamo zo weinig voltage levert dan (meten voor de spanningsregelaar) dan denk ik dat er iets mis is met de spoelen.

Als je dat open gaat schroeven kom je dus tegen dat de pakkingen kapot gaan en er mogelijk olie uit komt zetten.

Enne, houden we het ff in beschaafd Nederlands? :9

wel, ik weet dus niet of ik het heb kunnen meten vóór de spanningsregelaar, want die weet ik ook niet zitten :+ op de gele draadjes die ik heb gemeten (zie foto) zit AC spanning... of héél weinig DC ;)

zit die regelaar dan mee in het blok, of heeft honda die verstopt achter mijn batterij of zo? ik kan amper draadjes traceren omdat alles gebundeld is in tape |(



btw, als we beschaafd nederlands praten kunnen alléén Antwerpenaren ons volgen, en aangezien die hier niet echt dik gezaaid zijn en het grootste deel van de technisch aangelegde mensen noorderburen zijn... :P

alvast bedankt!

groetjes,
 
ok, meer nieuws:

ik heb ondertussen de spanningsregelaar gevonden (zat inderdaad achteraan naast het wiel, wist alleen niet dat dat blokje de regelaar was ;))
verbindingen bekeken etc., en niets verbrands of gekleurds gevonden, dus ik veronderstel dat hij nog in orde is.

verder had mijn garagist mijn (nieuwe) batterij nagekeken en zei dat er iets met mis was... blijkt dus dat die amperage lekt, dus ik heb mijn oude batterij er terug ingestoken, en het spul werkte... voor een uurtje. mijn oude batterij was dus ook plat, dus er zijn drie opties:
1. beide batterijen zijn kapot en lekker beiden amperage (zou mij verbazen, maar soit)
2. dynamospoelen zijn versleten
3. spanningsregelaar is inwendig kapot (kan dat zonder dat je de stekker verbrandt?)

of heeft er iemand nog andere suggesties?

groetjes,
 
1. eerst 2 en 3 dan accu.
2. dynamo nogmaals nameten. Op alle mogelijke combinaties van gele draadjes moet er 80V wisselspanning te meten zijn bij 5000 rpm. Tussen een gele draad en massa 0 volt.
3. dynamo goed? SR meten op laadvermogen. Moet rond de 14V zijn bij 5000 rpm.
 
1. eerst 2 en 3 dan accu.
2. dynamo nogmaals nameten. Op alle mogelijke combinaties van gele draadjes moet er 80V wisselspanning te meten zijn bij 5000 rpm. Tussen een gele draad en massa 0 volt.
3. dynamo goed? SR meten op laadvermogen. Moet rond de 14V zijn bij 5000 rpm.


op de dynamo zit minder dan 50 V bij 5000 toeren... zal dat dan wel zijn :(

SR meten, is dat ook op de gele draden of op de Roodwitte?
 
Hoe staan de zaken? :)

spannings meter lijkt ok te zijn...
heb net mijn batterij binnen gedaan in de garage, daar gaan ze die laden, en dan kan ik met mijn motor naar daar rijden.
daar gaan ze dan alle tests zelf nog eens doen...en ineens zeggen wat het zal kosten, waarop ik dan kan zeggen dat mijn vorige rekening duur genoeg was, en dan begint het spelletje van afbieden he ;)
 
By the way: op 2f4u gaat het over: "waar je honda op onderhoud doen"

http://www.2fast4u.be/forums/showpost.php?p=606345&postcount=10 (Off-Topic)
Off-Topic

Nu zie je dat ik niet de enige ben dat het zegt hè ;) Misschien zelf ff quoten? Kwestie van goede reclame voor zijn garage te maken :+
 
Laatst bewerkt:
spannings meter lijkt ok te zijn...
heb net mijn batterij binnen gedaan in de garage, daar gaan ze die laden, en dan kan ik met mijn motor naar daar rijden.
daar gaan ze dan alle tests zelf nog eens doen...en ineens zeggen wat het zal kosten, waarop ik dan kan zeggen dat mijn vorige rekening duur genoeg was, en dan begint het spelletje van afbieden he ;)

Het lijkt niet zo moeilijk toch? Als je dynamo maar 40V afgeeft dan is deze kapot toch? Dat verklaart ook gelijk waarom je accu na verloop van tijd weer plat is, deze wordt namelijk niet opgeladen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan