Batterij vervangen door lithium batterijen

Dat komt omdat je airco direct aan je motorblok (bijv. met aandrijfriem) zit ..

Yep, maar dat is mechanisch en heeft idd direct invloed op je brandstofgebruik.


Ik heb het over de extra AC fan die continu draait en de rest van de verlichting die een hoop extra stroom gebruikt. :Y en die moet toch van de dynamo vandaan komen. ;)

Dat was ff de kleine discussie tussen VDV en mij, waar ik inmiddels uit ben nu.
 
Is maar 4 Ah, te weinig ??


die ik liet zien is voor mijn motor. Ik heb een kickstarter. En heb de accu alleen nodig voor mn verlichting en powervalve motor oa.

Deze is een equivalent van de jouwe..YTX9-BS. Maten zijn hetzelfde als de jouwe. de normale waterversie van exide heeft een koudstart van 115 amp. Dde YTX 120.
De lion werkt anders dus moet er anders naar die waarde gekeken worden denk ik. Maybe dat iemand er een antwoord op heeft

hochwertige Shido Lithium Ionen LiFePO4 Batterie LTX9-BS YTX9BS Y T X 9 B S CTX9 | eBay

zit btw een half jaar garantie op.
En kan gewoon geladen worden dmv je dynamo op je brommert.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik ben electronica ontwerper van beroep.
Heb in 25 jaar al meerdere lood, nikkelmetaalhydride en Li-ion laders/battery-managers ontworpen.

Uit vakidioterie voortvloeiend heb ik 3 jaar geleden eens wat LithiumFerroPhosphaat cellen gekocht.
De info die A123 geeft is veel te weinig om er echt iets mee te kunnen, dus ontbrekende info uit metingen aan de cellen gepoogd te verkrijgen.
Ik heb een stukje electronica er aan toegevoegd om ze netjes geladen te krijgen, dat simpel en goedkoop is. Simpel en goedkoop was een leuke ontwerp-uitdaging :)
Thermo-meetstrip erop geplakt om temperatuur-historie te kunnen zien.

Met mijn zelfgebouwde 4S2P LiFePO4 pack heb ik in 1.5jaar ongeveer 10000km gereden (gsxr750).
Start beter dan originele accu, nog steeds.
Ook getest: dikke pitten als KTM 690 en LC8 starten er uitstekend mee.

ECHTER: Prestatie onder nul graden is TRIEST !
Niet geschikt voor de winter.


Wat betreft voorgaande in dit topic:

LiFePO4 cellen hebben een thermal runaway (boem, voor de hollanders) die pas ergens tussen 300 en 800 graden begint. Voordat je de cellen zo heet hebt stinkt er wel iets anders.
De eigenschappen zijn niet te vergelijken met Li-ion packs zoals voor notebooks en RC.

De afgebeelde A123 cellen zijn prima om in motorfietsen toe te passen, met behoud van de originele spanningsregelaar/loodaccu-lader.
Electronica in het pack is beter, maar niet nodig als er een onderhoudsvrije loodaccu in de motor hoort te zitten.
Oudere spanningsregelaars zijn niet aan te raden, de SR250 heeft waarschijnlijk niet zo'n beste regelaar. Wellicht vervangen door een universele regelaar voor onderhoudsvrije accu ?
In moderne fietsen met veel electronica aan boord is het ook beter een pack mét electronica erin te kopen. Ze zijn kant en klaar verkrijgbaar voor ongeveer 2-3 keer de prijs van een onderhoudsvrije loodaccu.

Wat betreft de gepuntlaste nikkel-strips:
Ja, die zijn eigenlijk te dun!
Zelf heb ik dit anders opgelost, maar das lastig voor de hobbyist.
Als je niet te lang doorstart gaat het wel.

Wat betreft startstroom/capaciteit:
Startstroom is belangrijk, capaciteit minder.
Voor kleine fietsen (of zonder el.starter) kan 4S1P, anders 4S2P.
4S3P kan je een diesel mee starten.
Capaciteit: ja die is minder, maar dat maakt alleen uit als je je tent bij brommerlicht wilt opzetten ;)
Leeg trekken is slecht voor de cellen, maar das ook slecht voor een loodaccu.


Succes met knutselen.
 
Laatst bewerkt:
wou al zeggen. Iedereen kijkt altijd naar het Ah. Dat zegt geen drol...
Gaat om startcapiciteit. Koudstart dus.


Idd dat heet officieel CCA oftewel Cold Cranking Amps. Cold gaat over temperatuur, hetgeen zeer belangrijk is omdat alle accumulatoren op basis van een chemische (vaak omkeerbare) reactie werken. Deze chemische reacties zijn temperatuur gevoelig in die zin dat een hogere temperatuur een snellere reactie betekent. Cranking is starten (btw afgeleid van de draaislinger waarmee heeeel vroeger autos gestart werden) en Amps staat voor amperes oftwel stroomsterkte.
Ah is een nietszeggende aanduiding als je wilt weten of jouw motorfiets kan starten met een bepaalde accu. Om het nog simpeler te maken: Ah zegt niets over de piek output van een accu, dat is nu juist CCA. Dat heb je nodig om te starten.

Er is ontzettend veel onzin gepubliceerd door fabrikanten en "experts" die vooral de onzin van fabrikanten napraten. In het algemeen, dus jouw specifieke situatie kan anders zijn, gaat het vooral over CCA. Er zijn helaas twee smaken CCA, de SAE norm uit Amerika en de DIN norm uit Europa en eigenlijk de rest van de wereld. Ja er zijn er nog meer maar die zijn minder belangrijk.
Let op dat (oh wat een enorme verrassing...) de Amerikaanse norm grotere getallen oplevert dan de DIN norm bij dezelfde accu ...

Wat erg handig is is dat er apparatuur bestaat die de CCA van een willekeurige accu kan meten. Nee dat is niet een "load tester" dat is heel iets anders.

Voorbeeld van een CCA tester:


http://www.infinitumstore.com/12v-digital-battery-analyzer-pro2

Daarnaast: de accu is slechts 1 van de vele onderdelen en afstellingen die er voor zorgen dat jouw motor uberhaupt kan starten. Te vaak wordt de accu als boosdoener beschouwd terwijl bijv. het ontstekingscircuit oud en versleten is. Ik hoef natuurlijk al helemaal niet te beginnen over het brandstof circuit en wat daar allemaal mis mee kan zijn.

TIP: als je motor niet wil starten en je zet een auto ernaast, zet dan de motor van de auto uit. Ja dit is precies anders als wanneer je een auto met een andere auto wilt starten.
Reden is dat motor laadsystemen en die van auto's behoorlijk kunnen verschillen. Het gevolg kan zijn dat het laadsysteem van de auto dat van de motor kapot maakt.
Je hoeft sowieso niet bang te zijn om de accu van de auto leeg te starten.....
 
misschien is deze wel handig voor de niet zo goede doe het zelvers.

http://www.shido-batteries.com/html/product-catalogue/index.html

30% meer startcapaciteit
starten tot -10 zonder eerst je licht aan te moeten zetten
40CCA volgens DIN
tot 60% lichter
inclusief electronica, zodoende ook geschikt voor het BMW canbus systeem
met ingebouwde electronica om het allemaal te regelen


denk dat ik maar zoiets ga kopen
 
Hallo,

......
ECHTER: Prestatie onder nul graden is TRIEST !
Niet geschikt voor de winter.

Mooi dat je er ook over te spreken bent.
Voor starten in de winter simpele tip: je licht aanzetten voordat je je gaat klaarmaken voor de rit (slot, handschoenen etc) zodat ze een paar minuten branden. Ik zet m'n handvatverwarming aan omdat mijn dimlicht na 30sec automatisch uitgaat. Een minuut of 3-4 is voldoende om de cellen zoveel op te warmen dat ie prima start.
 
Ik heb ook een vraagje en ben niet echt electronisch onderlegd.......

Ik ben een streetfighter van een kawa zxr aan het bouwen en ben een beetje vergeten dat er ook nog een accu in moest...... :$
Nu komt er volgend jaar ook een zx9r blok in met een bigborekit wat ook zorgt voor een hogere compressie.
Nu start mijn standaard 14ah loodaccu prima het standaard zx9 blok maar voor die accu heb ik dus geen plaats meer.
Nu zit ik te kijken naar de ultrabatt ub400 ivm de afmetingen.
Maar de compressie gaat straks van 11,5 op 1 naar 13,1 op 1 dus krijgt hij het straks zwaarder.
Even snel gerekend zo'n 15% hoger, heb ik dan ook een accu nodig die zowieso 15% meer startvermogen heeft (cca).
Mijn standaard loodaccu heeft 160 cca en die ub400 240 cca dus in mijn ogen moet dat makkelijk gaan?.
Ideeen?.

Gr Jelle
 
Ik heb ook een vraagje en ben niet echt electronisch onderlegd.......

Ik ben een streetfighter van een kawa zxr aan het bouwen en ben een beetje vergeten dat er ook nog een accu in moest...... :$
Nu komt er volgend jaar ook een zx9r blok in met een bigborekit wat ook zorgt voor een hogere compressie.
Nu start mijn standaard 14ah loodaccu prima het standaard zx9 blok maar voor die accu heb ik dus geen plaats meer.
Nu zit ik te kijken naar de ultrabatt ub400 ivm de afmetingen.
Maar de compressie gaat straks van 11,5 op 1 naar 13,1 op 1 dus krijgt hij het straks zwaarder.
Even snel gerekend zo'n 15% hoger, heb ik dan ook een accu nodig die zowieso 15% meer startvermogen heeft (cca).
Mijn standaard loodaccu heeft 160 cca en die ub400 240 cca dus in mijn ogen moet dat makkelijk gaan?.
Ideeen?.

Gr Jelle


Klinkt indrukwekkend 240 CCA. Let er nog even op dat jouw startmotor dan ook over voldoende vermogen beschikt......
Daarnaast is statische compressie niet de enige factor. De nokkenas bepaalt de dynamische compressie vanwege de overlap tussen in -en uitlaatklep opening.
Als ik jou was en dit zijn echt de enige wijzigingen dan zou ik het proberen met die nieuwe accu. Als je startmotor het nie trekt, dan kun je een ander zoeken, denk daarbij ook aan auto startmotoren.
In het uiterste geval kun je hem opnieuw laten wikkelen om meer purrie te krijgen.
 
Ik heb ook een vraagje en ben niet echt electronisch onderlegd.......

Ik ben een streetfighter van een kawa zxr aan het bouwen en ben een beetje vergeten dat er ook nog een accu in moest...... :$
Nu komt er volgend jaar ook een zx9r blok in met een bigborekit wat ook zorgt voor een hogere compressie.
Nu start mijn standaard 14ah loodaccu prima het standaard zx9 blok maar voor die accu heb ik dus geen plaats meer.
Nu zit ik te kijken naar de ultrabatt ub400 ivm de afmetingen.
Maar de compressie gaat straks van 11,5 op 1 naar 13,1 op 1 dus krijgt hij het straks zwaarder.
Even snel gerekend zo'n 15% hoger, heb ik dan ook een accu nodig die zowieso 15% meer startvermogen heeft (cca).
Mijn standaard loodaccu heeft 160 cca en die ub400 240 cca dus in mijn ogen moet dat makkelijk gaan?.
Ideeen?.

Gr Jelle

check even of de CCA volgens de DIN of amerikaanse norm is gemeten.
 
Zijn hier al mensen die met zo'n "4s3p A123 motorcycle battery" rondrijden?

4s3p A123 motorcycle battery quick connector 13.2v6.9ah | eBay

Greetz, Q

Yep - alleen had ie toen ik bestelde nog niet de compleet geconfigureerde.
Dus ik heb zelf 3 setjes besteld (4 in serie gelast) besteld en zelf parallel geschakeld en kabels gesoldeerd. Zie pagina 1.......
Heb ze al sinds december 2011 en ben tijden op zoek geweest naar goede, passende krimpfolie. In september dit jaar eindelijk gevonden, maar door een onhandigheidje bij het opnieuw monteren helaas 2 (serie) cellen gesloopt :( (dus 8 a-123-tjes). Heb toen ff snel een Motobatt van hier om de hoek erin geknald.... maar ga wel weer een keer een nieuwe maken als ik zin heb. Tot die tijd altijd prima mee gestart..... in de kou wel ff eerste een stroomverbruiker inschakelen, voor je start, om 'm een beetje op te warmen. Dan ook onder 0 geen problemen met starten.

Gebruik het goede setje als camping accu ;)
 
Laatst bewerkt:
niet dat ik je niet geloof, maar als ik continu met lichtaan en achterruitverwarming/airco ingeschakeld rijd gaat mijn auto echt merkbaar duurder rijden. :Y
in de wintermaanden is dat nu heel goed merkbaar, het zal misschien per auto/bouwjaar verschillen.

en zit er in het laadsysteem van een auto/motor ook grote verschillen.. O-)


verder geloof ik je verhaal theoretisch wel, ik ga er niet tegenin maar denk er [vooral door m'n eigen brik] het mijne van.

De airco zit rechtstreeks op de motor en is niet elektrisch, dus die doet er niet toe.

Verder heb je gelijk, in de auto ga je meer verbruiken bij meer elektriciteitsvraag omdat de dynamo bekrachtigd is. Daar zitten geen vaste magneten in, maar elektromagneten, dus als er meer laadstroom nodig is wordt er meer stroom door de dynamo gestuurd waardoor de motor harder moet werken om de dynamo rond te krijgen.

Op de meeste motoren is dat niet zo en wordt alleen de SR warmer bij minder verbruikers. (Veel BMW's hebben bekrachtigde dynamo's).
 
De airco zit rechtstreeks op de motor en is niet elektrisch, dus die doet er niet toe.

Verder heb je gelijk, in de auto ga je meer verbruiken bij meer elektriciteitsvraag omdat de dynamo bekrachtigd is. Daar zitten geen vaste magneten in, maar elektromagneten, dus als er meer laadstroom nodig is wordt er meer stroom door de dynamo gestuurd waardoor de motor harder moet werken om de dynamo rond te krijgen.

Op de meeste motoren is dat niet zo en wordt alleen de SR warmer bij minder verbruikers. (Veel BMW's hebben bekrachtigde dynamo's).


Bij een draaiende airco werkt 9 van de 10 x ook je koelventilator achter je condensor.
Dat is nodig ivm de condensor te koelen.
Daarnaast draait ook je blower in je motorruimte...dus koude/warme lucht dient ook verspreid te worden toch? Dus hij doet er WEL toe. Dat ie riemaangedreven is.....is wat anders. Overigens zijn ze er ook al electronisch aangedreven (denk EV auto's...).
 
OK, daar heb je gelijk in, maar het verbruik van die blower valt in het niet bij de rest van de auto.

Koplampen, mistlampen, dat zijn veel grotere verbruikers. Ook achterruitverwarming is geen fijne.
 
Bij een draaiende airco werkt 9 van de 10 x ook je koelventilator achter je condensor.
Dat is nodig ivm de condensor te koelen.
Daarnaast draait ook je blower in je motorruimte...dus koude/warme lucht dient ook verspreid te worden toch? Dus hij doet er WEL toe. Dat ie riemaangedreven is.....is wat anders. Overigens zijn ze er ook al electronisch aangedreven (denk EV auto's...).

de koelfan klopt maar de blower draait toch altijd? tenminste, bij mij wel :)

er word wel meer elektrisch aangedreven tegenwoordig. ook bij gewone autoś...
de nieuwere polo heeft bijv al elektrische stuur bekrachtiging... is ook zuiniger
 
Je weet dat LiPo hele enge chemische bommen zijn? Ze zijn fantastisch mits goed behandeld, als in over voltage beveiliging, doorlaad beveiliging, diep onlaad beveiliging, temperatuur beveiliging, laadstroom controlle.

Gebruik LiPo's al jaren in de modelbouw.
Stromen van kortstondig 180Ah, goed te doen.

Nooit problemen mee gehad, enige voorziening die veelal gebruikt wordt is een ontlaad beveiliging, en een computerlader.
 
ondertussen ben ik aan een CB750 K7 bezig en wil ik de grote batterij ook vervangen door een licht klein exemplaar.

Ik wil enkel de kickstarter gebruiken. Welke batterij gebruik ik dan het best ?
Hiervoor heb ik geen startstroom nodig. Ik moet enkel de laadspanning kwijt geraken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan