Batterij probleem - Duc Monster

dimic

Rookie
14 apr 2008
2
0
Hello,
Ik heb een probleem met het starten van mijn Duc, de batterij lijkt leeg.
Maar als ik hem oplaad (met CTEK), totdat lampje groen is en ik start lijkt het of ie direct helemaal leeg loopt...
En weer moet ie een paar uur laden vooraleer het lampje groen wordt.

Ik heb al een heleboel posts gelezen .. met verscheidene tegenstrijdige raadgevingen..
Heeft heeft dus inderdaad een paar maand stilgestaan.
Daarna heb ik em opgeladen .. gestart en no problem...(en gereden)
Dan heeft ie weer een paar weken stilgestaan.
Nu probeer ik hetzelfde met bovenstaand resultaat.

Nu kan ik wel geloven dat de batterij dood is (eventueel), maar mij CTEK duidt dit niet aan...dus ik zou willen voorkomen dat ik een nieuwe koop voor niets...

Ik heb ook Oud: Motor-Forum how-to's.... ze staan HIER! al doorgenomen .. en het enigste wat ik nog niet gedaan heb is met een mutlimeter getest. Dit zal ik vanavond proberen te doen.

Het zal wel duidelijk zijn dat ik een noob ben .. niettegenstaande had ik graag terug opde moto gesprongen.

Enige tips of advies zou welkom zijn .. alsook some wat's next to try..

thx
 
het kan ook zijn dat de standaard accu te zwak is om een duc te starten.( 2-cilinder hoge compressie)

mijn buurman, in bezit van een ducati monster S4 kon meestal niet/nietgoed starten bij temparaturen onder de 6 graden. (accu zgan).

ik werk toevallig naast een goede accuboer (importeur) en heb een Odyssey accu voor hem meegenomen (winkelprijs +/-280,- ik krijg ze tegen een speciaal prijsje !) deze heeft ongeveer dezelfde maat als een orginele accu, maar met een groter startvermogen.

deze zit nu een paar maanden (winterperiode) en hij start nu altijd! en slaat beter en sneller aan.

misschien overbodig dit verhaal, maar niet verteld is ook niets !
 
Vroeger was er van accu's altijd bekend of ze speciaal geschikt waren voor diesel(tje)s; diesels slobberen ook meer startstroom en/want hebben ellendig hoge compressie. Daar hoor ik nooit meer iets over maar ik denk dat men het op jachtwerfjes en in scheepsartikelenwinkels wel bijhoudt.
Die accu's waren NIET duurder dan "gewone", hadden als ik mij goed herinner meer afstand tussen grover uitgevoerde platen, lager rendement vooral bij langere stilstand maar wanneer goed geladen meer seconden volle mep startstroom.

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry="dieselaccu"&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8
 
Laatst bewerkt:
Batary check.

Laadt de accu tot ie vol zit.
De rust spanning (na een paar uur) bedraagt 12.8 Volt.
Zakt de rustspanning na een dag onder de 12.4/12.3 volt, dan is ie overleden.

Test twee.

Laad de accu tot ie vol zit.
Hang er een lamp aan van ca 50 Watt.
Deze lamp moet op een 10AH. accu minimaal een uur blijven branden.
Na ca 1.5 hr. is het wel redelijk gedaan.
Zie je de lamp na 10 / 20 min. uitgaan of doven dan is de accu overleden.
 
update ..
heb de batterij bij de motozaak binnengedaan om te testen, daar hebben ze'm getest (zeggen ze toch) en opgeladen. Ze hebben niets verkeerd gevonden.
Gisteren thuisgekomen en batterij erin gedaan, .. gestart en yes.. all ok .
Vandaag, deze morgend, wil ik starten .. niets meer.. Ik hang hem aan mijn lader, en lichtje staat weer op oranje, met de melding onvoldoende ..
Zit er ergens een lekkage or moet ik gewoon een nieuwe batterij hebben ?

pff

thx
 
update ..
heb de batterij bij de motozaak binnengedaan om te testen, daar hebben ze'm getest (zeggen ze toch) en opgeladen. Ze hebben niets verkeerd gevonden.
Gisteren thuisgekomen en batterij erin gedaan, .. gestart en yes.. all ok .
Vandaag, deze morgend, wil ik starten .. niets meer.. Ik hang hem aan mijn lader, en lichtje staat weer op oranje, met de melding onvoldoende ..
Zit er ergens een lekkage or moet ik gewoon een nieuwe batterij hebben ?

pff

thx

Lijkt me dat je motor hem leeg trekt, waarschijnlijk heb je een slechte verbinding in je motor hebt (of lekstroom, of juist te weinig contact)..

Heb je geen andere accu om te proberen (paar keer proberen te starten)..

Makkelijkste is voor de rest even je polen nakijken, en massa + verbindingen met start relais en start motor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan