Batterij X-adv

BOB3*D

MF'er
24 sep 2005
37
8
Oost-vl.be
Ik heb een X-adv 750 2021.
Aangezien ik wat accesoires wil toevoegen zou ik een meervoudige sigaren-aansteker-plug willen installeren met ingebouwde zekering.
Ik heb wel een USB aftakking in het bagecompartiment maar de meeste accesoires gaan nog steeds via die dikke stekkers van 12v.
Ik ga rechtstreeks op de batterij aanschakelen zodat ik enentueel een druppelaar kan aansluiten.
Nu is mijn vraag: Voor ik mijn batterij afkoppel, moet ik dan ergens rekening mee houden?
Vb: sleutels afkoppelen met afstandsbediening( op rood zetten ) of juist niet?
Zitting openen?
Eerst rood, dan zwart losmaken ad batterij, of omgekeerd?
 
Nee hoor je kunt gewoon de accu loskoppelen.
Eerst zwart los dan de Plus.
Zelf zou ik bij 'meervoudige plannen' een relais ertussen zetten, stuk veiliger en er wordt pas stroom geleverd als er vraag is.
 
Nee hoor je kunt gewoon de accu loskoppelen.
Eerst zwart los dan de Plus.
Zelf zou ik bij 'meervoudige plannen' een relais ertussen zetten, stuk veiliger en er wordt pas stroom geleverd als er vraag is.
Het is de bedoeling om eerst een vrouwplug met 15cm draad aan de batterij te koppelen en die in het bagagecompartiment te plaatsen, nadeel: hier staat geen smeltveiligheid tussen of ik moet er een tussen zetten. Twee vliegen in één klap: beveiliging en geen relais nodig.
Bestaat er niet zoiets als een vrouwplug met ingebouwde zekering?
Hierin zou ik met een gezekerde manplug 10A stroom nemen en dan met een kabeltje via het zadel naar de bagagezak, tussen de ziting en het stuur, de drievoudige vrouwplug voeden. Er komt een GPS, een stuurverlichting en een aftakking voor de druppellader/starthulp vr eventuele dépanage.
 
Stuurverlichting? Zodat je lichter gaat sturen ;)
Maar een losse zekering ertussen (fuse op de draad) is de makkelijkste oplossing.
Overweeg even of je niet naar USB kunt gaan, de ouderwetse 'sigarettenplug' is storingsgevoeliger en natuurlijk heel groot en lomp.
Druppellader gewoon met daarvoor bedoelde kabel direct op de accu laten aansluiten zou mijn voorkeur hebben.

Het nadeel van deze constructies is altijd lekstroom, je merkt het pas als opeens je accu leeg is. Daarom ook mijn advies voor de relais op een geschakelde draad en niet rechtstreeks op de accu.
 
1623179981106 2.jpg
 
Origineel staat er al een usb op, maar op zo'n ongelukkige plaats dat er practisch niet mee te werken valt.
Ik heb ook een probleem met mijn GPS, ik kan kiezen voor 5v USB gevoed of 12v sigaren aansteker.
Aangezien mijn usb niet waterdicht is en mijn sigaren koppeling wel, is de keuze snel gemaakt.
Op de foto zie je de GPS iets lager zitten dan mijn dashboard, in het midden van het stuur in een waterdicht kastje.
Ik er hem uitklikken en voeden met mini USB of er hem inklikken en dan word hij automatisch waterdicht aan de voeding van het kastje gekoppeld.
Vanaf hier gaat het met een kabeltje naar een gezekerde sigarenstekker van10A.
 
Ben blij met m'n TomTom Rider....die wordt automatisch geladen zodra je m in de houder klikt.
Dat gepriegel vroeger met die @€_@draadjes.
 
Sinds 20/06/2021 heb ik mijn X-adv met opties, maar na 9mnd laten de opties al wat steken vallen. Ik heb een tanktas, origineel Handa. Er is een scheur in het beschermend pvc- film, ter hoogte van het einde van de rits waar de pvc-film plooid tijdens het openen. Deze pvc-film moet de waterdichtheid verzekeren. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen repareren, ik zou er een flap willen overleggen zodat er geen regen meer binnen kan.
 

Bijlagen

  • IMG_20220310_185846.jpg
    IMG_20220310_185846.jpg
    135,5 KB · Weergaven: 21
Terug
Bovenaan Onderaan