batterij perikelen

kleinedikken

Rookie
18 jun 2009
7
0
Brugge
In mijn Dragstar van 2002 zit sinds een 14 tal maanden een nieuwe batterij YT14B-BS.
Een erg dure batterij overigens. Die heeft nooit helemaal in ongeladen toestand gestaan, het zou me dus verwonderen dat hij reeds stuk is.
Nu heb ik de laatste tijd weinig kunnen rijden en de batterij is nauwelijks voldoende geladen om te starten.
Als ik de batterij probeer bij te laden met een acculader, houdt die er na een halfuurtje mee op en duid een volle baterij aan, terwijl deze nog vrijwel leeg is.
Is het mogelijk dat recente batterijen een iets hogere laadspanning hebben dan vroegere exemplaren en dat een aangepaste batterijlader nodig is?
Dank voor het meedenken.

KD
 
Op zich is : "Die heeft nooit helemaal in ongeladen toestand gestaan, het zou me dus verwonderen dat hij reeds stuk is." niet voldoende informatie. Diep ontladen kan ook als slecht zijn, lang behoorlijk ontladen ook.
Je geeft aan een acculader te gebruiken en dat die binnen een half uur aangeeft "klaar" te zijn. Maar is die acculader geschikt voor jouw accu of is het "zo maar" een acculader? Sommige accu's hebben een speciale acculader nodig. Dus iets meer info nodig.
Tenslotte kun je ook gewoon pech hebben met je accu en is ie stuk. "Een erg dure batterij overigens." zegt niet alles over de kwaliteit van de accu. Een AGM accu is over het algemeen duurder dan een gewone lood accu, maar heeft ook een andere lader nodig (bij mijn weten). Ik heb een Motobatt AGM accu en een Optimate druppellader die alle soorten accu's aankan. En jij?
 
Laatst bewerkt:
Als je lader erg snel aangeeft dat de batterij vol is, ben je bijna al je capaciteit kwijt. En dat komt door ontladen.

Het is geen telefoonaccu maar een ouderwetse loodzuuraccu. <12V = permanent capaciteitsverlies. Hoeveel? Dat verschilt per accu. Niet meer voldoende stroom kunnen leveren voor het starten is het logische gevolg.

Daarnaast, een lader is geen tester. Motorzaken hebben een uitgebreidere, nogal wat duurdere tester die de interne weerstand van de accu meet en deze vergelijkt met de opgegevens koude startcapaciteit (CCA) die de accu moet hebben. Als je het zeker wil weten lepel je de accu eruit en rij je langs een motorzaak. Maar als ik het zo hoor is die accu gewoon gaar en ben je gewoon de lul. Als je hem langere tijd weg wil zetten koop je het beste een volautomatische druppellader eraan zoals een optimate of een CTEK en hoef je er verder niet naar om te kijken.
 
daarnaast controleer je of je geen grote lekstromen hebt in de motor (die de nieuwe accu ook meteen weer gaan helpen slopen)

Ga je meer rijden zodat die accu tenminste gebruikt wordt.

Koop je een accu die ertegen kan om lang niet gebruikt te worden (motobat, Odysey etc.)

succes,

Benno
 
In mijn Dragstar van 2002 zit sinds een 14 tal maanden een nieuwe batterij YT14B-BS.
Een erg dure batterij overigens. Die heeft nooit helemaal in ongeladen toestand gestaan, het zou me dus verwonderen dat hij reeds stuk is.
Nu heb ik de laatste tijd weinig kunnen rijden en de batterij is nauwelijks voldoende geladen om te starten.
Als ik de batterij probeer bij te laden met een acculader, houdt die er na een halfuurtje mee op en duid een volle baterij aan, terwijl deze nog vrijwel leeg is.
Is het mogelijk dat recente batterijen een iets hogere laadspanning hebben dan vroegere exemplaren en dat een aangepaste batterijlader nodig is?
Dank voor het meedenken.

KD
Je heb t al jaren iets met accu's, lijkt wel :X

Ik weet niet hoe veel/vaak je rijdt, en hoe lang je motor aan één stuk stil staat, en wat je doet in die tussentijd om de accu te onderhouden.

Wat je voor nu kunt doen, is meten wat er met het voltage op de accu gebeurd, op het moment dat je de motor start (of probeert te starten).
Als de motor loopt, kun je het eigen systeem van de motor controleren. Dat staat in de how to lijst (accu- laadsysteem controleren).
 
Terug
Bovenaan Onderaan