Batterij laad niet op

Hoi,

Sinds een klein jaar rijdt mijn vrouwtje met een cbr125r. (klein maar fijn *O* )

In dat jaar hebben we al vier maal een platte batterij gehad.

Gelukkig is haar fietsje niet te zwaar en makkelijk te starten door een klein spurtje te lopen.

Vorige week was het weer van dat.
Fietsje naar de dealer gebracht, die heeft de batterij terug opgeladen (voor de 4é maal) en alles eens doorgemeten. Blijkbaar zit er nergens stroomverlies op en is de batterij nog ok.

Thuis gekomen alles eens doorgemeten en tot de conclusie gekomen dat de batterij 14volt geeft (dik ok dus). Bij stationair draaien laadt de batterij voorzichtig op maar eens boven de 2.000 toeren laadt de batterij niet meer op maar verliest ze stroom. :N

Iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten? Zelf gokken we op een slechte alternator maar alle tips zijn welkom. :? :? :?
 
Al heel wat wijzer geworden nu.

Effe dit citaat van "zot" gecopieerd op pagina 3 van je link :

---------------------------------------------------------------------------------
"Als je geen verbruikers hebt kun je dan waarschijnlijk toch beter een nieuwe accu kopen.

Testen van verbruikers ff snel:

minpool los, ampere meter tussen de minpool en de minkabel en dan kijken er met kontakt uit geen stroom loopt.

Soms gebeurt dat inwendig in de accu en moet je dus een nieuwe accu kopen."
---------------------------------------------------------------------------------

Die test al gedaan en ja hoor ;( er loopt stroom uit. Zal dus een nieuwe batterij of regulator worden vrees ik. Gelukkig is 't vrouwke haar fietsje nog net geen jaar oud. Effe de garantiepapieren zoeken en naar de dealer snorren, die zal weer lachen als hij ons ziet. :Y
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Alarm/bewaking en dat soort dingen verbruikt stroom; meetbaar stroomverbruik met contact AF ligt sowieso NOOIT aan de accu.

Als het een "klassieke" accu is met dopjes, regelmatig en vooral tijdens hittegolven als vorige + aflopende zomer, VLOEISTOFNIVEAU per iedere cel checken/bijwerken, voordat je een verarmende accu echt doodmartelt.
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.250
75
Soest
Al heel wat wijzer geworden nu.

Effe dit citaat van "zot" gecopieerd op pagina 3 van je link :

---------------------------------------------------------------------------------
"Als je geen verbruikers hebt kun je dan waarschijnlijk toch beter een nieuwe accu kopen.

Testen van verbruikers ff snel:

minpool los, ampere meter tussen de minpool en de minkabel en dan kijken er met kontakt uit geen stroom loopt.

Soms gebeurt dat inwendig in de accu en moet je dus een nieuwe accu kopen."
---------------------------------------------------------------------------------

Die test al gedaan en ja hoor ;( er loopt stroom uit. Zal dus een nieuwe batterij of regulator worden vrees ik. Gelukkig is 't vrouwke haar fietsje nog net geen jaar oud. Effe de garantiepapieren zoeken en naar de dealer snorren, die zal weer lachen als hij ons ziet. :Y
:? Als er wel stroom uitloopt met de contact uit en de ampere meter tussen de minpool en de minkabel (met het kontakt uit) .... dat lekt er ergens dus stroom en ligt het niet aan de accu toch?
 
Vraag voor batterij techneuten :

De moto is vorige week terug binnen gebracht bij de dealer. '(
De week daarvoor was de batterij volledig opgeladen, in die week een paar keer met de moto gereden en de batterij was al een derde van zijn capaciteit kwijt.

De bobijn van deze serie cbr's is blijkbaar slecht en is in garantie vervangen. Bobijn probleem is blijkbaar bekend bij Honda maar ze wachten af tot je zelf komt klagen om die te vervangen. :N
Regulator en alternator zijn veiligheidshalve ook vervangen (ook in garantie) :Y
Kortom 4 uur werk en drie nieuwe wisselstukken en dat allemaal in garantie, van de dealer geen klagen dus.

Moto terug gaan halen en thuis terug alles uitgemeten. Alle metingen volgens het Honda boekje zijn perfect maar....
Onder de 2000 toeren (wat niets is voor een 125 cc) laadt de batterij lichtjes op. Boven de 2000 toeren verliest de batterij stroom (en begint het licht zwakker te branden).
Dat kan je perfect meten door de + kabel los te koppelen en je meettoestel ertussen te stoppen.
Probleem is dat onze dealer niet wil dat we deze test aan hem tonen. :N

Grootste probleem is dat we nu al bijna een jaar verder zijn en we nog steeds geen stap verder zijn, de batterij blijft zwakker worden door te rijden en in dat ene jaar hebben we al vijf keer gehad dat de batterij zo plat als een vijg was. Veel of weinig rijden, korte of lange afstanden, batterijlader of niet, het helpt allemaal niet. Dan koopt een mens eens een nieuwe moto om geen zorgen te hebben. :]

Volgende week gaat de moto (met de dealer) naar Honda België en gaan ze hem daar uit mekaar gooien.

Heeft er hier iemand al gelijkaardige problemen gehad of weet er hier iemand een oplossing? :? :? :?
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.675
1.423
www.snelmotoren.nl
Als je de stroomsterkte meet en er komt boven de 2000 tpm een negatieve waarde uit, betekend dat of dat de accu vol is of je accu verrot is of je laadsysteem niet goed werkt.

Als je dealer niet weet hoe hij de laadstroom kan meten is mijn advies heel simpel. Snel naar een andere dealer.